Zobacz pełną wersję : [C-MAX 2003-2007] System keyless - jak to jest z tymi kluczykami?


TheM
03-08-2022, 19:38
Witam

Jestem świeżym użytkownikiem Forda C-Max 2006. Mam pewne pytanie ponieważ podczas sprzedaży sprzedający nie do końca wiedział co i jak.

Posiadam pilot keyless bez klucza metalowego w środku
W stacyjce siedzi (w tej obudowie) metalowy kluczyk i kesto to jedyny jaki posiadam.

Z tego co mi wytłumaczono to ten w stacyjce ma tam siedzieć "na stałe" a zamykam i otwieram z pilota/zbliżeniowo. Ewentualnie wyciągam go do otwierania maski.

Samochód piszczy podczas otwierania drzwi. Wyczytałem że jest tak gdy w stacyjce jest kluczyk "zapasowy".

Po pierwsze trochę martwi mnie fakt że kluczyk jest ciągle w stacyjce, co prawda mogę go wyjąć i schować do pilota gdy wysiadam ale czy taka jest idea tego systemu?

Po drugie, jak uzyskać kluczyk "nie zapasowy" i jak standardowo powinien wyglądać/działać taki układ?

arturek
03-08-2022, 20:06
Witam

Mam wrażenie, że są to opowieści typu "panna duby smalone placie, a gawiedź jej słucha"

Sugerują zacząć obsługę auta od lektury instrukcji obsługi
https://www.ford.pl/serwis/moj-pojazd/instrukcje-obslugi?ref=%2F


1) Do auta powinny byc 2 kluczyki / zestawy
2) Grot, normalnie ma być w kluczyku, bo służy on do awaryjnego otwarcia drzwi, gdy padnie akumulator.
"Na chłopski rozum" - jeśli grot kluczyka będzie w samochodzie, to jak otworzysz auto w przypadku awarii akumulatora

tak to ma wyglądać

https://i.imgur.com/OIg5tfa.jpg

https://i.imgur.com/GppdxRu.jpg

3) Inna kwestia - to uruchamianie auta gdy padnie bateria w kluczyku => w instrukcji obsługi auta jest informację gdzie wtedy umieścić kluczyk => w róznych modelach Forda jest to różnie rozwiązane
a) w jednych wyjmuje się zaślepkę w kolimnie kierownicy i tam wkłada cały plastik kluczyka
b) w innych jest spacjalne miejsce np. w tunelu środkowym

pozdrawiam
Arturek

Antej
03-08-2022, 20:21
arturek tym razem to z Ciebie ta "panna co plecie głupoty"
To nie są klucze keyless do Cmaxa 2006 tylko do Cmaxa MK2.

Patent z grotem w stacyjce wygląda na samoróbkę opartą na chińskich zamiennikach.

Fabryczny keyless czy to z MK1 czy z MK2 nie wymaga grota na stałe w stacyjce.

arturek
03-08-2022, 20:25
arturek tym razem to z Ciebie ta "panna co plecie głupoty"
To nie są klucze keyless do Cmaxa 2006 tylko do Cmaxa MK2.

[...]

Witam

Wstawiłem zdjęcie poglądowe od mojego Focusa mk3 => teraz w Focusie mk4 mam takie same klucze
(na szybko takie miałem pod ręką - proszę wybaczyć)

NIE zaprzeczam uwadze kolegi, że w C-Maxie mogą być trochę inaczej wyglądające

Generalnie - chodziło mi o to, że nie zostawiamy grota w aucie, w taki czy inny sposob ma być w kluczyku

pozdarwiam
Arturek

TheM
03-08-2022, 20:40
Rozumiem. Tak - posiadam tylko grot obecnie w stacyjce.
W pilocie jest puste miejsce w które on wchodzi.
Skoro auto piszczy przy otwarciu drzwi to jest to grot zapasowy/nie odpowiedni.
Jak mogę dorobić bądź co zrobić żeby było wszystko tak jak powinno być?

Mój wygląda tak:
https://allegro.pl/oferta/ford-c-max-focus-kuga-mondeo-kluczyk-pilot-obudowa-7295426546

tedi_k
03-08-2022, 21:12
Rozumiem. Tak - posiadam tylko grot obecnie w stacyjce...

W tej wersji klucza grot jest zintegrowany z "pastylką IMMO".
Kolega najwyraźniej ma niewłaściwy, z wyczerpaną baterią albo niedoprogramowany klucz keyless.
Auto powinno mieć PUSTĄ tę wkładkę do "pseudostacyjki" (nie powinno być w środku grota) i powinno normalnie odpalać po przekręceniu tego "pokrętła w pseudostacyjce".

Trzeba ten klucz keyless doprowadzić do porządku.

BTW - jak napisano wyżej: auto powinno mieć DWA takie klucze keyless. Żaden z nich nie jest "główny" czy "zapasowy". Oba są tak samo "równorzędne"...

SRS
03-08-2022, 21:21
Patent z grotem w stacyjce wygląda na samoróbkę opartą na chińskich zamiennikach. to nie jest samoróbka , kiedyś keyless tak wyglądał w Fordzie.

TheM
03-08-2022, 21:49
Dziękuję Panowie za informację
Jutro zweryfikuję sytuację i ewentualnie będę szedł w stronę zaprogramowania grotu.

Dodam tylko że auto otwiera się zbliżeniowo więc sytuacja jest co najmniej dziwna. Być może w grę wchodzi jakaś usterka

Antej
03-08-2022, 22:28
kiedyś keyless tak wyglądał
Niby jak?
Wchodzimy do auta z pilotem w kieszeni i musimy używać "kawałka metalu ze szlaczkiem" zwanego grotem do odpalenia auta?

Bez przesady.

Keyless w Cmax , FF2, czy Kudze to pilot z immo i awaryjnym grotem.
"Stacyjka" nie miała nawet bębenka, była natomiast pętla immo i służyło to tylko do awaryjnego odpalenia auta.

SRS
03-08-2022, 22:51
Niby jak? Wchodzimy do auta z pilotem w kieszeni i musimy używać "kawałka metalu ze szlaczkiem" zwanego grotem do odpalenia auta? to chyba nie widziałeś tego systemu proszę to jest górna część "stacyjki" którą odpalasz auto : 3M5A-R3697-CB
https://www.ebay.de/itm/185263598643?mkevt=1&mkcid=1&mkrid=707-53477-19255-0&campid=5338722076&customid=&toolid=10050
pod tym nr jest dolna część 3M5A-R3697-BF ( nie udało znaleźć zdjęcia )
a taki jest pilot ( kluczyk )
https://allegro.pl/oferta/kluczyk-pilot-keyless-kuga-mk1-3m5t-15k601-dc-08-12455132972
a grot do niego AM5A-22053-FA
https://www.carlocksystems.com/product/ford/5133983/?lang=en

Antej
03-08-2022, 23:10
to chyba nie widziałeś
Pokazane kluczyki doskonale wiem jak wyglądają, nawet leżą obok razem z resztą innych typów wymaganych przy doprogramowywaniu w rożnych fordach.

Ten typ grota ma pastylkę immo w tym czarnym fragmencie obudowy.

Nadal twierdzę że sam grot z immo nie ma prawa być w pseudostacyjce przy poprawnie działającym keyless.

Uwaga o samoróbce tyczyła się rzeźby, kiedy ktoś robi na siłę keyless ze zwykłego kluczyka i dodatkowych modułów pochodzących z Chin.

Dopiero w kolejnych postach pojawiły się linki z prawidłowym kluczem fordowskim do systemu keyless.

tedi_k
04-08-2022, 09:04
...Dodam tylko że auto otwiera się zbliżeniowo więc sytuacja jest co najmniej dziwna. ...

Nic dziwnego. W takiej sytuacji oznacza to, że antena (lub anteny) keyless we wnętrzu nie są podłączone lub ich instalacja jest uszkodzona. Oczywiście sam moduł keyless (KVM) także może być uszkodzony...

Najrozsądniej jest wziąć schematy: https://www.dropbox.com/s/nsav4gapy4c9a1q/Focus%20FF2_MY04.pdf?dl=0 i otworzyć sobie na stronie 90 - tam jest schemat keyless.
Popatrzeć sobie na dole tej strony na miejsca podłączenia "internal antenna" (3 sztuki anten wewnętrznych) i posprawdzać na module w bagażniku podobnym do tego: https://allegro.pl/oferta/ford-kuga-mk1-modul-komfortu-8m5t-19g481-ad-12453224188 czy każda z anten ma przejście (niewielką rezystancję - jak to antena...). Jeśli będzie jakaś "przerwa", to wtedy jest znaleziony "winowajca"... Jeśli wszystkie anteny wewnętrzne będą wyglądały OK, to wtedy podejrzany jest moduł KVM.

Jak widać na schematach, wszystkie anteny wewnętrzne są na złączu C219.

BTW - nie należy w żadnym wypadku "kombinować z programowaniem grota"!
Co do kluczyków - to wszystko co istotne było w poście #6.

TheM
04-08-2022, 17:54
Ok, więc sprawdzałem dziś i po wyjęciu grota że stacyjki i wsadzeniu go do pilota, (a części plastikowej pustej bez grota z powrotem do stacyjki) nie mogę przekręcić stacyjki.
Czyli o co może chodzić?

Dodam że samochód reaguje na zbliżenie się z pilotem i można go wtedy otworzyć klamką. Na klamkach są guziki.
Sprawdził bym po VINie wyposażenie ale nie mogę znaleźć konkretnego dekodera online

Połączenia z postu powyżej sprawdzę jak będę miał możliwość.

A na koniec a propos piszczenia z zapasowym kluczykiem https://i.postimg.cc/KzcnHc3r/IMG-20220804-185257.jpg

arturek
04-08-2022, 18:35
[...]
Sprawdził bym po VINie wyposażenie ale nie mogę znaleźć konkretnego dekodera online

[...]


Jak to mówią: "po szerokim szukał świecie tego co jest bardzo blisko" :)

https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=3419946#post3419946

pozdrawiam
Arturek

TheM
06-08-2022, 18:53
Dzięki pomocy forumowicza z VIN wiem że jest "system keyless"
W takim razie:
Co blokuje przekręcenie tego wbudowanego pokrętła (bez grota w środku)? Jakiś system elektryczny który powinien wykryć pilota keyless?

Reasumując wątek (bo nadal jestem w punkcie zero)
Rozumiem że ten plastikowy wbudowany niby kluczyk w stacyjce powinien dać się przekręcić bez żadnego grota w środku ale w obecności pilota keyless tak?
A grot który jest w pilocie powinien tam być w razie awarii tak? (Wyciągam, otwieram drzwi, wkładka do stacyjki do niby kluczyka i przekręcam)
A drugi grot czy istnieje czy nie nie sprawia różnicy tak?

tedi_k
06-08-2022, 19:45
Tak na wszystkie pytania.
"Pseudo stacyjka" ma blokadę elektryczną owego przekręcania, sterowaną przez KVM (moduł bezkluczykowy). Jak nie wykryje on kluczyka keyfree to niie pozwala przekręcić "pokrętła".
Czyli w kółko mówimy o tym samym - trzeba po prostu sprawdzić z jakiego powodu KVM nie wykrywa kluczyka keyfree wewnątrz pojazdu, choć bez problemu wykrywa go na zewnątrz (antenami w klamkach).

TheM
06-08-2022, 20:21
trzeba po prostu sprawdzić z jakiego powodu KVM nie wykrywa kluczyka keyfree wewnątrz pojazdu, choć bez problemu wykrywa go na zewnątrz (antenami w klamkach).

Ok, teraz zrozumiałem :) czyli do diagnozy moduł/antena a kluczykiem/pilotem nie muszę się interesować. To wiele wyjaśnia. Dzięki

TheM
10-08-2022, 18:24
A czy wie ktoś gdzie szukać anten wewnętrznych ? Szukając po internecie nie znalazłem żadnej grafiki lub opisu

arturek
10-08-2022, 21:17
Witam

Tu szukaj
(nie sprawdzałem czy ten schemat tam jest)
https://ford.7zap.com/pl/car/43/

pozdrawiam
Arturek

PS Popraw opis auta w swoim profilu

TheM
03-12-2022, 15:14
Po dziś dzień nie znalazłem informacji gdzie znajduje się ta przeklęta antena