Hal.9k
15-02-2025, 22:42
Jestem po wymianie całych kolumn MacPhersona z przodu. Wszystko - amortyzatory, sprężyny, łożyska, poduszki - Kayaba, kupione w jednym zestawie dobranym wg VIN. Sprężyny to RH2074.
Czy ktoś, kto ma takie sprężyny u siebie mógłby zweryfikować, czy wygląda to tak jak u mnie? Chodzi o:
a) dziwne niesymetryczne ułożenie względem amortyzatora, do tego stopnia, że z jednej strony sprężyna prawie dotyka nadkola. Stare sprężyny sprzed wymiany (Monroe od nowości) miały z grubsza równy odstęp od amortyzatora, tak że ten przebiegał w osi sprężyny. Tym samym odstęp od nadkola też był podobny z obu stron.
b) zwoje sprężyny układają się względem siebie nierównolegle, co widać na załączonym zdjęciu
Najpierw myślałem, że ktoś zamontował odwrotnie sprężyny, ale raczej nie, ponieważ na środkowym zwoju jest napis Kayaba i nie jest do góry nogami, a jeśli dobrze pamiętam, jak przymierzałem je przed pojechaniem do serwisu, to właśnie po tym napisie można się było zorientować którą stroną je założyć, bo odwrotnie nie pasowało.
Ewentualnie proszę o opinie innych użytkowników, jeśli mają jakieś przemyślenia - zastanawiałem się też, czy może krzywo złożono łożyska względem poduszek lub/i sprężyny/amortyzatora, ale nie udało mi się tego zweryfikować. Bardzo tam ciasno i mało widać w okolicach łożyska.
A może sprężyny Kayaba, czy też inne po prostu tak mają i tak się dziwnie układają? Z obu stron wygląda to tak samo.
Dodam, że do drążenia tematu skłoniły mnie dźwięki pojawiąjące się co prawda jedynie podczas przejeżdżania przez "śpiących policjantów", przypominające skrzypienie starej wersalki, ale za to mocno irytujące biorąc pod uwagę, że dopiero co były wymieniane całe kolumny MacPhersona. Jeśli te dźwięki są związane z tym nieregularnym układem sprężyn, to może być to zwiastun większych problemów w przyszłości.
Na pierwszym zdjęciu nowe sprężyny (krzywe), na drugim dla porównania stare (proste).
https://1drv.ms/i/c/f98900bf5e630bf3/EZCOR7tJta1DgLY0o-Epf7QBGDZ6PdIfubLaxIfZd-UGHw?e=CkpLa2
https://1drv.ms/i/c/f98900bf5e630bf3/EY3wW1wxyuVEpX_Wy6ZAAssB_MJmPMZqsZPKzYuhfWcW7g?e=c FPd1o
Czy ktoś, kto ma takie sprężyny u siebie mógłby zweryfikować, czy wygląda to tak jak u mnie? Chodzi o:
a) dziwne niesymetryczne ułożenie względem amortyzatora, do tego stopnia, że z jednej strony sprężyna prawie dotyka nadkola. Stare sprężyny sprzed wymiany (Monroe od nowości) miały z grubsza równy odstęp od amortyzatora, tak że ten przebiegał w osi sprężyny. Tym samym odstęp od nadkola też był podobny z obu stron.
b) zwoje sprężyny układają się względem siebie nierównolegle, co widać na załączonym zdjęciu
Najpierw myślałem, że ktoś zamontował odwrotnie sprężyny, ale raczej nie, ponieważ na środkowym zwoju jest napis Kayaba i nie jest do góry nogami, a jeśli dobrze pamiętam, jak przymierzałem je przed pojechaniem do serwisu, to właśnie po tym napisie można się było zorientować którą stroną je założyć, bo odwrotnie nie pasowało.
Ewentualnie proszę o opinie innych użytkowników, jeśli mają jakieś przemyślenia - zastanawiałem się też, czy może krzywo złożono łożyska względem poduszek lub/i sprężyny/amortyzatora, ale nie udało mi się tego zweryfikować. Bardzo tam ciasno i mało widać w okolicach łożyska.
A może sprężyny Kayaba, czy też inne po prostu tak mają i tak się dziwnie układają? Z obu stron wygląda to tak samo.
Dodam, że do drążenia tematu skłoniły mnie dźwięki pojawiąjące się co prawda jedynie podczas przejeżdżania przez "śpiących policjantów", przypominające skrzypienie starej wersalki, ale za to mocno irytujące biorąc pod uwagę, że dopiero co były wymieniane całe kolumny MacPhersona. Jeśli te dźwięki są związane z tym nieregularnym układem sprężyn, to może być to zwiastun większych problemów w przyszłości.
Na pierwszym zdjęciu nowe sprężyny (krzywe), na drugim dla porównania stare (proste).
https://1drv.ms/i/c/f98900bf5e630bf3/EZCOR7tJta1DgLY0o-Epf7QBGDZ6PdIfubLaxIfZd-UGHw?e=CkpLa2
https://1drv.ms/i/c/f98900bf5e630bf3/EY3wW1wxyuVEpX_Wy6ZAAssB_MJmPMZqsZPKzYuhfWcW7g?e=c FPd1o