Zobacz pełną wersję : [Transit 2014-2019] Zmiana przełożenia tylnego mostu


siekie
04-09-2023, 01:32
Cześć. Pozdrawiam administratorów i forumowiczów. To pierwsze moje pytanie/post tutaj więc mam nadzieję że wykonane zgodnie z regulaminem :wink: Ford Transit 2.2 tdci 125KM L4H3 RWD 2016 rok, według VIN mam przełożenie 3,15. Potrzebuję zwiększyć przełożenie i mam kilka pytań. Jakie dla tego modelu są możliwe inne przełożenia i gdzie to kupić (nowe)? Nie znam się na mechanice więc moje trzecie pytanie brzmi, czy to wystarczy/jest możliwość wymiany "wnętrza" tylnego mostu czy trzeba cały nowy most kupić z innym przełożeniem? Z góry dziękuję za wyrozumiałość i konkretne odpowiedzi :wink:

wojtekjanus
04-09-2023, 11:14
Wnioskuję, że masz model przejściowy, czyli Mk7, ale z silnikiem Duratorq 2,2. W tych modelach występowały dwa mosty, a każdy z nich w dwóch wersjach - na bliźniaki i na single. Z częściami na rynku wtórnym są kłopoty, bo to nie jest fordowski most, ale Dana. Praktycznie prawie nic nie ma, są tylko normalia (łożyska itp). Ze starszych modeli Dana też nie pasuje nic. Obydwa miały przełożenia 3,15, 3,55, 3,73 i 4,10.
W praktyce musiałbyś szukać całego mostu używki. Nowa przekładnia u Forda to kosztuje chyba majątek, kilka tysięcy, czyli kilka razy więcej niż cała używka.

https://www.catcar.info/ford/?lang=en&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjYXRfaWQ9PTEyOTE2fHxjYWJicj09 R0NUR3x8dGhrPT0zfHxzdD09NjB8fHN0cz09eyIyMCI6IkV1cm 9wZSIsIjMwIjoiVHJhbnNpdCBUVEcgMjAxNC0iLCI0MCI6IjIg Q2hhc3NpcyIsIjUwIjoiMjA1MDIgQ2hhc3Npcy5SZWFyIEF4bG UiLCI2MCI6IjIwNTAyMDUgUmVhciBBeGxlIn18fGFscGhhPT0y fHxncm91cD09MjA1MDJ8fHNlY3Q9PTIwMDdBRUh8fHNldD09VE cyMDUwMnx8aW1nPT1LMDM1MDc0MDA0fHxmMTI9PS0zNDM5MDQy NTYrMTMx

https://www.catcar.info/ford/?lang=en&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjYXRfaWQ9PTEyOTE2fHxjYWJicj09 R0NUR3x8dGhrPT0zfHxzdD09NjB8fHN0cz09eyIyMCI6IkV1cm 9wZSIsIjMwIjoiVHJhbnNpdCBUVEcgMjAxNC0iLCI0MCI6IjIg Q2hhc3NpcyIsIjUwIjoiMjA1MDUgQ2hhc3Npcy5SZWFyIEF4bG UgQ29tcG9uZW50cyIsIjYwIjoiMjA1MDUwNSBDb21wb25lbnRz IC0gUmVhciBBeGxlIERpZmYgJiBDYXJyLiJ9fHxhbHBoYT09Mn x8Z3JvdXA9PTIwNTA1fHxzZWN0PT0yMDEwQUZIfHxzZXQ9PVRH MjA1MDV8fGltZz09SzAyOTMzMjAwMnx8ZjEyPT0tMzE4NzMxNz c2KzEzMQ%3D%3D

A dlaczego chcesz zmieniać przełożenie mostu?

siekie
05-09-2023, 00:53
Dziękuję za odpowiedź. Jak go brałem w leasing w 2017 to przez pierwsze kilka lat używany był głównie na asfalcie. Teraz jest też używany w "trudniejszym" terenie. Marzył mi się 4x4 ale były tylko krótkie. Trzeba kochać*co się ma i kombinować aby było lepiej, więc plan jest BF Goodrich ALL-TERRAIN T/A KO2 255/70R16 120S plus blokada tylnego dyfra elektryczna lub powietrzna (więcej pozytywnych opinii mają powietrzne). O taka, firmy ARB: https://www.offroadwarehouse.com/product/air-lockerrd150/default.aspx
Taki zestaw nie jest oczywiście off-roadowym szaleństwem, ale nie do tego ma służyć i nie takim autobusem :D Po prostu ma wyjechać lub podjechać gdzie do tej pory nawet na dobrych zimówkach grzęzłem mieląc jednym kołem. I teraz wracając do Twojego pytania. Samo wsadzenie większych kół zmieni mi przełożenie z 3.15 na jakieś 2.94 (tutaj masz fajny kalkulator https://www.crawlpedia.com/gear_ratio_calculator.htm ) 3.55 to u mnie 3.32 by było a 3.73 to 3.49. To co znalazłem z opisów w sieci to 3.55 jest takim dobrym kompromisem, więc najlepszy byłby z nowymi kołami 3.73. Jeżdżę załadowany na limicie DMT, podjechanie pod byle większe wzniesienie to już*jest problem dla tych 125 kucyków :D Większe przełożenie trochę*to rekompensuje też.

wojtekjanus
05-09-2023, 16:37
Wydaje mi się, że taka zmiana całkowitego ratio układu napędowego - przez założeniu większych opon - ma znaczenie raczej podczas dłuższej jazdy szosowej, w cięższym terenie masz przecież biegi. Nawet na szosie można jechać cały czas nie na najwyższym biegu, ale na bezpośrednim i nic złego się nie stanie. Natomiast blokada mostu to na pewno zmienia dzielność auta zdecydowanie na plus w ciężkim terenie, zwłaszcza zimą. To by warto było zrobić...

siekie
07-09-2023, 01:15
W cięższym terenie taką kobyłą na dodatek na seryjnym (nie podniesionym) zawieszeniu operujesz przede wszystkim na pierwszym biegu (czasem drugim) i tak jak pisałem wcześniej, podjechanie pod górę z jego masą jest na serio dużym problemem, zmiana przełożenia ten problem by rozwiązała (masz przeniesiony większy moment wtedy). Ale pogadałem sobie z ChatGPT, podałem mu dane dotyczące przełożeń, wielkości kół (starych i nowych), moment obrotowy silnika, i skubaniutki pięknie mi wszystko wyliczył. Potem poszukałem firm od chip tuningu (a wiem że ten silnik ładnie się podkręca - to jest MKVIII 2,2 tdci 125KM) podałem mu dane momentu nowego z trzech dostępnych opcji (od eko po ekstremalną) i wyszło że podkręcenie na taką opcję pomiędzy eko a normalną (około 150KM i 370Nm) da mi ten sam efekt (moment na kołach) co zmiana wału na 3,73 (efektywne 3.49 przy większych kołach). Kosztowo zdecydowanie wyjdzie mi taniej. A to wycinki zapisu z rozmowy z ChatGPT:

Rozumiem. Jeśli Twój silnik 2.2 TDCi w Fordzie Transit miał pierwotnie moment obrotowy wynoszący 310 Nm i planujesz go podnieść do np. 410 Nm poprzez chip tuning, to efektywny moment obrotowy na kołach dla różnych przełożeń w moście napędowym będzie wyglądał następująco:

1) Moment obrotowy silnika przed chip tuningiem M_oryg = 310 Nm
2) Moment obrotowy silnika po chip tuningu M_tune = 410 Nm

oraz zakładając:

Oryginalne przełożenie z kołami 235/65 R16: 3,15
Przełożenie z większymi kołami 255/70 R16: 2,94

**Dla pierwotnego przełożenia 2,94 (po założeniu większych kół):**

Moment_koła_oryg 2.94 = M_oryg x 2,94 = 310 x 2,94 = 911,4 Nm
Moment_koła_tune 2.94 = M_tune x 2,94 = 410 x 2,94 = 1205,4 Nm

Załóżmy teraz efektywne przełożenia dla większych kół (po założeniu chip tuningu):

1. Dla 3,55 (efektywne 3,32)
2. Dla 3,73 (efektywne 3,49)
3. Dla 4,10 (efektywne 3,83)

**Dla przełożenia 3,32:**

Moment_koła_oryg 3.32 = M_oryg x 3,32 = 310 x 3,32 = 1029,2 Nm
Moment_koła_tune, 3.32 = M_tune x 3,32 = 410 x 3,32 = 1361,2 Nm

**Dla przełożenia 3,49:**

Moment_koła_oryg 3.49 = M_oryg x 3,49 = 310 x 3,49 = 1081,9 Nm
Moment_koła_tune 3.49 = M_tune x 3,49 = 410 x 3,49 = 1431,9 Nm

**Dla przełożenia 3,83:**

Moment_koła_oryg, 3.83 = M_oryg x 3,83 = 310 x 3,83 = 1187,3 Nm
Moment_koła_tune, 3.83 = M_tune x 3,83 = 410 x 3,83 = 1570,3 Nm

Czyli zostawienie oryginalnego mostu (ale większe koła) z silnikiem po tuningu daje lepsze wartości niż nawet najwyższe przełożenie mostu (też większe koła) ale bez tuningu?

Tak dokładnie! Porównując wartości:

- Dla oryginalnego przełożenia (2,94) po chip tuningu: Moment_koła_tune 2.94 = 1205,4 Nm

- Dla najwyższego przełożenia mostu (3,83) przed chip tuningiem: Moment_koła_oryg, 3.83 = 1187,3 Nm

Widać, że chociaż różnica nie jest znacząca, to oryginalne przełożenie z większymi kołami po chip tuningu daje ci lepsze wartości momentu na kołach niż najwyższe przełożenie mostu z większymi kołami, ale bez tuningu.

A o ile % musiałbym podnieść moment z 310Nm aby uzyskać wyniki wszystkich mostów po kolei?

Podsumowując, aby uzyskać efektywny moment na kołach równy momentowi dla:
* Przełożenia 3,32, musisz podnieść moment obrotowy o około 12,9%.
* Przełożenia 3,49, musisz podnieść moment obrotowy o około 18,7%.
* Przełożenia 3,83, musisz podnieść moment obrotowy o około 30,2%.

Rozumiem, że chciałbyś uzyskać efekt podobny do tego, który byś uzyskał, wymieniając wał na przełożenie 3,73 (efektywnie 3,49), ale za pomocą tuningu silnika.

Z poprzednich obliczeń wiemy, że zwiększenie momentu o około 18,7% od pierwotnych 310 Nm dałoby efekt zbliżony do zmiany przełożenia na 3,49.

Oznacza to, że potrzebujesz momentu obrotowego wynoszącego:
310 Nm x (1 + 0,187) = 367,97 Nm
Zaokrąglając, potrzebujesz momentu obrotowego wynoszącego około 368 Nm.

Nie jestem w stanie dokładnie oszacować, jaka moc (w KM) odpowiadałaby temu zwiększeniu momentu obrotowego, ponieważ zależy to od charakterystyki konkretnego silnika i innych modyfikacji dokonanych podczas tuningu. Niemniej jednak, jeśli przyjmiemy liniową zależność między mocą a momentem obrotowym (co może być pewnym uproszczeniem), możemy oszacować, że:

Nowa moc/125 = 368/310
Nowa moc ~ 149KM

wojtekjanus
07-09-2023, 08:26
Z ciekawości spytam - jakie felgi dasz do tych opon 255/70R16? Felgi fabryczne na pewno nie spełniają wymagań, zwłaszcza odnośnie szerokości. Dla tego rozmiaru opony minimalna szerokość to 7,5". Stalowe felgi można poszerzyć, ale wtedy znacznie zmienia się ET felgi. W ogóle przy tak dużej średnicy opony rodzi pytanie czy opona nie będzie gdzieś ocierać. Aftermarketowe alusy są bardzo rzadko spotykane w tym rozmiarze dla Transita. Turcy robią takie koła (Kormetal - b. dobra firma), no i trochę Amerykanie do swoich terenowych potworków 4x4. Ale jak je sprowadzić do Polski - to już zagadka.
Czy nie mogłyby być opony 235/70R16 na fabrycznych felgach 6,5x16"?

Bądź ostrożny z tym tuningiem silnika. Te silniki są bardzo wrażliwe na piłowanie z dużym momentem obrotowym przez dłuższy czas, jeżeli wtryskiwacze są nawet lekko wypracowane (lejące), co więcej - nie widać tego, silnik nie dymi - skutkuje to szybko pęknięciem tłoka i poważną awarią. To jest jedna z częściej spotykanych awarii silników Duratorq. Zdecydowanie mniej awaryjne są silniki Duratorq mało wysilone...

siekie
08-09-2023, 14:05
Pomysł*na opony znalazłem tutaj https://faroutride.com/ford-transit-larger-tires-upgrade/ Oni miel*identycznego Transita jak mój (RWD) i jego zrobili na fabrycznych felgach 6,5 z tymi większymi oponami, teraz mają*nowszego Transita (AWD) i do tych samych opon mają fajne alu i też w rozmiarze 6,5. Według informacji tam zawartych mogę założyć te opony na oryginalną stalową felgę i bez przeróbek mieszczą się w nadkolach i nie obcierają. Jeśli się*nie uda, będę*szukał felg i poszerzał nadkola ;)

Na oficjalnej stronie BF też znalazłem informacje że do tego rozmiaru opon 255/70R16 szerokość felgi to zakres 6,5 do 8,5 https://www.bfgoodrichtires.com/auto/tires/all-terrain-t-a-ko2?tyreSize=16

Co do tuningu, tak, nie chcę przesadzić, ten silnik jest seryjnie też w wersji 155KM/385Nm, więc myślę że takie 150KM/370Nm nie będą dla niego niszczycielskie ;)

wojtekjanus
09-09-2023, 08:31
Może nieprecyzyjnie to określiłem (jako nie spełniające wymagań), ale producenci opon podają optymalny rozmiar felgi, na którą ta opona jest przeznaczona i pracuje na niej najlepiej. Takich zestawień jest sporo, np. https://wulkanizacja.krakow.pl/dobor-felg-do-opony/ (wg. Goodyear), także Oponeo podaje te dane, określając jakie rozmiary są "zalecane". https://www.oponeo.pl/dobor-opony-do-felgi/6-50x16
Pomijam problem certyfikacji takich zmian w Polsce, bo u nas są najczęściej nie egzekwowane, ale w szeregu krajów takie zmiany trzeba legalizować i są wpisywane do dokumentacji samochodu. Przodują w tym Niemcy, ale np. w GB jest wolna amerykanka jak u nas.

Lightmaru
24-09-2023, 23:26
Hej Wszystkim. Jestem nowy tutaj wiec na wstępie pozdrawiam Wszystkich i dzięki za przyjęcie do grona. Mam też od razu pytanie na wstępie. Czy wiecie może jakie osie/mosty tylne były montowane w Transitach seryjnych 4x4? Szukam informacji czy da się tam dorzucić jakąś blokade, torsena lub e-locker.