Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Temperatura silnika, włączanie się wentylatora chłodnicy 1.6 ecoboost
Witam
Mam problem z focusem 1.6 ecoboost 150km z 2011r
Ostatnio wyciekło niecałe 2 litry płynu chłodniczego, uzupełniłem płyn i samochód do mechanika. Okazało się, ze pękła uszczelka w korpusie termostatu, której niby nie można wymienić samej i mechanik wymienił cały korpus termostatu (Teraz już wiem, ze za 20 zł można kupić nowa uszczelkę).
Problem polega jednak na tym, ze wentylator przy chłodnicy zrobił się bardzo aktywny. Załącza się często, nawet teraz przy tak niskich temperaturach.
Pod koniec lata po przejechaniu około 30km po mieście w trybie serwisowym pokazało 93 stopnie a teraz po przejechaniu trasą okolo 20km z prędkością 120km/h pokazuje 101 stopni.
Samochód nie był wzywany na akcje serwisowa dotycząca przegrzewania.
Czy to normalne czy raczej jest jakiś problem? Bo jeśli aktualnie tak się dzieje to boje się co będzie w lato...
Wymieniona uszczelka w załączniku.
Danielo_82 07-03-2021, 10:42 Nie jest normalne. W trakcie akcji serwisowej wymieniano termostat na taki z temp otwarcia 82 stopnie. Mechanik założył Ci pewnie wg vin starego typu i teraz załącza się wentylator, zanim termostat puści wodę na chłodnice.
Oddał mi stary w opakowaniu od tego nowego korpusu.
Na tym starym wydaje mi się, ze tez jest temperatura otwarcia 90 ale załączam zdjęcie.
Myśle żeby do niego wrócić z uszczelkami i niech zamontuje tak jak było tylko z nowymi uszczelkami.
Zacznij od zrobienia akcji na układ chłodzenia. ASO zmieniłoby Ci termostat na nowy w ramach akcji. Kolejna sugestia to odpięcie wtyczki od aktywnej żaluzji chłodnicy. Ustrojstwo blokuje tylko dopływ powietrza do chłodnicy i intercoolera. Moim zdaniem przynosi więcej szkód niż pożytku. temperatura robocza podczas jazdy po mieście przy aktywnej rolecie to ok 100-102 C, po odpięciu tego ustrojstwa to 87-90. Różnica ogromna zwłaszcza przy groźbie przegrzania delikatnej głowicy...
Akurat ten Focus nie miał wezwania na akcje serwisową w związku z przegrzewaniem.
Jedyna akcja była związana z wykrywaniem poślizgu sprzęgła i jest to zrobione.
W poprzednie lato wentylator włączał się ale tylko kilka razy i to po jeżdżeniu po mieście.
Nie podoba mi się, ze mechanik stwierdził, ze nie nie można wymienić samej uszczelki, chciał zarobić na części a możliwe, ze przez to teraz jest problem. Sam już nie wiem.
Najpierw spróbuje odkręcić jego zmiany a później ewentualnie odłączam żaluzje
A czy ktoś może podpowiedzieć gdzie jest wtyczka od żaluzji?
Jak zdejmiesz osłonę pod zderzakiem będzie po lewej stronie (strona kierowcy) przy chłodnicy. Łatwy i prosty dostęp. Wypięcie nie powoduje błędu na ekranie wskaźników, jedynie po podpięcia pod komputer będzie widniał błąd.
Masz samochód z 2011. Ściągnij listę VIN samochodów podlegających akcji 17S09 bo aż dziwne ze Twój nie podlega.
Bump: Witam
Mam problem z focusem 1.6 ecoboost 150km z 2011r
Ostatnio wyciekło niecałe 2 litry płynu chłodniczego, uzupełniłem płyn i samochód do mechanika. Okazało się, ze pękła uszczelka w korpusie termostatu, której niby nie można wymienić samej i mechanik wymienił cały korpus termostatu (Teraz już wiem, ze za 20 zł można kupić nowa uszczelkę).
Problem polega jednak na tym, ze wentylator przy chłodnicy zrobił się bardzo aktywny. Załącza się często, nawet teraz przy tak niskich temperaturach.
Pod koniec lata po przejechaniu około 30km po mieście w trybie serwisowym pokazało 93 stopnie a teraz po przejechaniu trasą okolo 20km z prędkością 120km/h pokazuje 101 stopni.
Samochód nie był wzywany na akcje serwisowa dotycząca przegrzewania.
Czy to normalne czy raczej jest jakiś problem? Bo jeśli aktualnie tak się dzieje to boje się co będzie w lato...
Wymieniona uszczelka w załączniku.
Jak miałem aktywna żaluzje chłodnicy, wentylator załączal się praktycznie przy każdym zgaszeniu auta. Jeżeli tak nasz wszystko jest OK. I temperatura 101 przy działającej żaluzji tez jest OK. Jadąc w trasie nie otwiera się ona maksymalnie. Zreszta stworzony przez inżynierów algorytm jej działania nie jest łatwy do zrozumienia. Z kolei w momencie zgaszenia otwiera się żaluzja na maxa i włącza wentylator.
Ok dziękuje. Odpiąłem żaluzje ale od góry, wykręciłem reflektor i trochę się pomęczyłem ale poszło. Przejechałem około 20 km i temperatura około 100 stopni ale bez włączania się wentylatora. Zaraz ruszam w trasę 200km i zobaczę co będzie dalej.
Pozdrawiam
Sprawdź czy masz żaluzje w pozycji otwartej, mówiąc łopatologicznie, czy łopatki żaluzji są w pozycji poziomej bo 100C w pozycji otwartej to za duzo zwłaszcza w trasie. U mnie w trasie przy odpietej rolecie równo 90C. U znajomego zablokowały się w pozycji 80% zamknięte i grzał mu się do ponad 100C. Musiał je ręcznie ustawiać do pozycji otwartej i temperatura spadła do ok 90C. Działanie tej żaluzji jest zbyt powolne zwłaszcza pod katem zapotrzebowania silnika w powietrze z IC. Nie ma ma takiej możliwości ze jak depniesz gwaltownie roleta zdąży się otworzyć w momencie kiedy IC potrzebuje dużej ilości zimnego powietrza...
Wyłączyłem je przy otwartych.
Przy 180km/h temperatura 105-106C
Przy mniejszej prędkości doszło do 110C
Po zjechaniu z autostrady wentylator załączył sie, chwile odczekałem i zgasiłem silnik, oczywiście wentylator nadal działał.
Biorąc pod uwagę to co piszesz to jest jakiś problem z chłodzeniem
No to coś nie halo. Podepnij pod FORScan. Może jakiś błąd. Układ chłodzenia jest dość zagmatwany. Jest jeszcze 1 czy 2 elektrozawory w tym układzie. Może jakiś szwankuje. Albo termostat kup z ASO już ten po akcji 17S09. Może ten który zamontowałem otwiera się przy zbyt wysokiej temperaturze. Na marginesie, jaki założyłeś?
Mechanik sam zamówił i założył korpus (w załączniku zdjęcie opakowania założonej części)
Tzn prawdopodobnie bo po tym jak sprawdziłem i okazało się ze można dokupić same uszczelki to zastanawiam się nad tym co mówił i mi oddał...
Temperatura otwarcia 90C - w nowym.
Na korpusie który mi oddał, ten z pęknięta uszczelką jest info: C90XB więc myśle, że jest taka sama temperatura otwarcia.
Z drugiej strony przy nagrzaniu do 90C (wtedy powinno nastąpić otwarcie termostatu) rozumiem, że temperatura powinna obniżyć się na chwilę? Bo czegoś takiego aktualnie nie zauważyłem
Danielo_82 07-03-2021, 22:01 Mechanik musiał coś ostro pokrecić, być może z zaworem obejściowym, może z termostatem, w każdym razie za chwilę będziesz szukał nowego Słupka, jak tak dalej będziesz testował. Sprawdzałeś czy chłodnica robi się ciepła?
Nie sprawdzałem. Jutro to zrobię
Najpierw błędy. Przy awarii elektrozaworu będziesz miał błąd. Do przeczytania: https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=244141&page=2
Daj znac co było przyczyną tej wysokiej temperatury.
Aktualnie nic jeszcze nie wiem. Czekam na termostat. Jutro powinien być wymieniony.
Chłodnia raczej się nie grzeje. Ciepłe powietrze z nawiewów leci bez problemu.
Po nagrzaniu samochodu zwiększam ogrzewanie na max i temperatura wyświetlana w trybie serwisowym spada o kilka stopni ale to chyba normalne.
Zastanawia mnie jeszcze podwyższone chwilowe spalanie. Jest zdecydowanie wyższe niż przed wyciekiem płynu chłodniczego i wymiana termostatu. Niecałe dwa tygodnie temu wymieniałem olej, filtry paliwa i oleju kilka dni później ten wyciek i wymiana termostatu...
Danielo_82 10-03-2021, 13:23 Zastanawia mnie jeszcze podwyższone chwilowe spalanie. Jest zdecydowanie wyższe niż przed wyciekiem płynu chłodniczego i wymiana termostatu...
Oby tylko nie okazało się że już zapiekły się pierścienie od temperatury...
Najlepsze jest to, że silnik już był robiony. Wcześniejszy właściciel musiał go przegrzać :)
Silniki był zrobiony i to dość niedawno.
Pękła uszczelka i rozumiem wyciek płynu.
Płyn od razu uzupełniłem, całe szczęście miałem blisko stacje wiec obyło się bez jeżdżenia.
Samochód przegrzewa się od wizyty u mechanika, od momentu kiedy wymienił termostat.
Od kiedy dowiedziałem się, ze temperatura jest zbyt wysoka samochód stoi.
Do warsztatu, który wymieniał termostat mam ponad 200km, proponowałem przyjazd w celu wymiana części ale okazało się, ze maja szkolenia i teraz nie mogą tego naprawić.
Dopiero w następnym tygodniu jest szansa.
Chciałem wymienić część w mieście w którym teraz przebywam i oczekiwałem zwrotu za błędnie wykonaną usługę od poprzedniego warsztatu ale dostałem odpowiedź, że oni muszą zgłosić część na reklamacje i producent dopiero stwierdzi czy dostanę zwrot jej wartości.
Na zwrot za robociznę raczej mam nie liczyć.
Dlatego tez myśle, że jeśli silnik już zdążył się przegrzać, wrócę do Pana mechanika i niech przeprowadzi naprawę na swoj koszt.
Oddałem samochód z problemem wycieku płynu chłodniczego (wystarczyło wymienić pęknięta uszczelka wartą 15zł) a skończę z przegrzanym silnikiem :)
W swoim mam przeprowadzona akcję 17S09 na układ chłodzenia i generalnie czujnik jest założony. Jednak działa ten system dziwnie. 3 miesiące temu ściągnałem prawie cały płyn w zbiorniczku i uruchomiłem silnik. Żadnej sygnalizacji nie było. Udałem się do ASO na weryfikację poprawności przeprowadzenia akcji. Twierdzą że wszystko jest OK.
Wobec tego, że ubytek płynu może mieć charakter dosyć dynamiczny (pęknięty wężyk, uszczelka termostatu, uszkodzona obejma czy pęknięty trójnik) zamontowałem samodzielnie pływak w zbiorniczku płynu chłodzącego i wpiąłem pod wiązkę sygnalizacji niskiego poziomu płynu hamulcowego.
Dokladnie taki jak w tym filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=2G-L8td-tn4
Gdy poziom płynu chłodniczego się obniży wyświetla się komunikat z sygnałem dźwiękowym o niskim poziomie płynu hamulcowego.
Proste i skuteczna metoda na dodatkowe zabezpieczenie przed przegrzaniem silnika.
mariusz7810 10-03-2021, 15:07 Dokladnie taki jak w tym filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=2G-L8td-tn4
możesz podać link do tego czujnika? Dzięki
Danielo_82 10-03-2021, 15:36 Nie wiem jak w Focusie ale w Mondeo pasował p&p zbiornik od Volvo. Tam czujnik był w standardzie.
możesz podać link do tego czujnika? Dzięki
https://termoregulatory.pl/czujniki-poziomu-cieczy/ht75-czujnik-poziomu-cieczy?&gclid=EAIaIQobChMI_PLe9_ml7wIVIQZ7Ch3ofA9sEAQYASAB EgKVnvD_BwE
Bump: Nie wiem jak w Focusie ale w Mondeo pasował p&p zbiornik od Volvo. Tam czujnik był w standardzie.
Orientowałem się. Do Mondeo pasuje, do Focusa nie.
mariusz7810 10-03-2021, 16:16 Ktoś, montował coś takiego w MK3? Bo już się zaczynam wkurzać i codziennie maska w górę i czy płyn jest. W 15 letnim oplu maskę otwierałem raz w miesiącu[emoji16]
Wysłane z mojego Mi 10 przy użyciu Tapatalka
Bo już się zaczynam wkurzać i codziennie maska w górę i czy płyn jest
Jeśli przez rok nie znalazłeś wycieku, auto jest po akcji serwisowej (czytaj: ma nowy zbiorniczek, wężyki itp.)
to po latach sprawdzasz max 1 na miesiąc dolewając płyn do spryskiwaczy.
Serio.
Pamiętam pierwsze 2 lata z autem, to sprawdzałem tak często, że pierwszą dokładką były siłowniki maski.
Teraz?
Sprawdzam jak mi się przypomni żeby rzucić okiem.
Tym bardziej odkąd u siebie znalazłem wyciek który miałem ponad rok
i co miesiąc dolewałem płynu bo w zbiorniczku było delikatnie poniżej minimum i to naprawiłem (niestety moja naprawa dotyczy tylko aut angielskich)
Ktoś, montował coś takiego w MK3? Bo już się zaczynam wkurzać i codziennie maska w górę i czy płyn jest. W 15 letnim oplu maskę otwierałem raz w miesiącu[emoji16]
Wysłane z mojego Mi 10 przy użyciu Tapatalka
Przecież napisałem że montowałem... Prosta robota.
1. Ściągnięcie płynu chłodniczego ze zbiorniczka.
2. Demontaż zbiorniczka.
3. Nawiercenie otworu.
4. Montaż czujnika pływakowego. Trzeba pamiętać aby prawidłowo włożyć pływak w pozycji NC-normalnie zamknięty. Można przetestować układ przed montażem w zbiorniczku czujnika czy działa prawidłowo i nie jest wadliwy. Wystarczy obrócić pływak o 180 stopni i jest wtedy w pozycji NC lub NO. Po wypięciu wtyczki od zbiorniczka płynu hamulcowego trzeba wpiąć 2 kabelki z czujnika pływakowego i sprawdzić w której pozycji załącza się sygnał akustyczny i pojawia informacja o niskim poziomie płynu hamulcowego.
5. Odpięcie wtyczki czujnika poziomu płynu hamulcowego. Dla łatwiejszego dostępu warto odkręcić dolot. Trzeba uważać przy odpinaniu wtyczki chyba podciśnienia z dolotu (zielona zawleczka). Mi odkleił się ten króciec z dolotu i musiałem oddać do magika od klejenia plastików. Powiedział zresztą że często to skleja bo są to 2 rodzaje plastiku zgrzewane na gorąco (krócieć i dolot) i po czasie te 2 elementy po prostu się odkleja od siebie.
6. Przecięcie jednego kabelka (wychodzą 2) z wtyczki przy zbiorniczku płynu hamulcowego. Lutowanie z kabelkami czujnika pływakowego, rurki termokurczliwe, zabezpieczenie taśmą izolacyjną. Wiadomo.
7. Trzeba oczywiście zrobić dłuższe kabelki bo czujnik pływakowy ma kable o długości 20 cm. Dodatkowo umieściłem kable w peszlu, który puściłem za silnikiem. Pod plastikiem podszybia jest blacha karoserii z miejscem na trytytki.
8. Montaż zbiorniczka wyrównawczego na swoje miejsce. Zalanie ściągniętego płynu chłodniczego. Montaż dolotu. Koniec.
9. Świadomość dodatkowego zabezpieczenie na wypadek utraty płynu chłodniczego (z wielu przyczyn, od cieknącej pompy po banalne pęknięcie jakiegoś węża) - bezcenna. Chyba większość użytkowników 1,6 EB ma świadomość, że wskazówka od temperatury silnika pokazuje 90C już przy ok 45C realnej temperatury płynu, a na 130C wskakuje jak już silnik jest przegrzany. Wskazanie 90C na wyświetlaczu nie ma absolutnie nic wspólnego z realną temperaturą silnika, stąd nieświadomi ubytku płynu użytkownicy np. jadąc autostradą zażynali silniki, łącznie z pożarami po pękaniu głowic i zalewaniu gorącym olejem kolektora wydechowego. A wystarczyło aby Ford zamontował czujnik poziomu płynu i wgrał oprogramowanie pokazujące na wskaźniku bieżącą temperaturę silnika...
Ktoś, montował coś takiego w MK3? Bo już się zaczynam wkurzać i codziennie maska w górę i czy płyn jest. W 15 letnim oplu maskę otwierałem raz w miesiącu[emoji16]
Wysłane z mojego Mi 10 przy użyciu Tapatalka
Ja mam już prawie dwa lata ten filmik https://www.youtube.com/watch?v=2G-L8td-tn4 to mój . Jedynie co mogę dodać że czujnik HT-75 wymieniłem na niższy HT-55 ponieważ przy każdym hamowaniu uruchamiał się buzer.
Odnośnie temperatury płynu chłodniczego, zamontowałem zegar z alarmem.
Naprawdę polecam, spokój i bezstresowa jazda gwarantowana. W razie czego albo czujnik poziomu albo alarm temperatury pozwoli na wczesną reakcję.
https://www.youtube.com/watch?v=cZLbziOru94
mariusz7810 11-03-2021, 15:02 Ja mam już prawie dwa lata ten filmik https://www.youtube.com/watch?v=2G-L8td-tn4 to mój . Jedynie co mogę dodać że czujnik HT-75 wymieniłem na niższy HT-55 ponieważ przy każdym hamowaniu uruchamiał się buzer.
Odnośnie temperatury płynu chłodniczego, zamontowałem zegar z alarmem.
Naprawdę polecam, spokój i bezstresowa jazda gwarantowana. W razie czego albo czujnik poziomu albo alarm temperatury pozwoli na wczesną reakcję.
https://www.youtube.com/watch?v=cZLbziOru94
dzięki za info
Termostat finalnie wymieniony na ten, który był przed naprawą. Założone tylko nowe uszczelki korpusu. Samochód nie grzeje się. Teras zostało tylko obserwowanie ilości płynu chłodniczego, sprawdzanie czy silnik go nie pobiera.
Jeżeli ktoś musiałby wymienić termostat to pamiętajcie żeby nie godzić się na zamienniki bo one działać nie będą.
Wkrótce montuje czujnik płynu żeby mieć spokój.
Pozdrawiam
mariusz7810 07-05-2021, 19:11 Witam,
nie zakładam nowego tematu bo ten jest bardzo podobny a chodzi o temperaturę silnika 1,6 EB.
Zastanawiało mnie czy wskazówka od temperatury rzeczywiście pokazuje temperaturę silnika, bo teraz w ciepłe dni +14 st. na zewnętrz po przejechaniu ok. 1 km w mieście wskazówka już była na ok. 88 st. Wszedłem w "ukryte menu" i się mocno zdziwiłem bo wskazówka 88 st. a temp. silnika 44 st.
Czy u Was tez tak macie czy coś u mnie nie tak?
Co w takim razie , temp. czego wskazuje ta wskazówka?
Z ciekawości (mieszkam przy S8) pojechałem w małą trasę (cały czas obserwując temp. silnika na wyświetlaczu pomiędzy zegarami) przy temp. ok. 88 stopni zacząłem dawać ostro gaz w podłogę max temp. co osiągnąłem na trasie to 90 st. po wrzuceniu na luz i postoju ok. 5 min temp spadła do 86 st. ale wskazówka cały czas pokazuje ok. 88 st.
Jak w trasie mam mieć info jaka jest temp. silnika? skoro wskazówka pokazuje temp. nie wiem czego? Owszem mozna całą trasę jechać na wskazaniach między zegarami, szkoda że nie można uruchomić tej ukrytej fukkcji podczas jazdy a tylko podczas uruchamiania silnika.119635
mati3995 07-05-2021, 20:11 Witam,
nie zakładam nowego tematu bo ten jest bardzo podobny a chodzi o temperaturę silnika 1,6 EB.
Zastanawiało mnie czy wskazówka od temperatury rzeczywiście pokazuje temperaturę silnika, bo teraz w ciepłe dni +14 st. na zewnętrz po przejechaniu ok. 1 km w mieście wskazówka już była na ok. 88 st. Wszedłem w "ukryte menu" i się mocno zdziwiłem bo wskazówka 88 st. a temp. silnika 44 st.
Czy u Was tez tak macie czy coś u mnie nie tak?
Co w takim razie , temp. czego wskazuje ta wskazówka?
Z ciekawości (mieszkam przy S8) pojechałem w małą trasę (cały czas obserwując temp. silnika na wyświetlaczu pomiędzy zegarami) przy temp. ok. 88 stopni zacząłem dawać ostro gaz w podłogę max temp. co osiągnąłem na trasie to 90 st. po wrzuceniu na luz i postoju ok. 5 min temp spadła do 86 st. ale wskazówka cały czas pokazuje ok. 88 st.
Jak w trasie mam mieć info jaka jest temp. silnika? skoro wskazówka pokazuje temp. nie wiem czego? Owszem mozna całą trasę jechać na wskazaniach między zegarami, szkoda że nie można uruchomić tej ukrytej fukkcji podczas jazdy a tylko podczas uruchamiania silnika.119635
Ja z pytaniem, jak wejść w to menu by pokazywało temperaturę silnika??
Mam ten sam wyświetlacz.
sylwesterz 07-05-2021, 20:22 Jest kilka możliwości, zależnie od wersji auta:
https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=59489
https://www.youtube.com/watch?v=pKZDUvMyR3I
PS. Nie cytuj całych postów odpowiadając zaraz pod nim.
Maniek179 07-05-2021, 20:24 Przytrzymać OK na kierownicy przy włączaniu zapłonu. Potem strzałkami gora dół zmieniasz wyświetlane parametry.
Co do wskazówki na liczniku. Ten typ tak ma i działa w trybie silnik zimny/ciepły/głowica do wymiany.
W trasie powyżej 120km/h temp oscyluje u mnie ok 85st, w miescie dochodzi czasem do 100. Przy 102 załącza się wentylator.
Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka
mariusz7810 07-05-2021, 20:49 W trasie powyżej 120km/h temp oscyluje u mnie ok 85st, w miescie dochodzi czasem do 100. Przy 102 załącza się wentylator.
Tapatalka
Masz może informację przy jakiej temperaturze otwiera się termostat?
Wysłane z mojego Mi 10 przy użyciu Tapatalka
Maniek179 07-05-2021, 20:51 Ten wymieniony podczas akcji serwisowej zaczyna się otwierać chyba przy 82.
Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka
mariusz7810 10-05-2021, 11:28 Ten wymieniony podczas akcji serwisowej zaczyna się otwierać chyba przy 82.
Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu TapatalkaPo ostatniej trasie termostat chyba się otwiera coś ok. 90 st. Mam ten z akcji serwisowej
Wysłane z mojego Mi 10 przy użyciu Tapatalka
tomcyg12 03-09-2021, 09:37 Odnośnie tego dołożonego czujnika poziomu płynu mam parę pytań.
A mianowicie, czy został on założony od dołu zbiorniczka? Czy taki montaż nie niesie ryzyka, że się w tym miejscu rozszczelni? Czy jest możliwość montażu od góry?
I czy demontaż i ponowny montaż zbiorniczka niesie duże ryzyko uszkodzenia tego okrytego złą sławą wężyka?
A mianowicie, czy został on założony od dołu zbiorniczka?
Tak
Bump: Czy taki montaż nie niesie ryzyka, że się w tym miejscu rozszczelni?
Zawsze jest takie ryzyko. Wiercąc w zbiorniczku trzeba dobrać taki rozmiar wiertła aby gwint pływaka wchodził na styk, następnie odpowiednie uszczelki i precyzyjne dokręcenie. Nawet jak się rozszczelni w tym miejscu czujnik zadziała.
Bump: Czy jest możliwość montażu od góry?
Nie. Zbiorniczek wyrównaczy składa się z kilku komór. Miejsce pod korkiem jest jedynym optymalnym. Czujnik pływakowy musisz przecież też włożyć do zbiorniczka. Tylko przez otwór pod korkiem.
Bump: I czy demontaż i ponowny montaż zbiorniczka niesie duże ryzyko uszkodzenia tego okrytego złą sławą wężyka?
Przecież wypinasz tylko 2 złączki wężyków na górze i jeden grubszy przewód na dole (metalowa opaska)
Hej, tak czytam i chyba triafiłem w temat. Mam podobny problem, z jedną różnicą, że dziś rano na zimnym silniku zaraz po odpaleniu wyskoczyło mi na czerwono "zbyt wysoka temperatura - wyłącz silnik" i wskazanie było na 120st.
Zauważyłem, że płyn chłodniczy był w minimum, dolałem płyn ale ten sam komunikat wyskoczył i silnik szarpał.
macie jakies pomysły?
z góry dzięki
Danielo_82 24-09-2021, 08:35 Czujnik temperatury, albo wiązka. Po tym kasowanie błędów, albo odpięcie aku, bo silnik zarejstrował przegrzanie i wszedł w tryb awaryjny.
W linku szczegółowo opisane problemy 1.6 ecoboost, w tym kwestia układu chłodzenia.
https://www.drive2.ru/l/558346299309555831/
fatall1ty 26-04-2022, 14:35 Hej Panowie, według podlinkowanego wyżej artykułu warto byłoby przerobić dwa elektrozawory żeby poprawić chłodzenie w naszych autach. Czy ktoś się już tego podejmował?
Co ciekawe według w/w strony najlepiej wypiąć żaluzję fizycznie, ale nie dezaktywować jej w forscanie żeby elektrozawory nie świrowały. Czy ktoś to weryfikował?
Czy wypniesz wtyczkę czy wywalisz całą żaluzję - od strony pracy elektrozaworów efekt ten sam. Nie dezaktywowałem żaluzji w Forscanie. Nie zauważyłem błędnej pracy elektrozaworów, a jeżdżę tak już prawie 30 tys. km.
Temperatura stabilna między 87-92C jeżdżąc po mieście zimą czy latem.
Thomson1024 27-09-2022, 23:30 Odgrzeję trochę temat bo mam małą zagwozdkę w kwestii układu chłodzenia. Najpierw przydługi wstęp:
Mam Focusa 1.6 EB 180 KM. W pewnym momencie zauważyłem, że ubywa mi płynu chłodzącego. Ale ubywało go w sposób dość dziwny, bo do poziomu trochę poniżej minimum i później już nie. Temperatura przeważnie była ok 90-95 st (i niby to miało być ok), czasami 100 i wentylator. Pewnego razu jadąc sobie spokojnie trasą, obroty ok 2000 na 6 biegu, przyspieszam a auto wkręca się do 2500 i dalej nic. Patrzę na wskazówkę temperatury a ta na czerwonym! I zero komunikatu na wyświetlaczu, zero brzęczenia, kompletnie nic! Od razu się zatrzymałem, otworzyłem maskę i okazało się że zbiorniczek pusty. Prawdopodobnie puścił wąż powrotny do zbiorniczka, który był sztukowany przez poprzedniego właściciela (jak go ruszyłem to zsunął się z króćca i rzygnął jeszcze trochę płynu). Założyłem go z powrotem, dolałem płynu, odpaliłem, auto działa bez zarzutu. Robiłem nawet test na obecność spalin w układzie chłodzenia bo naczytałem się o głowicy z gunwolitu ale wygląda, że nic się nie przedostaje. Po tym zdarzeniu wymieniłem wąż powrotny, ale płynu nadal ubywało, ciągle tak samo. Szukając przyczyny dokopałem się informacji o akcji serwisowej (auto miało wtedy 9 lat) i okazało się, że się kwalifikuje. Ponadto zauważyłem wyciek płynu od spodu zbiorniczka (ten też podobno z gunwolitu). W końcu pojechałem na akcję w maju tego roku (10 letnim autem), a po niej co jakiś czas monitorowałem sobie temperaturę w menu serwisowym i było zwykle ok 85 st. Pomyślałem, że temat ogarnięty. Ale po pierwszych 200 km w trasie (zaraz po akcji) wyświetlił się komunikat o niskim poziomie płynu i faktycznie było ciut poniżej minimum. Dolałem płynu i od tamtej pory już nic nie ubywa.
A teraz do sedna:
Tak jak wspominałem, po akcji serwisowej temperatura była zwykle (tzn wtedy kiedy akurat mnie naszło na włączenie menu serwisowego) ok 85 st. Ale od kilku tygodni zauważyłem, że potrafi podskoczyć do 100 przy spokojnej jeździe. Więc zrobiłem taki test (temp na zewnątrz 17 st):
- wyjechałem autem na niemiecką autostradę (w momencie wjazdu miałem 87 st)
- jechałem ok 90 km/h i obserwowałem temperaturę - ta w zasadzie się nie zmieniała
- przyspieszyłem do ok 120 km/h i nadal temp w normie
- zjechałem z autostrady do miasta i jechałem delikatnie, max 2500 rpm - temperatura rosła aż do 98 st
- jak przyspieszałem na 3-4 biegu do ok 3000 rpm to trochę spadała (o jakieś 1-2 st)
- wjechałem ponownie na autostradę i znów jechałem delikatnie ok 2500 rpm - temperatura cały czas 98 st
- przyspieszyłem do ok 120 i zaczęła spadać, ale do jakichś 93 st
- wtedy postanowiłem przyspieszyć i przy prędkości 200 km/h temperatura spadła do 75 st
Wychodzi na to, że przy spokojnej jeździe po mieście auto się dogrzewa do 100 st, a przy trochę bardziej dynamicznej temperatura jest niższa. O ile rozumiem, że wyższa prędkość to lepszy przepływ powietrza przez chłodnicę, ale bardziej mnie zastanawia kwestia obrotów silnika. Skoro przy niskich się grzeje, a przy wyższych jest lepiej, to może jest coś z wydajnością pompy wody? Że przy niskich obrotach nie do końca nadąża przepompowywać płyn żeby ten zdążył się wychłodzić w chłodnicy? Bo jednak to troche przeczy logice, która niby podpowiada, że przy delikatnej jeździe silnik nie powinien się grzać, a przy dynamiczniejszej już bardziej.
Miałem też podejrzenia odnośnie termostatu, ale piszecie że po akcji serwisowej powinien być już założony prawilny. Więc co tu się odjaniepawla?
Aaaaaa i jeszcze jedna rzecz. Krótko przed akcją serwisową walnąłem bażanta lewą stroną zderzaka. Po jakichś 2 miesiącach byłem w ASO to naprawić, co skutkowało wymianą zderzaka (czytaj: rozmontowaniem całego przodu). Czy może po tej naprawie poskładali mi coś nie do końca tak jak trzeba i stąd takie zachowanie? Piszecie o żaluzji i teraz skojarzyłem, że to pewnie gdzieś w okolicach, w których jednak grzebali naprawiając mi auto. Czy da się łatwo zobaczyć jej działanie patrząc przez grill? Wiem, że to trochę wróżenie z fusów, ale nie chciałbym wymienić połowy (albo całego) układu chłodzenia żeby znaleźć przyczynę problemu.
Żaluzja powinna być zamknięta jak jest zimne auto.
Otwiera się jak jest ciepło lub auto sie nagrzeje.
Natomiast co do całej historii, na moje oko u Ciebie nic złego się nie dzieje.
Przy powolnej jeździe w korku auto nagrzewa się bardziej niż żeglując 60km/h na piątym biegu.
Powolna jazda będzie zazwyczaj kończyć się wyższa temp.
Ciekawostka. Dojeżdżając do domu zawsze stoję w 5-10 minutowym korku..
Jesli mam włączona klimę na auto (temp na 20'C) to zazwyczaj dojeżdżam do domu, gaszę silnik i słyszę tylko piszczenie pompy i składanie lusterek.
Jeśli natomiast wyłączę klimatyzację a zostawię sam nawiew, zazwyczaj jak parkuję na podjeździe to słyszę jak chodzi wentylator chłodnicy który lubi sobie pochodzić jeszcze minute po zgaszeniu.
Ot ciekawostka.
Thomson1024 28-09-2022, 12:47 Ok w takim razie spróbuję zdiagnozować działanie żaluzji.
A przy okazji czy wiecie co było zmieniane przy okazji tej akcji serwisowej z czujnikiem poziomu płynu chłodzącego? Widziałem więcej rurek i nowy korek na zbiorniczku. Wspominaliście o termostacie i samym zbiorniczku że też wymieniali. A coś jeszcze było zmieniane?
BTW zmieniłem ten wąż powrotny na nowy z ASO a później dowiedziałem się o tej akcji i widzę że teraz jest inny więc chyba wtopiłem trochę kasy 😕
Żeby jeszcze nie było informacji online
Nawet jest wątek tutaj na forum.
Proszę. serwisowy PDF który poszedł do serwisów Forda z dokładną instrukcją wykonania akcji serwisowej 17S09
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2017/RCMN-17V209-7886.pdf
https://uploads.tapatalk-cdn.com/files-82/1562744203_17S09-S3-A8.pdf
Thomson1024 28-09-2022, 14:04 Dzięki. Nie przypuszczałem że takie informacje są dostępne i liczyłem bardziej na wiedzę plemienną zdobytą gdzieś pokątnie.
Te akurat są dla 1.6EB fiesta, Transit, fusion.
Jeden pdf jest prawie identyczny jak dla Focusa tyle że daty są inne.
Do Focusa mam na USB a nie pamiętam nazwy pliku. są łatwe do znalezienia online ale obstawiam że muszę dorzucic tutaj linki
edit: sprawdzilem USB. Focusowa instrukcja to wlasnie ta z pierwszego linku.
Nie mam innej kopii
Thomson1024 29-09-2022, 12:14 Dzięki edmun, poczytam sobie :)
Mam jeszcze taką obserwację. Opisywany wcześniej eksperyment przeprowadzałem z wyłączoną klimatyzacją. Wczoraj jeździłem trochę po mieście (temperatura na zewnątrz ok 12 st) najpierw z wyłączoną klimą co spowodowało dogrzanie silnika do 93 stopni (trasa była za krótka żeby się dogrzał bardziej). Po kilkuminutowym postoju ruszyłem i jechałem już z włączoną klimą i temperatura silnika nie przekraczała 87 stopni. Jak dojechałem do domu to sprawdziłem czy czasem wentylator nie chodzi na stałe i nie chodził. Więc czemu włączenie klimy daje takie efekty?
Też chciałbym wiedzieć :-D
Thomson1024 29-09-2022, 14:15 Pamiętam sytuację kiedy w upalny dzień jechałem krótką trasę z włączoną klimą (która na starcie musiała sporo wychłodzić rozgrzane wnętrze), silnik jeszcze nie zdążył się dogrzać, a po zatrzymaniu słyszałem jak działa wentylator (i działał jeszcze chwilę po zgaszeniu silnika). Myślałem wtedy, że wentylator działa z uwagi na obciążenie klimy i pomaga odprowadzać nadmiar ciepła, co chyba ma sens. Ale czemu klima wpływa na obniżenie temperatury silnika nawet jeśli nie działa wentylator? Witchcraft...
Thomson1024 29-09-2022, 16:38 Udało mi się poobserwować zachowanie żaluzji. Do 99 st jest zamknięta. Przy 100 st lekko się uchyla a przy 101 otwiera się w całości. Samo jej otwarcie na postoju i biegu jałowym w temp ok 17 stopni wystarczyło żeby temp silnika spadła do 97 st bez konieczności włączania wentylatora. Niby ok, pewnie podczas jazdy efekt otwarcia żaluzji będzie jeszcze lepiej widoczny, ale zastanawiam się czy te 100 st to nie trochę za dużo? Czy żaluzja nie powinna się otwierać wcześniej?
Jedynym sensownym rozwiązaniem w 1.6 EB jest odpięcie wtyczki od tego wynalazku aby zaluzja była non stop otwarta. Korzyści jej działania są naprawdę znikome a negatywów dużo. Nie będę po raz kolejny rozpisywał się w temacie bo było już pisane wiele razy. Jeżdzę z odpiętą wtyczką już 3 lata. Temperatura czy po mieście czy w trasie to 86-90C. Silnik osiąga temperaturę roboczą również szybko. Błędów na desce brak. Jedynie widoczny jest po podpięciu pod komputer.
Thomson1024 30-09-2022, 10:51 firlej zgadza się, można tak zrobić i może się zdecyduję. Mnie bardziej ciekawi jaki był tutaj zamysł inżynierów, którzy z jakiegoś powodu uznali, że temperatura 100 st jest 'normalna'. A może zapomnieli o przeprogramowaniu sterowania tą żaluzją przy okazji akcji serwisowej (w sensie że w ogóle tego nie ogarnęli, bo chyba marna szansa, że tylko u mnie ASO o tym zapomniało mimo, że soft aktualizowali)?
pazdanmichal 15-09-2023, 14:07 Cześć!
W SKRÓCIE - temperatura silnika rośnie, wentylator chłodnicy się nie uruchamia zawsze, czasem działa czasem nie - klima przestaje działać, silnik się gotuje
SZCZEGÓŁOWO - Jestem tu zupełnie nowy więc przepraszam za pomyłki lub niejasności. Niedawno kupiłem forda focusa mk3, rocznik 2011 z silnikiem EcoBoost 1.6 182KM. Pojawił się jeden problem. Gdy jadę wolno, w korku, na zewnątrz jest wysoka temperatura to klimatyzacja najpierw przestaje działać, nastepnie temperatura silnika się rośnie (pokazuje się na pulpicie, wskazówka chodzi raczej ok), aż w końcu się przegrzewa silnik i muszę go natychmiastowo zgasić. Zauważyłem, że wynika to z tego że nie zawsze włącza się wentylator chłodnicy. Nie jest to błąd który się powtarza zawsze, czasem wentylator się włącza, ale jak już jest bardzo gorąco na drodze (asfalt i słońce) to nie włącza się.
Z góry dziękuję za pomoc!
Wentylator musi się włączyć po włączeniu klimatyzacji na postoju. Jeśli nie, to uszkodzony obwód, moduł lub sam wentylator. Obowiązkowo wywaliłbym też żaluzję chłodnicy (jej działanie też trzeba sprawdzić).
pazdanmichal 15-09-2023, 14:26 Wentylator musi się włączyć po włączeniu klimatyzacji na postoju. Jeśli nie, to uszkodzony obwód, moduł lub sam wentylator. Obowiązkowo wywaliłbym też żaluzję chłodnicy (jej działanie też trzeba sprawdzić).
Cześć, dziękuję za pomoc. Wentylator włącza się na tym słabszym biegu jak jest klima, nie wystarcza to w korku. Nie włącza zawsze jak trzeba drugiego biegu, co prowadzi do przegrzania
Moduł był wymieniany przez poprzedniego właściciela
A jak wygląda praca żaluzji?
pazdanmichal 15-09-2023, 14:54 Niestety nie zwróciłem na to uwagi. Mam również pytanie. Dzwoniłem do ASO, Pani powiedziała, że jej chłopak miał identyczny problem i problemem był czujnik temperatury płynu chłodniczego. Tylko że - ten czujnik wysyła do komputera informację o temp płynu i komputer uruchamia wiatrak chłodnicy. Pytanie jest takie - gdyby ten czujnik był wadliwy, to wskazówka na pulpicie by pokazywała prawdziwą temperaturę? czy to ten sam czujnik odpowiada za temp na pulpicie? Jeśli tak to chyba nie może być wadliwy, ponieważ tak jak mówię pokazuje się realna temperatura. A może jest osobny czujnik temperatury silnika i osobny płynu?
Wskaźnik temperatury w licznikach nie pokazuje prawdziwej temperatury. Do obserwacji trzeba wejść w menu serwisowe licznika (jak to zrobić jest milion filmików) i tam będzie rzeczywista temperatura odczytywana przez czujnik. Osobiście ta wersja mi się nie klei, bo nie byłoby problemów z wyłączaniem klimy.
pazdanmichal 15-09-2023, 15:36 Nie ma problemów z wyłączaniem klimy. Nie rozumiem co masz na myśli, proszę wyjaśnij :)
Wejdę w menu serwisowe nastepnym razem. Z czujnikiem może warto spróbować, koszt z dostawą to 40 PLN a wymienić mogę go sam...
thesperado 15-09-2023, 15:43 na zewnątrz jest wysoka temperatura to klimatyzacja najpierw przestaje działać
Ciekawe, co się pod tym stwierdzeniem kryje? Czy klima nie robi, czy tylko jej wydajność mocno spada, bo np. czynnika nieco brakuje. tomao pisał o menu serwisowym w zegarach i odczycie rzeczywistej temperatury, więc może wykorzystaj fakt, ze jest jeszcze ciepło i pojeździj a aktywnym odczytem temperatury. Wchodź w menu zanim ruszysz i będziesz miał podgląd co się dzieje. Wiem trochę to uciążliwe, ale zapewne masz świadomość, że posiadasz silnik "specjalnej troski".
pazdanmichal 15-09-2023, 15:49 Hej! Dziękuję również Tobie za odpowiedź :)
Klima wieje ale stopniowo, powoli przestaje chłodzić jak temp rośnie aż w końcu wcale nie chłodzi. Będę jeździł z włączonym menu serwisowym, wiem już dzięki Wam że takie coś jest, popatrzę jak to śmiga :)
thesperado 15-09-2023, 16:21 Ze względów zdrowotnych ograniczam korzystanie z klimy w mieście. Na autostradzie raczej wyboru nie mam. Tak więc jak stoję dłużej w korku, w mieście to uruchamiam sobie to menu (bo na działanie wentylatora z uwagi na klimę liczyć nie mogę) i dobrze widać poza temperaturą silnika, także skuteczność pracy wentylatora i moment jego włączenia.
pazdanmichal 16-09-2023, 12:53 Uwaga Panowie i Panie update. Wsiadłem do focusa, przejechałem się żeby dogrzać silnik szybciej, zatrzymałem się, poczekałem kilka minut (cały czas klima na fulla), wiatrak pięknie i głośno chodził. Na komputerze pokładowym, dokładniej w menu serwisowym pokazywało temp 87 i się nie zmieniała. Zgasiłem auto i od razu zapaliłem, klima również na maksa. Po chwili klima przestała działać, w menu serwisowym temp silnika rosła, wysiadłem a tutaj wiatrak nie chodzi. W czym może być problem? (sprawdziłem żaluzje, były otwarte)
Moduł lub sam wiatrak obstawiam.
Pytanie jest takie - gdyby ten czujnik był wadliwy, to wskazówka na pulpicie by pokazywała prawdziwą temperaturę?
czujnik jest po prawej stronie silnika (jak otworzysz maskę). widać go pod dolotem powietrza.
jeśli czujnik temp płynu byłby uszkodzony, to dostajesz komunikat o Awarii, natychmiast serwis i wskazówka leci poza skalę. auto również przechodzi w tryb awaryjny i zamiast paliwa puszcza powietrze na spryskiwacze przez co jedziesz jak na jednym cylindrze (czytaj kompletny brak mocy i zmuszenie użytkownika do jak najszybszego zakończenia jazdy).
pazdanmichal 17-09-2023, 18:30 Moduł lub sam wiatrak obstawiam.
Moduł już był wymieniany. Wiatrak raz działa raz nie więc nie wiem czy to w tym problem, może gdzieś kable nie stykają
...
Dziwny ten problem...
thesperado 18-09-2023, 22:13 Moduł już był wymieniany. Wiatrak raz działa raz nie więc nie wiem czy to w tym problem, może gdzieś kable nie stykają
...
Moduł, aby robił musi mieć zasilanie, oraz sterowanie. Sygnał sterujący idzie z PCM cienkim fioletowym przewodem. Spotkałem S-maxa, gdzie był z nim problem. Skoro w FF2 1,6 Pb da się wymusić sprzętem diagnostycznym pracę wentylatora (robiłem to TEXĄ), to tu także powinno się dać. Pasowało by wymusić jego pracę i obserwować co się np. grzeje lub poruszać wiązkami.
Aktywnego grilla przypadkiem nie masz? Jak widzę po schemacie LIN w jego kierunku wychodzi z PCM.
Witam serdecznie ;
Uprzejmie proszę o pomoc.
Objawy: auto po przejechaniu ok 50 km , przestaje grzać z nawiewu leci zimne powietrze. Pojawia się komunikat natychmiast zatrzymaj pojazd. Auto traci moc , automatycznie spada prędkość jazdy. Po otwarciu maski zbiornik z płynem chłodzącym pusty...po paru minutach płyn zaczyna powracać do zbiornika. Na krótkich odcinkach ok 20 km problem nie występuje tylko przy dłuższej jeździe.
Przed wyjazdem sprawdziłem wszystko i zbiornik był pełen. Nie wywala płynu przez korek lub nieszczelny zbiornik bo wszystko suche.
Wymieniona uszczelka pod głowicą, głowica planowana i sprawdzana pod względem mikropęknięć - szło CO2 do zbiornika zabarwiło płyn podczas testu stąd wymiana. Rzeczywiście uszczelka była do wymiany. Jednak problem nadal nie ustępuje. Czy mogę prosić o pomoc w tym temacie ?
konieczko5 19-09-2023, 07:47 ...
Jak Ecoboost to masz niepoprawny tag w temacie ;) bo to już mk3 :)
Obstawił bym pękniętą tuleje jeszcze w bloku.
AdoKrycha007 19-09-2023, 08:57 silnik złom, fabryczna wada.
milion tematów o tym na forum.
czy moderatorzy nie mogą podpiąć kilku tematów o tym felernym 1,6 EB na samą górę forum ?
co tydzień pojawiają się kolejne te same pytania o ten wadliwy silnik, bo ludziom kompletnie nie chce się czytać i użyć szukajki.......
Tak samo można by przypiąć miliard innych tematów o wadach innych silników Forda.
Wiecie dlaczego tak dużo na forum trafia i pyta co dalej?
bo zazwyczaj te 1.6EB jak mają uszkodzony silnik to są "plakowane" i nabłyszczane na sprzedaż i jest super promocja bo xx taniej niż od prywatnego sprzedawcy który w opisie podał nawet jakie paliwo zazwyczaj tankuje i że np. na masce są odpryski (Krysia nie jedziemy po tamtego, facet w opisie dał że są odpryski lakieru na masce... no chyba powariowali ze w takiej cenie i jeszcze odpryski są!).
Kupowanie Forda od handlarza i jeszcze Forda w okazyjnej cenie to proszenie się o kłopoty .
Przypadek u góry to egzemplarza gdzie jest silnik do wymiany.
AdoKrycha007 19-09-2023, 13:19 O żadnym innym silniku w Fokach nie ma tylu tematów, co o wadliwym 1,6 EB.
Na drugim miejscu w Fokach są tematy o skopanym rozrządzie w 1,0 EB u osiedlowego kowala.
Wymiana silnika nic nie da, odłoży tylko agonię, bo silnik zostanie wymieniony na inny z taką samą fabryczną wadą. Jak ktoś chce auto na lata, to ten silnik jako używany, to samobójstwo. A w tym przykładzie to już jest kompletna agonia, skoro nawet wymiana UPG nie odłożyła tematu na później, bo pęknięty jest blok.
konieczko5 19-09-2023, 13:55 ...
pazdanmichal 21-09-2023, 17:50 Cześć, to znowu ja. Przychodzę z pytaniem, czy moduł wentylatora powinien mieć tylko 3 tranzystory? Styki czwartego są połączone, czy ktoś ma może schemat lub wie jak to powinno iść? Poza tym, czy coś tutaj wygląda niepoprawnie? To białe to klej termoprzewodzący. Załączam foty, z góry dziękuję.
Bump:
|
|