Zobacz pełną wersję : [Kuga 2013-2020] Wypalony katalizator przy niskim przebiegu


Krispekowy
20-02-2023, 10:47
Witam wszystkich,

Jestem nowy na forum, ale także nowy jako użytkownik marki Ford. Zakupiłem w styczniu z salonu aut używanych Forda auto - Ford Kuga 1.5 150 KM benzyna, niski przebieg bo ok 24tys. km, auto w bardzo dobrym stanie technicznym z drobnymi śladami użytkowania i odpryskami na karoserii.

Auto sprawowało się super, jednak po ok 500-600km pojawiła się kontrolka "Check Engine". Dmuchając na zimne od razu podjechałem do serwisu aby to sprawdzono. Okazało się, że winowającą jest wypalony katalizator. Dziwna sytuacja i zastanawiam się czym mogła być spowodowana przy tak niskim przebiegu samochodu.

Zdecydowałem się na wymianę katalizatora, ale obecnie oczekuję na część z Niemiec, ze względu na braki/opóźnienia w dostawach podzespołów niestety termin wymiany nie jest bliżej znany, obecnie minęły 2 tygodnie od dnia zgłoszenia chęci wymiany.

W międzyczasie jednak, postanowiłem że sprawdzę historię logów tego samochodu tj. jakie błędy i kiedy występowały i na ile pokrywają się one z historią serwisową - czy problem/usterka został rozwiązany, czy może po prostu usunięto błąd. Czy wyciągnięcie takiej historii jest możliwe? Jeśli tak, to jaki zakład w Wielkopolsce (Poznań i okolice) polecacie?

tomao
20-02-2023, 10:59
Wszystko trzeba sprawdzać przed robotą, a nie w trakcie/po. Logi są tylko te nieskasowane, historycznych nie będzie. Usunięcia błędu bez usunięcia jego przyczyny nic nie zmieni, za chwilę błąd wróci.

Krispekowy
20-02-2023, 11:24
Wszystko trzeba sprawdzać przed robotą, a nie w trakcie/po. Logi są tylko te nieskasowane, historycznych nie będzie. Usunięcia błędu bez usunięcia jego przyczyny nic nie zmieni, za chwilę błąd wróci.

Można teraz mówić sobie, żeby sprawdzić "przed robotą", ale kupując auto nie świeciła się kontrolka. Zapaliła się po 500km no i postanowiłem to zdiagnozować. Diagnoza wskazała na katalizator. Chciałem po prostu sprawdzić historię usunięcia błędów jeżeli takowa występuje, a więc stricte logi samego komputera, w wielu autach jest taka możliwość. Rozumiem, że w Fordzie takiej opcji nie ma? Pytam z tego względu, że podejrzewam iż dealer zataił tą informację, usunął błąd i tyle.

Farfocel
20-02-2023, 11:39
Można teraz mówić sobie, żeby sprawdzić "przed robotą", ale kupując auto nie świeciła się kontrolka. Zapaliła się po 500km no i postanowiłem to zdiagnozować. Diagnoza wskazała na katalizator. Chciałem po prostu sprawdzić historię usunięcia błędów jeżeli takowa występuje, a więc stricte logi samego komputera, w wielu autach jest taka możliwość. Rozumiem, że w Fordzie takiej opcji nie ma? Pytam z tego względu, że podejrzewam iż dealer zataił tą informację, usunął błąd i tyle.
Skoro kupiłeś w styczniu to przecież jest gwarancja?

Krispekowy
20-02-2023, 12:44
Skoro kupiłeś w styczniu to przecież jest gwarancja?

Gwarancja na co? Auto używane, z 2019 roku. Gwarancji nie dają, ale dokupiłem dodatkowo gwarancję na 2 lata - niestety uwaga, nie obejmuje katalizatora :) z układu wydechowego obejmuje części elektroniczne czyli np. sondy lambda.

slawek-kali
20-02-2023, 12:51
rekojmia.. wal do nich i niech naprawiaja.. Jako wlasciciel mozesz tez poprosic o historie auta, ew. pisz na maila podanego w mojej sygnaturze.

tomao
20-02-2023, 12:55
Gwarancja, rękojmia, od wad ukrytych jest odpowiedzialność sprzedającego.

opk
20-02-2023, 13:52
Gwarancja na co? Auto używane, z 2019 roku. Gwarancji nie dają, ale dokupiłem dodatkowo gwarancję na 2 lata - niestety uwaga, nie obejmuje katalizatora :) z układu wydechowego obejmuje części elektroniczne czyli np. sondy lambda.

Pozwólcie Panowie, że dodam od siebie 5 gr. Tak się składa, że mam Kugę z 2019 roku (przebieg ok 25tys.) z przedłużoną gwarancją. Jakiś miesiąc temu pojawiła się kontrolka silnika więc czekała mnie wycieczka do salonu. Okazało się, że do wymiany katalizator - czekałem faktycznie chyba z tydzień (brak w magazynach) ale wymieniono w ramach gwarancji.

Pozdrawiam
Piotrek

Krispekowy
20-02-2023, 14:01
Gwarancja, rękojmia, od wad ukrytych jest odpowiedzialność sprzedającego.

Rękojmia obejmuje jeśli auto jest w leasingu na firmę?

Farfocel
20-02-2023, 23:35
Rozumiem, że w Fordzie takiej opcji nie ma? Pytam z tego względu, że podejrzewam iż dealer zataił tą informację, usunął błąd i tyle.
W każdym samochodzie zgodnym z OBD II i prostym czytnikiem można CO NAJMNIEJ odczytać liczbę km przejechanych od ostatniego czyszczenia błędów. Dodatkowo, pewne moduły (ECU/ECM) mogą zapisywać historię poważnych błędów, nawet jeżeli zostaną one pobieżnie skasowane a usterka naprawiona. Wiadomo, że po wyczyszczeniu błędów może być konieczne kilka cyklów jazdy, by błąd wrócił. Można w ten sposób uprawdopodobnić wadę zatajoną przez sprzedawcę, ale bez profesjonalnego rzeczoznawcy się nie obejdzie (na pewno nie warto się z tym udawać do byle jakiego mechanika).

Krispekowy
21-02-2023, 08:26
W każdym samochodzie zgodnym z OBD II i prostym czytnikiem można CO NAJMNIEJ odczytać liczbę km przejechanych od ostatniego czyszczenia błędów. Dodatkowo, pewne moduły (ECU/ECM) mogą zapisywać historię poważnych błędów, nawet jeżeli zostaną one pobieżnie skasowane a usterka naprawiona. Wiadomo, że po wyczyszczeniu błędów może być konieczne kilka cyklów jazdy, by błąd wrócił. Można w ten sposób uprawdopodobnić wadę zatajoną przez sprzedawcę, ale bez profesjonalnego rzeczoznawcy się nie obejdzie (na pewno nie warto się z tym udawać do byle jakiego mechanika).

I to właśnie zamierzam zrobić. Znacie jakiegoś dobrego speca z Poznania lub okolic, który może pomóc rozkodować i odczytać logi z historią błędów? Zależy mi tylko na tym aby sprawdzić czy dokładnie ten sam błąd wystąpił przed nabyciem auta i został skasowany bez naprawy.
W międzyczasie odezwałem się także do prawnika, ponieważ możliwe że jeśli dojdzie do naprawy auta w serwisie i wymiany katalizatora to gwarancja czy rękojmia jednak obejmie te koszty.

Farfocel
21-02-2023, 12:05
https://poznan.so.gov.pl/biegli-sadowi,m,mg,24

arturzx
22-02-2023, 07:46
Zapaliła się po 500km no i postanowiłem to zdiagnozować. Diagnoza wskazała na katalizator.

Ale to sam diagnozowałeś*czy serwis? Jakie masz potwierdzenie na to? Równie dobrze mogą*wymienić*katalizator za Twoje pieniądze a usunąć jakąś małą*usterkę która jest powodem checka. Jeżeli katalizator jest wypalony przy takim przebiegu to jest to conajmniej dziwne i może to jest jakaś poważniejsza usterka.

Warto mieć swój kabel i przy każdej awarii i checku samemu forscanem nawet z telefonu zobaczyć*podstawowe rzeczy i porobić*sobie screeny. Nie mówię, że tak jest w Twoim przypadku ale serwisy to niestety jedno wielkie matactwo i złodziejstwo.

Ostatnio też na przedłużonej gwarancji odstawiałem samochód z całkowitym brakiem ładowania a diagnoza serwisu to była akumulator który chętnie chcieli wymienić*za jedyne 1400 PLN bo tego gwarancja nie obejmuje. Na pewno poproś*ich o zwrot uszkodzonej części i powiedz, że poddasz ją*analizie :-)

Krispekowy
22-02-2023, 08:37
NIE CYTUJEMY CAŁYCH POSTÓW , A ZWŁASZCZA GDY ZNAJDUJĄ SIĘ BEZPOŚREDNIO NAD TWOIM !!!!! , MASZ JESZCZE "CYT.SELEKTYWNY" (część tekstu zaznaczonego ) jeżeli już......

Nie rozumiem celu wymiany katalizatora za moje pieniądze i naprawy drobnej usterki. Może serwis na tym zyska 200-300 zł robocizny.

Diagnozował mi to serwis, nie ja osobiście. Dodatkowo w celu weryfikacji udałem się do nieautoryzowanego serwisu aby ten sprawdził mi ponownie, czy wg nich problem jest ten sam czy to coś innego i oni dodatkowo dobrali się do katalizatora i potwierdzili, że jest wypalony. Także tutaj kontrolka = katalizator i nie ma innej możliwości. Ja osobiście nie jestem specem od komputerów przy autach i nie podpinałem się nigdy pod takowy, obawiam się że mógłbym coś schrzanić i po co mi to.

Pytanie czy ten wymieniony katalizator mają obowiązek mi przekazać. Sądziłem, że wygląda to tak, że biorą go do siebie i utylizują, a przynajmniej tak to powinno wyglądać w ASO.

koval1980
22-02-2023, 08:59
Auto sprawowało się super, jednak po ok 500-600km pojawiła się kontrolka "Check Engine". Dmuchając na zimne od razu podjechałem do serwisu aby to sprawdzono. Okazało się, że winowającą jest wypalony katalizator.
A jaki był kod błędu wiesz może? U mnie w innym aucie też kiedyś prorokowali, że katalizator do wymiany, a winna była sonda (błąd P0420). Być może wymienili dobrą część, a problem nadal pozostał i trzeba reklamować usługę.

Krispekowy
22-02-2023, 10:14
Jeszcze nic nie wymienili, bo czekam na część :)

arturzx
23-02-2023, 07:46
Nie rozumiem celu wymiany katalizatora za moje pieniądze i naprawy drobnej usterki. Może serwis na tym zyska 200-300 zł robocizny.


A jak kupisz katalizator u nich to zyskają jeszcze marżę. A jak zostawisz stary katalizator to jeszcze parę złotych za niego dostaną :wink:


Diagnozował mi to serwis, nie ja osobiście. Dodatkowo w celu weryfikacji udałem się do nieautoryzowanego serwisu aby ten sprawdził mi ponownie, czy wg nich problem jest ten sam czy to coś innego i oni dodatkowo dobrali się do katalizatora i potwierdzili, że jest wypalony. Także tutaj kontrolka = katalizator i nie ma innej możliwości. Ja osobiście nie jestem specem od komputerów przy autach i nie podpinałem się nigdy pod takowy, obawiam się że mógłbym coś schrzanić i po co mi to.


No to jeżeli potwierdziłeś gdzie indziej to samo to pewnie tak jest. Mimo to walcz żeby zrobić to z gwarancji. Samym podpięciem i odczytaniem błędów nie da się nic schrzanić.


Pytanie czy ten wymieniony katalizator mają obowiązek mi przekazać. Sądziłem, że wygląda to tak, że biorą go do siebie i utylizują, a przynajmniej tak to powinno wyglądać w ASO.

Jeżeli Ty płacisz za wymianę*to czemu by nie mieli? To jest Twoja własność, nawet na zleceniach serwisowych jest opcja "klient chce odebrać stare części" tylko musisz o tym wspomnieć na początku. Może tarcz i klocków bym nie chciał ale coś*czego nie widać, gdzie za chwilę*będzie mogło się*okazać, że trzeba wymienić*coś jeszcze i powstanie pytanie czy tamta wymiana była konieczna? A tego już*nie zweryfikujesz bo powiedzą, że nie chciałeś*to zutylizowali :wink: A tymbardziej w przypadku katalizatora gdzie można dostać*za niego jeszcze pieniądze. Są uczciwe i poważne serwisy ale są*też*takie gdzie pracują*oszuści i złodzieje więc jeżeli nie masz pewności, że ten jest z tych pierwszych to trzymaj rękę*na pulsie.

Krispekowy
27-02-2023, 19:11
A jaki był kod błędu wiesz może? U mnie w innym aucie też kiedyś prorokowali, że katalizator do wymiany, a winna była sonda (błąd P0420). Być może wymienili dobrą część, a problem nadal pozostał i trzeba reklamować usługę.

Dzięki kolego za informację. No widzisz u mnie błąd to także P0420 i wskazali na katalizator. Powiedzieli, że wymienią katalizator, a jeśli to nie to to będą sprawdzać dalej i wymieniać kolejne części. No ale tak jak napisałem - sprawdziłem dodatkowo w nieautoryzowanym serwisie i potwierdzili wypalenie kata. Więc to chyba nie sonda.

koval1980
28-02-2023, 16:29
Więc to chyba nie sonda.
Jeśli naprawa nie idzie z Twojej kieszeni to bym sie nie przejmował, niech biorą odpowiedzialność, jeśli Ty płacisz to wpisz w wyszukiwarkę ten kod błędu i zobaczysz ile innych elementów może decydować o tym błędzie. Najprościej stwierdzić, że to katalizator :wink:

traper2000
17-12-2024, 11:27
Cześć,
Przepraszam że się doczepiam do istniejącego tematu, ale mam Kugę w benzynie i ostatnio też mi doskwiera ten błąd. 3 tygodnie temu złapałem go, ale auto jeździło OK. podjechałem do mechanika, podłaczył interfejs popatrzył i powiedział że jest OK. Skasował błąd i było ok do dziś, kiedy to znów zapalił się check. Sczytałem forscanem i pokazało jn.:

===PCM DTC P0420:00-EC===
Kod: P0420 - Skuteczność układu katalizatora poniżej wartości progowej (rząd cylindrów 1)
Status:
- DTC zmienił się w usterkę stałą - usterka sporadyczna w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki włączona przy tym DTC
- Test nie został ukończony
Moduł: Moduł sterowania układem napędowym.
Zamrożone ramki #1:
Zamrożone ramki #2:
-EVENT_TIME: 175980838 s (Tue Dec 17 10:21:53 2024) - Czas zdarzenia
-TOTAL_DISTANCE: 99332 km - Całkowity (przebyty) dystans
-FUELSYS: Closed Loop - Stan układu paliwowego (Pętla otwarta/zamknięta)
-LOAD: 72.16 % - Wyliczona wartosc obciazenia
-ECT: 91 °C - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
-SHRTFT1: 0.78 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 1 (Short term fueltrim 1)
-LONGFT1: 7.03 % - Długoterminowa regulacja paliwa 1 (Long term fuel trim1)
-MAP: 98.0 kPa - Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze.
-RPM: 1589 1/min - Obroty silnika na minute
-VSS: 38.0 km/h - Prędkość pojazdu
-SPARKADV: -2.50 ° - Wyprzedzenie zapłonu
-IAT: 13 °C - Temperatura powietrza zasysanego (Temperatura powietrza dolotowego).
-RUNTM: 779 s - Czas od uruchomienia silnika
-FRP: 12580.0 kPa - Ciśnienie szyny paliwowej
-EVAP_PCT: 87.84 % - Polecenie spustu par paliwa
-FLI: 36.08 % - Poziom paliwa
-BARO: 100.0 kPa - Ciśnienie barometryczne.
-VPWR: 14.36 V - Napięcie modułu sterującego
-TP_REL: 18.04 % - Względne położenie przepustnicy
-TAC_PCT: 24.31 % - Sygnał polecenia sterowania siłownikiem przepustnicy
-RPMDSD: 789 1/min - Wymagana predkosc RPM biegu jalowego
-O2S12: 0.73 V - Sonda lambda (rząd cylindrów 1, czujnik 2)
-TQ_CNTRL: None Requested - Żądane sterowanie momentem obrotowym
-ENGOFF_TIMER: 8 s - Licznik czasu od wyłączenia silnika
-APP_FLT: No Fault - Status czujnika położenia pedału przyspiesznika
-ECT_F: No Fault - Stan czujnika temperatury cieczy chłodzącej.
-TP_F: No Fault - Stan czujnika położenia przepustnicy.
-MISFIRE: Nie - Aktualnie stwierdzone wypadanie zapłonów
-IAT_F: No Fault - Status czujnika temperatury powietrza wlotowego
-ETC_TRIM_LRN: Tak - Odchylenie kąta przepustnicy zostało zarejestrowane
-MP_LRN: Tak - Zarejestrowana korekta profilu wypadania zapłonów
-MAF_F: No Fault - Status przepływomierza masowego powietrza
-MAP_F: No Fault - Status czujnika ciśnienia absolutnego w kolektorze
-OTS_STAT: Włączone - Status funkcji uruchamiania silnika jednym dotknięciem przycisku
-SMC_MON: Off - Wykryto sygnał wyjściowy sterownia rozrusznikiem
-APP1: 1.21 V - Czujnik położenia pedału przyspiesznika 1
-APP2: 0.61 V - Czujnik położenia pedału przyspiesznika 2
-TP1: 3.62 V - Czujnik położenia przepustnicy 1
-TP2: 1.38 V - Czujnik położenia przepustnicy 2
-GEAR: 4 - Żądany bieg
-GEAR_OSC: 4 - Zmiana biegów przez funkcje OSC
-TSS_SRC: 1570 1/min - Rzeczywista prędkość wałka turbiny
-OSS_SRC: 1085 1/min - Rzeczywista prędkość wałka wyjściowego
-TFT: 61 °C - Temperatura płynu w skrzyni biegów
-TR: Drive/OverDrive - Zakres przełożeń przekładni

Czy na podstawie tego zrzutu można coś wiecej powiedzieć co mogło paść?
Auto to Kuga MK2 2018r 1.5 Ecoboost 176KM, automat z przebiegiem 99300 (auto z salonu, przebieg prawdziwy). Z napraw to rok temu była wymieniana turbospreżarka i przy okazji jakaś sonda.
Na 30.12 jestem umówiony do mechanika i nie wiem czego się spodziewać i za ile.