Zobacz pełną wersję : [C-MAX 2010-2015] Niedogrzanie silnika
Witam,
Mam problem. Od jakiegoś czasu gdy jest chłodniej po przejechaniu dłuższej trasy temperatura silnika nie osiąga 90 stopni. Poniżej obrazek po przejechaniu ponad 400 km. Dodam tylko, że wszystko inne działa prawidłowo, silnik chodzi płynnie. Czy to może być wina termostatu? Latem problem nie występuje.
https://zapodaj.net/plik-W0oKvuJTq9
https://zapodaj.net/plik-W0oKvuJTq9
thesperado 01-01-2025, 16:08 Czy to może być wina termostatu? Może, ale nie musi, tym bardziej, że wskazania temperatury w tym aucie, na wskaźniku są mało wiarygodne. Na początek sprawdź jakie wartości temperatury są pokazywane w trybie serwisowym licznika, podczas rozgrzewania i pracy silnika. Ponadto w tym aucie zapewne jest aktywny grill i może on nie działa prawidłowo, bo stoi zacięty w otwartej pozycji. Czy ze skutecznością ogrzewania problemów nie ma?
Czy ze skutecznością ogrzewania problemów nie ma?
No z tym różnie bywa. Raz po nagrzaniu grzeje ciągle a momentami gdy zmieniam temperaturę np z 22 na 19 stopni czuję ochłodzenie zamiast ciepła.
22 na 19 stopni
To uważam za dość normalne, jeśli wcześniej dłuższy czas grzała na 22, mam podobne odczucia już przy zmianie na 21 np. Wskazówka temperatury w tych autach wstaje bardzo szybko, więc jeśli po dłuższej trasie leży, to może być termostat. Tak jak kolega wyżej pisał, w trybie serwisowym licznika trzeba pojeździć i obserwować prawdziwe wskazania temperatury.
Tak jak kolega wyżej pisał, w trybie serwisowym licznika trzeba pojeździć i obserwować prawdziwe wskazania temperatury.
https://zapodaj.net/plik-EKLEDg4OUj
Udało mi się wejść w tryb serwisowy. Po przejechaniu 13 km maksymalna temperatura wyniosła 73 stopnie. Jutro spróbuję jeszcze przejechać się obwodnicą by dłużej pojeździć.
To po tych 13 kilometrach w miarę ok. Sama wskazówka powinna być raczej wyżej już.
thesperado 02-01-2025, 19:05 Trochę jest dziwne, że ta temperatura na wyświetlaczu pokazuje to samo co jest na wskaźniku. Co prawda mam PB, ale u mnie jak wyświetlacz podaje ok 60 st, to wskazówka stoi już dawno na ok 90 st. Dla pewności mogę jutro to porównać. Zwróć uwagę jak utrzymuje się temperatura podczas jazdy na dojeździe do obwodnicy i później, jak go pogonisz. Z tym odczuwalnym ochłodzeniem też czasami mam podobnie, ale to zwalam na niedoskonałość działania DATC. Zaglądałeś na ten nieszczęsny "active grille shutter", czy przypadkiem nie jest cały czas otwarty ?
W sofcie przedliftowym (też dla benzyny) wskazówka praktycznie nie ma stanów pośrednich i od 43 realnej temperatury idzie na 90. Miałem swego czasu soft poliftowy i tam (podobnie jak mam teraz w Mondeo mk5 dla diesla) można już obserwować rozgrzewanie silnika: wskazówka rusza od około 50 a mniej więcej przy 75-80 jest na środku.
Sama wskazówka powinna być raczej wyżej już.
No właśnie nie jest. W niedzielę zrobiłem dokładnie 580 km i ani razu nie była w połowie. Z ogrzewaniem przez większość drogi było w porządku poza paroma wyjątkami. Latem natomiast przy wysokich temperaturach bardzo szybko wskazówka jest w połowie. Problem pojawia się przy takiej pogodzie jak teraz.
Zaglądałeś na ten nieszczęsny "active grille shutter", czy przypadkiem nie jest cały czas otwarty ?
Jak to sprawdzić? Też w trybie serwisowym?
thesperado 02-01-2025, 21:59 Jak to sprawdzić? Też w trybie serwisowym?
Najlepiej naocznie. To takie ustrojstwo/żaluzja z klapkami, które ogranicza lub też nie przepływ powietrza przez chłodnicę. Spotykana jest w TDCI oraz Ecoboostach . Powinno być częściowo widoczne przez grill. Np. tu https://allegro.pl/oferta/chlodnica-wody-wentylator-zaluzja-ford-focus-mk3-1-6-tdci-16990707478 , ktoś sprzedaje tą żaluzje razem z chłodnicą i wentylatorem.
Tu natomiast masz przykładowe dyskusje na ten temat w przedliftowych FF3, czyli odpowiednikach twojego C-Maxa https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=232056 , https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=232056. Wypowiadają się tam zarówno użytkownicy TDCI jak i EB. Może coś tam znajdziesz dla siebie. Jak nie będzie lepszego pomysłu pozostanie termostat.
thesperado 03-01-2025, 07:57 Piszę swój post pod własnym postem, ale chcę jakoś te wypowiedzi rozdzielić. Sprawdziłem rano jak odczyty temperatury wyglądają u mnie. Temperatura cieczy rano ok. 2 stopnie, otoczenia podobnie. Zaznaczam, że to benzyna nie EB. Wskaźnik wstaje przy ok 43 st. Przy ok, 45 - 46 st, jest na ok 90 st , po ok. 3 km i już zaczyna się robić cieplej. Maksymalna temperatura jaką zobaczyłem na wyświetlaczu jadąc do pracy to 74 stopie (trasa ok. 7 km, mogło być pewnie więcej, ale warunki na drodze nie sprzyjały i dodatkowo bawiłem się ogrzewaniem, a to okazało się istotne). Istotne, ponieważ zwiększanie intensywności ogrzewania powodowało, ze temperatura na wyświetlaczu spadała, a zmniejszenie, że rosła i to, czy stałem na światłach, czy jechałem miało wpływ, ale mniejszy niż intensywność ogrzewania. Porównując to ze wcześniejszymi obserwacjami wygląda na to, że układ chłodzenia cały czas pracował na "małym obiegu", ponieważ moment otwarcia termostatu przy wyższych temp. otoczenia był widoczny w odczytach temperatury. W związku z tym, że nie zauważałem żadnych anomalii do tej pory, nie przyszło mi do głowy, aby takie zabawy uskuteczniać zimą. W lecie owszem tak, szczególnie stojąc w korkach monitorowałem temperaturę wiedząc, ze wskaźnik pokazuje co chce.
Moje wnioski:
1. Wygląda na to, że u Ciebie wskaźnik pokazuje dokładniej temperaturę i niż u mnie, ale pasuje to porównać jeszcze w wyższych temperaturach otoczenia.
2. Skoro ogrzewanie robi OK, to źle nie jest.
3. Wygląda, że ja także mam niedogrzany silnik, ale o tym nie wiedziałem.
4. Ciekawe jest jak sobie PCM radzi w takim wypadku, przy wypalaniu filtra cząstek, a temperatury czy to cieczy, czy też w wydechu są przecież istotne dla zainicjowania tego procesu.
5. Byłoby dobrze, gdyby jakiś posiadacz TDCI podzielił się swoimi obserwacjami, bo moje możliwości się kończą z powodu zupełnie innego silnika. Spróbuj może zarzucić problem w dziale Focusa lub tam chociaż pogrzebać, wszak to prawie to samo, a dział ten jest zdecydowanie częściej oblegany, tematów i wypowiedzi jest znacznie więcej.
6. Skora jakieś wnioski i pomysły są wstrzymałbym się na razie z tym termostatem, ale skonsultować to z mechanikiem z doświadczeniem przy tym aucie nie zaszkodzi.
Na koniec jeszcze pytanie. Czy to pierwsza zima z tym autem?
1. Wygląda na to, że u Ciebie wskaźnik pokazuje dokładniej temperaturę i niż u mnie, ale pasuje to porównać jeszcze w wyższych temperaturach otoczenia.
Planuje tak zrobić. Dziś nie miałem takiej możliwości ale spróbuję zobaczyć w trybie serwisowym go poobserwować.
6. Skora jakieś wnioski i pomysły są wstrzymałbym się na razie z tym termostatem, ale skonsultować to z mechanikiem z doświadczeniem przy tym aucie nie zaszkodzi.
Już jestem umówiony do mechanika za 2 tygodnie, który zajmuje się od początku moim autem. Do tego czasu będę obserwować.
Czy to pierwsza zima z tym autem?
Trzecia. Pierwsze symptomy pojawiły się pod koniec zeszłej "zimy". Latem wskazówka wzrastała szybko i uznałem, że wszystko jest ok.
N7h4k4lr 08-01-2025, 09:19 Albo w zakłądce Mondeo albo Focus jest temat o niedogrzewanych silnikach, ale w skrócie TTTM, na całą Europę i Skandynawię do 2.0 tdci są termostaty które otwierają się za wcześnie. Nie ma żadnych cieplejszych akcesoryjnych.
U mnie w Mdo słupkowy wyświetlacz , ale mam forumowy soft zegarów i wyświetla temp cieczy chłodzącej i 90 stopni nie miałem nigdy nawet latem. A teraz roboczo nawet przy długiej godzinnej jeżdzie pokazuje koło 78.C . W samochodzie mam dodatkową żaluzję, która jak jest zimniej jest zamknięta.
W Focusie żaluzji nie ma. Ja stosuję stary patent PRL czyli zakładam gumową osłonę na dolny wlot na chłodnicę . Zostawiam tylko pasek 2 cm szerokości. Nawet w temp rzędu 10.C nie zauważyłem by wskazówka się podniosła poza środek.
Zarówno Foka jak i Mdo odsiągają wyższą temp pracy dopiero przy temp zewnętrznych powyżej 25.C .
Bump: kiedyś miałem Lanosa. Tam były wymienne termostaty wkłądane w korpus. Ori był na 86. ja wsadziłem inny na 92 i to znacznie poprawiło czas nagrzewania, temp pracy silnika w chłodniejszych porach roku i w sumie spalanie.
Bump: Nie wiem do końca jaki masz silnik. Jak 2.0 140/163 to masz stały termostat w obudowie i nic nie wymyślisz.
Jak nowszy wariant 150 km to może masz elektroniczy termostat i forscanem możesz go ustawić na późniejsze otwieranie.
A jak inny silnik to nie wiem :)
Problem rozwiązany. Problemem był termostat. Temperatura silnika osiągała maksymalnie 73 stopnie. Termostat był zablokowany w pozycji otwartej. Po jego wymianie wszystko wróciło do normy i silnik już po paru km osiąga prawidłową temperaturę. Dziękuję wszystkim za rady :)
|
|