Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2014- ] Zamiana czynnika w klimatyzacji
Witam.
Mam pytanie (Mondeo 2.0 z 2018r.), czy można zamienić w tym aucie czujnik klimatyzacji R1234yf na czynnik R134a?
Jeżeli został zmieniony, to jakie mogą być tego konsekwencje?
Dziękuję za podpowiedź.
Można zmienić, ale nie wolno ich mieszać. Konsekwencji brak, ale warto zakupić naklejkę z nazwą czynnika i jego ilością (można w ASO chyba zamówić) i nakleić w miejsce tej sugerującej, że w układzie jest R1234yf
Lord_Fordemort 25-05-2023, 06:44 Potwierdzam, już parę lat temu czytałem to samo - wolno zmienić, ale tylko po wypompowaniu całości starego
Wysłane z komórki (za stodołą) przy użyciu Wi-Fi (sąsiada)
Dzięki za odpowiedź. Właśnie mam kartkę przy miejscu napełniania klimy, że jest ten starszy środek i się zastanawiałem, czy będzie wszystko ok
Lord_Fordemort 25-05-2023, 09:05 Tzn., że pewnie poprzedni właściciel już to zrobił za Ciebie - masz farta :-)
Wysłane z komórki (za stodołą) przy użyciu Wi-Fi (sąsiada)
Na szybko znalazłem do porównania cen, 12 kg R134a jest tańsze niż 5 kg R1234yf.
https://coolmarket.pl/pl/p/Czynnik-chlodniczy-R134a-wraz-z-butla-12kg-/428
https://coolmarket.pl/pl/p/Czynnik-chlodniczy-R1234yf-wraz-z-butla-5kg-Opteon-YF/1651
A to tylko jeden z powodów do wyższej ceny serwisu klimatyzacji z nowszym czynnikiem.
Lord_Fordemort 25-05-2023, 11:47 To jedno, a bezpieczeństwo to drugi, równie ważny argument.
Ale wiadomo - ekologia musi być, reszta się nie liczy.
Wysłane z komórki (za stodołą) przy użyciu Wi-Fi (sąsiada)
No właśnie słyszałem, że ten nowy czynnik, to tykającą bomba
Bump:
arkmyl12 26-05-2023, 08:42 Nowy czynnik jest wybuchowy. Zresztą podobnie jak inne nowoczesne czynniki chłodnicze. Tylko stosowanie czegoś takiego w samochodach którym zawsze może się coś przydarzyć jest moim zdaniem co najmniej dyskusyjne. Pierwsze co zrobiłem po zakupie Mondeo to zmieniłem czynnik.
Zajmuję się układami chłodniczymi, wiem że stary bez żadnych konsekwencji może być stosowany w miejsce nowego tylko trzeba go dokładnie wyssać.
Nowy czynnik jest wybuchowy. Zresztą podobnie jak inne nowoczesne czynniki chłodnicze. Tylko stosowanie czegoś takiego w samochodach którym zawsze może się coś przydarzyć jest moim zdaniem co najmniej dyskusyjne. Pierwsze co zrobiłem po zakupie Mondeo to zmieniłem czynnik.
Zajmuję się układami chłodniczymi, wiem że stary bez żadnych konsekwencji może być stosowany w miejsce nowego tylko trzeba go dokładnie wyssać.
Skoro zajmujesz się układami chłodniczymi powinieneś wiedzieć, że taka zmiana, czynnika obojętnego dla środowiska(1234yf) na ten który jest o dużym potencjale cieplarnianym(R134a) jest zabroniona prawnie, zgodnie z dyrektywą 2008/99/EC zarówno właścicielowi jak i warsztatowi grozi za to kara grzywny a w szczególnie rażących przypadkach nawet kara pozbawienia wolności. Nowy czynnik nie jest wybuchowy, po prostu ma niższą temp. samozapłonu. Zajmuje się naprawami klimatyzacji od wielu lat i grzecznie odmawiam takich zabiegów, a na takich kombinujących gagatków mam analizator czynnika bo ze swojego doświadczenie około 40% aut z rynku wtórnego ma stary czynnik w "nowym" układzie.
Lord_Fordemort 26-05-2023, 21:25 Idę po popcorn do żabki, jeszcze zdążę, a szykuje się fajna dyskusja.
Wysłane z komórki (za stodołą) przy użyciu Wi-Fi (sąsiada)
Zajmuje się naprawami klimatyzacji od wielu lat
Napisz jak ten nowy czynnik zachowuje się w chwili pożaru pod maską .
Napisz jak ten nowy czynnik zachowuje się w chwili pożaru pod maską .
Tak samo jak i stary czynnik. Jaka temperatura panuje wtedy pod maską ?
Dla mnie bomba, cud miód i orzeszki .
" Postanowiliśmy odświeżyć bardzo ważny artykuł, który publikowaliśmy na łamach naszego portalu w 2013 roku. Chodzi o czynnik chłodzący.
Kolejne niebezpieczeństwo dla użytkowników aut oraz strażaków uczestniczących w akcjach gaszenia samochodów. Nowy czynnik chłodzący R1234yf, którym nabijana jest klimatyzacja ulega samozapłonowi w temperaturze 405°C co w porównaniu do niepalnego R134a jest bardzo niebezpieczny. Efektem ubocznym spalania gazu jest fluorowodór, który w połączeniu z wodą tworzy trujący kwas fluorowodorowy.
Koncern Daimler, właściciel marki Mercedes-Benz na Mercedesie klasy B przeprowadził testy zderzenia samochodów, które posiadą czynnik chłodniczy R1234yf. Podczas testu czynnik uległ zapaleniu co potwierdza niebezpieczeństwo jego używania. Testy takich niemieckich pism jak Auto Bild czy Zeit potwierdziły ogromną szkodliwość fluorowodoru na ludzki organizm. Dlatego osoby, które są świadkami pożaru samochodu właśnie z tym czynnikiem nie powinny zbliżać się do pojazdu tylko ewakuować się na dalszą odległość.
Fot. Fluorowodór - pojedyncza cząsteczka
Gdy już dojdzie do pożaru samochodu z czynnikiem chłodzącym R1234yf musimy być gotowi dosłownie na wszystko. Najczęstszym środkiem gaśniczym, który wykorzystywany jest przez straż pożarną to woda. Czynnik R1234yf w kontakcie przede wszystkim z wodą przekształca się w toksyczny kwas fluorowodorowy.
Kwas fluorowodorowy jest drażniący na drogi oddechowe oraz posiada ostry zapach. Może powodować trudno gojące się rany. Rozcieńczony roztwór przenika bez uczucia bólu przez skórę i tkanki miękkie, atakując bezpośrednio chrząstki i kości. Fluorowodór jest silnie rakotwórczy. Łatwo przenika przez rękawiczki lateksowe i skórę. Rany wywołane kwasem bardzo trudno się goją.
Oparzenia fluorowodorem wymagają niezwłocznego leczenia. Skutki oparzeń zależą od stężenia roztworu kwasu. Oparzenia kwasem o stężeniu 50% jest natychmiast widoczne, 20-50% roztworu skutkuje objawami od 1-8 godzin. Stężenie niższe niż 20% skutkuje widocznymi objawami w ciągu 24 godzin od czasu oparzenia. Po spożyciu lub oparzeniu skóry albo oczu podstawowym objawem jest obniżenie zawartości wapnia w osoczu krwi i wytrącanie nierozpuszczalnego w wodzie fluorku wapnia, co może skutkować silnym bólem, zmianami metabolizmu i śmiercią.
NIE CYTUJEMY CAŁYCH POSTÓW W ODPOWIEDZI, A ZWŁASZCZA GDY ZNAJDUJĄ SIĘ BEZPOŚREDNIO NAD TWOIM !!!!!
MOŻNA UŻYĆ JESZCZE FUNKCJI "CYT. SELEKTYWNY" (część tekstu zaznaczonego)
Zgadza się, nie mówię, że nowy czynnik jest mega bezpieczny bo taki nie jest. Zwróćcie uwagę na daty tych większości olaboga artykułów, roczniki 2012-2014 co oznacza, że jeszcze to wszystko raczkowało, suche fakty wyciągnięte i każdy to powielał, przeszło 400st temp samozapłonu zgadza się, czy taka jest temp palącego się auta? Wątpie. Kwas ? Chemikiem nie jestem ale skoro tak piszą pewnie tak jest. Nowy czynnik jest mniej wydajny o około 10% od starego - fakt. Jakoś tyle lat minęło a ja nie słyszę o przepełnionych kostnicach i popalonych ludziach w szpitalach. Napraw aut z nowym czynnikiem przybywa, po kolizjach, czołówkach itd gdzie o psikus w środku znajduje się stary gaz i widać, że było drutowane, naprawiane i o zgrozo, czyli pewnie Ci kierowcy się utopili w tym kwasie...
arkmyl12 27-05-2023, 00:29 Co do ekologii to zastąpiono jedno g.. drugim ale obecnie politycznie poprawnym. Podziwiam kolego mah0k Twoje zaangażowanie w walce z użytkownikami r134. I hymny pochwalne głoszone o r1234yf. Podczas szkolenia zwrócono mi uwagę na jego skład a jednemu z kursantów pracującemu przy klimatyzacjach w ASO znanej marki zalecono stosowanie BARDZO DOBREJ wentylacji. Ktoregoś wieczoru poszperałem głębiej w necie analizując jego skład i właściwości. Po tej lekturze jestem pewien że nie chcę mieć tego w samochodzie jak również odradzam znajomym.
Każdy z nas ma wybór, można ślepo cytować paragrafy albo poszukać głębiej informacji.
Życzę dużo zdrowia;)
„przed wymianą, czynnik r1234yf należy bardzo dokładnie wyssać z układu”. Co to tak naprawdę oznacza? Czy wystarczy użyć podstawowej procedury obsługi klimatyzacji i czynnik w całości jest usunięty, czy trzeba np. procedurę uruchomić 2x, i najważniejsze, co się stanie po zmieszaniu tych dwóch?
darmodziej 27-05-2023, 13:43 Gdyby ten R1234yf, był taki dobry dla ludzi, to nie byłoby potrzeby przymuszać ludzi do jego stosowania, bo sami chcieli by mieć w układzie właśnie ten syf.
radekrogo 28-05-2023, 05:55 Nigdy nie zwróciłem na to uwagi, ale warsztaty powinny posiadać dwie maszyny. Jedna dla aut z R134a i druga dla aut z R1234yf,tak ?
Nigdy nie zwróciłem na to uwagi, ale warsztaty powinny posiadać dwie maszyny. Jedna dla aut z R134a i druga dla aut z R1234yf,tak ?
Chyba tak. Chociaż serwisantem nie jestem. Natomiast chemią się interesuję i mam znajomych i strażaków i ratowników. Jeden żartem powiedział - widzą nowe auto jak się pali, to czekają aby to g....samo się wypaliło
klocolus 29-05-2023, 00:10 Gdyby ten R1234yf, był taki dobry dla ludzi, to nie byłoby potrzeby przymuszać ludzi do jego stosowania, bo sami chcieli by mieć w układzie właśnie ten syf.
Jest dobry ale dla portfela producenta.
Ile czynnika jest w układzie klimatyzacji ?
600-700 gram ?
Jeżeli nastąpi wyciek to zanim straż przyjedzie to ten czynnik już się ulotnił do atmosfery.
Nawet jak ten czynnik jest szkodliwy przy kontakcie z wodą, to teorie, że strażacy czekają aż samochód się spali, można włożyć między bajki.
Kilogramy plastików które się palą, czy bak za paliwem są bardziej szkodliwe i niebezpieczne niż 600gr czynnika.
Rozumiem, że strażak ma autodatę i sprawdza w jakim modelu jest jaki czynnik zanim przystąpi do gaszenia pożaru ?
Niech każdy serwisuje jak chce ale zastanówcie się dwa razy zanim wymyślicie teorie pozbawione sensu czy wręcz ośmieszające autora.
Z racji braku odpowiedzi, chciałem ponowić pytanie:
„przed wymianą, czynnik r1234yf należy bardzo dokładnie wyssać z układu”. Co to tak naprawdę oznacza? Czy wystarczy użyć podstawowej procedury obsługi klimatyzacji i czynnik w całości jest usunięty, czy trzeba np. procedurę uruchomić 2x, i najważniejsze, co się stanie po zmieszaniu tych dwóch?
darmodziej 30-05-2023, 08:28 Jeżeli ja miałbym to robić, to dla pewności wypompowałbym z układu czynnik, napełnił układ azotem, po czym wypompował azot i wytworzył w układzie próżnię. Jeżeli się mylę, to niech mnie ktoś poprawi i uzasadni, dlaczego inaczej.
|
|