Zobacz pełną wersję : [Focus 2018- ] Wymiana zawieszenia z belki na wielowahacz...


skrzypekps
18-02-2021, 21:14
No i minęła gwarancja i wpadłem na pomysł wymiany zawieszenia tył na wielowahacz... o ile technicznie wszystko powinno pasować plug&play to zastanawia mnie sama kwestia samej zasadności takiego manewru.

Czy ktoś ma doświadczenie w mk4 z oboma typami zawieszenia i jakie ma spostrzeżenia ?

W ogóle od czego zależy jaki mamy zawieszenie z tyłu w naszych mk4 ?

Fulara
18-02-2021, 21:21
inne modele mają wielowahacz ? ustawisz potem geometrie ?

zasadność jest ogromna. belka to wóz drabiniasty. wielowahacz to praca kąta, zbieżności i każdego koła osobno. zobacz jakie zawiechy są w rajdówkach a jakie w zaprzęgach konnych.

skrzypekps
18-02-2021, 22:23
Tak w mk4 są wersje z wielowahaczem i z belka... mocowanie wielowahacza jest w punkty konstrukcyjne wiec z ustawieniem zbieżności bym się nie przejmował.

hindus
19-02-2021, 06:35
W ogóle od czego zależy jaki mamy zawieszenie z tyłu w naszych mk4 ?
Rocznik, nadwozie, wersja wyposażenia - multum, bo jakoś na przełomie 2019 roku Ford zmienił politykę. Jest temat na forum gdzie jest to opisane (przy zamówieniach), jest też artykuł tutaj https://spidersweb.pl/autoblog/ford-focus-wyposazenie-zawieszenie/


W obecnej Ford postanowił, że bazowe Focusy z nadwoziem hatchback dostaną tylne zawieszenie oparte na belce skrętnej. Wiele osób – w tym Mikołaj – ocenia to rozwiązanie jako udane, bardziej wymagający mogli zamówić samochód z tym lepszym zawieszeniem – wystarczyło wybrać wariant Titanium, Vignale, Active lub ST-Line. Albo ewentualnie gorzej wyposażonego Focusa Trend Edition, ale w wersji o mocy 182 KM.

Teraz by nadal mieć wielowahaczowe tylne zawieszenie, chętni będą musieli albo poczekać na wersję ST, albo kupić 2-litrowego diesla EcoBlue, albo wybrać Focusa kombi lub wspomnianą „uterenowioną” wersję Active. Wszystkie pozostałe hatchbacki otrzymają belkę skrętną – łącznie z usportowioną wersją ST-Line, a prawdopodobnie także z topowym wariantem Vignale.

Fulara
19-02-2021, 07:18
to jak jest plug and play to można się zastanowić

tylko koszta koszta koszta

niejeden dziadek by wolał belkę, bo tam pewnie 2 tuleje i tyle. w wielowahaczu zawsze to grozi mamoną

TTrex
19-02-2021, 07:54
A nie jest tak że kombi że względu na ładowność ma pióra więc i belkę. Mniej części pracuje można bardziej obciążyć niż to co ma HBT.

HBT i sedany mają sprężyny amory = wielo wachacz, to nie kwestia wyboru jakie zawieszenie chce użytkownik tylko zależny od rodzaju budy.

Bo jakoś tak mam wrażenie że ford wiedział co robił.

Fulara
19-02-2021, 08:07
focus mk1 mk2 kombi ma wielowahacz tylko nie ma mc personów a amory i sprężyny są mocowane do ramy

TomekM_1983
19-02-2021, 08:15
Wszystkie FF MK4 w wersji kombi mają zawieszenie wielowahaczowe, niezależnie od rocznika, silnika, oraz wersji silnikowej.

Czy ktoś ma doświadczenie w mk4 z oboma typami zawieszenia i jakie ma spostrzeżenia ?
Jeździłem takim i takim i różnic nie widzę żadnych.
zastanawia mnie sama kwestia samej zasadności takiego manewru.
Jak będziesz lepiej spał ze świadomością, że masz ww a nie belkę, to jestem na tak ;) Natomiast najpierw bym sprawdził, czy już nie masz wielowahacza w swoim samochodzie. Ze stopki wynika że masz wersje ST-LINE, a według tego motoryzacyjnego plotka (bo wiedzy fachowej tam jak na lekarstwo), tj. spidersweb, w ST-LINE powinien być wielowahacz :)

Fulara
19-02-2021, 08:16
Tomek,
jak nie widzisz w jeździe różnicy między belką a wielowahaczem to faktycznie jesteś z tych, co im belka starczy. Więc nie drążył bym tematu :)

hindus
19-02-2021, 08:21
w ST-LINE powinien być wielowahacz
W ST, nie ST-line.

TTrex
19-02-2021, 08:58
W takim razie jakie powody ma Ford aby tak zmieniać? Co raz wygoda i bezpieczeństwo a raz koszty?

cezarg1410
19-02-2021, 09:03
Koszty, koszty, koszty. Nic więcej.

hindus
19-02-2021, 09:48
I potencjalne zyski, bo te modele gdzie wielowahacz zostanie stają się automatycznie bardziej "premium". Jak ktoś ma świra na punkcie tylnego zawieszenia i ma na to kasę to być może kupi ST zamiast ST-line.

konieczko5
19-02-2021, 09:52
...

bidżej
19-02-2021, 09:55
A nie jest tak że kombi że względu na ładowność ma pióra
że jak? pióra???

W ST, nie ST-line. no nie, mam ST-Line z wielowahaczem.
Jak już wyżej ktoś napisał, to się po drodze zmieniło i teraz wielowahacz nie jest dostępny w każdym ST-Line, na pewno ma (albo może go mieć) go dwulitrowy dizel i kombiki.

Swoją drogą dobry fikołek w wykonaniu Forda - we wszystkich materiałach, które pojawiły się przed premierą MK4 było podkreślane, że praktycznie każda wersja może mieć wielowahacz. Potem po cichu to zmienili, a teraz w dodatku nawet jeśli masz wielowahacz, to niekoniecznie możesz mieć CCD. Farsa.

TomekM_1983
19-02-2021, 09:58
W ST, nie ST-line.
Dlatego też napisałem, że ST-LINE powinno być według motoryzacyjnego plotka :) Cytat ze Spidersweb:
bardziej wymagający mogli zamówić samochód z tym lepszym zawieszeniem – wystarczyło wybrać wariant Titanium, Vignale, Active lub ST-Line. Albo ewentualnie gorzej wyposażonego Focusa Trend Edition, ale w wersji o mocy 182 KM.

To jest bzdura, bo ja w Hatchbacku 1.0 EB Titanium mam belkę skrętną. I tak samo będzie we wszystkich 1.0 EB w hb :)
Tomek,
jak nie widzisz w jeździe różnicy między belką a wielowahaczem to faktycznie jesteś z tych, co im belka starczy. Więc nie drążył bym tematu
Też nie drążę, bo nie widzę w tym żadnego sensu i korzyści. To autor tematu chce zmieniać :)

Nie wiem co ludzie mają za awersję do tej belki w FF4. W motoryzacji zawsze wyznaję zasadę, że papier to jedno, a na żywo to drugie. Nie ważne co jest na papierze, ważne jak dany pojazd jeździ. Dlatego przez zakupem jeździłem i benzyną, i dieslem, i hatchbakiem, i kombi, i z belką skrętną, i z wielowahaczem :)

Niektórzy kupują z przysłowiowego katalogu i potem mamy na forum wątki pt. czemu ten Active taki twardy, przecież to taki samo Focus jak zwykły, tylko więcej plastiku i większy prześwit. Potem dodatkowo spędzają rok czasu na demontażu fabrycznie nowego pojazdu i inwestują kupę kasy i wolnego czasu w jego wygłuszenie, bo głośno.

Teraz to najlepiej online zamówić z dostawą pod dom, a potem narzekać ;)

Michapi
19-02-2021, 10:05
Z katalogu forda


Tylne zawieszenie – belka skrętna (standard dla wersji 5-drzwiowej: 1. Trend, Connected ze wszystkimi silnikami 2. ST-Line, ST-Line X, Titanium, Titanium X, Active, Active X z silnikami 1.0 EcoBoost, 1.0 EcoBoost mHEV, 1.5 EcoBlue, 1.5 EcoBoost 150 KM)

Tylne zawieszenie wielowahaczowe (standard: 1. dla wersji kombi 2. dla wersji 5-drzwiowej w wersjiach wyposazenia: ST-Line, ST-Line X, Titanium, Titanium X, Active, Active X z silnikami 1.5 EcoBoost 182 KM oraz 2.0 EcoBlue 3. dla wersji 5-drzwiowej ST, ST X oraz Vignale (wszystkie dostępne wersje silnikowe))

CCD dostępne jest obecnie jedynie w wersji ST

skrzypekps
19-02-2021, 10:34
Ale cieszę się, że jestvzainteresowanie tematem. A m.in. dlatego to mój kolejny Focus, że można przy nim posiedzieć i coś pomodyfikować...

forger
19-02-2021, 12:45
Niektórzy kupują z przysłowiowego katalogu i potem mamy na forum wątki pt. czemu ten Active taki twardy, przecież to taki samo Focus jak zwykły, tylko więcej plastiku i większy prześwit. Potem dodatkowo spędzają rok czasu na demontażu fabrycznie nowego pojazdu i inwestują kupę kasy i wolnego czasu w jego wygłuszenie, bo głośno.

Active jest głośniejszy w dużym stopniu ze względu na relingi. Przecież "zwykły" Focus w wersji kombi też jest głośniejszy ...

Obecnie w kwestii wielowahacza trzeba się trzymać tego co Ford podaje w katalogu i cytował Michapi. Ford wprowadzał zmiany kilka razy, stąd informacje i artykuły w sieci mogą być mylące.

Nie jeździłem Focusem z belką, ale porównując do innych samochodów z belką jak jedziesz po ciasnych zakrętach szybko, szczególnie gdy pojawiają się nierówności nawierzchni, belka powoduje jak ja to nazywam żabkowanie czyli tył podskakuje i przesuwa się. Wielowahacz natomiast trzyma lepiej i szybciej (przynajmniej w Active HB którego mam na oponach Michelin PS 4) się jedzie na 3 kołach niżby tył miał zacząć uciekać.


Cytat z recenzji zagranicznej dotyczącej Focusa MKIV:
"Chociaż nie jest to z natury zła konfiguracja, samochody z podstawowym zawieszeniem mają te same problemy, co większość samochodów na belce skrętnej, a mianowicie bardziej sprężystą, mniej wyrafinowaną jakość jazdy i mniejszą kontrolę nad nadwoziem przy wyższych prędkościach."

Ogólnie o wielowahaczu:
"Zapewnia lepszą stabilność podczas pokonywania zakrętów i hamowania. Tylne zawieszenie wielowahaczowe utrzymuje opony prostopadle do drogi, aby wydobyć maksymalne osiągi opon i poprawić przyczepność na drodze podczas pokonywania zakrętów na wyboistych lub falistych drogach oraz poprawić stabilność pojazdu na prostej."

Nie demonizowałbym jednak belki bo większość recenzentów stwierdza, że FORD ma w tym doświadczenie i różnice nie są duże w stosunku do wielowahacza ...

UPDATE
... z drugiej strony dobrze, że przynajmniej w Vignale został wielowahacz niezależnie od nadwozia czy silnika, ale niedobrze, że pozbawiono niektóre wersje Active i St-Line. Wiele crossoverów jeśli nie większość ma wielowahacz i jeśli wypuścili Active pierwotnie w takiej konfiguracji to już powinien zostać. Testy porównawcze belki do wielowahacza do tej pory dotyczyły wersji tradycyjnych, czy jednak Active z belką będzie tak samo dobrze się prowadził ... ?

AdoKrycha007
19-02-2021, 18:07
Panowie, Ford zmieniał specyfikację parę razy, więc nie posiłkujcie się wujkiem gugle i portalami, ale wejść na aktualny katalog Forda na oficjalnej stronie.

Fulara
19-02-2021, 20:27
jeśli ktoś jadąc astrą 3 z belką jak parowóz nie widzi różnicy jadąc focusem mk3 na silnych zakrętach to spokojnie może się przesiąść do seicento. ta sama wygoda.

wielowahacz a belka skrętna to jak seicento 1.1 mpi a subaru 2.5 T

jak ktoś różnicy nie widzi, to faktycznie nie ma co przepłacać.
poszukajcie sobie na google animacje jak pracuje koło w belce a jak w wielowahaczu

hindus
19-02-2021, 21:36
Panowie, Ford zmieniał specyfikację parę razy, więc nie posiłkujcie się wujkiem gugle i portalami, ale wejść na aktualny katalog Forda na oficjalnej stronie.

Nie chodzi o to co jest teraz w sprzedaży tylko czy kiedykolwiek była taka wersja żeby dało się założyć wielowahacz do modelu który ma autor