dodo02
27-02-2021, 18:44
Cześć, od jakiegoś czasu walczę z tematem braku reakcji na naciśnięcie przycisku Ford Power w celu uruchomienia silnika. Auto mam od niedawna i dopiero się go uczę. Jest to S-MAX wyprodukowany 10.2012 1.6 eb.
Będę wdzięczny jakbyście coś mi doradzili, szczególnie w kwestii pytania na końcu.
Jeśli chcę uruchomić silnik z włączonym wcześniej convers+, naciskam sprzęgło, informacja na desce o naciśnięciu sprzęgła znika, naciskam przycisk, światła przygasają, przekaźniki się załączają i tyle. Na rozruszniku nie pojawia się napięcie. Czasami działa metoda, że jeśli odpalę convers+, następnie go wyłączę, poczekam aż w bagażniku wyłączy się przekaźnik (ten główny), odczekam 2 s i od razu spróbuję uruchomić silnik z ciemnej deski to silnik zapala (nie pytajcie jak do tego doszedłem). Wcześniej zazwyczaj to działało, ale teraz rzadko - czuć tylko małe kopnięcie i na rozruszniku przez ułamek sekundy pojawia się małe napięcie. Tak jakby komputer nie zdążył się połapać że czegoś mu brakuje.
Za pomocą Forscan odczytałem następujący błąd:
===PCM DTC P0834:00-2C===
Kod: P0834 - Niskie napięcie w obwodzie B przełącznika pedału sprzęgła
Status:
- DTC zmienił się w usterkę stałą - usterka sporadyczna w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC
Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).
Zamrożone ramki :
-LOAD: 0.00 % - Wyliczona wartosc obciazenia
-ECT: 12 °C - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
-RPM: 0 1/min - Obroty silnika na minute
-FUELSYS: error - Stan układu paliwowego (Pętla otwarta/zamknięta)
-SHRTFT1: 0.00 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 1 (Short term fueltrim 1)
-LONGFT1: 0.00 % - Długoterminowa regulacja paliwa 1 (Long term fuel trim1)
-MAP: 99.0 kPa - Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze (Manifold AbsolutePressure Sensor).
-VSS: 0.0 km/h - Prędkość pojazdu
-SPARKADV: 0.00 ° - Wyprzedzenie zapłonu
-IAT: 7 °C - Temperatura powietrza zasysanego (Intake Air Temperature).
-MAF: 0.00 g/s - Przepływomierz masowy powietrza
-TP: 16.08 % - Pozycja przepustnicy
-RUNTM: 0 s - Czas od uruchomienia silnika
-FRP: 8530.0 kPa - Ciśnienie szyny paliwowej
-EVAP_PCT: 0.00 % - Polecenie spustu par paliwa
-FLI: 0.00 % - Poziom paliwa
-BARO: 99.0 kPa - Ciśnienie barometryczne.
-VPWR: 11.83 V - Napięcie modułu sterującego
-LOAD_ABS: 0.00 % - Wartość bezwzględna obciążenia
-TP_REL: 6.27 % - Względne położenie przepustnicy
-AAT: 9 °C - Temperatura powietrza otoczenia
-TP_B: 16.47 % - Czujnik położenia przepustnicy 2
-APP_D: 8.24 % - Położenie pedału przyspiesznika D
-APP_E: 7.84 % - Położenie pedału przyspiesznika E
-TAC_PCT: 4.71 % - Sygnał polecenia sterowania siłownikiem przepustnicy
-FF_INF: 0.00 % - Spodziewana zawartość procentowa paliwa Flex Fuel
-LONGFT12: 0.00 % - Długotrwała korekta dawki paliwa (rząd cylindrów 1, czujnik 2)
-APP_REL: 0.00 % - Względna wartość położenia pedału przyspiesznika
===END PCM DTC P0834:00-2C===
Kasowanie błędu daje tyle, znika i jeśli samochód odpali to się pojawia dopiero podczas jazdy, albo po jakimś czasie, jeśli nie odpali to od razu wiem że błąd wrócił.
Przy pierwszym odczycie gdy odczytałem błędy były też poniższe, ale tylko ten ww. pojawia się stale:
===PCM DTC P0831:00-28===
Kod: P0831 - Niskie napięcie w obwodzie A przełącznika pedału sprzęgła
Status:
- Wczesniej zapisany kod DTC - nieobecny w czasie wydania polecenia.
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC
Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).
Zamrożone ramki :
-LOAD: 0.00 % - Wyliczona wartosc obciazenia
-ECT: 4 °C - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
-RPM: 0 1/min - Obroty silnika na minute
-FUELSYS: error - Stan układu paliwowego (Pętla otwarta/zamknięta)
-SHRTFT1: 0.00 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 1 (Short term fueltrim 1)
-LONGFT1: -4.69 % - Długoterminowa regulacja paliwa 1 (Long term fuel trim1)
-MAP: 102.0 kPa - Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze (Manifold AbsolutePressure Sensor).
-VSS: 0.0 km/h - Prędkość pojazdu
-SPARKADV: 0.00 ° - Wyprzedzenie zapłonu
-IAT: 5 °C - Temperatura powietrza zasysanego (Intake Air Temperature).
-MAF: 0.00 g/s - Przepływomierz masowy powietrza
-TP: 16.08 % - Pozycja przepustnicy
-RUNTM: 0 s - Czas od uruchomienia silnika
-FRP: 760.0 kPa - Ciśnienie szyny paliwowej
-EVAP_PCT: 0.00 % - Polecenie spustu par paliwa
-FLI: 0.00 % - Poziom paliwa
-BARO: 102.0 kPa - Ciśnienie barometryczne.
-VPWR: 12.20 V - Napięcie modułu sterującego
-LOAD_ABS: 0.00 % - Wartość bezwzględna obciążenia
-TP_REL: 6.27 % - Względne położenie przepustnicy
-AAT: 3 °C - Temperatura powietrza otoczenia
-TP_B: 16.47 % - Czujnik położenia przepustnicy 2
-APP_D: 8.24 % - Położenie pedału przyspiesznika D
-APP_E: 7.84 % - Położenie pedału przyspiesznika E
-TAC_PCT: 1.57 % - Sygnał polecenia sterowania siłownikiem przepustnicy
-FF_INF: 0.00 % - Spodziewana zawartość procentowa paliwa Flex Fuel
-LONGFT12: 0.00 % - Długotrwała korekta dawki paliwa (rząd cylindrów 1, czujnik 2)
-APP_REL: 0.00 % - Względna wartość położenia pedału przyspiesznika
===END PCM DTC P0831:00-28===
===PCM DTC P0832:00-28===
Kod: P0832 - Wysokie napięcie w obwodzie A przełącznika pedału sprzęgła
Status:
- Wczesniej zapisany kod DTC - nieobecny w czasie wydania polecenia.
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC
Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).
Zamrożone ramki :
-LOAD: 0.00 % - Wyliczona wartosc obciazenia
-ECT: 45 °C - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
-RPM: 0 1/min - Obroty silnika na minute
-FUELSYS: error - Stan układu paliwowego (Pętla otwarta/zamknięta)
-SHRTFT1: 0.00 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 1 (Short term fueltrim 1)
-LONGFT1: -7.03 % - Długoterminowa regulacja paliwa 1 (Long term fuel trim1)
-MAP: 101.0 kPa - Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze (Manifold AbsolutePressure Sensor).
-VSS: 0.0 km/h - Prędkość pojazdu
-SPARKADV: 0.00 ° - Wyprzedzenie zapłonu
-IAT: 2 °C - Temperatura powietrza zasysanego (Intake Air Temperature).
-MAF: 0.00 g/s - Przepływomierz masowy powietrza
-TP: 16.08 % - Pozycja przepustnicy
-RUNTM: 0 s - Czas od uruchomienia silnika
-FRP: 9890.0 kPa - Ciśnienie szyny paliwowej
-EVAP_PCT: 0.00 % - Polecenie spustu par paliwa
-FLI: 0.00 % - Poziom paliwa
-BARO: 101.0 kPa - Ciśnienie barometryczne.
-VPWR: 12.39 V - Napięcie modułu sterującego
-LOAD_ABS: 0.00 % - Wartość bezwzględna obciążenia
-TP_REL: 5.88 % - Względne położenie przepustnicy
-AAT: 4 °C - Temperatura powietrza otoczenia
-TP_B: 16.08 % - Czujnik położenia przepustnicy 2
-APP_D: 8.24 % - Położenie pedału przyspiesznika D
-APP_E: 7.84 % - Położenie pedału przyspiesznika E
-TAC_PCT: 4.71 % - Sygnał polecenia sterowania siłownikiem przepustnicy
-FF_INF: 0.00 % - Spodziewana zawartość procentowa paliwa Flex Fuel
-LONGFT12: 0.00 % - Długotrwała korekta dawki paliwa (rząd cylindrów 1, czujnik 2)
-APP_REL: 0.00 % - Względna wartość położenia pedału przyspiesznika
===END PCM DTC P0832:00-28===
Tyle ile udało mi się dojść z Forscan to brakuje jednego sygnału i ten sygnał uniemożliwia rozruch samochodu. W Forscan jest oznaczony jako:
CPP - Clutch Pedal Position Switch
i może mieć stan niski albo wysoki (inactive/active). W Forscan są takie dwa - drugi reaguje jakby razem czujnikiem położenia "liniowym".
Powyższy sygnał powinien występować razem z sygnałem:
CLUTCH_SW - Clutch Switch. (off/on),
który jest sygnałem z krańcowego czujnika pedału sprzęgła (ten głęboko, na górze, aktywowany gdzieś od 75%. - wiem bo go wyjąłem i sprawdziłem za który sygnał odpowiada naciskając palcami.
Wygląda na to, że oba czujniki położenia pedału sprzęgła działają prawidłowo. Moje podejrzenie padło więc na czujnik przy pompie sprzęgła, który w tym egzemplarzu występuje. Niestety przez słaby dostęp udało mi się jedynie wyjąć wtyczkę czujnika spryskać ją kontaktem i przypiąć z powrotem. Nie zauważyłem, żeby od razu się poprawiło, ale przez pół godziny sygnały dochodziły poprawnie. Potem loteria.
Moje pytanie: czy można jakoś sprawdzić sygnały z czujnika przy pompie sprzęgła bez jej wyjmowania lub je zasymulować?
Dostęp jest słaby, wtyczkę po wyjęciu jestem w stanie jakoś połączyć ale nie mając schematów nie chciałem symulować. Samego czujnika z pompki nie dam rady zdjąć.
Całą sytuację przedstawiają wykresy z Forscan w załącznikach. Sygnał, którego mi brakuje jest na żółto i jest to piąta pozycja od góry. Szósta pozycja to krańcówka sprzęgła na końcu pedału.
Sprawdzałem też z drugą osobą - sąsiad naciskał sprzęgło, ja machałem wszystkimi przewodami przy trzech czujnikach i nie zauważyłem, żeby coś się zmieniało - albo dłużej jest ok, albo dłużej w ogóle nie ma reakcji.
Wcześniej elektryk sprawdził rozrusznik i alternator oraz akumulator - wszystko ok. Ja sprawdziłem przekaźniki w komorze silnika (pozamieniałem miejscami) oraz ciągłość połączenia między przekaźnikiem rozrusznika i rozrusznikiem (pinpoint test B dla układu rozrusznika - nie miałem jeszcze interfejsu). Wzrokowo też nie widzę uszkodzeń.
W samochodzie był już taki problem, sprzedawca wymienił rzekomo wszystkie trzy czujniki i problem ustał. Niestety nie mam jak tego teraz potwierdzić. Po zakupie przejechałem 1100 km w ciągu dwóch dni z postojami i nie miałem problemu. Pierwszy raz wystąpił przed wjechaniem do warsztatu na przegląd olejowy :D
Będę wdzięczny jakbyście coś mi doradzili, szczególnie w kwestii pytania na końcu.
Jeśli chcę uruchomić silnik z włączonym wcześniej convers+, naciskam sprzęgło, informacja na desce o naciśnięciu sprzęgła znika, naciskam przycisk, światła przygasają, przekaźniki się załączają i tyle. Na rozruszniku nie pojawia się napięcie. Czasami działa metoda, że jeśli odpalę convers+, następnie go wyłączę, poczekam aż w bagażniku wyłączy się przekaźnik (ten główny), odczekam 2 s i od razu spróbuję uruchomić silnik z ciemnej deski to silnik zapala (nie pytajcie jak do tego doszedłem). Wcześniej zazwyczaj to działało, ale teraz rzadko - czuć tylko małe kopnięcie i na rozruszniku przez ułamek sekundy pojawia się małe napięcie. Tak jakby komputer nie zdążył się połapać że czegoś mu brakuje.
Za pomocą Forscan odczytałem następujący błąd:
===PCM DTC P0834:00-2C===
Kod: P0834 - Niskie napięcie w obwodzie B przełącznika pedału sprzęgła
Status:
- DTC zmienił się w usterkę stałą - usterka sporadyczna w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC
Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).
Zamrożone ramki :
-LOAD: 0.00 % - Wyliczona wartosc obciazenia
-ECT: 12 °C - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
-RPM: 0 1/min - Obroty silnika na minute
-FUELSYS: error - Stan układu paliwowego (Pętla otwarta/zamknięta)
-SHRTFT1: 0.00 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 1 (Short term fueltrim 1)
-LONGFT1: 0.00 % - Długoterminowa regulacja paliwa 1 (Long term fuel trim1)
-MAP: 99.0 kPa - Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze (Manifold AbsolutePressure Sensor).
-VSS: 0.0 km/h - Prędkość pojazdu
-SPARKADV: 0.00 ° - Wyprzedzenie zapłonu
-IAT: 7 °C - Temperatura powietrza zasysanego (Intake Air Temperature).
-MAF: 0.00 g/s - Przepływomierz masowy powietrza
-TP: 16.08 % - Pozycja przepustnicy
-RUNTM: 0 s - Czas od uruchomienia silnika
-FRP: 8530.0 kPa - Ciśnienie szyny paliwowej
-EVAP_PCT: 0.00 % - Polecenie spustu par paliwa
-FLI: 0.00 % - Poziom paliwa
-BARO: 99.0 kPa - Ciśnienie barometryczne.
-VPWR: 11.83 V - Napięcie modułu sterującego
-LOAD_ABS: 0.00 % - Wartość bezwzględna obciążenia
-TP_REL: 6.27 % - Względne położenie przepustnicy
-AAT: 9 °C - Temperatura powietrza otoczenia
-TP_B: 16.47 % - Czujnik położenia przepustnicy 2
-APP_D: 8.24 % - Położenie pedału przyspiesznika D
-APP_E: 7.84 % - Położenie pedału przyspiesznika E
-TAC_PCT: 4.71 % - Sygnał polecenia sterowania siłownikiem przepustnicy
-FF_INF: 0.00 % - Spodziewana zawartość procentowa paliwa Flex Fuel
-LONGFT12: 0.00 % - Długotrwała korekta dawki paliwa (rząd cylindrów 1, czujnik 2)
-APP_REL: 0.00 % - Względna wartość położenia pedału przyspiesznika
===END PCM DTC P0834:00-2C===
Kasowanie błędu daje tyle, znika i jeśli samochód odpali to się pojawia dopiero podczas jazdy, albo po jakimś czasie, jeśli nie odpali to od razu wiem że błąd wrócił.
Przy pierwszym odczycie gdy odczytałem błędy były też poniższe, ale tylko ten ww. pojawia się stale:
===PCM DTC P0831:00-28===
Kod: P0831 - Niskie napięcie w obwodzie A przełącznika pedału sprzęgła
Status:
- Wczesniej zapisany kod DTC - nieobecny w czasie wydania polecenia.
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC
Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).
Zamrożone ramki :
-LOAD: 0.00 % - Wyliczona wartosc obciazenia
-ECT: 4 °C - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
-RPM: 0 1/min - Obroty silnika na minute
-FUELSYS: error - Stan układu paliwowego (Pętla otwarta/zamknięta)
-SHRTFT1: 0.00 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 1 (Short term fueltrim 1)
-LONGFT1: -4.69 % - Długoterminowa regulacja paliwa 1 (Long term fuel trim1)
-MAP: 102.0 kPa - Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze (Manifold AbsolutePressure Sensor).
-VSS: 0.0 km/h - Prędkość pojazdu
-SPARKADV: 0.00 ° - Wyprzedzenie zapłonu
-IAT: 5 °C - Temperatura powietrza zasysanego (Intake Air Temperature).
-MAF: 0.00 g/s - Przepływomierz masowy powietrza
-TP: 16.08 % - Pozycja przepustnicy
-RUNTM: 0 s - Czas od uruchomienia silnika
-FRP: 760.0 kPa - Ciśnienie szyny paliwowej
-EVAP_PCT: 0.00 % - Polecenie spustu par paliwa
-FLI: 0.00 % - Poziom paliwa
-BARO: 102.0 kPa - Ciśnienie barometryczne.
-VPWR: 12.20 V - Napięcie modułu sterującego
-LOAD_ABS: 0.00 % - Wartość bezwzględna obciążenia
-TP_REL: 6.27 % - Względne położenie przepustnicy
-AAT: 3 °C - Temperatura powietrza otoczenia
-TP_B: 16.47 % - Czujnik położenia przepustnicy 2
-APP_D: 8.24 % - Położenie pedału przyspiesznika D
-APP_E: 7.84 % - Położenie pedału przyspiesznika E
-TAC_PCT: 1.57 % - Sygnał polecenia sterowania siłownikiem przepustnicy
-FF_INF: 0.00 % - Spodziewana zawartość procentowa paliwa Flex Fuel
-LONGFT12: 0.00 % - Długotrwała korekta dawki paliwa (rząd cylindrów 1, czujnik 2)
-APP_REL: 0.00 % - Względna wartość położenia pedału przyspiesznika
===END PCM DTC P0831:00-28===
===PCM DTC P0832:00-28===
Kod: P0832 - Wysokie napięcie w obwodzie A przełącznika pedału sprzęgła
Status:
- Wczesniej zapisany kod DTC - nieobecny w czasie wydania polecenia.
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC
Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).
Zamrożone ramki :
-LOAD: 0.00 % - Wyliczona wartosc obciazenia
-ECT: 45 °C - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
-RPM: 0 1/min - Obroty silnika na minute
-FUELSYS: error - Stan układu paliwowego (Pętla otwarta/zamknięta)
-SHRTFT1: 0.00 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 1 (Short term fueltrim 1)
-LONGFT1: -7.03 % - Długoterminowa regulacja paliwa 1 (Long term fuel trim1)
-MAP: 101.0 kPa - Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze (Manifold AbsolutePressure Sensor).
-VSS: 0.0 km/h - Prędkość pojazdu
-SPARKADV: 0.00 ° - Wyprzedzenie zapłonu
-IAT: 2 °C - Temperatura powietrza zasysanego (Intake Air Temperature).
-MAF: 0.00 g/s - Przepływomierz masowy powietrza
-TP: 16.08 % - Pozycja przepustnicy
-RUNTM: 0 s - Czas od uruchomienia silnika
-FRP: 9890.0 kPa - Ciśnienie szyny paliwowej
-EVAP_PCT: 0.00 % - Polecenie spustu par paliwa
-FLI: 0.00 % - Poziom paliwa
-BARO: 101.0 kPa - Ciśnienie barometryczne.
-VPWR: 12.39 V - Napięcie modułu sterującego
-LOAD_ABS: 0.00 % - Wartość bezwzględna obciążenia
-TP_REL: 5.88 % - Względne położenie przepustnicy
-AAT: 4 °C - Temperatura powietrza otoczenia
-TP_B: 16.08 % - Czujnik położenia przepustnicy 2
-APP_D: 8.24 % - Położenie pedału przyspiesznika D
-APP_E: 7.84 % - Położenie pedału przyspiesznika E
-TAC_PCT: 4.71 % - Sygnał polecenia sterowania siłownikiem przepustnicy
-FF_INF: 0.00 % - Spodziewana zawartość procentowa paliwa Flex Fuel
-LONGFT12: 0.00 % - Długotrwała korekta dawki paliwa (rząd cylindrów 1, czujnik 2)
-APP_REL: 0.00 % - Względna wartość położenia pedału przyspiesznika
===END PCM DTC P0832:00-28===
Tyle ile udało mi się dojść z Forscan to brakuje jednego sygnału i ten sygnał uniemożliwia rozruch samochodu. W Forscan jest oznaczony jako:
CPP - Clutch Pedal Position Switch
i może mieć stan niski albo wysoki (inactive/active). W Forscan są takie dwa - drugi reaguje jakby razem czujnikiem położenia "liniowym".
Powyższy sygnał powinien występować razem z sygnałem:
CLUTCH_SW - Clutch Switch. (off/on),
który jest sygnałem z krańcowego czujnika pedału sprzęgła (ten głęboko, na górze, aktywowany gdzieś od 75%. - wiem bo go wyjąłem i sprawdziłem za który sygnał odpowiada naciskając palcami.
Wygląda na to, że oba czujniki położenia pedału sprzęgła działają prawidłowo. Moje podejrzenie padło więc na czujnik przy pompie sprzęgła, który w tym egzemplarzu występuje. Niestety przez słaby dostęp udało mi się jedynie wyjąć wtyczkę czujnika spryskać ją kontaktem i przypiąć z powrotem. Nie zauważyłem, żeby od razu się poprawiło, ale przez pół godziny sygnały dochodziły poprawnie. Potem loteria.
Moje pytanie: czy można jakoś sprawdzić sygnały z czujnika przy pompie sprzęgła bez jej wyjmowania lub je zasymulować?
Dostęp jest słaby, wtyczkę po wyjęciu jestem w stanie jakoś połączyć ale nie mając schematów nie chciałem symulować. Samego czujnika z pompki nie dam rady zdjąć.
Całą sytuację przedstawiają wykresy z Forscan w załącznikach. Sygnał, którego mi brakuje jest na żółto i jest to piąta pozycja od góry. Szósta pozycja to krańcówka sprzęgła na końcu pedału.
Sprawdzałem też z drugą osobą - sąsiad naciskał sprzęgło, ja machałem wszystkimi przewodami przy trzech czujnikach i nie zauważyłem, żeby coś się zmieniało - albo dłużej jest ok, albo dłużej w ogóle nie ma reakcji.
Wcześniej elektryk sprawdził rozrusznik i alternator oraz akumulator - wszystko ok. Ja sprawdziłem przekaźniki w komorze silnika (pozamieniałem miejscami) oraz ciągłość połączenia między przekaźnikiem rozrusznika i rozrusznikiem (pinpoint test B dla układu rozrusznika - nie miałem jeszcze interfejsu). Wzrokowo też nie widzę uszkodzeń.
W samochodzie był już taki problem, sprzedawca wymienił rzekomo wszystkie trzy czujniki i problem ustał. Niestety nie mam jak tego teraz potwierdzić. Po zakupie przejechałem 1100 km w ciągu dwóch dni z postojami i nie miałem problemu. Pierwszy raz wystąpił przed wjechaniem do warsztatu na przegląd olejowy :D