Zobacz pełną wersję : [Focus 2014-2018] Realne spalanie 1.6 Ti-VCT


MPP
13-09-2021, 20:48
Jakie jest realne spalanie tego silnika.
Jakich wartości można oczekiwać w cyklach mieszanych z odcinkami 50/50 (miasto/trasa).
Spalanie w trasie (autostrada) np. do prędkości 120km/h
Czy można liczyć przy spokojnej jeździe na niskie spalanie (na miarę możliwości tego silnika).

langolier
13-09-2021, 21:02
nigdy nie sprawdzałem tego podziału "50/50", "70/30" itp.
co Ci da moje info, że ja mam np. po Łodzi spalanie 8l/100km ?
spalanie zależy od tylu czynników (min. masa auta), że średnie spalanie ocenić możesz tylko wg licznika km na stacji benzynowej... to trochę jak "spalanie w mieście" - inne będzie w Warszawie a inne w Toruniu... nawet różne trasy czy inna pora dnia w tym samym mieście da zupełnie różne wyniki... także auta są w różnym stanie technicznym.... tak więc takie porównania są do.... niczego.... [emoji41]

lukaszooo
13-09-2021, 21:30
Miałem kilka sztuk tivct, było mk2 w HB jak i Kombi. Mk3 miałem tylko w kombi i to nawet 3 sztuki, występują wersje 105hp i 125HP, miałem tą słabszą z przebiegami do 100tys.
Jazda typowo po mieście, ultra krótkie odcinki po 3km do przedszkola itp. Spalanie ok 11L. Jazda miejska z odcinkami po 15km + przedszkole spadało do ok 9-10L.
Trasa drogami wojewódzkimi z predkością ok 100km/h spalanie ponizej 7L ale na autostradzie 140-160 wychodziło już 9L. Trasa autem z tym silnikiem to katorga, wyprzedzanie trzeba planować...... Trasa do zakopanego, 4 osoby + pełen bagażnik i pod górki wbijasz sie na 3 biegu z pedałem w podłodze. Auto w trasy z rodziną się nie nadaje chyba ze jeździsz spokojnie razem z tirami.

skylla1
13-09-2021, 21:36
Trasa zgodnie z przepisami - ok 6-6,5, miasto średnio jakieś 8-9, ale jak w korkach, albo krótkie odcinki to i 10-11. Więc średnio jakieś 7-8 w zależności od stylu jazdy i warunków. Podobnie spalanie jest zresztą w aucie każdej marki o podobnym silniku i masie.

MPP
13-09-2021, 23:00
Rozumiem. Wiem, że miasto miastu nie równe. To oczywiste.
Indywidualne opinie n/t spalania wiele pokazują i można ocenić jak to wygląda w praktyce.
Wielu osobom na 'portalach' wychodzi średnia ok 6.5/7 l/100km. To chyba mało realne.

Ozner
13-09-2021, 23:13
Ja mam cmaxa z 1.6 125km na letnich kolach (235/40/18) z kompa wychodzi 8,1 na zimowkach (205/55/16) pokazuje 6,7...
W fokusie jest chyba inne przelozenie bo na 5 biegu u mnie jest 4tys przy 140km/h..
Wyniki to mieszany cykl na sląsku

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka

langolier
14-09-2021, 00:12
większy obwód kół = mniej obrotów koła aby przebyć określony dystans, więc komputer odczytuje taką samą liczbę obrotów koła jako przebycie mniejszej odległości na takiej samej ilości paliwa, czyli większe zużycie paliwa. Licznik jest nastawiony na jakąś wartość obwodu (wynikającą z wielkości felgi i wysokości opony) i komputer pokazuje wartości dystansu i zużycia jakby takie były zainstalowane na aucie.
Dlatego zwłaszcza przy dużych różnicach obwodu trzeba by przeliczać wynik komputera pokładowego lub przejechaną drogę obliczać z nawigacji (lub mieć znaną skądinąd) bo nawet obliczanie na podstawie wskazań dystrybutora i przejechanego odcinka (z komputera pokładowego) jest obarczone błędem pomiaru przejechanej odległości....

Mooomin
14-09-2021, 01:33
Miałem kilka sztuk tivct, było mk2 w HB jak i Kombi. Mk3 miałem tylko w kombi i to nawet 3 sztuki, występują wersje 105hp i 125HP, miałem tą słabszą z przebiegami do 100tys. Skoro miałeś moc 105HP, to to nie było Ti-Vct tylko zwykłe 1.6. Ti-Vct ma 115HP w MK2 i 125 w MK3.

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

lukaszooo
14-09-2021, 07:06
w mk3 jeden i drugi ma zmienną faze, róznica jest w wydechu tzn dwa katalizatory. Tak jak pisałem miałem tego sporo, nawet teraz mam 2017r na sprzedaż. Jak dla mnie muł bagienny, jako drugie auto jak najbardziej ale trasa to koszmar mimo ze wiekszość moich aut miała dokładane sync2/3 i duzo innych bajerów.

wasi69
14-09-2021, 08:28
Najbardziej męczy w tym samochodzie brak szóstego biegu

AdoKrycha007
14-09-2021, 09:08
Szósty bieg by tu nic nie pomógł, bo silnik po prostu jest za za słaby do takiej budy. Ja kupiłem w salonie 105 km i nie żałuję. Dla dwóch osób wystarczy do przepisowej jazdy. Rodzina 2+2 z bagażami na wakacje to już będzie ciężka przeprawa - jak tu wyżej napisane, na głupich podjazdach i serpentynach na Zakopiance jak nie zrzucisz na 3 bieg i nie będziesz cisnął, to staniesz w miejscu. Auto przyśpiesza powyżej 3,5 tys obrotów. Przy 140/h ma równo 4 tys obrotów i spalanie 8. każde +10 km/h więcej to +1 litr.

Bardzo trzeba nie sugerować sie podpowiedzią zmiany biegów. Zauważyłem, że spalanie jest wyraznie mniejsze - o ponad 1l/100km, gdy np po mieście jadę 50km na 3 biegu i mam 2,5 - 2,7 obrotów, niż jak wrzucę 4 bieg i 1900-2100 obrotów, bo potem minimalne naciśnięcie gazu powoduje znaczny wzrost. Z wyższych obrotów nie ma takiego skoku.

Przez pierwszy rok posiadania palił mi po mieście ponad 10 litrów, bo sugerowałem się podpowiedziami kompa by wrzucać wyższy bieg. teraz mam o 2 litry mniej, a obroty standardowo nie schodzę poniżej 2,5 tys.

Jest za to silnik absolutnie bezawaryjny - w przeciwieństwie do 125 km, gdzie tam są dwa katalizatory i 4 lambdy, które robią jaja często. Tu jeden kat i 2 lambdy, oba są TiVCT.

Miasto Kraków - ciężko zejść poniżej 8 litrów latem z klimą. Zima poniżej 9 L rzadko.
Trasa Kraków - Wawa po znakach - 6 L.
Mieszane trasy po Krakowie i małopolsce czyli do ok 80 km w jedną stronę - 7l.

Oczywiście gdy po 5 latach posiadania kupiłem MK4 EB 1,5 150km, to zmiana dla mnie kolosalna, to był silnikowy szok jak przesiadka kiedyś z malucha do poloneza, ale obie Foki dalej u mnie w domu funkcjonują, jednym jeździ tata.

cezarg1410
14-09-2021, 10:09
Najbardziej męczy w tym samochodzie brak szóstego biegu

6 bieg przy 105 koniach to według mnie mógłby służyć co najwyżej do jazdy z górki :P
Mam 180 w dieslu i na 6tym to już nie przyspiesza, a co dopiero tutaj.

wasi69
14-09-2021, 10:44
6 bieg przy 105 koniach to według mnie mógłby służyć co najwyżej do jazdy z górki :P
Mam 180 w dieslu i na 6tym to już nie przyspiesza, a co dopiero tutaj.

Ale to nie chodzi o przyspieszanie tylko jak sobie śmigasz autobahnem 140 to redukujesz sobie obroty z 3500 xD

langolier
14-09-2021, 10:52
6 bieg przy 105 koniach to według mnie mógłby służyć co najwyżej do jazdy z górki [emoji14]

Mam 180 w dieslu i na 6tym to już nie przyspiesza, a co dopiero tutaj.6 bieg nie służy do przyśpieszania tak jak 1 bieg do długotrwałej jazdy

clubGRANT
14-09-2021, 11:42
Wolnossak 1.6 mk3 kombi 125hp i 159nm skrzynia 5b, 1.0 turbo mk3 kombi 125hp i 170nm skrzynia 6b, jeżdżę wolnossakiem 125hp i przydała by się na trasy skrzynia 6b, nawet kiedyś założyłem wątek o zmianie skrzyni z 5 na 6 , ale bez odpowiedzi.

kassel
14-09-2021, 11:57
Użytkuje ten silnik (1.6 ti-vct 125km) w c maxie. Tak w tym samochodzie brakuje 6 biegu, niestety do tego silnika nie jest przewidziana skrzynia manualna 6 biegowa. Problemem nie jest moc silnika - kia ceed kombi posiada skrzynie 6B z silnikiem 1.4 100KM( przy masie pojazdu ok. 1220kg). Co do spalania to wpływa na to duża ilość czynników:opony, obciążenie samochodu, "ciężka noga", wiatr, prędkość , paliwo, itp. U mnie najoszczędniej ( normalnie tak człowiek nie jeździ) , czyli trasa, delikatnie, bez wiatru :)- spalanie na odcinku ok. 50km wyszło 5,2l. (Oczywiście wg. komputera). W mieście wychodzi pomiędzy 9l-11l.
Średnie spalanie 6,5 - 8l.100km. Ale jest to oczywiście umowne, bo jak już pisałem zależy od wielu czynników.

Mooomin
14-09-2021, 12:21
Ja mam ten silnik w MK2 i jak dla mnie moc ma wystarczającą, całkiem fajnie się zbiera, ale jeżdżę sam głównie. Przy 4 osobach może faktycznie byłoby ciężko. Widać jak się ma rodzinę to trzeba celować w mocniejsze auto.

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Ozner
14-09-2021, 12:25
Ja mam ten silnik w MK2 i jak dla mnie moc ma wystarczającą, całkiem fajnie się zbiera, ale jeżdżę sam głównie. Przy 4 osobach może faktycznie byłoby ciężko. Widać jak się ma rodzinę to trzeba celować w mocniejsze auto.

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu TapatalkaFocus ma inne przelozenie

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka

MiJa
17-09-2021, 10:10
Ja mam ten silnik w wersji 125 KM. Użytkuję auto w 99% po mieście (Białystok, odcinki od kilku do kilkunastu km kilka razy w tygodniu), styl jazdy spokojny (zmiana biegu do 2,5 tys obr., czasem zdarzy się pociągnąć do odcinki, ale to rzadkie wybryki są) i spalanie kształtuje się następująco, mierzone przy dystrybutorze (opony 205/55 16):
gorące lato (klima) - 8/100
mroźna zima (śnieg/oblodzenie) - 8,7/100
pomiędzy (wiosna, wczesna jesień, bez klimy) - 7,3/100
trasa (późna wiosna, 2x50 km, droga wojewódzka 80-90 km/godz. za tirami, klima) - 5,4/100.

Jeśli chodzi o zwiększoną awaryjność ze względu na podwojone katalizatory i sondy - przez 8 lat użytkowania foki wymieniona została jedna z sond i tyle w temacie.

N7h4k4lr
17-09-2021, 10:14
Na 6 bieg to on nie ma momentu obrotowego. Dołożenie kolejnego spowodowałoby wyłącznie konieczność częstszego wachlowania drążkiem.

konieczko5
17-09-2021, 14:17
...

Mooomin
17-09-2021, 15:25
To może Twój tak rusza, bo ja nie mam absolutnie takich odczuć. Może fazy rozrządu Ci już siadły.

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

szewczenko
17-09-2021, 18:42
Kolega nie napisał 105, czy może 125KM :)
Moje na najczęstszej trasie:
Sanok-Zakopane 5,8l/100km
A4 Przemyśl-Rzeszów przy 175/h ok. 12l, a przy130-140km/h ok.8l do 9l
Wielokrotna trasa Sanok-Tomaszów M. 5,7l/100km
Miasto ok 7,2l
:)

wasi69
18-09-2021, 06:20
175km/h na 5tce? 6 tys obrotow? XD komfort jazdy extra pewnie

lukaszooo
18-09-2021, 06:29
To auto jedzie 190 a nawet pod 200. Kiedyś przejechałem z taka prędkością z Krakowa do Częstochowy. Wir w baku, w aucie hałas jak w Ursusie. Ogolnie spalanie jak w aucie 200hp, polecam tylko jako drugie auto lub dla dziadków, chcąc jeździć dynamicznie mieszanie biegami trzeba mieć opanowane do perfekcji.

MiJa
18-09-2021, 07:24
175km/h na 5tce? 6 tys obrotow? XD komfort jazdy extra pewnie

Ta skrzynia jest dosyć długa, więc nie ma takiej tragedii. Przy tej prędkości obroty wynoszą 4700-4800 iirc.

Jazda spokojna poza ekspresówką/autostradą (90-100km/h) to obroty 2400-2600.

konieczko5
19-09-2021, 09:16
...

lukaszooo
19-09-2021, 19:34
Legenda mówi ,że 1.6 ma duże problemy z wypalaniem gniazd i z tego powodu wycofali zapłon. Co do wypalonych głowic nie jest to legenda tylko fakt.

AdoKrycha007
19-09-2021, 19:36
zagazowane chyba :P

lukaszooo
20-09-2021, 07:56
Praktycznie każde 1.6 z LPG ma check na liczniku od katalizatora ale sztuki bez LPG z większym przebiegiem też mają problem z głowicami, czy winowajcą jest wada czy zaniedbania i brak regulacji zaworów ciężko oceniać.
Szybko licząc miałem 5 Fordow z tym silnikiem, wszystkie z przebiegami poniżej 100tys, w jednym na gwarancji wymienili katalizator i sondy a w dwóch sam wymienialem sondy, przyczyną zawsze ta sama czyli check na liczniku i błąd u420

konieczko5
20-09-2021, 09:11
...

lukaszooo
20-09-2021, 11:58
Na ilu sztukach budujesz swoją opinie? Zajmuje się wyłącznie fordami od 7lat przerobiłem pewnie już ponad 1000 sztuk tych aut w tym też flotę. Miałem kilka Fordow z tym silnikiem i mi osobiście padały tylko sondy ale przy przedbiegach 200-300tys głowica często gęsto nadaje się na śmietnik.

langolier
20-09-2021, 12:07
Yhy. To powiedz do jeszcze dla pablos79 który ma dłubnięty na 145 KM oraz innych użytkowników na ~140 KM. Jak ma wypalać to i tak będzie wypalać.
Przejechałem na LPG ponad 30 tys. km i luz dalej w normie. Cuda panie, cuda.1.6 115KM macie "dłubnięty" na 140KM ?
Ja też chcę ! [emoji41][emoji851]

MPP
20-09-2021, 13:36
Na ilu sztukach budujesz swoją opinie? Zajmuje się wyłącznie fordami od 7lat przerobiłem pewnie już ponad 1000 sztuk tych aut w tym też flotę. Miałem kilka Fordow z tym silnikiem i mi osobiście padały tylko sondy ale przy przedbiegach 200-300tys głowica często gęsto nadaje się na śmietnik.

Skoro taki problem z głowicami to jakie realne przebiegi wytrzymują te silniki ?

konieczko5
20-09-2021, 15:41
...

lukaszooo
20-09-2021, 16:33
Skoro taki problem z głowicami to jakie realne przebiegi wytrzymują te silniki ?

Może źle opisałem, o co innego mi chodzilo a dokładnie cofanie zapłonu itp.
Silnik sam w sobie bardzo prosty i niezawodny i to chyba najmniej pasująca się jednostka że wszystkich dostępnych w Focusie choć bez osiągów i dużo palący. Znam kilka sztuk z przebiegami 350tys ale są to już śmietniki. Znam też auta z przebiegiem 200tys po remoncie głowicy. Ogólnie problemem są sondy, jeśli ktoś zrobi 150tys z wywalona sonda to sory ale coś musi się wypalić.

futrzaken
20-09-2021, 16:53
1,6 Ti-vct (125km) - trasa do pracy ~13km, średnio 6,8l/100km (liczone od tankowania do tankowania).
W trasie można zejść wg komputera do 5,2 l/100km.

Foczka 23
20-09-2021, 19:54
Wszystko jak się trafi jeden przejedzie 300 tys. I działa inny 100 i się psuje. Miałem 1.6 16v w foce mk 1 przejechałem na gazie 150 tyś. I śmigał bez problemu. Myślę nad mk 3 125 km i lpg bo potrzebuje na dojazdy do pracy 200 km dzienie. I tak czytam opinie i już sam mam mętlik w głowie. W mk 1 to 1.6 wcale tak źle nie jechało a miało tylko 100 koni. Będzie trzeba po prostu sie przejechać tym mk 3 125 koni żeby samemu się przekonać.

konieczko5
20-09-2021, 20:36
...

wasi69
20-09-2021, 21:06
Do rozważenia jest 1.0 ecoboost. 1.5/1.6 ecoboost można odradzić. chyba na odwrót.. i bez 1.6 eb

futrzaken
20-09-2021, 21:59
Mam mk1 1,6 (jak narazie od nowości 170tys bezawaryjnie) oraz mk3 1,6 (125KM). Czuć różnicę między nimi w mocy. Jeździłem mk3 1,6 (105KM) - silnik bardzo zbliżony do mk1. Części tanie, bezawaryjny, prosty rozrząd, co chcieć więcej?
Nie zamieniłbym tych silników na żadnej kosiarkowe 1,0 ecoboots, czy mocniejsze 1,5/1,6 ecoboots.

W mk3 1,6 125KM mamy już tarcze i klocki z tyłu, a przy 105KM niestety bębny.

wasi69
21-09-2021, 07:24
Ja podziękowałem temu 1.6.. sytuacja taka.. wyprzedzanie samochodu z polgodzinnym planowaniem manewru.. mocna redukcja - but i jedziemy.. gosc widzac mnie zaczal nagle przyspieszac i nie moglem go wyprzedzic, a wkrotce zaczelismy sie zblizac do skrzyzowania.. odpuscilem, schowalem sie unikajac niebezpiecznych sytuacji a gosc znowu zwolnil przede mna.. jakby jechalo jakies auto z naprzeciwka to bym sie nie odwazyl.. to byl ostatni raz kiedy kupilem duze auto z silnikiem ktore nie ma mocy.. zeby wyprzedzac kilkanascie sekund.. dziekuje bardzo..

konieczko5
21-09-2021, 09:48
...

langolier
21-09-2021, 09:53
Ja podziękowałem temu 1.6.. sytuacja taka.. wyprzedzanie samochodu z polgodzinnym planowaniem manewru.. mocna redukcja - but i jedziemy.. gosc widzac mnie zaczal nagle przyspieszac i nie moglem go wyprzedzic, a wkrotce zaczelismy sie zblizac do skrzyzowania.. odpuscilem, schowalem sie unikajac niebezpiecznych sytuacji a gosc znowu zwolnil przede mna.. jakby jechalo jakies auto z naprzeciwka to bym sie nie odwazyl.. to byl ostatni raz kiedy kupilem duze auto z silnikiem ktore nie ma mocy.. zeby wyprzedzac kilkanascie sekund.. dziekuje bardzo..

trochę nie rozumiem
najpierw napisałeś, że facet blokował Twoje wyprzedzanie - to się wydarzy w każdym aucie;
potem napisałeś że kupiłeś auto z za małą mocą w stosunku do masy - przy kupowaniu tego nie wiedziałeś ?

wasi69
21-09-2021, 10:17
Najpierw mialem Focusa z 1.6 105km.. pozniej pare takich sytuacji bylo ze czlowiek by sie przeliczyl i kupilem obecnego 1.5 EB.. mam 31 lat i wczesniej nie mialem 20 innych aut do porownania. Bylo to dla mnie pierwsze duze rodzinne auto i czytajac forum i opinie "zdecydowalem sie na bezawaryjna jednostke" w aucie przy przebiegu 15 tys wymieniono mi sonde lambda i to ja musialem udowodnic jej wine..

Bump: Że niby 1.5 są dobre?:
https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=323609
https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=293205
Dalej się nie chce szukać niż miesiąc wstecz.

Tak.. pierwszy zrobiony na 200 koni a drugi 230 tys przebiegu i nie wiadomo jak traktowane. Super przyklady

sylwesterz
21-09-2021, 14:30
Że niby 1.5 są dobre?[...]
Pomyśl więc, że 1.6 EB jest jeszcze deczko bardziej problematyczne. Wydaje mi się, że podrzucałem kiedyś linki opisujące różne akcje serwisowe, przy 1.6 było tego więcej.

Niestety, trwałe silniki już do nas nie wrócą :(.

wasi69
21-09-2021, 15:50
Niestety nie wrócą, ale stara zasada jest i nadal bedzie aktualna.. "Jak dbasz tak masz" wymiany oleju na czas, nie katowanie zimnego silnika, prawidlowa zmiana biegow- brak jazdy na niskich obrotach itd.. pamietac nalezy rowniez ze sa to samochody osobowe, a nie wyscigowki.. zadbasz o auto a sie odwdzieczy, a juz na bank zminimalizujesz ryzyko awari.

futrzaken
21-09-2021, 20:55
Zależy czego oczekujesz od samochodu. Ja wiem, że można powiedzieć, że 1,6 jest mulaste i w ogóle, ale to trzeba się do tego przyzwyczaić. Ja jeżdżę samemu i dla mnie jest wystarczające. Wybrać sobie np. 1,0 ecoboots w focusie mk4 kombi z całą rodziną i bagażami, dużo lepiej nie będzie. Wiem jedno, że będzie mniej problemów z 1,6 jak z ecobootsem. Tata ma mondeo mk5 1,5 ecoboots, czy to taki rarytas, nie powiedziałbym. Dużo bardziej wolałem 2,0 duratec w mondeo mk4. Jest wolny rynek, każdy wybiera co uważa za stosowne. Wg mnie mk3 z 1,6 ti-vct jest ostatnim dobrym focusem. Jeździłem mk4, lecz ZS - nie porwał mnie tak jak mk3. Niestety, ale będzie już coraz gorzej, coraz rygorystyczne normy emisji spalin, unia wszystkiego zabrania itd.

Oglądałem ostatnio ciekawy filmik odnośnie 1,0 ecoboots:
https://www.youtube.com/watch?v=mj0JdTkqV4I&t=1s&ab_channel=%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%A1%D1%82%D1 %80%D0%BE%D0%BD%D0%B3-%D0%9C

MiJa
22-09-2021, 07:16
Czyli podstawa dla żywotności 1.0 ecoboost to regularna wymiana oleju - jak w każdym innym silniku ;)

TomekM_1983
22-09-2021, 07:44
Wybrać sobie np. 1,0 ecoboots w focusie mk4 kombi z całą rodziną i bagażami, dużo lepiej nie będzie.
Praktyk, czy kolejny teoretyk? :D
Nie zamieniłbym tych silników na żadnej kosiarkowe 1,0 ecoboots
To kosiarkowe 1.0 objeżdża wolnossaka 1.6 w przedbiegach :) I w życiu bym tego nie zamienił na wolnossące 1.6

Aktualnie posiadam 1.6 (drugie auto) i 1.0 EB w swoim Focusie, więc mam porównanie na bieżąco.

Porównaj sobie wykres mocy i momentu 1.6 do 1.0 EB

Ps. piszemy EcoBoost, nie Ecoboots :)

MiJa
22-09-2021, 08:07
Aktualnie posiadam 1.6 (drugie auto) i 1.0 EB w swoim Focusie, więc mam porównanie na bieżąco.


125KM vs 125KM?

swampshark
22-09-2021, 10:51
napisałeś, że facet blokował Twoje wyprzedzanie - to się wydarzy w każdym aucie;
pod warunkiem, że wyprzedzany ma więcej mocy. Żeby uciec takiemu 1.6 wystarczy wcisnąć gaz w każdym aucie z turbo. Myślę, że analogiczny Focus z 1.0 EB 125 koni spokojnie by odjechał takiemu 1.6 Ti-VCT.
Mój brat ma leciwa Octavię I z silnikiem 2.0 wolnossącym AQY. moc 115 koni moment obrotowy 170 Nm przy 2400 obr. (swoją droga całkiem nisko jak na wolnossaka). Miał stłuczke i dostał zastępczą...
Octavię z roku 2020 z silnikiem 1.0 tsi o mocy 115 koni i momentem 200Nm od 2000 do 3500 obr. Miałem okazję pojeździć i musze powiedzieć, że ta "kosiarkowy" czy "karton mleka" silnik jest znacznie dynamiczniejszy od tego leciwego 2.0, który spokojnie objedzie 125 konne 1.6 od Forda

MiJa
22-09-2021, 11:55
A przy 5000 obr. to jaki ta "kosiarka" ma moment? Bo w 1.6 ti-vct jest to dalej wartosc bliska maksymalnemu.

langolier
22-09-2021, 11:58
Żeby uciec takiemu 1.6 wystarczy wcisnąć gaz w każdym aucie z turbo.


czyli teraz - w prawie każdym nowszym aucie...

MiJa
22-09-2021, 11:59
Odnośnie "objeżdżania" 1.6 ti-vct przez litrowe turbiaki - wy tak z doświadczenia czy zgadujecie? W wolnossaku 1.6 ti-vct 125KM moc rośnie pięknie liniowo aż do odcinki, wiec co mnie powstrzymuje przed ciśnięciem na każdym biegu do 6500 obr?

No chyba, że się umówimy,że każdy uczestnik "wyścigu" zmienia obowiązkowo biegi przy 3000-3500 obr., wtedy tak, 1.6 ti-vct zostanie "objechany" :D

smokeh
22-09-2021, 13:18
Realne spalanie po 50000km.

Najmniej 5,5 licznikowo (+0,2 przekłamanie) - sama trasa ~300km.
Najwięcej 10,5 licznikowo (+1 litr przekłamanie) - samo miasto ~250km

Wszystkie inne średnie gdzieś w tych widełkach. Plus trzeba dodać zawsze jak ktoś się śpieszy (cegła na gaz).

Teraz jeżdzę Kugą 1,5L 3cyl. Spalanie podobne (najmniej 6L), komfort z turbiną sporo lepszy. Przez 3 lata Focus nie zawiódł, ale teraz kręci się na Otomoto :) Może ktoś chętny?

W kwestii LPG powiem, że instalując gaz do Fusiona liczyłem, że część oszczędności może iść na remont. I tak było. 2 wypalone i ukruszone zawory zatrzymały auto na drodze. Koszt remontu około 2500. Focus LPG już nie dostał. Wolę zdjąć nogę z gazu niż bawić się w grzebanie silniku (dodatkowe prace, przeglądy itp.).

wasi69
22-09-2021, 17:26
To przejedz sie moim 182 konie i wyprzedz, a pozniej przypomnij sobie jak wyglada Twoje wyprzedzanie w 105km. Zapraszam

MiJa
22-09-2021, 19:10
No faktycznie. Przecież każdy z nas na codzien, 50 razy dziennie, daje do oporu spod świateł i ściga się że wszystkimi dokoła.
Z kolei nikt z nas nie używa elastyczności do wyprzedzania no bo gdzie tam.
Pls.... :)

A nikt z nas nie używa redukcji biegu do wyprzedzania? Pls... :)

To, że silniku uturbione są elastyczniejsze, a przez to m.in. dużo praktyczniejsze, wygodniejsze, (często) oszczędniejsze etc. itp. to jest bezdyskusyjny fakt. Tylko jak to się ma do wspomnianego przez kilku kolegów wcześniej "objeżdzania" 1.6ti-vct przez 1.0 ecoboost? Odpowiedz mi na to pytanie, bo tylko z tym mam problem.

cezarg1410
22-09-2021, 19:17
Wykres przebiegu momentu już w tym temacie padł.
Jak się przyjrzeć to moment tych silników zrównuje się przy 6 tys obrotów.
Myślę że więcej tłumaczyć nie trzeba.
P.s. ja mam w miarę mocnego diesla i jak wyprzedzam tira to maks z 4 biegu więc wiem do czego służy redukcja. Natomiast niezaprzeczalny jest fakt że współczesne wolnossące benzyny w porównaniu z jednostkami turbo po prostu stoją w miejscu i tyle.

swampshark
22-09-2021, 20:30
Porównanie przebiegów mocy i momentu w 1.0 EB i 1.6 Ti-Vct
https://i1.wp.com/www.testauto.pl/wp-content/uploads/2015/06/1.0-l-EcoBoost-125-KM.jpg?resize=1024%2C678&ssl=1
1.0 EB 125KM
https://i1.wp.com/www.testauto.pl/wp-content/uploads/2015/06/1.6-l-Ti-VCT-125-KM.jpg?resize=1024%2C712&ssl=1
1.6 Ti-VCT

smokeh
23-09-2021, 09:29
A tutaj 1.6 rozpracowany...

https://www.youtube.com/watch?v=fO3OYoFWaS4

i TiVCT

https://www.youtube.com/watch?v=90R8HfxCjb8

konieczko5
23-09-2021, 09:46
...

MiJa
23-09-2021, 09:59
Porównaj momenty obrotowe.

To dlaczego ten większy moment dostępny w szerszym zakresie obrotów nie daje lepszych czasów do setki?

swampshark
23-09-2021, 10:50
Cytując klasykę Walaszka:
Wytłumaczenia są dwa... 1. Fizyka czarnej dziury 2. Czary.
A tak na poważnie to znowu powrócę do porównania moich historycznych aut o pozornie podobnych osiągach 2.0 w Borze dawało 11s do setki a 1.8 w V40 10.5. Jednak w tym pierwszym wyprzedzało mi się po prostu łatwiej. Pod pedałem miałem "więcej" i już. Czułem to od pierwszego dnia jak się przesiadłem. Może tez być tak, że w czasie normalnej jazdy są nieco inne warunki niż kiedy mierzy się sprint do setki. Może właśnie dlatego samochody z momentem maks przy wyższych obrotach "wygrywają".
Nie przypominam sobie, żebym w czasie wyprzedzania kiedykolwiek ruszał od 0km/h i tutaj może silnik ze słabszym momentem zyskiwać. Czasami jak moim 1.5EB ruszam gwałtowniej ze skrzyżowania to mam wrażenia jakby na początku miało urwać koła, po chwili jest taki zamuł i potem moment wraca. Być może sterownik silnika redukuje na chwilę moment żeby czegoś nie uszkodzić a po chwili go zwiększa. Jeżeli podobnie jest w 1.0 to masz tą zaginioną sekundę. Ewentualnie samochód z silnikiem o większym momencie traci czas na odzyskanie trakcji po jej utracie a 1.6 słabiej ją zrywa

wasi69
23-09-2021, 10:50
Pisalem Ci to wczesniej dlaczego. A tak btw jesli chodzi o te glupie ulotki reklamowe - dlaczego juz focus mk 4 ma 10.4 do setki z 1.0 125km skoro masowo sa podobne do siebie? Tyle sa warte te twoje dane.. koncze. Narqa

MiJa
23-09-2021, 11:51
Pisalem Ci to wczesniej dlaczego. A tak btw jesli chodzi o te glupie ulotki reklamowe - dlaczego juz focus mk 4 ma 10.4 do setki z 1.0 125km skoro masowo sa podobne do siebie? Tyle sa warte te twoje dane.. koncze. Narqa

Konkretnie podnieśli mu moment ze 170 do 200nm? Narka.

wasi69
23-09-2021, 12:14
Pokaz prosze zrodlo tej i informacji

MiJa
23-09-2021, 12:34
Moja pomyłka, sprawdzałem na szybkiego na autocentrum, a tam musieli do 170nm dodać 30nm overboosta czy cuś. Ford w katalogach dalej podaje 170nm, mea culpa! :(

TomekM_1983
23-09-2021, 14:41
Ależ dyskusja :)

Ku ścisłości: FF MK4 1.0 EB manual ma równe 10.0 do setki w hb, w kombi 10.3. Wyniki o 0,3 gorsze mają wersje Active. (10.3 i 10.6)

Ale nie o to chodzi. W całym tym porównaniu chodzi o to, że w turbo benzynie rzadko przekraczasz 3000 obrotów, bo nie ma takiej potrzeby, natomiast wolnossący to od tych 3000 obrotów zaczyna dopiero jechać. Skutkuje to tym, że aby utrzymać podobną dynamikę jazdy, wolnossącą jednostkę trzeba bardziej kręcić, co skutkuje wyższym spalaniem.

Dodam, że Fiesta z 1.6 100 km mimo spokojnej jazdy (żona jeździ) pali więcej, niż mój 1.0 przy znacznie dynamiczniejszej jeździe. Nie są to jakieś ogromne różnice, ale prawie 1L na 100 km.

Nikt tutaj nie dyskutuje z tym, że startując z miejsca obydwoma z pedałem w podłodze, czasy 0-100 będą podobne. Ale chyba nie na tym polega codzienna jazda, prawda? :)

wasi69
23-09-2021, 15:06
Zaczelo sie od wyprzedzania 1.6 105km i wyprzedzaniem 1.5 eb 182km xD

MiJa
23-09-2021, 15:30
Ależ dyskusja :)

Ku ścisłości: FF MK4 1.0 EB manual ma równe 10.0 do setki w hb, w kombi 10.3. Wyniki o 0,3 gorsze mają wersje Active. (10.3 i 10.6)

Ale nie o to chodzi. W całym tym porównaniu chodzi o to, że w turbo benzynie rzadko przekraczasz 3000 obrotów, bo nie ma takiej potrzeby, natomiast wolnossący to od tych 3000 obrotów zaczyna dopiero jechać. Skutkuje to tym, że aby utrzymać podobną dynamikę jazdy, wolnossącą jednostkę trzeba bardziej kręcić, co skutkuje wyższym spalaniem.

Dodam, że Fiesta z 1.6 100 km mimo spokojnej jazdy (żona jeździ) pali więcej, niż mój 1.0 przy znacznie dynamiczniejszej jeździe. Nie są to jakieś ogromne różnice, ale prawie 1L na 100 km.

Nikt tutaj nie dyskutuje z tym, że startując z miejsca obydwoma z pedałem w podłodze, czasy 0-100 będą podobne. Ale chyba nie na tym polega codzienna jazda, prawda? :)

Z kolei VAGowski 1.8T w moim Seacie Exeo żłopie benę jak szalony, nie ma szans żebym miał mniej jak 10-11L po mieście nawet przy dziadkowej jeździe. Ale to konstrukcja starej daty... Nowoczesne turbiny z bezpośrednimi wtryskami i innymi bajerami są na pewno oszczędniejsze (przynajmniej jeśli chodzi o spalanie).

Bump: i wyprzedzaniem 1.5 eb 182km xD
Które sobie sam dopowiedziałeś ;)

TomekM_1983
23-09-2021, 15:50
Z kolei VAGowski 1.8T w moim Seacie Exeo żłopie benę jak szalony, nie ma szans żebym miał mniej jak 10-11L po mieście nawet przy dziadkowej jeździe. Ale to konstrukcja starej daty...
Potwierdzam paliwożerność tej jednostki. Miałem kiedyś zastępczego Superb z tym silnikiem i palił dokładnie takie ilości jak podałeś. Ale jak sam zauważyłeś, to inna generacja silnika. Dzisiaj nawet wolnossące 2 litrówki potrafią mało spalić - patrz Mazda :)

wasi69
23-09-2021, 16:02
Które sobie sam dopowiedziałeś ;)

Glupia dyskusja zaczela sie po moim wpisie o wyprzedzaniu 1.6 i sprzedazy tego auta na rzecz 1.5? Co sobie dopowiedzialem...??? Chlopie z toba sie gada jak ze sciana..

konieczko5
24-09-2021, 08:13
...

MiJa
24-09-2021, 09:45
1.0 125 KM ma 6 biegową skrzynię, a 1.6 Ti-VCT ma 5 biegową. Resztę to się domyśl, bo z wiedzą to u ciebie słabo.

To jak widzisz, że u mnie słabo z wiedzą, to czy nie lepiej rzetelnie wytłumaczyć?

Z twojej lakonicznej bądź co bądź odpowiedzi i przy swoim braku wiedzy zabawię się w zgaduj-zgadulę: dłuższe przełożenia w 5-biegowej skrzyni pozwalają w pewien sposób zniwelować/zmniejszyć przewagę silnika z większym momentem, ale o krótszych przełożeniach?

Czy też chodzi o to ile razy trzeba machnąć dźwignią przy przyspieszaniu (ale jestem pewien, ze zarówno w 1.0 6b jak i w 1.6 5b i tak trzeba wrzucić 3-kę aby uzyskać 100km/h)?

Z góry dziękuję doświadczonemu koledze za ewentualne dalsze wyjaśnienia i podzielenie się wiedzą :)

konieczko5
24-09-2021, 13:44
...

AdoKrycha007
24-09-2021, 14:11
1.6:
https://www.youtube.com/watch?v=4nTfrqq4Qkw


biedne auto :(

MiJa
24-09-2021, 14:16
1.6:
https://www.youtube.com/watch?v=4nTfrqq4Qkw
1 bieg - ok 55 km/h
2 bieg - 100 km/h

Przy pierwszych biegach nie ma aż takiej różnicy w przyśpieszaniu (nie ma znaczenia czy 150 Nm czy 170 Nm) bo biegi są krótkie. Widać to dobrze przy chip tuningu. Urwać sekundę do 100 km/h trzeba podnieść dużo KM, a komfort jazdy jest zupełnie inny. Dopiero dobrze widać różnicę na >=3 biegu. Tak jak pisał swampshark większy moment to łatwiejsze i bezpieczniejsze wyprzedzanie. Aby wyprzedzić ciągnik siodłowy nie musisz tak mocno redukować aby nabierać prędkości (np. 5->3). Temu powinniście porównywać przyśpieszenie od 50 do 140 km/h na 3 biegów. Wtedy 1.6 Ti-VCT zostanie mocno z tyłu i tylko będzie widzieć odjeżdżający punkt. Dla mnie EOT.

Dzięki za wyjaśnienie!

No tak w takim scenariuszu, startując z 3 biegu przy tej prędkości 1.6 zobaczy tylne światła 1.0, dlatego w 1.6 ti-vct konieczne jest wachlowanie biegami, tak jak w autach o tej pojemności 20 lat temu. Czasy się zmieniły i w obecnej turbo-erze dla większości redukowanie biegów jest niewygodne, mi osobiście to nie przeszkadza. Dla mnie też EOT.

paoloWawa
25-09-2021, 11:16
Powiem szczerze że czytałem temat z rozbawieniem, 60 postów o tym czy szybciej przyspiesza rower czy hulajnoga, oba silniki o mocy nieco większej niż skuter, z tym że jedno z nich ma mikroturbinę przy pojemności silnika kartonu do mleka....I do tego przerzucanie się wykresami [emoji2]

A tak na poważnie to jako drugie auto mam Focusa MK1 1.8 Zetec i wolnossakiem też da się jeździć. Oczywiście, manewr trzeba troszkę lepiej zaplanować, zredukować do trójki a czasami nawet do dwójki (gdy np. Autosan jedzie 50km/h i trzeba go wyprzedzić) i wcisnąć gaz w podłogę, ale nawet na ruchliwych drogach krajowych da się jeździć. Choć podejrzewam też że MK1 pewnie jest lżejszy od kolejnych generacji.


Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka

MiJa
25-09-2021, 15:42
Powiem szczerze że czytałem temat z rozbawieniem, 60 postów o tym czy szybciej przyspiesza rower czy hulajnoga, oba silniki o mocy nieco większej niż skuter, z tym że jedno z nich ma mikroturbinę przy pojemności silnika kartonu do mleka....I do tego przerzucanie się wykresami [emoji2]

A tak na poważnie to jako drugie auto mam Focusa MK1 1.8 Zetec i wolnossakiem też da się jeździć. Oczywiście, manewr trzeba troszkę lepiej zaplanować, zredukować do trójki a czasami nawet do dwójki (gdy np. Autosan jedzie 50km/h i trzeba go wyprzedzić) i wcisnąć gaz w podłogę, ale nawet na ruchliwych drogach krajowych da się jeździć. Choć podejrzewam też że MK1 pewnie jest lżejszy od kolejnych generacji.


Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka

Ponad 260 kuni i 400 niuta, to nie dziwota, że więszkość "normalnych" aut to dla ciebie skutery :D

MK1 lżejszy, ale stosunek mocy do masy podobny co u mnie, więc oba powinny dawać zbliżone odczucia:
MK1 1.8 - 115 KM i 1172 kg
MK3 1.6 - 125KM i 1270-1280 kg

paoloWawa
25-09-2021, 16:15
MiJa

Rzeczywiście stosunek mocy do masy bardzo podobny, więc i pewnie jeżdżą podobnie. Generalnie jak mówiłem moim zdaniem wolnossakiem też da się nieźle jeździć, z racji perypetii z Mondeo na Lazurowym Wybrzeżu jeździłem ostatnie dwa miesiące Focusem, nawet w dłuższych trasach, i naprawdę można nawet wyprzedzać autem o tej mocy z wolnossącym silnikiem :) I wcale nie jest do tego potrzebna prosta o długości pasa startowego. Trzeba po prostu redukować biegi i gaz w podłogę - jeździ się trochę inaczej niż autem z turbo, ale mi to kompletnie nie przeszkadza. Najbardziej brak mocy i momentu doskwiera na autostradzie, gdy np. jestem pierwszy w peletonie w momencie gdy ciężarówka powraca na prawy pas - wówczas przedstawiciel handlowy w Fabii w tedei rzeczywiście się niecierpliwi, bo jednak czwórka przy 85-90km/h jeszcze ma za niskie obroty na sprawne przyspieszanie (o piątce nie wspominam bo by mnie ci z tyłu zjedli), ewentualnie pozostaje wówczas redukcja na trójkę i dociągnięcie chociaż do tych 110-120km/h.

Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka

MiJa
25-09-2021, 19:15
paoloWawa

I to jest zdroworozsądkowe podejście! :)

Zaskoczyło mnie, że w MK1 jest tak ciasno zestopniowana skrzynia! W moim na 3-ce ciągnie do (licznikowych) 150 km/h, na 4-ce prawie 2 paki, a 5-tka to właściwie nadbieg.