Zobacz pełną wersję : [Focus 2014-2018] zapłon przerywa, pękająca świeca.


kfjat
28-04-2021, 07:39
Witam,
Jakis czas temu kupiłem Mk3 Ecoboost 1.5 150KM. Przy zakupie przebieg był 116000km. Samochód rzekomo był po przeglądzie 120tys który zakłada wymianę świec. Teraz historia w punktach:
120000km - samochód traci moc przy mocniejszym przyśpieszaniu i jest już słaby do czasu zgaszenia silnika. Po ponownym uruchomieniu jeździ normalnie do czasu ponownego przyśpieszania. Diagnoza wytarty wałek i szklanka. Elementy wymienione. Niestety nie pamiętam na którym cylindrze była wytarta szklanka.
125000km - silnik zaczyna drgać jakby jeden cylinder nie palił. Diagnoza wypalona świeca na 4 cylindrze. Świeca wymieniona.
125500km - zmiana warsztatu, wymieniłem wszystkie świece bo nie byłem pewny czy przegląd 120tys był zrobiony rzetelnie.
131000km - powtórka z szarpaniem silnika. Warsztat stwierdził, że pękła świeca, prawdopodobnie mechanik źle dokręcił. To, że to znowu 4 cylinder uznali jako przypadek.
134000km - szarpanie silnika, tym razem błąd w komputerze "misfire" na 4 cylindrze. Mechanik nie ma pojęcia co się dzieje ale kombinuje. Wymiana świecy i cewki zapłonowej na 4 cylindrze.
143000km - objawy jak poprzednio, jest jakiś błąd ale nie mam jak na razie odczytać. W piątek jadę do mechanika.

Teraz pytanie, czy ktoś ma jakąś koncepcję co może się dziać? Wymiana cewki wydłużyła "czas" do kolejnej awarii 3-krotnie ale problem znowu się pojawił. Może coś innego jest przyczyną co uszkadza cewkę a cewka świecę? I drugie pytanie, czy wytarta szklanka mogła być spowodowana problemem z zapłonem? Pytam przed wizytą bo może coś dzięki Wam będę mógł zasugerować mechanikowi.

RyszardaTrzeciaWaza
28-04-2021, 09:34
Nie chcę Cię martwić, ale to co opisałeś wygląda jak pęknięty tłok na 4cylindrze. Kompresja tam jest ?

SinclairX
28-04-2021, 09:35
Najczęściej to świeca pęka kiedy ktoś dokręca zbyt mocno.
Osłona cewki była przesmarowana pastą? Może blokuje się na świecy przy montażu i izolator świecy wtedy pęka.

kfjat
28-04-2021, 09:49
Nie chcę Cię martwić, ale to co opisałeś wygląda jak pęknięty tłok na 4cylindrze. Kompresja tam jest ?

Nie wiem, czy jest kompresja ale chyba ponad 20000km nie przejechałbym z pękniętym tłokiem.

sylwesterz
28-04-2021, 10:34
Sprawdź kompresję, jeśli będą rozbieżności, to niech mechanik zdejmie pokrywę zaworów i zajrzy endoskopem przez zawory.

PS. Może przez otwór świecy też da się sprawdzić, tylko czy otwór świecy nie jest zbyt mały?

RyszardaTrzeciaWaza
28-04-2021, 13:50
Zmierz kompresję i będzie jasność.

kfjat
01-05-2021, 08:29
Trop z pękniętym tłokiem fałszywy. Kompresja na wszystkich cylindrach jest taka sama.
Ponownie była pęknięta świeca na 4 cylindrze.
Poniżej zdjęcie świecy. Ta ryska na izolatorze to jest to pęknięcie. Zawsze usterka jest taka sama.
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=119505&stc=1&d=1619853923

Fulara
01-05-2021, 09:05
czy w tym aucie było coś robione ? konkretnie ściągana głowica

masz kompresje jak twierdzisz na każdym tak samo. wporządku.

pękająca świeca w taki sposób to pochodna: za dużej temperatury ( brak chłodzenia, przegrzana głowica itp )

nie ma innej możliwości pękania regularnie takiej świecy, więc jak problemu nie rozwiążesz to czeka cię ściąganie głowicy

rozumie, że cewki, kable i wiadomo - świece nowe

Danielo_82
01-05-2021, 09:40
rozumie, że cewki, kable i wiadomo - świece nowe

Jakie kable?
Sprawdź Forscanem ciśnienie paliwa po wysokiej stronie i na szybko parametr cyl balance, bo mi to wygląda na wtryskiwacz. Pompa wtryskowa nie wyrzuca błędu?

Styber
01-05-2021, 09:41
Wszystko wskazuje na to, że może to być wina zabrudzonego wtryskiwacza z tego konkretnego cylindra.
Zbyt uboga mieszanka = podwyższona temperatura spalania.
Błędu nie wyrzuci, bo sprawna sonda skoryguje lekko czas wtrysku.
Zresztą AFR mierzone jest jako średnia z 4 cylindrów, więc sterownik nie widzi problemu.

Ciesz się, że to świeca pęka, a nie zawór :>

Fulara
01-05-2021, 10:03
Jakie kable?


układ zapłonowy. nie znam każdego silnika na świecie. układ zapłonowy. lepiej ?

Danielo_82
01-05-2021, 11:00
Wszystko wskazuje na to, że może to być wina zabrudzonego wtryskiwacza z tego konkretnego cylindra.
Zbyt uboga mieszanka = podwyższona temperatura spalania.
Błędu nie wyrzuci, bo sprawna sonda skoryguje lekko czas wtrysku.
Zresztą AFR mierzone jest jako średnia z 4 cylindrów, więc sterownik nie widzi problemu.

Ciesz się, że to świeca pęka, a nie zawór :>Dlatego mówię że podgląd korekty wtryskiwaczy (parametr cyl balance) może dać jakiś trop. Autor pisze też o wytartym wałku. Wałek (albo popychacz) nie został przypadkiem wytarty na krzywce od pompy?

Blue66
01-05-2021, 12:56
Panowie pytanie o Forscan lite interesuja mnie dwa parametry NUM_MISf u mnie wywala czasami po parenascie przypadkow nazwijmi to wypadaniem zaplonow gdzie check sie nie zapala i zadnych nirpokojacych objawiw z autem nie ma. I drugi parametr ACCL przyspieszenie cylindra farscan lite pokazuje mi tylko cylindry 1-3. 4 cylindra nie pokazuje i tam na tych trzech cylindrach sa wartosci 0 lub 4 w zaleznoci od cylindra.

kfjat
02-05-2021, 19:42
Dlatego mówię że podgląd korekty wtryskiwaczy (parametr cyl balance) może dać jakiś trop.

Próbuję odczytać parametr CYLBAL ale mi Forscan nie pokazuje go, brak na liście PIDów. Coś robię nie tak?

https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=119541&stc=1&d=1619980837

Blue66
02-05-2021, 20:16
Próbuję odczytać parametr CYLBAL ale mi Forscan nie pokazuje go, brak na liście PIDów. Coś robię nie tak?

https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=119541&stc=1&d=1619980837

Widze ze u Ciebie tez pokazuje tylko 1-3 cyl accl. U mnie w forscan lite nie ma pida cylbal.

Danielo_82
02-05-2021, 20:24
Jakim kablem próbujesz odczytać? Sprawdź jeszcze parametr F_INJ_X gdzie x to nr cylindra. Mówi on o rzeczywistym przepływie paliwa przez dany wtryskiwacz.

kfjat
10-05-2021, 08:39
Weekend spędziłem na walce z ELM i forscanem i niestety poległem.

Używam kabla/adaptera jak na zdjęciu.

https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=119665&stc=1&d=1620631475

Posiada on przełącznik MS/HS i w zasadzie wszystko działa, tyle, że nie widać tych PIDów które potrzebujemy. Ani nie ma CYLBAL ani F_INJ. Podejrzewałem, że kabel jest kiepski i czegoś nie obsługuje ale po podłączeniu do Focusa 1.6 TDCI parametr CYL_BAL się pojawił. Tak więc kabel chyba jest ok.
Co ciekawe poszedłem tropem o którym wspomniał Blue66. Forscan w moim ecobooście pokazuje 3 PIDy CYL_ACCL. Sugeruje to jakby używał jakiegoś zestawu parametrów dla silnika 3-cylindrowego. Pobawiłem się trochę i przy starcie połączenia wybierałem różne skrzynie biegów no i po wybraniu automatu pojawiły się 4 cylindry. Nawet po uruchomieniu monitorował wszystkie 4 PIDy. Niestety dla żadnej opcji nie pojawił się CYLBAL ani F_INJ.
Podsumowując, postanowiłem w ciemno wymienić wtryskiwacz na 4 cylindrze i zobaczymy co z tego wyjdzie. Ponieważ świeca pękała po kilku tysiącach kolometrów, za jakiś czas dam znać czy pomogło.
P.S.
Jak ktoś ma koncepcję, czemu forscan nie pokazuje tego CYLBAL dla mojego silnika to proszę dać znać.

kfjat
30-04-2022, 08:01
Uaktualnienie dla tych co są zainteresowani tematem.

Wymiana wtryskiwacza nic nie zmieniła. Po 8500km świeca znowu pękła. Przy wymianie świecy mechanik obejrzał kamerą wnętrze cylindra i nic niepokojącego nie zauważył.

Po tej wymianie postanowiłem zmienić paliwo na takie z power w nazwie na stacji z żółtym logo. Obecnie przejechałem już 12000km od ostatniej wymiany świecy i dalej jest ok. Leję to paliwo tylko ze względu na promocję. Nie sprawdzałem, czy verva albo jakieś inne paliwo premium też pomaga.

Jednakże to nie koniec historii. Nie wspomniałem o tym, ale ubywa płynu chłodzącego. Mechanik stwierdził, żeby się nie przejmować bo jest zapocenie przy pompie wody, dolewać i jeździć. Dręczyło mnie to jednak i pojechałem do innego mechanika. Ten stwierdził, że może przecieka na intercoolerze i płyn dostaje się do powietrza i może to również powodować podwyższoną temperaturę w czwartym cylindrze. Jednakże jak mi powiedział, że samo sprawdzenie będzie kosztować ok 1000zł to zrezygnowałem. Za tą kwotę mogę kupować płyn i świece jeszcze długo. Dało mi to jednak do myślenia. W końcu kupiłem zestaw do badania zawartości CO2 w płynie chłodzącym. Okazało się, że w płynie są spaliny.

Podsumowując, wychodzi na to, że jest drobna nieszczelność w uszczelce głowicy lub samej głowicy lub jak tłumaczył mi jeden mechanik tuleja cylindra się opuściła, w efekcie czego niewielkie ilości płynu dostają się do cylindra i powodują podwyższenie temperatury spalania a co za tym idzie pękanie świecy. Wymiana cewki trochę pomogła, bo prawdopodobnie poprawiła iskrę i unormowała nieco spalanie, jednakże było to tylko pudrowanie trupa a nie rozwiązanie problemu. Zmiana paliwa na premium to kolejny sposób na maskowanie problemu. Prawdopodobnie w związku z dodatkami które są w tym paliwie temperatura spalania normalizuje się pomimo dodatku płynu chłodzącego.

Na razie zastanawiam się, czy jeździć dalej, czy robić silnik (w najgorszej opcji koszt wymiany słupka to ok. 10000zł.) Jak na razie przejechałem z tym problemem ponad 40000km i silnik żyje.

Tak więc zanim pojedziecie do mechanika, kupcie na portalu aukcyjnym zestaw do badania CO2 w płynie chłodzącym. Wydacie 20zł i będziecie wiedzieć więcej niż mechanicy.
P.S. Przy badaniu musicie korek włożyć tak, żeby powietrze nie uciekało przez przelew. Ja na początku źle włożyłem korek i przez 15 minut nie było wyniku. Jak poprawiłem korek to po 3 minutach już było widać rezultat. Dołączam zdjęcia z badania.

https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=124625&stc=1&d=1651301538
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=124626&stc=1&d=1651301538

36ha
30-04-2022, 09:21
Zmierz nadciśnienie w układzie chłodzenia przy temperaturze roboczej i daj znać.

Fulara
01-05-2022, 06:07
pewnie albo pęknięty blok albo tuleja cylindra się zapadła

sugeruję zastąpić to żółte paliwo rowerem...

ProTass
01-05-2022, 16:45
Witam,
mam identyczny problem z Kuga MK2 tylko, ze u mnie swieca peka na 3 cylindrze, a nie na 4 jak u Ciebie. Pierwszy raz zostala uszkodzona po 7 tys. a drugi po 6 tys. Po wymianie swiecy wszyscy chodzi ok.

Zauwazylem u siebie dzisiaj, ze faktycznie ubywa plynu chlodniczego. Mialem dolewany go w ASO 2 tygodnie temu, a dzisiaj juz jest pod kreska. Jutro jade z powrotem by badali wyciek. Ostatnim razem mialem sprawdzany caly silnik i nic nie wykryli... Pali Ci sie jakas kontrolka z poziomem plynu chlodniczego?

Mieszkam w Holandii i boje sie, ze tutejsze ASO potrafi tylko wymienic swiece... Bede w PL (o ile dojade:D) w nastepnym tygodniu i jade do naszego ASO tylko nie wiem co mam im powiedziec...

wasi69
01-05-2022, 16:53
A co masz powiedzieć. Auto zepsute, pęka świeca i ubywa płyn. a że są durnie to powiedzą Ci, że trzeba caly silnik wymienić za jedyne 70 tyś zł albo kupić nowe auto odrazu z super niskim oprocentowaniem 14.95 RRSO

ProTass
01-05-2022, 17:03
Tylko, ze ja to auto mam na gwarancji i dodatkowym ubezpieczeniu. Dla mnie moga caly silnik wymieniac, nie ma problemu, bo ja i tak za to nie zaplace...

Zastanawia mnie korelacja miedzy pekaniem swiecy tylko na 1 cylindrze, a ubytkiem plynu chlodniczego. Czy jakby byl przeciek do intercoolera i z powietrzem trafialaby mieszanka w cylindry, to nie powinny wszystkie po kolei padac?

Sprawdzalem korek od oleju, nie zauwazylem zadnego szlemu czy nalotu jesli chodzi o uszczelke pod glowica. Zrobie jak kolega wyzej test czy spaliny trafiaja do chlodzenia.

wasi69
01-05-2022, 19:31
No to całe szczęście :) Pamiętaj, że w ASO nie ma mechaników tylko wymieniacze.. dobry mechanik ma swój warsztat.

konieczko5
02-05-2022, 12:27
...

Fulara
02-05-2022, 16:45
w aso są procedury. tam się nie honuje cylindów jak u mietka.
blok be, blok nowy.

zejdzcie na ziemie

konieczko5
03-05-2022, 11:02
...

Blue66
03-05-2022, 17:28
Bloku nie wymieniają w aso tylko cały silnik. Michał z M4K tłumaczył czemu tak jest.

Rozwin mysl

kfjat
05-05-2022, 19:07
Zmierz nadciśnienie w układzie chłodzenia przy temperaturze roboczej i daj znać.

Niestety nie mam czym zmierzyć ciśnienia.

Bump:

Jeden mechanik się dziwił temu 4-temu cylindrowi. Mówił, że w tych silnikach to problemy są z 2 i 3.

ProTass
11-05-2022, 21:53
Jestem już po diagnozie ASO:
Spaliny w układzie chłodzenia.
Rozbierają silnik i sprawdzają co jest przyczyną.
Oczywiście tak jak któryś z Panów wcześniej napisał są bardzo chętni do wymiany całości silnika... Mają sprawdzić blok oraz uszczelkę pod głowicą.

Blue66
12-05-2022, 13:25
Jaki koszt wymiany silnika skoro tacy chetni

konieczko5
12-05-2022, 15:40
...

Fulara
12-05-2022, 16:37
nowy blok na to nowy blok uzbrojony z rozrządem już założonym, wszystkim.

stare tylko wiadomo, koło dwumasowe, osprzęt typu rozrusznik alternator itp

nowy blok w toyocie proace jak wymieniałem ( tfu francuski ) 11 000 zł więc powiem szczerze jak za darmo

ProTass
12-05-2022, 17:51
Jaki koszt wymiany silnika skoro tacy chetni

Bagatela 43 000zl...
Pan z ASO nawet jak to będzie uszczelka pod głowicą to chciałby wymieniać cały silnik cyt. "To nie załatwi sedna problemu, dlatego tak czy siak silnik do wymiany". Ubezpieczenie już takie chętne nie jest, jeśli to uszczelka to tylko uszczelka, nic więcej. Jestem ciekawy jak to będzie blok to co ubezpieczenie powie, i czy zgodzą się na cały silnik (blok jest ubezpieczony i ogólnie ponad 40 pozycji silnika). Tylko właśnie tak jak z Panów pisał: serwis Ford wymienia cały silnik, a nie tylko blok. Takie mają procedury. A przecież tam inne części powinny być sprawne. Tylko, że ubezpieczyciel od początku trwania umowy każe serwisować tylko i wyłącznie w ASO i podlegać procedurom ASO. Tak więc płaciłem za serwis wymiany oleju po 350e, ale umowa to umowa.

Ogólnie to chyba ostatni Ford w moim życiu. 77tys. przebiegu i takie coś?

Fulara
12-05-2022, 18:03
Ogólnie to chyba ostatni Ford w moim życiu. 77tys. przebiegu i takie coś?

takie coś, bo silnik jest konstrukcyjnie spieprzony.
niebawem będą mk3 na allegro stać po 5 000. w zasadzie, ciągnie mk3 do mk1

tak się kończy galopowanie w dwa cylindy, ****omateriał i ogólnie klient w dupie

Blue66
12-05-2022, 20:04
Ja powiem tak jak mi jebnie motor to sprzedaje jako uszkodzony,i juz tlumacze dlaczego nowy silnik cena zaporowa,silnik z alegro wielka niewiadma mozna sie naciac a naprawa tez nie wchodzi w gre bo fachowcow malo i znalesc tego odpowiedniego to cud.

Fulara
12-05-2022, 21:24
Ja powiem tak jak mi jebnie motor to sprzedaje jako uszkodzony,i juz tlumacze dlaczego nowy silnik cena zaporowa,silnik z alegro wielka niewiadma mozna sie naciac a naprawa tez nie wchodzi w gre bo fachowcow malo i znalesc tego odpowiedniego to cud.


to jest najlepsza finansowo opcja o której mówie od 1,5 roku. lepszej nie ma.

konieczko5
13-05-2022, 11:00
...

Fulara
13-05-2022, 20:03
oczywiście. dlaczego ?

w remont silnika pewnie włożymy 10 000.
nie lepiej sprzedać auto na kołach z upustem 10 000 ?

plusy ? jasna sytuacja dla kupującego. nie zagnie nas, że nie wiedział co kupuje. a kupców będzie na pęczki. handlarze się zabiją o to auto.

drug opcja to remont za dychę i sprzedaż tylko po co ? żeby za 3 miesiące silnik powiedział papa i kupujący przyjdzie po gotówkę ?

sylwesterz
15-05-2022, 17:13
Nikt nie kupi auta bez silnika (= z uszkodzonym silnikiem) z upustem 10 tys., tylko co najmniej drugie tyle. Dlaczego? Bo nie kupi tego zwykły użytkownik, tylko handlarz, który będzie chciał na tym zarobić. A 20 tys. taniej to już w cenie złomu.

Fulara
15-05-2022, 17:16
oczywiście że kupi
handlarz albo mechanik

a my na umowie mamy motor schaden i dowidzenia

małej wiary jesteś w rynek

ProTass
19-05-2022, 17:50
Silnik regenerowany rzekło ubezpieczenie, więc koszta spadły do - 37 tys. z robocizna (płyny, olej i pasek w moim zakresie). Wada fabryczna - uszkodzony blok (kilka cm ponad normę). Spaliny trafiały do układu chłodniczego, podwyższały temperaturę, stąd na 3 cylindrze przepalała się świeca. Oczywiście głowica również uszkodzona. ASO w Holandii prawdopodobnie wiedziało, jednakże dowodu nie mam. Mówiłem im o problemach z płynem chłodniczym, który "uciekał", dolali, wymienili świece i "z Bogiem". Powinni zrobić test spalin w silniku, który trwa 15 minut. Nie znam przyczyn, może jakiś układ, może niechęć do Polaków, może to i to. Sprawa dla reportera. Gdyby NL ASO zareagowało poprawnie to bym został przy marce, ale chyba czas poszukać czegoś mniej awaryjnego.

Fulara
19-05-2022, 20:11
te silniki są źle zaprojektowane i z czasem każda benzyna się wysypie
bez sensu w to iść