Zobacz pełną wersję : [S-MAX 2015- ] Maksymalne napięcie bezpieczne dla elektroniki przy ładowaniu prostownikiem


zdzichu500
12-04-2022, 22:02
SMAX i jego akumulator (EFB 75Ah) maja 4,5 roku. Przez pandemię i pracę zdalną długość trasy codziennej (czy tez czas doładowywania akumulatora z alternatora) spadła znacząco. I coraz częściej pokazuje się informacja po otwarciu drzwi na wyświetlaczu, że ze względu na niski poziom naładowania akumulatora wyłączony jest system multimedialny. Silnik uruchamia się normalnie i objawy ustają po dłuższej trasie (ale one nie zdarzają się często). Czyli czas by doładowywać akumulator z ładowarki.
Dostęp do akumulatora jest dość kiepski. Doładowałem więc ładowarką bez wyciągania akumulatora ani nawet bez jego rozpinania z instalacją samochodu. Napięcie jakie pokazuje woltomierz w gnieździe zapalniczki w czasie jazdy to maksymalnie 15,3 V. Ładowarka daje normalnie mniej więc tutaj nie powinno się nic stać. Ale ma ona tryb RECOND, który ma przywracać parametry starszym akumulatorom i wtedy napięcie skacze do 15,8 V ( Instrukcja do CTEK MXS 5 (http://www.ctek.com/storage/6522FAFFDFC6509C58E0C50EB850A653769954DBC2033E7ABB 1ACA8B5FF11526/d4c71f1fcf354b37bdfb3841d00adafd/pdf/media/122f6a27af714a64bb4c1a23efa9d074/MXS_5.0-manual-low-UK-EN.pdf))
Pytanie czy takie ładowanie prawie 16V nie uszkodzi elektroniki samochodu?

grzechu913
12-04-2022, 22:42
Ustaw na recond ale dla zwykłego Aku,lub bez trybu zimowego,bo różne są oznaczenia i będzie. U mnie ładowałem w c maxie i nigdy nie było problemu .



Wysłane z mojego RMX3363 przy użyciu Tapatalka

damianisko5
13-04-2022, 08:23
A dlaczego szanowni panowie nie odłączenie zacisków akku? To jakiś problem jest z tym?

grzechu913
13-04-2022, 08:33
Nie jest problem, ale każdy robi jak uważa, jego samochód i akumulator. Cetek nie widziałem aby przebił ponad 15.8v,w zwykłym programie jest nawet mniej.
Co do normalnego ładowania jest poniżej 15V,wiec jest już bardzo bezpiecznie.
Ładowanie w samochodzie osiąga okolice 15.2-15.3V,wiec myślę że elektronika ma większy zapas.
Dodam o siebie, że nigdy nie odpinalem akumulatora w samochodach które posiadałem i posiadam. Były ładowane nawet zwykłym prostwonikoem, który trzeba powiedzmy kontrolować, bo napięcie potrafiło przekroczyc 16V, dokładnie do 16.3 dochodziło i nic się nie działo.
Ale tak jak mówię, każdy ma Swój rozum i robi jak chce, jak jest możliwość i nie ma problemu, to można odpinac aku dla bezpieczeństwa i tyle

Wysłane z mojego DRA-L21 przy użyciu Tapatalka

lukast
14-04-2022, 16:41
NIE CYTUJEMY CAŁYCH POSTÓW , A ZWŁASZCZA GDY ZNAJDUJĄ SIĘ BEZPOŚREDNIO NAD TWOIM !!!!! , MASZ JESZCZE "CYT.SELEKTYWNY" (część tekstu zaznaczonego ) jeżeli już...

To ja dodam parę słów z własnego doświadczenia...
W zeszłym roku z racji pandemii auto dużo stało - więc powiedzmy raz na miesiąc podłączałem je pod prostownik procesorowy (taki z Lidla) na 1-2 dni by doładować aku.
No i niestety - po zimie, w czerwcu, zdarzyła się awaria.

Nie mam pewności że to ładowanie bez odpinania aku było przyczyną - ale wiele na to wskazuje. Padł ecu (komputer główny silnika mieszczący się w nadkolu) i przepaliła się wiązka w jednym miejscu. Prawdopodobnie nastąpiło jakieś "zwarcie".

Nie odłączałem aku do ładowania...
Jak napisałem - nie znam przyczyny w 100% - ale wg. mnie odłączenie jednej klemy nie kosztuje za wiele czasu - a przynajmniej jest pewność, że nic się nie stanie. Także wg. mnie warto to robić - tak na wszelki wypadek.
Pewnie na 99% nic się nie stanie - ale zawsze jest ten 1%, więc po co kusić los ;)

tombalt
14-04-2022, 17:02
Mam ctek 5.0 od 11 lat. Podładowuję już czwarte auto na wyprowadzonej szybkozłączce. Nigdy nie odpinałem klem i wszystko działa.

Padł ecu (komputer główny silnika mieszczący się w nadkolu) i przepaliła się wiązka w jednym miejscu. Prawdopodobnie nastąpiło jakieś "zwarcie".

Podejrzewał bym raczej zbieg okoliczności lub partactwo forda...
MK1 miały kilka miejsc w komorze silnika gdzie gniły kabelki na czele ze słynnym sterującym od wentylatora głównego...

szynszyl
14-04-2022, 21:40
ładowarka mi wyciaga 16.5V, przez przypadek na nieodłaczonym aku do takiego nap doszła. wazne zeby nic nie wlaczac i bedzie OK