Zobacz pełną wersję : Common rail - na czym polega?


Nordyk
12-02-2008, 20:37
Witam
Od niedawna jestem właścielem Mondka 1.8 TD 99r. Ponieważ jestem laikiem jeśli chodzi o silniki ale zacząłem zgłębiać tajniki silników diesla (i innych też :)) prosiłbym o odpwiedź na pytanie czy w moim modelu jest zastosowany system common rail a jeśli nie to jaki system wtrysku jest zastosowany, na jakiej zasadzie działa i czym różni się od systemu common rail.
Adam

Pinki
12-02-2008, 20:40
CR to oznaczenia w fordzie TDCI a Ty masz zwykłego turbo diesla. a czym się rózni od CR to powiem tak z rzeczy wspólnych to tylko to, żre oba sa na ON

kreeecik
12-02-2008, 20:46
Jeżeli dla Ciebie Common Rail mają tylko silniki Forda TDCI to niestety jesteś w błędzie, jest to system zasilania w paliwo prawie wszystkich obecnych silników diesla wykluczając wagena, i oczywiście nie zapominajmy o ciężarówkach pierwsze były MANy o potem to poszło lawinowo.

oldamo
12-02-2008, 21:01
Kreeecik sprawa dotyczy fordów wiec siłą rzeczy Pinki w ten sposób odpowiedział.
Ale ja na giełdzie widziałem silnik tdci w mondeo z 1998 roku. Po małej wymianie zdań i lekkim wkurzeniu właściciela (twierdziłem, że to nie możliwe, bo silnik wygladał na zwykły TD) gościu wyciągnął brief i ... faktycznie oznaczenie było tdci.
Co wy na to ? - a przeciez to nie common rail.
Pozdro

Pinki
12-02-2008, 21:07
kreeecik, a ja gdzieś napisałem, że tylko w fordzie widzisz gdzieś coś takiego ? napisałem jak CM oznacza się w Fordzie. po co mam pisać, że opel ma CDTI, Fiat JTD i tak dalej .
oldamo, takie błędy się czasami zdazają już ktoś to opisywał raz

TiM
12-02-2008, 21:09
Jeżeli dla Ciebie Common Rail mają tylko silniki Forda TDCI to niestety jesteś w błędzie, jest to system zasilania w paliwo prawie wszystkich obecnych silników diesla wykluczając wagena, i oczywiście nie zapominajmy o ciężarówkach pierwsze były MANy o potem to poszło lawinowo.
Pinki wcale nie napisał że "tylko"

A w prosty sposób: CR to zasilanie w paliwo ze wspólnej szyny przy stałym ciśnieniu podawanego paliwa podczas gdy w tradycyjnych dieslach paliwo dociera do wtrysków oddzielnie przy zmiennym ciśnieniu generowanym przez pompę... Sam nie wiem czy dobrze. Poprawcie mnie, kolega chciał się dowiedzieć... (ja też się czegoś nauczę, może :fcp3 )

Ty masz zwykłego diesla; nie CM. :fcp1

Piotr K
16-02-2008, 11:23
CR działa na podobnej zasadzie jak wtrysk wielopunktowy w silnikach benzynowych. Paliwo (ON) ze zbiornika tłoczone jest specjalną pompą elektryczną do akumulatora ciśnienia (listwy) i utrzymywane ze stałym ciśnieniem regulowanym przez odpowiedni zawór. Jest to bardzo duże ciśnienie (im większe tym lepiej układ działa) z tego co pamiętam minimum 1300 bar ale mogę się mylić - wtedy niech mnie ktoś poprawi.
Takie samo ciśnienie znajduje się w przewodach doprowadzających paliwo do wtryskiwaczy. Wtryskiwacze (osobne dla każdego cylindra) są sterowane sygnałem z komputera sterującego wtryskiem i na zasadzie elektromechanicznej (elektrozawór iglicowy) wtryskują rozpylone paliwo do poszczegóknych cylindrów. Zwykle do komory spalania (wtrysk bezpośredni) zamiast jak w Twoim do komory "wstępnej" (wtrysk pośredni). Nie słyszałem o silniku z CR z wtryskiem pośrednim co nie znaczy , że takie nie istnieją. Sterownik wtrysku ma zwykle możliwość kilku wtryśnięć paliwa na jeden zapłon (wtrysk pilotażowy) co powoduje bardziej "miękką" pracę silnika i mniejsze wibracje. Takie rozwiązanie stosują praktycznie wszystkie marki - różnią się tylko szczegółami technicznymi (np. ciśnieniem, wtryskiem pilotażowym)i literkami w znaczku na klapie bagażnika :570: Za wyjątkiem koncernu AUDI VW (chyba) który oprócz CR stosuje wtrysk bezpośredni realizowany techniką pompowtryskiwaczy. Różnica jest taka , że paliwo jest "podpompowywane" pod niskim ciśnieniem do wtryskiwaczy, które są jednocześnie pompą wysokiego ciśnienia sterowaną komputerem silnika. Czyli do każdego cylindra jest przyporządkowany osobny pompowtryskiwacz. Daje ten układ jeszcze większe ciśnienie wtrysku i ogranicza ilość elementów będących pod dużym ciśnieniem (mniejsza ilość szczelność połączeń) .

Myślę, że pojaśniłem wystarczająco ?

Hasan1
16-02-2008, 14:59
CR, czyli Common rail - inaczej " wspólna rura" tak jak koledzy pisali wiekszość firm juz dwano na "Tym systemie zasilania paliwem śmiga" z powodzeniem . O ile pamietam VW kiedys próbował, zrezygnował jednak nz rzecz PDE- pompowtryskiwaczy , ale jednak znowu wracają do CR nawet w Polsce , Polkowice modernizują linie produkcyjnai będą Cr wypuszczać juz w tym roku.

Nordyk
17-02-2008, 10:45
Wielkie dzięki za informacje Panowie.

llechu
17-02-2008, 11:26
Czy to tak trudno w googlach poszukać?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Common_rail