Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Nierówne obroty, szarpanie i zapach benzyny - wina czujnika MAF czy MAP ? 1.6EB
pazdanmichal 31-03-2024, 23:20 Cześć, mam problem ze swoim fordem focusem (1.6 EB). Objawy jakie zauważyłem, to:
- nierówne obroty na neutralu, dwa razy sam zgasł
- szarpanie podczas przyśpieszania
- rzadsze szarpanie gdy jadę spokojnie na niskich obrotach
- zapach benzyny z wydechu
- kontrolka Check Engine i tryb awaryjny (w tym trybie żaden z powyższych błędów nie licząc pierwszego nie występuje)
- gdy wsiadam to temperatura pokazywana to -40. Po jakimś czasie rośnie i pokazuje już dobrze, lecz ten błąd wydarzył się teraz dwukrotnie, wcześniej nie pamiętam więc nie wiem czy to ma związek.
Błędy jakie się pojawiały to:
P0106 - Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Range/Performance Problem
P006A - MAP - Mass or Volume Air Flow Correlation Bank 1
P00CF - barometric Pressure Sensor / boost Sensor A correlation error
P0101 - Mass or Volume Air Flow "A" Circuit Range/Performance Problem
P0113 - Mass or Volume Air Flow "A" Circuit High Input
P0234 - Engine Turbocharger/Supercharger Overboost Condition
Ale teraz zaczyna się ciekawsza część. Gdy podpiąłem swój komputerek OBD II (jakiś z allegro, nic poważnego), wybrałem wykres ciśnienia czujnika MAP to wykres wydawał się w porządku. Dodaję gazu - ciśnienie rośnie. Silnik zgaszony - ciśnienie około 1000 kPa. Silnik pracuje na neutralu - około 27 kPa - wszystko ma sens. Gdy uruchomiłem wykres czujnika MAF, cały czas pokazywało się 0 g/sek. Myśląc, że może to wina źle stykających przewodów, podpiąłem je do woltomierza. W tym czujniku są cztery piny - gdy wpiąłem woltomierz do przewodu, który idzie do czujnika to odczytałem kolejno 5V, 12V, 0V, 5V. Uważam, że wygląda to jak najbardziej w porządku, jeden musi mieć 0V - zakładam że to uziemienie. Gdy wyjąłem sam czujnik MAF, wyglądał on na stan idealny. Czysty, jak nówka.
Teraz pytanie, czy uważacie że to może być wina tego czujnika (MAF)? A może to czujnik MAP? Dodam, że to raczej nie samo turbo, nie słyszę żadnych dziwnych dźwięków z niego.
Trzeba sprawdzić szczelność dolotu i wartości z czujników podczas jazdy.
pazdanmichal 01-04-2024, 09:02 Dzięki za odpowiedź. Czemu tak? Skoro silnik pracuje to siłą rzeczy jakieś powietrze musi przechodzić przez ten czujnik, nie powinien on pokazywać zera. Lecz na pewno sprawdzę szczelność, dziękuję :)
Co do czujników, masz na myśli MAP i MAF? MAP wskazuje normalnie, a MAF cały czas zero :)
thesperado 01-04-2024, 11:02 Myśląc, że może to wina źle stykających przewodów, podpiąłem je do woltomierza. W tym czujniku są cztery piny - gdy wpiąłem woltomierz do przewodu, który idzie do czujnika to odczytałem kolejno 5V, 12V, 0V, 5V. Uważam, że wygląda to jak najbardziej w porządku, jeden musi mieć 0V - zakładam że to uziemienie. .
Jak to mierzyłeś? Wg mnie nie powinno być 2 x 5V, gdy czujnik podpięty i silnik uruchomiony, ponieważ te napięcia powinny się mieścić, upraszczając nieco w zakresie 0 - 5V, czyli w takim, które sterownik przerobi na wartości cyfrowe, bez szkody dla niego i powinny się zmieniać w zależności od temperatury i przepływu. Zakładam, że te 5V było na pinach 2 i 5.
pazdanmichal 01-04-2024, 11:26 Cześć, przede wszystkim mój MAF jest 4-pinowy. Podpiąłem się do minusa na baterii i kolejno podpiąłem plusa do pinów na przewodzie. I tutaj ważne, było to mierzone na przewodzie który wchodzi do czujnika, nie na samym czujniku (wtedy wtyczka była wczepiona z czujnika). Napięcia kolejno podałem wyżej. W necie widziałem poradnik żeby wpiąć tam gdzie mam 5V plusa i do drugiego 5V minusa gdy odpalę silnik lub gdy włączę zapłon (oczywiście po podpięciu wtyczki do czujnika). Napięcia jakie odczytałem to 0.79V na zapłonie, 0.54V gdy silnik chodzi na neutralu oraz 0.43V gdy wkręciłem go na 4k rpm. Wydaje mi się że nie są to poprawne wartości, ponieważ napięcie powinno rosnąć wraz ze zwiększonym przepływem powietrza, lecz liczę że ktoś bardziej doświadczony potwierdzi że czujnik MAF do wymiany :)
thesperado 02-04-2024, 12:21 przede wszystkim mój MAF jest 4-pinowy
Zapewne wtyczka jest 6-cio pinowa, ale wykorzystuje piny od 2 do 5. Bardzo często programy diagnostyczne podają jako odczyt z przepływomierza poza wartością przepływu i temperatury zasysanego powietrza także napięcia odpowiadające tym parametrom. Wskazane jest odczytanie ich i porównanie z jakimś wzorcem lub z odczytem z innego samochodu przed wymianą przepływomierza. Może ktoś pomorze, a jak nie, to jak będę miał możliwość to odczytam coś ze swoich. Same DTC sugerują, że faktycznie problem może tkwić w przepływomierzu. Z napięć, które pomierzyłeś wynika że zasilanie przepływomierza masz choć pomiar napięcia zasilania wychodzącego ze źródła miernikiem, który w minimalnym stopniu obciąża to źródło niejednego wyprowadził w pole. Te 2x5V pochodzi z wejścia sygnału masy powietrza i temperatury i teraz jest tylko jedno pytanie. Czy to jest poprawne? Jeśli wejścia mikrokontrolera w sterowniku silnika, dla masy powietrza i temperatury mają rezystory pull-up, które podciągają napięcie na nich do 5V to jest OK.
pazdanmichal 02-04-2024, 13:31 Zapewne wtyczka jest 6-cio pinowa, ale wykorzystuje piny od 2 do 5.
Tak, zgadza się. Niestety mój program, jako że jest to jakiś badziew z allegro nie jest w stanie odczytać napięcia, a jedynie wartość w g/s (cały czas pokazuje 0). Ogólnie czytałem że napięcia powinny wynosić od 1V do 5V, jak się da gazu to powinno wskazywać około 3/4V a u mnie są zupełnie inne wyniki. Nie znalazłem konkretnie info o tym czujniku, jakie napięcia ma zwracać ale wydaje mi się że daje za niskie. Co do tego czy 5V jest odpowiednie to ponownie, czytałem że jest to standardowe wejście do MAF, ale nie znalazłem danych nt tego konkretnego czujnika, który jest u mnie. Dodam, że jeszcze kilka dni temu zdarzało się (gdy patrzyłem na wykres), że czujnik MAF podczas jazdy rzucił jakimś pomiarem, raz na kilka sekund. Teraz nic nie pokazuje
thesperado 02-04-2024, 15:05 A więc tak jest w moim FF3 1,6/125, na postoju. Może się przyda.
obr. - 825
MAF - 1,89 g/s przepływ
MAF_V - 0,66V
IAT - 24 st.C temperatura zasysanego powietrza
IATS - 1,21V
obr. - 2611
MAF - 4,83 g/s
MAF_V - 1,21V
IAT - 23 st.C
IATS - 1,24V
obr. - 0
MAF - 0 g/s
MAF_V - 0,01V
IAT - 31 st.C
IATS - 0,92V
Można wiedzieć czy robisz diagnozę/odczyty? U mnie jest to Forscan + STN1170.
pazdanmichal 02-04-2024, 15:11 Można wiedzieć czy robisz diagnozę/odczyty?
Ja używam Vgate iCar Pro i aplikacji Car Scanner. Zerknę na forscan, dam znać czy coś się zmieniło :)
Bump: Zrobiłem pomiary i ta aplikacja widzi czujnik i pokazuje teoretycznie dobre dane, nie wiem w czym rzecz teraz. Może EGR jest zabrudzony lub nie działa? Ale wtedy kody błędów powinny być inne. Moje odczyty to:
900 rpm
16° (IAT)
3,02 g/s
3800
16
9,66
Sam nie wiem... Macie może jakiś pomysł? Niestety nie mam możliwości sprawdzenia napięcia w aplikacji, może moja wtyczka obd jest okrojona
thesperado 02-04-2024, 17:52 Skoro MAF robi to kolej na sprawdzenie jak tam z ciśnieniem. Próbowałeś skojarzyć ten twój fejs z Forscanem WIN na laptopie po BT lub Forscanem na Androida? Sprawa druga, to czy dysponujesz jakąś dokumentacją, ponieważ przydał by się choćby schemat systemu sterowania silnikiem. Do schematów przedlifta swojego czasu linki krążyły po forum i pewnie nadal krążą, a i Google takze się sprawdza. Wg schematu masz 2 czujniki mierzące ciśnienie opisane jako MAP i TMAP.
pazdanmichal 02-04-2024, 18:06 1. Nie próbowałem nic z kompa odczytywać, to coś zmienia?
2. Niestety dokumentacji nie mam, jedyne co znalazłem to to (foto). Tam jest jakiś czujnik, możliwe że ciśnienia. Był dość brudny, nie byłem w stanie odkręcić go żeby rzucić okiem. Dorzucam również do zdjęć.
3. Czujnik MAP mam ładnie wystawiony w kolektorze dolotowym, wygląda na idealnie działający, wiesz może czy to ten sam czujnik co czujnik BARO? Wiem że te nowsze są połączone (MAP + BARO) ale nie wiem jak z tym. Tutaj jego kod: 0261230265
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1224766664667824128/6f976e9d-dde7-43f7-9c53-87bd97ef2261.png?ex=661eafd7&is=660c3ad7&hm=90a44c5fc06cf2b5841639e030f25824ac4baa263953717 a30200f8806a58398&
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1224766771823644783/836c2b7f-86d1-4dbf-9acf-901bfc6fa18a.png?ex=661eaff1&is=660c3af1&hm=f842df8d92c2044bb92729c4a836730a8e9e066b15b300a dccc8e506b395ea5f&
I jest też błąd korelacji danych między tymi czujnikami. Taki błąd miałem przy nieszczelności w dolocie (dość dużej).
pazdanmichal 02-04-2024, 18:11 I jest też błąd korelacji danych między tymi czujnikami. Taki błąd miałem przy nieszczelności w dolocie (dość dużej).
Między którymi? MAP i BARO czy MAP i MAF czy MAP i TMAP?
Sorry, nie znam się na tym tak jak Ty :)
Na zdjęciu jest tylko cześć od intercoolera do przepustnicy, tu całość
https://www.catcar.info/ford/?lang=en&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjYXRfaWQ9PTExMTA4fHxjYWJicj09 R0NCOHx8dGhrPT0zfHxzdD09NTB8fHN0cz09eyIyMCI6IkV1cm 9wZSIsIjMwIjoiRm9jdXMgQ0I4IDIwMTEtMjAxNSIsIjQwIjoi MyBQb3dlcnRyYWluIiwiNTAiOiIzMDMxMiBQb3dlcnRyYWluLk VuZ2luZSBBaXIgSW50YWtlIn18fEVOPT1FTkpRMHx8YWxwaGE9 PTN8fGdyb3VwPT0zMDMxMg%3D%3D
thesperado 02-04-2024, 20:53 I jest też błąd korelacji danych między tymi czujnikami. Taki błąd miałem przy nieszczelności w dolocie (dość dużej).
Między którymi?
Skoro MAF, czyli przepływomierz jednak pracuje, a tomao wspomina o nieszczelności dolotu, w którym są dwa czujniki ciśnienia, jeden przy kolektorze, a drugi przy intercoolerze i gdy jeden z DTC P00CF - barometric Pressure Sensor / boost Sensor A correlation error, wskazuje błąd w współzależności wskazań pomiędzy tymi czujnikami, to może by tak sprawdzić co sterownik z nich otrzymuje i oczywiście szczelność dolotu. Było by lepiej, gdybyś użył Forscana.
pazdanmichal 02-04-2024, 21:47 to może by tak sprawdzić co sterownik z nich otrzymuje i oczywiście szczelność dolotu. Było by lepiej, gdybyś użył Forscana.
Używając Car Scanner nie byłem w stanie znaleźć tego czujnika (tylko jeden MAP) się pokazuje. Jak go znaleźć w programach? Pod jaką nazwą może się kryć?
Po drugie, Ty wykupiłeś licencję w Forscan? Polecasz?
thesperado 03-04-2024, 08:33 Mogę wypowiedzieć się tylko o wersji PC, Windows, Forscana. Bez licencji extended powinieneś zrobić, co potrzebujesz, a zawsze możesz pobrać dwumiesięczna licencję extended, której kiedyś używałem. Gdy zajdzie ponowna potrzeba użycia funkcji z licencji extended planuję zakup rocznej licencji lub jak się pojawi dłuższej, a co za tym idzie mogę ten soft polecić. Na moje potrzeby i wiedzę jest OK i warty swojej ceny.
Szkoda, ze nie mam w otoczeniu 1,6 EB może byłbym bardziej użyteczny:).
I jeszcze jedna uwaga. Nie wiem czy kasowałeś już usterki, czy też nie. Gdyby nie, to przy pomocy Forscana można uzyskać info kiedy usterki zostały zarejestrowane, czy też w jakiej kolejności. Jest możliwe, że niektóre z nich siedziały w sterowniku już dawno i teraz zaciemniają obraz.
pazdanmichal 03-04-2024, 09:59 Jest możliwe, że niektóre z nich siedziały w sterowniku już dawno i teraz zaciemniają obraz.
Czyściłem wszystko i pojawiały się na nowo :)
Sprawdziłem, nie jest to wina czujnika MAF. Pożyczyłem od znajomego, który ma ten sam i to nie było to. Chyba to będzie jeden z dwóch MAP-ów ://
Oby nie ten zakopany przy intercoolerze
Szkoda, że aplikacje widzą tylko jeden odczyt MAP i nie wiem który czujnik jest zepsuty, ten przy kolektorze czy ten przy intercoolerze.
Update:
Podczas odczytywania danych wyjąłem czujnik ten w kolektorze dolotowym i nie pokazywało danych, więc to ten jest na wykresach. Wydaje mi się że zawiódł ten przy intercoolerze. Myślicie że da się go jakoś sprawdzić? Niestety nie mogę do niego wpiąć kabelków ani wyjąć go ponieważ jest bardzo głęboko
thesperado 04-04-2024, 13:19 Myślicie że da się go jakoś sprawdzić Jak wspomniałem nie mam jak podłączyć Forscana do EB, aby podpowiedzieć Ci jakie pod jakimi PID-ami kryją się parametry, których potrzebujesz. Ale skoro są dwa czujniki to i odczyty z nich być powinny. Jak to koledzy dziale Mondeo pisali przy okazji rozważań na temat doładowania w TDCI "MAP - BARO = ciśnienie doładowania". Samym nazewnictwem się nie sugeruj, gdyż chodzi o zasadę, i o to by porównać dane odczytów z dwóch czujników.
A jest jeszcze 3 czujnik, w samym kolektorze
https://www.catcar.info/ford/?lang=en&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjYXRfaWQ9PTExMTA4fHxjYWJicj09 R0NCOHx8dGhrPT0zfHxzdD09NjB8fHN0cz09eyIyMCI6IkV1cm 9wZSIsIjMwIjoiRm9jdXMgQ0I4IDIwMTEtMjAxNSIsIjQwIjoi MyBQb3dlcnRyYWluIiwiNTAiOiIzMDMwMSBQb3dlcnRyYWluLk VuZ2luZVwvQmxvY2ssIEhlYWRzICZhbXA7IE1hbmlmb2xkcyIs IjYwIjoiMzAzMDEyMEEgSW5sZXQgTWFuaWZvbGQ7IDEuNiBTaW dtYSBHVERJOyBTLU1heFwvR2FsYXh5IDIwMDYtMjAxNTsgTW9u ZGVvIDIwMDctMjAxNDsgQy1NYXggMjAxMC0yMDE1OyBGb2N1cy AyMDExLTIwMTU7IEZpZXN0YSAyMDEyLTsgVHJhbnNpdFwvVG91 cm5lbyBDb25uZWN0IDIwMTMtOyAxLjZMIEVjb0Jvb3N0IFNDVG kgIn18fEVOPT1FTkpRMHx8YWxwaGE9PTN8fGdyb3VwPT0zMDMw MXx8c2VjdD09MTMzMDAwQUJZRHx8c2V0PT1DMTZIRDBaMzAzMD F8fGltZz09RzAyMzE0MjMwNXx8ZjEyPT0tNjAzOTY2NzA3KzEz Mw%3D%3D
Do czujnika na intercoolerze jest dostęp od spodu.
thesperado 04-04-2024, 14:08 danych wyjąłem czujnik ten w kolektorze dolotowym i nie pokazywało danych
tomao, założyłem, że cytat powyżej jest o tym czujniku, który wskazałeś. Nie masz może Pid-ów, które by mu się przydały, oczywiście pod warunkiem, ze kolega skorzysta z Forscana?
Nie szukałem ich nigdy, postaram się dzisiaj podłączyć forscanem i sprawdzić, co jest dostępne w sterowniku. Ogólne programy diagnostyczne (jak np CarScaner) nie dają dostępu do takiej liczby parametrów jak Forscan.
Edit:
Załączam dane z czujników. Wydaje mi się, że to już wszystko co może dotyczyć dolotu, ale trudno mi określić pid ciśnienia doładowania. Jest jakiś z napięciem, może coś przeoczyłem. Wszystkie dane dotyczą silnika bez obciążenia (na postoju samochodu).
pazdanmichal 04-04-2024, 20:39 Ogólne programy diagnostyczne (jak np CarScaner) nie dają dostępu do takiej liczby parametrów jak Forscan.
Cześć, dzięki że mi pomagacie :)
Co do cytatu powyżej, widziałem te czujniki na forscanie w wersji PC.
Jak nie mam kompa to odczytuję rzeczy z telefonu - carscanner. Dziś kilka razy podczas jazdy po zatrzymaniu się (np na światłach) i wrzuceniu luzu miałem różne odczyty czujnika MAP
37 kPa
31-32 kPa
31 kPa
32 kPa
33 kPa i po chwili dziwnie, nieregularnie wzrastało, cały czas na luzie (zdjęcie załączam)
Kolejna rzecz to pomiary tego czujnika podczas odpalania (silnik rozgrzany). Na początku około 97 kPa (BARO wskazywał 100 kPa), potem spadło do 25 kPa, silnik ruszył i już siedział na stałych obrotach, a czujnik odczytywał coraz to wyższe ciśnienie pomimo że obroty się nie zmieniały. Podsyłam fotę również, tak jak mówię przedstawia ona wykres od razu po uruchomieniu, bez dodawania gazu czy ruszania, odpalenie i tyle.
Czy to może na coś wskazywać?
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1225529178850332895/image.png?ex=662175fd&is=660f00fd&hm=c08682aec4d675b2989c7937244dabdee0ba112ee714b08 30869e84b4cab063c&
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1225529708389859408/image.png?ex=6621767b&is=660f017b&hm=5b3f7242c3ad26227524dcb68ac0be1fd0262fd0bbb18ce 73d40a5aad73581c0&
Bump: A jest jeszcze 3 czujnik, w samym kolektorze
Tak, to jest czujnik który właśnie wyciągałem i to najpewniej z niego pomiary są w apkach. Te zdjęcia wyżej dotyczą najpewniej pomiarów z niego. Co do tego przy intercoolerze, jesteś pewien, że wyciąga się go od dołu? Od dołu nie widziałem żadnej śrubki, od góry była jedna, próbowałem ją odkręcić ale nie dałem rady przecisnąć się żeby dobrze złapać główkę torxa
wyciąga się go od dołu?
Jest blisko kroćca wylotowego intercoolera, gdzieś na jego lewym boku.
https://allegro.pl/oferta/chlodnica-intercooler-1-6-ecoboost-c-max-mk2-10r-12826916414
Jest na 5 zdjęciu. Z tego kroćca idzie rura do przepustnicy, od dołu, po zdjęciu osłony silnika jest dostęp.
pazdanmichal 04-04-2024, 20:57 od dołu, po zdjęciu osłony silnika jest dostęp.
Jesteś na 110% pewien? Jak na moje to jest od góry, zobacz jak to u mnie wygląda :)
Zdjęcie robione od góry oczywiście.
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1225534507944247347/1712260588448.jpg?ex=66217af4&is=660f05f4&hm=1c0e8e891c883ea9561f89aa04a782335d39e8ac7da9824 88ee9f847ed6062f5&
Czujnik jest od góry kroćca, ale od dołu samochodu, teraz precyzyjnie :)
pazdanmichal 04-04-2024, 21:42 Czujnik jest od góry kroćca, ale od dołu samochodu, teraz precyzyjnie :)
Racja, teraz ma to sens :)
Co uważasz o zdjęciach, które wysłałem? Te odczyty są realne?
pazdanmichal 05-04-2024, 09:14 Załączam dane z czujników. Wydaje mi się, że to już wszystko co może dotyczyć dolotu, ale trudno mi określić pid ciśnienia doładowania. Jest jakiś z napięciem, może coś przeoczyłem. Wszystkie dane dotyczą silnika bez obciążenia (na postoju samochodu).
Zmierzyłem też u siebie, załączam w zdjęciach. Czujnik BAP ma trochę inne pomiary niż u Ciebie. Czy mógłbyś proszę zmierzyć ile pokazuje ten czujnik jak masz wyłączony silnik, na zapłonie? Tak chyba jest najsensowniej porównać.
Dodatkowo jak jechałem sobie spokojnie, może z 30-40 kmh to auto bardzo szarpnęło, ciśnienie wg czujnika BAP wtedy wystrzeliło (nie wiem czy wystrzał na wykresie był przed szarpnięciem czy po). Czy to jest realne? Gaz wtedy nie był lub był bardzo lekko wciśnięty.
linki kolejno do zdjęć w dobrej jakości:
skok BAP:
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1225720435358961692/Zrzut_ekranu_2024-04-05_101200.png?ex=6622281c&is=660fb31c&hm=1d8e129bdc85dcc29a32e104793c0b31be9296bfe94737f 3d0de592650a32e04&
0 rpm
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1225720468343099402/Zrzut_ekranu_2024-04-05_085328.png?ex=66222824&is=660fb324&hm=2274d25a14e8c2bb9361f74ce5d0b98c72242f04039e1fc 8d227f3f49c0c3d54&
4200 rpm
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1225720491583733851/Zrzut_ekranu_2024-04-05_085224.png?ex=66222829&is=660fb329&hm=3c03ccee88e956e6a15e5483774d054230741b95e9ffcaf e9999917f0407a8c4&
2800 rpm
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1225720511154098247/Zrzut_ekranu_2024-04-05_084902.png?ex=6622282e&is=660fb32e&hm=51496ecbc46212bcbdc2d728f5b3d794efc1f5c62b1a383 ed10a60180aa1360c&
800 rpm
https://cdn.discordapp.com/attachments/631507358664753152/1225720528505929729/Zrzut_ekranu_2024-04-05_084811.png?ex=66222832&is=660fb332&hm=26f65a386f5e9b812a4950c4d7c8592a88cd680419eef4b 25070790d0e64080d&
thesperado 05-04-2024, 10:06 Widzę, że trochę drgnęło. Michał mierzy Forscanem, a tomao także się postarał, czyli jest nadzieja. Po południu, w chwili wolnej pomyśle nad tymi danymi i jaki jest związek pomiędzy nimi, a DTC i tym zapachem benzyny, który jest w temacie. Być może warto przyjrzeć się innym parametrom, typu ciśnienia paliwa, sygnał z czujnika tlenu , itp. Sprawdzenie szczelności dolotu jakąś dymarką także by nie zaszkodziło. Na tą chwilę widzę że wasze układy sterowania silnikiem są o poziom wyżej w rozwoju niż mój. MAF jako sygnał podaje częstotliwość, czujnik tlenu jest szerokopasmowy, itd., więc to, co ja mogę znaleźć u siebie na nic się nie przyda.
pazdanmichal 05-04-2024, 11:11 Widzę, że trochę drgnęło. Michał mierzy Forscanem, a tomao także się postarał, czyli jest nadzieja. Po południu, w chwili wolnej pomyśle nad tymi danymi i jaki jest związek pomiędzy nimi, a DTC i tym zapachem benzyny, który jest w temacie.
Dzięki!
Najbardziej mnie dziwi ten czujnik BAP, wydaje mi się że coś z nim może być nie tak, jeszcze ten wielki skok? Czy to możliwe żeby napięcie wzrosło aż tak? Dziwi mnie też czemu napięcie na zapłonie jest podobne do napięcia na neutralu, przecież wtedy się robi podciśnienie i napięcie powinno się znacznie różnić...
tomao wyślesz proszę jeszcze odczyt Twoich danych na zapłonie po prostu? Bardzo dziękuję za pomoc :)
wyślesz proszę jeszcze odczyt Twoich danych na zapłonie po prostu?
Tak, ale dopiero wieczorem.
pazdanmichal 05-04-2024, 11:37 Tak, ale dopiero wieczorem.
Dziękuję!
Jeślibyś dał radę to podeślij też wykres, jak wygląda to napięcie od zapłonu do uruchomienia silnika i kilkukrotnym naciśnięciu gazu
Dodatkowo, jak mi auto szarpnęło to pojawił się błąd P0106 - Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor/barometric pressure sensor(BARO) - range/performance problem.
Co więcej, gdy patrzę na wykres BAP, to na zapłonie i po odpaleniu odczytuję tą samą wartość, tak jakby odpalenie silnika nie miało wpływu na napięcie (a co za tym idzie ciśnienie) odczytywane z tego czujnika.
thesperado 05-04-2024, 18:59 Pierwsza sprawa jaka mi się rzuca w oczy, to pytanie. Jak Forscan opisuje kody usterek z pierwszego postu? P0113 - Mass or Volume Air Flow "A" Circuit High Input. Z tego opisu nie wynika, że problem dotyczy IAT, czyli czujnika temperatury w MAF. Skoro Michał wrzucasz dane z Forscan-a, to może byś to sprawdził. Przy okazji może będą tam ramki zamrożone.
Sprawa kolejna to wiele DTC z pierwszego postu swoją genezę może mieć w nieszczelności układu dolotowego, tym bardziej, że mamy, lub mieliśmy to: P0234 - Engine Turbocharger/Supercharger Overboost Condition, co może dolot nadwyrężyć i rozszczelnić.
Lećmy dalej. Umówmy się, że są dwa MAP sensory, jeden w kolektorze, drugi przy intercoolerze. Mniejsza o ich nazewnictwo. To nie TDCI, więc są po dwóch stronach przepustnicy, a więc ten w kolektorze częściej styka się z podciśnieniem (jak przepustnica zamknięta lub mało uchylona), a ten drugi jest w miejscu, gdzie mu dmucha turbina i tam raczej podciśnienie będzie występowało rzadziej. Korelacja, czy też współzależność pomiędzy nimi jest zależna od otwarcia przepustnicy lub od tego jak sterowane jest doładowanie, oraz od szczelności dolotu. Ciekawe, czy możliwe jest to, że bruździ coś co jest podpięte bezpośrednio do kolektora, np. odpowietrzenie zbiornika paliwa czy też serwo.
Kolejna, kwestia to ciśnienie atmosferyczne, zapewne to to BARO i reszta czujników. Całkiem możliwe, że czujnik, który to mierzy cisnienie atmosferyczne jest wewnątrz sterownika silnika. W zasadzie to najlepsze miejsce na niego. Wniosek nasuwa się taki, że powinny być trzy odczyty ciśnienia powietrza, a poza nimi jeszcze odczyty ciśnienia paliwa. Jak zauważyłem na tym co wrzuciliście jest BARO, jakiś MAP. A gdzie ten drugi MAP?
Co do wahań ciśnienia, a w zasadzie podciśnienia, które obserwujesz to mogą mieć swoje podłoże w wahaniach obrotów silnika lub w drobnych ruchach przepustnicy, a te z kolei są spowodowane koniecznością utrzymania składu mieszanki i wolnych obrotów w założonych zakresach. Sterownik do utrzymania tych parametrów może wykorzystywać czasy wtrysków/ciśnienie paliwa, kąt otwarcia przepustnicy, czy też kąt wyprzedzenia zapłonu.
Wiem, dużo tego gdybania, ale na odległość trudno o konkrety.
Załączam logi. Przy okazji napięcie na BAP to chyba czujnik ciśnienia doładowania (dodałem, drugi od dołu).
pazdanmichal 05-04-2024, 20:15 Pierwsza sprawa jaka mi się rzuca w oczy, to pytanie. Jak Forscan opisuje kody usterek z pierwszego postu? P0113 - Mass or Volume Air Flow "A" Circuit High Input.
Co do tego, ten błąd już się nie pokazuje. Gdy odpalam od razu pokazuje mi się błąd P00CF a jak pojezdze trochę to pokazuje się P0106.
Kolejna, kwestia to ciśnienie atmosferyczne, zapewne to to BARO i reszta czujników. Całkiem możliwe, że czujnik, który to mierzy cisnienie atmosferyczne jest wewnątrz sterownika silnika. W zasadzie to najlepsze miejsce na niego. Wniosek nasuwa się taki, że powinny być trzy odczyty ciśnienia powietrza, a poza nimi jeszcze odczyty ciśnienia paliwa. Jak zauważyłem na tym co wrzuciliście jest BARO, jakiś MAP. A gdzie ten drugi MAP?
BARO pokazuje dobrze, 100kPa ale tomao na ostatniej fotce zwrócił uwagę na ten czujnik ciśnienia generowanego przez turbo - TIP_PRS-Boost. tomao pokazywał wcześniej, że napięcie odpowiadające temu czujnikowi rośnie wraz z obrotami. U mnie to bywało różnie gdy patrzyłem na napięcie ale przed chwilą sprawdziłem wspomniany TIP_PRS-Boost i chyba mamy winowajcę. Na Forscan pokazuje cały czas 230.4 kPa, gdy dodaję gazu to się nie zmienia. Ogólnie jego napięcie jest większe niż u tomao, więc chyba padł lub się zabrudził. Wykres załączam poniżej. Przedstawia on kilkanaście sekund od włączenia zapłonu, po włączenie silnika i dodawanie gazu. Cały czas jest "wymaksowany"
Sugerujecie wymieniać? To ten przy intercoolerze, tak?
Sugerujecie wymieniać? To ten przy intercoolerze, tak?
Chyba ten, można odpiąć złącze i sprawdzić co się w błędach i pidach pokaże dla potwierdzenia.
thesperado 05-04-2024, 22:17 Sugerujecie wymieniać? To ten przy intercoolerze, tak?
Popatrz, co napisał tomao. Powoli wszystko zmierza w tym kierunku.
Poniżej masz cytat z serwisówki jakiegoś Lexusa, po angielski, w oryginale, w temacie DTC P00CF z dodatkiem 62 na końcu. Albo dasz radę sam, albo z tłumaczem np. Google.
When the engine switch is turned on (IG) or the engine is idling, the pressures detected by the No. 2 turbo pressure sensor and the atmospheric pressure sensor (built into the ECM) are compared. If the difference in the pressures detected is higher than threshold value, the ECM determines that the No. 2 turbo pressure sensor or atmospheric pressure sensor may be malfunctioning. In this case, the ECM illuminates the MIL and stores this DTC.
Jeśli ciśnienie BARO ma być porównywane z ciśnieniem z jakiegoś czujnika, na biegu jałowym to raczej z tym co jest przed przepustnicą, czyli tym przy intecoolerze.
I jeszcze to https://www.drive2.ru/l/473521451127800096/. Jest tam rysunek silnika Pb turbo od Forda i jest zaznaczone, który czujnik jest MAP, a który TMAP
pazdanmichal 06-04-2024, 00:00 Popatrz, co napisał tomao. Powoli wszystko zmierza w tym kierunku.
Poniżej masz cytat z serwisówki jakiegoś Lexusa, po angielski, w oryginale, w temacie DTC P00CF z dodatkiem 62 na końcu. Albo dasz radę sam, albo z tłumaczem np. Google.
When the engine switch is turned on (IG) or the engine is idling, the pressures detected by the No. 2 turbo pressure sensor and the atmospheric pressure sensor (built into the ECM) are compared. If the difference in the pressures detected is higher than threshold value, the ECM determines that the No. 2 turbo pressure sensor or atmospheric pressure sensor may be malfunctioning. In this case, the ECM illuminates the MIL and stores this DTC.
Jeśli ciśnienie BARO ma być porównywane z ciśnieniem z jakiegoś czujnika, na biegu jałowym to raczej z tym co jest przed przepustnicą, czyli tym przy intecoolerze.
I jeszcze to https://www.drive2.ru/l/473521451127800096/. Jest tam rysunek silnika Pb turbo od Forda i jest zaznaczone, który czujnik jest MAP, a który TMAP
Dzięki, obczaiłem, wymieniam delikwenta i dam znać za kilka dni :)
thesperado 07-04-2024, 10:05 Mógłbyś przy okazji porównać oznaczenia czujników MAP w kolektorze i przy intercoolerze?
pazdanmichal 07-04-2024, 12:01 Mógłbyś przy okazji porównać oznaczenia czujników MAP w kolektorze i przy intercoolerze?
Chodzi o numery części?
thesperado 08-04-2024, 13:10 Tak. Numerki powinny być dwa. Wg Forda i wg Bosch-a. Nie miałem ich w ręce, a zastanawiam się czy przypadkiem nie są takie same. Mierzą to samo medium, w porównywalnych zakresach ciśnień. Gdyby tak było, to zamiana ich miejscami na próbę mogła by pomóc w diagnozie w przyszłości.
pazdanmichal 08-04-2024, 13:32 Cześć! Problem rozwiązany!
Dla tych, którzy czytają ten temat i mają podobny problem (P0106 oraz P00CF) - co ja bym sugerował:
podepnijcie do kompa i odczytajcie parametry MAP, TIP_PRS-Boost oraz MAF
na zapłonie powinny pokazywać kolejno ok. 100kPa (tyle samo co ciśnienie atmosferyczne), ok. 100kPa oraz 0 g/s. W innym wypadku przyjrzałbym się temu czujnikowi, który pokazuje błędne dane. W moim fordzie czujnik MAP znajduje się na kolektorze dolotowym, czujnik ciśnienia doładowania znajduje się na prawo od intercoolera i żeby go wykręcić należy wyjąć filtr powietrza oraz reflektor. Jego kod to 0261230281. Czujnik MAP ma kod 0261230265. Czujnik MAF znajduje się przy filtrze powietrza, jego kod to 7M5112B579BB. W moim wypadku czujnik przy intercoolerze pokazywał 200kPa na zapłonie (wyłączony silnik), co jest daleko od prawdy :)
Dodatkowo, tego nigdzie nie znalazłem a mi by się to bardzo przydało do naprawy problemu - "Boost pressure sensor A" to wyżej opisany czujnik, znajdujący się przy intercoolerze.
Czujnik w kolektorze
AG91-9F479-AB
czujnik intercooler
BV91-9F479-AA
Mechanicznie pewnie jeszcze do zamiany, ale elektrycznie ten w kolektorze ma 3 piny, drugi 4.
thesperado 08-04-2024, 20:19 Cześć! Problem rozwiązany!
No to pogratulować wytrwałości. Na wielu forach, rożnych marek, w turbo benzynach DTC P00CF się pojawia i nagle temat się urywa bez żadnych końcowych wniosków, a tu się jak widać udało ogarnąć usterkę i zakończyć sprawę wnioskami końcowymi. Dzięki za te numerki, one, jak i cały wątek przydadzą mi się w przyszłości. Wygląda więc, że ten w kolektorze 3-pinowy mierzy tylko ciśnienie i nazwali go na schemacie MAP, a ten 4-pinowy mierzy temperaturę i ciśnienie i to jest TMAP, co potwierdza wschodnia strona.
|
|