Zobacz pełną wersję : [Escape - Kuga USA] Aktywna żaluzja chłodnicy - przyczyna nieprawidłowego działania, P05A1


wp1988
23-08-2021, 14:35
Witam,
Zwracam się do Was z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu.
W samochodzie Ford Escape 2017r 2.0 Ecoboost właściwie od momentu zakupu nie działa aktywna żaluzja chłodnicy.

ForScan wyrzuca błąd - P05A1 - Działanie czujnika położenia aktywnej przesłony A kraty wlotu powietrza przy zatrzymaniu w położeniu maksimum/minimum.

Natomiast zachowuje się to w następujący sposób. Po włączeniu silnika żaluzja się otwiera, następnie zamyka, następnie otwiera, następnie zamyka i tak w kółko cały czas.
Na forum znalazłem informację, że silniczek krańcówkę bierze z przeciązenia w danej pozycji. Spróbowałem ręcznie go zatrzymać w momencie zamykania ale nic to nie daje. Dalej się otwiera i zamyka. Jeśli jednak zatrzymam go ręcznie w maksimum, a później w minimum to przestaje się kręcić. Dopiero po ponownym uruchomieniu silnika działa. W momencie takiego ręcznego "zacięcia" ForScan nie pokazuje błędów.

Rozebrałem zderzak i wyciągnąłem roletę. Przyjrzałem się przewodom i wyglądają ok. Około 20 cm od wtyczki widać, że były łączone, jednak jest to zrobione dobrze, kolory też są dobrze połączone. Wtyczka jest troche uszkodzona (oderwany kawałek plastiku), ale wydaje mi się, że nie ma to wpływu na jakość wtyku. Siedzi i blokuje się dobrze.

Dodam tylko jeszcze, że wymieniłem silniczek na inny i sytuacja wygląda dokładnie tak samo. Roleta jest oryginalna fordowska a nie zamiennik.

Dodam jeszcze z poziomu ForScana nie jestem w stanie sterować roletą. Zwraca ona cały czas 0% i co bym nie próbował nastawić to to się nie zmienia. Co jakiś czas w miejscu 0% pojawia się na ułamek sekundy 100% i w tym momencie miga również A_POS_F - pojawia się Fault.

Czy ktokolwiek jest w stanie mi coś poradzić?

Pozdrawiam

robert0123
08-12-2021, 12:13
Witam ,kolego i co poradziłeś sobie z tą roletą .Mam identyczny problem błąd ten sam i otwiera ia zamyka non stop.

wp1988
13-12-2021, 13:12
Witam,

Niestety nie poradziłem sobie z tym. Zrobiłem drugie podejście. Wyciągnąłem łopatkę podłączoną do silnika, żeby się nie kręciła żaluzja cały czas. Do jednej zamocowałem drut i wyciągnąłem do góry koło zaczepu maski. I mam sterowanie w ten sposób sterowanie ręczne.
Taki bardzo mocny półśrodek. Chciałbym to naprawić kiedyś, ale nie chcę na daremno ściągać kolejny raz zderzaka, bo to ze 3-4 godziny roboty.

Jakbyś miał jakiś postęp to będę wdzięczny za informację :-)

Pozdrawiam

TDLA
25-12-2021, 18:41
Witam!
Miałem taki sam problem Ford Kuga 2.0. Po około minucie od uruchomienia silnika
załączał się wentylator chłodnicy. Silniczek zamykał i otwierał łopatki żaluzji, nie mógł znaleźć położenia. Należało wykonać adaptację silniczka żaluzji. Problem rozwiązany.

Mam uszkodzony łącznik łopatek żaluzji chłodnicy, muszę go wymienić. Czy konieczny jest demontaż przedniego zderzaka?
Jesteście w stanie coś poradzić?
Pozdrawiam

keplak
01-09-2022, 17:16
Nie będę zakładał nowego tematu. Poszukuję kogoś z Mazowieckiego kto wyłączy mi programowo aktywną żaluzję tak aby nie pokazywał błędów np. forscan w Escape 2.0 2018 r. Została zamontowana nowa żaluzja , silnik oryginał a roletka otwiera się i zamyka . Już nie mam siły z nią walczyć . Pomocy !!!!

keplak
02-09-2022, 16:26
Naprawdę nie ma nikogo wszyscy wyjechali na Śląsk po wyngiel ???

tedi_k
02-09-2022, 16:37
...forscan w Escape 2.0 2018 r. ...

Wyłączenie aktywnej żaluzji w tym modelu to nie jest "drobna-szybka robota"...
W tym modelu nie wystarczy wyłączyć żaluzję w CCC,
Da się to zrobić tylko narzędziami tunerskimi modyfikując soft sterownika silnika(PCM).
Mało kto to potrafi i robi.

Raczej by się trzeba było zająć przejrzeniem kostek sterownika silnika. Obstawiam, iż wysunął się pin z kostki i brak jest przejścia na przewodach silniczka żaluzji do PCM.
Mógł też ulec uszkodzeniu PCM.

keplak
03-09-2022, 11:53
Panie Tadeuszu kostkę , piny wielokrotnie sprawdzałem i nie widać na niej żadnej usterki . Co do wyłączenia żaluzji to domyślam się , że nie jest łatwo dla laika ale fachowiec sobie poradzi . Znam przynajmniej dwie osoby z tego forum z Panem włącznie :wink:, które by mi to zrobiły ale wszyscy mieszkają na południ Polski niestety :(

tedi_k
03-09-2022, 21:52
...dwie osoby z tego forum z Panem włącznie :wink:...

Ja tego nie robię... Na tę modyfikację wysyłam do Łukasza do Krakowa (akurat zupełnie nie udziela się na forum), więc nie wiem kto to "ten drugi i jedyny"...

BTW - jeśli kostki od PCMa (!!) są w dobrym stanie, to niestety wszystko wskazuje na uszkodzony sam sterownik silnika.
Jeśli faktycznie była by to wina PCM, to "dobrym pytaniem" pozostaje pytanie "czy na pewno tylko to???"

keplak
04-09-2022, 09:13
Witam. Innych błędów w aucie nie ma i nie zauważyłem jakiegoś nieprawidłowego działania . Jeżdżę już jakiś czas .

keplak
21-09-2022, 20:45
Postanowiłem jeszcze napisać parę słów na zakończenie tego tematu . W końcu nie wyłączyłem programowo żaluzji ( byłem już prawie umówiony ale ostatecznie " wybawca " przestał odbierać telefony i odpowiadać na sms ode mnie .... dziecinada ) ale zainwestowałem w oryginał razem z silniczkiem . Udało mi się kupić w dobrej cenie 1200 zł .Po podłączeniu nowego zestawu błędy zniknęły a żaluzja pracuje tak jak powinna . Przypomnę , że poprzednia żaluzja to był zamiennik natomiast silnik oryginał . Porównując oryginalną żaluzję i zamiennik na pierwszy rzut oka nie widziałem różnicy ale działać to nie chciało . Reasumując coś musiało być nie tak choć nie wiem co . Temat zamykam może ktoś mając podobny problem przeczyta i wyciągnie odpowiednie wnioski . Pozdrawiam

kichu93
30-09-2022, 18:32
Cześć, może nie do końca w tym temacie ale czy posiada ktoś zdjęcie wtyczki z kablami do tego silnika (w 2.0 Ecoboost jeśli to ma jakies znaczenie ? W moim aucie wtyczka była wyrwana i nie mogę znaleźć w internecie kolejności pinów. Schemat tez może być :)