Zobacz pełną wersję : Wentylatory - nie dzialaja


tremorek
25-11-2007, 12:44
witam
mam problem - nie dzialaja mi wentylatory na chlodnicy. odkad pamietam (od kupna) nie dzialaly lecz dalo sie z tym zyc, bo praktycznie robilem same trasy. Teraz sytuacja zmusila mnie do mieszkania w wieelkim miescie i niestety bardzo zakorkowanym.. i tu zrodzil sie problem, bo po 20min stania w korku auto mi sie gotuje.
Zajrzalem pod maske i z tego co moge powiedziec, to jeden wentylator po ruszeniu reka chodzi dosc luzno, drugi - bardzo ciezko, tak jakby byl zatarty.
Jak juz pisalem wczesniej nigdy mi sie one nie wlaczyly..
Co zrobic? Gdzie szukac przyczyny? Gdzie znalezc czujnik oraz jak biegna kable?
W chwili obecnej na jakis czas moglbym sobie to podpiac "na krotko" do osobnego wlacznika jakiegos.. tylko jak sie zabrac? Moze ktos mial podobny problem?
Pozdraiwam

mouzes
25-11-2007, 16:05
jak chcesz to zrobić na krótko to wyciągnij wtyczkę z czujnika w chłodnicy i zewrzyj przewód na krótko (nie czujnik tylko przewód)

problem będzie jeśli okaże sie ze wentylatory włączają sie jeden po drugim, a zatarty masz ten pierwszy

wtedy najprawdopodobniej będziesz musiał po prostu zamienić kolejność wentylatorów (tak szczerze mówiąc to nie mam pojęcia jak to tam u ciebie jest, więc nie chciałbym się darmo produkować :P )

ten zatarty najlepiej jednak wymienić bo już raczej nic z nim nie zrobisz

pozatym warto sprawdzić czunik (lub czujniki bo może byc tak że każdy wentylator jest załączany odzielnym czujnikiem)

tremorek
25-11-2007, 17:30
ok, pogrzebe, zobaczymy co bedzie ;) dziex

darkowski
25-11-2007, 17:57
W silniku 2,0 DOHC 8V, takim jak jest w sierrach czujnik załączający wentylatory jest na silniku na obudowie termostatu (patrząc od przodu silnika na górze po lewej stronie).

Czujnik jest podwójny, włącza najpierw jeden wentylator, a potem w razie potrzeby drugi.

Żeby sprawdzić, czy wentylatory działają, wystarczy zdjąć wtyczkę z czujnika i zewrzeć (oczywiście przy włączonym zapłonie :fcp2 ) styki najpierw jednego, potem drugiego wentylatora (i będzie jasne czy wiatraki działają i czy trzeba je wymieniać :fcp3 )

Ja osobiście proponuję zrobić lekki "tuning" układu chłodzenia (szczególnie przydane, jak chcesz od czasu do czasu swoją sierrunią pokręcić się trochę po jakimś placyku). Zamiast podwójnego czujnika pakujesz pojedynczy (jeśli się nie mylę z escorta pasuje plug&play :fcp4 ) Pod den czujnik podłączasz jeden z wiatraczków. Od drugiego z wiatraczków prowadzisz przewód do kabiny, podłączasz do jakiegokolwiek wyłącznika, a drugi styk wyłącznika do "plusa" :fcp2 Oczywiście chyba nie muszę dodawać, że drugi przewód od wiatraka trzeba podłączyć do masy :fcp3 No i że trzeba uważać, żeby nie podłączyć wiatraka odwrotnie, bo jak będzie obracał się nie tak jak potrzeba to zamiast chłodzić to jeszcze bardziej będzie podgrzewał atmosferę pod maską. :fcp13

Ja mam zrobioną taką przeróbkę i podczas "bardzo intensywnego" używania auta (typu zabawy na placyku czy ganianki na torze) odpalam wentyl ręcznie z kabiny i jeszcze nigdy silnika nie przegrzałem :fcp14

kor1011
08-12-2007, 22:38
Pierwszy wentylator załączać ma się przy 102^C a drugi 107^C.Jak mi padł to założyłem od Zastawy 1100 -pasował idealnie.

[ Dodano: 08-12-2007, 23:39 ]
DOHC źle znoszą przegrzanie i dolewanie zimnej wody -pękają głowice.

Pawel
08-12-2007, 23:16
http://forum.fordclubpolska.org/viewtopic.php?t=7202