Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] Wypadanie zapłnu tylko na zimnym silniku 2.0EB


Piotr_crx
11-03-2021, 09:21
Cześć,

Jestem tu nowym użytkownikiem, ale przejrzałem już forum (i to nie jedno) i szukałem informacji na temat mojego problemu i kilka opcji się już sprawdziło ale niestety problem dalej istnieje...

Krótka historia:
Pacjent to Mondeo MK4 2010r 2.0 EB 203 KM Automat
Objawy: wypadanie zapłonu na 4 cylindrze (check engine)+ wibracje silnika

Auto kupione w listopadzie 2010. Po wymianie oleju w skrzyni i silniku zauważyłem że oleju silnikowego ubywa i to sporo, zrobiłem płukankę i pojawił się dodatkowy objaw- niebiesko z wydechu... + wypadanie zapłonów losowe. Na drugim cylindrze świeca cała obklejona szlamem...

Remont silnika: po otwarciu okazało się że silnik jest już po kapitalce (góra + dół), jednak pierścień olejowy na drugim garze był źle założony. Wymiana pierścieni na nowe + wszystkie uszczelki i składanie od nowa.

Po remoncie: Olej na jednakowym poziomie cały czas :) Wypadanie zapłonów losowo na każdym garze + błąd pompy paliwa. Wymieniłem pompę wysokiego ciśnienia i błędów już nie wywala. Na zimnym cały czas trzęsie silnikiem (wypadanie zapłonów) + co jakiś czas wyskoczy check engine: zapłony na 4 garze. Po około 8 kilometrach jest wszystko okej, po 4 kilometrach jak zgaszę i zapale silnik to też jest okej. Świece nowe NGK Irydowe, dwie OEM używane cewki na podmiankę, czujnik temperatury wody nowy...
Obstawiam problem elektryczny/elektroniczny bo na rozgrzanym jest lepiej, tak jakby już ECU inna dawkę paliwa dawało i było dobrze...

Będę wdzięczny za wszelkie informacje i sugesie :)

Garbojad
11-03-2021, 09:30
Wiem że świece nowe ale przed włożeniem sprawdzałeś przerwę na nich?

Wysłane z mojego M2007J3SG przy użyciu Tapatalka

klocolus
11-03-2021, 14:43
A silnik dotarty? Może mu jeszcze na zimnym kompresja ucieka pierścienie muszą się ułożyć. Albo coś źle spasowane. Sam robiłeś czy zlecałeś naprawę? Jak w zakładzie to niech szukają problemu. Tak jak wyżej kolega napisał przerwa na świecy na początek do sprawdzenia.

Piotr_crx
11-03-2021, 15:42
Dzięki za zainteresowanie tematem :)
Przerwa na świecy sprawdzona, 0,75mm czyli powinno być okej. Jeszcze co do świec to wymieniłem je przed remontem jeszcze, potem trochę dostały popalić jak olejem waliło, może trzeba by na OEM wymienić...

Remont robił zaprzyjaźniony mechanik, co do poskładania to nie mam żadnych uwag, wiem że jest zrobione tak jak powinno być :)
Co do docierania, też miałem taką teorię, ale od remontu zrobiłem już 1100 kilometrów... wydaje mi się że jest lepiej niż na początku, ale po 1000 km pierścienie powinny już być względnie dobrze dotarte.
Z cewkami jeszcze chciałem podziałać coś ale pomysł miałem żeby po docieraniu już całkowitym (ok. 2tys km) dać do jakiegoś ogarniętego stroiciela, może trzeba by poustawiać odpowiednie dawki paliwo/powietrze. Nie chodzi mi tu żeby podnosić moc a bardziej ustawić wszystko tak, żeby było odpowiednia dawka i odpowiednie AFR...

Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś sugestie to będę wdzięczny za każde info :)

klocolus
11-03-2021, 15:50
Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś sugestie to będę wdzięczny za każde info

Jeszcze co do świec to wymieniłem je przed remontem jeszcze, potem trochę dostały popalić jak olejem waliło, może trzeba by na OEM wymienić...

Kompresja też do pomiaru. I sprawdzić wtryskiwacz na tym cylindrze.

Piotr_crx
11-03-2021, 15:57
Skleroza jednak i nie wszystko opisałem jednak hehe
- Kompresja z tego co pamiętam była 14 Bar także chyba okej.
- Wtryski sprawdzałem, wymieniłem całą listwę razem z wtryskami a potem każdy zamieniałem miejscami, ale to było przed wymianą pompy wysokiego ciśnienia i wtedy nie było różnicy... fakt, może trzeba teraz zrobić jeszcze raz takie sprawdzenie.

Dzięki ! :)

klocolus
11-03-2021, 16:07
Na zimnym możesz tez kompresje zmierzyć skoro problem wystepuje na zimnym, może być niższa ale równa miedzy garami. Jesteś pewny, że tylko na czwartym garze wypada?

Swoją drogą wydaje mi się kompresja troche wysoka, wczesne 2.0eb miały stopień sprężania 9.3:1. Ile razy głowica byla planowana? Blok też? Był tulejowany?

Piotr_crx
12-03-2021, 15:03
Czy na zimnym była mierzona kompresja? hmm nie wiem, będę musiał podpytać mechanika, tak samo o dokładny wynik kompresji bo może te 14 to coś pokręciłem może, dużo się działo w między czasie :lol:

Co do tulejowania i ilości planowania głowicy to nie mam pojęcia... Jutro postaram się podmienić jeszcze te cewki plus wtryskiwacze lub całą listwę wtryskową i sprawdzę efekty...

Czy wypada tylko na 4 cylindrze to pewnie nie tylko, ale tak pokazuje komputer jak wyskoczy check engine. Wcześniej pokazywało na każdym cylindrze plus losowe wypadanie zapłonu. Po wymianie pompy wysokiego ciśnienia komp pokazuje tylko czwarty cylinder. Podejrzewam, że nie tylko tam wypada ale komp tego nie widzi, bo ostatnio dwa tygodnie jeździłem i błędów nie wywalało a objaw był tak więc pewnie wypadanie zapłonu jest jeszcze w tolerancji czujnika i dlatego nie zwraca błędów na co dzień, tylko jak już jest większa niezgodność.
Może ktoś wie jaki powinien być kąt wyprzedzenia/opóźnienia zapłonu na zimnym a jaki na ciepłym w tym silniku?


Dzięki :)

Piotr_crx
16-03-2021, 13:07
Cześć wszystkim,
Niestety wszystkiego nie sprawdziłem jeszcze (brak czasu) ale podmieniłem cewkę na 4 cylindrze i jest gorzej. Postanowiłem wymienić cewki na nowe. Teraz są FoMoCo Bosh 0 221 604 024. Dla tego modelu dostępne są dwa rodzaje cewek:
https://www.iparts.pl/czesc/cewka-zaplonowa-bosch-0221604700,0-30-0221604700-1623639.html#100150

https://www.iparts.pl/czesc/cewka-zaplonowa-bosch-0221604024,0-30-0221604024-702618.html#100150

Niby powinienem wziąć te z końcówka 024, te z końcówka 700 niby były montowane po 2011 a mój Mondek jest z 11.2010, ale mam wątpliwości czy silnik przypadkiem nie był wymieniany już... Jest podejrzenie że jest nowszy... czy te cewki się czymś różnią? montaż wydaje się taki sam, jedynie fajka do świecy ma inny kształt ale to nie powinno robić różnicy. Długości też powinny być teoretycznie takie same. Ktoś może się orientuje czy są jakiekolwiek różnice?
Będę wdzięczny za informacje.

MIREKTERAZPOLSKA
16-03-2021, 13:51
Witam
1. jaki jest olej w silniku???
2. Wcześniej jaki był olej???
3. Ciśnienie oleju jakie jest??
Jak masz zaufanie do warsztatu to super-ale przy montowaniu silnika zrobili to na blokadach???
Wypadanie zapłonu jest na cylindrze nr????

Piotr_crx
16-03-2021, 14:23
Cześć,
Dzięki za zainteresowanie, odpowiedni poniżej:
1. jaki jest olej w silniku???
- Po remoncie na docieranie wlany Castroll 5W20 ACEA A5/B5

2. Wcześniej jaki był olej???
- jak kupiłem to nie wiem, ale od razu jechałem na zmianę do ASO i zalali Castroll 5W20 ACEA A5/B5, Potem zrobiłem płukankę Liqui Moly i zalany olejem Liqui Moly 5W20 z normami ACEA A5/B5

3. Ciśnienie oleju jakie jest??
- Jest gdzieś na zegarach w covers+ to do sprawdzenia? zewnętrznym czujnikiem nie sprawdzałem.

Jak masz zaufanie do warsztatu to super-ale przy montowaniu silnika zrobili to na blokadach???
- tak, używane były blokady, specjalnie były kupowane.

Wypadanie zapłonu jest na cylindrze nr????
- Obecnie wg check engine na czwartym cylindrze (P0304), jednak błąd nie zawsze się wyświetla. Zaraz po remoncie check engine się zaświecał codziennie i był błąd wypadania zapłonów na 1,2,3,4 cylindrze (P0301, P0302, P0303, P0304) oraz losowe wypadanie zapłonów (P0300) a dodatkowo błąd pompy paliwa (P0258 ). Po wymianie pompy wysokiego ciśnienia błędy są tylko na czwartym cylindrze (P0304).

MIREKTERAZPOLSKA
18-03-2021, 12:44
Cześć,
Dzięki za zainteresowanie, odpowiedni poniżej:
1. jaki jest olej w silniku???
- Po remoncie na docieranie wlany Castroll 5W20 ACEA A5/B5

2. Wcześniej jaki był olej???
- jak kupiłem to nie wiem, ale od razu jechałem na zmianę do ASO i zalali Castroll 5W20 ACEA A5/B5, Potem zrobiłem płukankę Liqui Moly i zalany olejem Liqui Moly 5W20 z normami ACEA A5/B5

3. Ciśnienie oleju jakie jest??
- Jest gdzieś na zegarach w covers+ to do sprawdzenia? zewnętrznym czujnikiem nie sprawdzałem.

Jak masz zaufanie do warsztatu to super-ale przy montowaniu silnika zrobili to na blokadach???
- tak, używane były blokady, specjalnie były kupowane.

Wypadanie zapłonu jest na cylindrze nr????
- Obecnie wg check engine na czwartym cylindrze (P0304), jednak błąd nie zawsze się wyświetla. Zaraz po remoncie check engine się zaświecał codziennie i był błąd wypadania zapłonów na 1,2,3,4 cylindrze (P0301, P0302, P0303, P0304) oraz losowe wypadanie zapłonów (P0300) a dodatkowo błąd pompy paliwa (P0258 ). Po wymianie pompy wysokiego ciśnienia błędy są tylko na czwartym cylindrze (P0304).
Sprawdz ciśnienie oleju zewnętrznym manometrem
Castrol- dla mnie olej zły
Nigdy nie rób płukanki-mogła uszkodzić koła rozrządu

Piotr_crx
18-03-2021, 14:31
Cześć,
płukanka nie powinna nic uszkodzić, podczas remontu jak była weryfikacja stanu łańcucha i ogólnie rozrządu to wygląda jakby był nowy, ślizgi nie miały śladu zużycia.

Wczoraj zamontowałem nowe świece OEM Ford dedykowane do 2.0 EB. Silnik chodzi tak samo jak na NGK. Dziś przeskanowałem OBD innym programem i wyniki z testu Missfire:
- cylinder 1: test EWMA: 0
test ID: 3
- cylinder 2: test EWMA: 0
test ID: 1
- cylinder 3: test EWMA: 0
test ID: 2
- cylinder 4: test EWMA: 241
test ID: 3250
EWMA- wykładnicza ważona średnia dla ostatnich 10 cykli jazdy
TID- liczba przerw zapłonu dla bieżących cykli

Po tym teście widać że problem leży tylko w cylindrze 4. Pojedyncze missfire na pozostałych cylindrach to normalna rzecz przy rozruchu silnika, przynajmniej tak się dowiedziałem z różnych źródeł.
Podmiana cewki nic nie zmieniła, więc do sprawdzenia został wtryskiwacz (może przelewa) a jak nie to chyba głowica do ściągnięcia i gniazda zaworowe do sprawdzenia raz jeszcze.

MIREKTERAZPOLSKA
18-03-2021, 15:09
Bardziej uszczelniacze zaworowe

Piotr_crx
30-04-2021, 14:52
Cześć,

Problem z wypadaniem zapłonu jest rozwiązany. Problemem była:
- pompa paliwa wysokiego ciśnienia, która już nie domagała i pojawiały się losowe wypadanie zapłonu;
- ustawienie zaworów- na czwartym garze szczelina była blisko 0 przez co zawór się nie domykał i na zimnym silniku spadała kompresja. Na ciepłym było okej.

Dziękuje wszystkim, którzy dawali pomysły i zainteresowali się tematem :)