Zobacz pełną wersję : Rozrząd w 1.8D


cabanos
13-03-2005, 15:15
Wziąłem się za wymianę pompy wodnej w moim essim 1.8D 95r. która postanowiła odmówć posłuszeństwa, przy okazji chciałbym wymienić pasek rozrządu. W związku mam pytanie i prośbę, aby ktoś mający na ten temat wiedzę objaśnił mi gdzie są znaki i jak muszą być ustawione bo na kołach w silniku nie mogę się dopatrzeć tych rzeczy. Wielkie dzięki!

Stu
13-03-2005, 15:30
Rozrząd w 1.8D ustawia się za pomocą trzech trzpieni ustalających; jeden blokuje koło pasowe rozrządu w głowicy, drugi - pompe wtryskową a trzeci - wał korbowy (trzeba wykręcić zaślepke pod alternatorem, najłatwiej - wyjmując alternator. Nie mam w tej chwili wymiarów tych trzpieni, ale jak nigdzie nie znajdziesz, to mogę zwymiarować swoje (mi dorobił je tokarz wg rysunku z książki o Escorcie Sobolewskiego).

Znalazłem :) Na rys jest trzpien z gwintem, który wkręca się za alternatorem (do ustawienia wału korbowego), dodatkowo trzpień koła rozrządu ma mieć 6mm średnicy, a pompy wtryskowej 9,5mm (Bosch) lub 6mm (CAV Rotodiesel).

cabanos
13-03-2005, 15:36
te trzczpienie wkłada się czy wkręca, ponieważ kiedyś gdy miałem 1.9D citroena to można było wkręcić w te otwory śruby "8" a w essim domyslam się ze te otwory to te podłużne pomiędzy śrubami mocującymi chyba się nie mylę?

michaldy
13-03-2005, 16:39
moze to Tobie pomoze:

opis do rys.3.24

1. pasek zębaty napędu rozrządu, 2. koło zębate wału korbowego, 3. koło zębate wałka pośredniego, 4. napinacz paska zębatego napędu rozrządu, 5. koło zębate wału rozrządu, 6. pasek zębaty napędu pompy wtryskowej, 7. koło zębate pompy wtryskowej, 8. napinacz paska zębatego pompy wtryskowej, 9. koło zębate pośrednie, 10. wał rozrządu, 11. pokrywy łożysk wału rozrządu, 12. pierścień uszczelniający wał rozrządu, 13. panewki łożysk wału rozrządu, 14. płytka regulacji luzu zaworu, 15. popychacz, 16. półstożki zamka zaworu, 17. górna miska oporowa sprężyny, 18. sprężyna zaworu, 19. uszczelniacz trzonka zaworu, 20. zawór dolotowy, 21. zawór wylotowy, 22. gniazda zaworów

co prawda opis dot. skladania glowicy ale moze cos dla siebie z tego wzmiesz:


Sprawdzić, czy wał korbowy jest ustawiony w położeniu GMP tłoków 1 i 4 cylindra.


Zamontować obie części tylnej pokrywy napędu rozrządu.

Zamontować koło zębate na wałek pośredni i napinacz paska zębatego napędu rozrządu.

Zamontować koło zębate wału rozrządu i założyć trzpień ustawczy koła zębatego wału rozrządu.

Upewnić się, że wał korbowy jest oparty o jego trzpień ustawczy.


Założyć nowy pasek zębaty zgodnie ze wskazanym na nim kierunkiem przesuwania się podczas pracy silnika.

Wyregulować nacią pasek w następujący sposób. Poluzować śrubę mocowania koła zębatego do wału rozrządu, odkręcić o pół obrotu śruby mocowania napinacza. Umożliwić dosunięcie się rolki napinacza do paska zębatego i dokręcić wszystkie śruby mocujące.

Usunąć wszystkie trzpienie ustawcze.

Obrócić wał korbowy o dwa obroty w kierunku zgodnym z kierunkiem jego obrotu podczas pracy silnika i doprowadzić do położenia, w którym podłużny otwór w kole zębatym pompy wtryskowej zajmie położenie „godziny 12" (pionowo do góry -patrz rys. 3.13).

Obrócić wał korbowy w kierunku przeciwnym (cofnąć wał korbowy) do położenia, w którym podłużny otwór w kole zębatym pompy wtryskowej znajdzie się w położeniu „godziny 11" (patrz rys. 3.13).

Wkręcić trzpień ustawczy wału korbowego i obracać ostrożnie wał w kierunku zgodnym z kierunkiem jego obrotu podczas pracy silnika aż do oparcia o ten trzpień.

Wprowadzić trzpień ustawczy do koła zębatego wału rozrządu (1, patrz rys. 3.26).

Odkręcić o pół obrotu śruby mocowania koła zębatego wałka pośredniego oraz napinacza paska zębatego napędu rozrządu. Przesunąć przeciwległe pasmo paska zębatego w kierunku napinacza i puścić je.

Dokręcić wszystkie śruby mocujące.

Usunąć wszystkie trzpienie ustawcze i wkręcić korek w otwór kadłuba przeznaczony dla trzpienia ustawczego wału korbowego.

Zamontować pokrywy dolną i górną paska zębatego napędu rozrządu.

Zamontować osłonę alternatora.

Założyć i wyregulować naciąg paska klinowego napędu alternatora (
Podłączyć przednią rurę wylotową do kolektora wylotowego.

opis do rys.
Rys. 3.26. Ustawienie rozrządu : 1 —trzpień ustawczy wału rozrządu, 2—trzpień ustawczy pompy wtryskowej, 3—trzpień ustawczy wału korbowego, 4—rolka napinacza paska zębatego napędu rozrządu

cabanos
13-03-2005, 16:52
wielkie dzięki za materiały po takiej lekturze to będę znał ten temat jak pacierz. :)

[ Dodano: 2005-03-13, 17:54 ]
tylko nie mam pomysłu jak odkręcić koło pasowe wału zeby zdjąć stary i załozyć nowy pasek

michaldy
13-03-2005, 17:09
moze to jest to:

Obrócić wał korbowy do położenia, w którym podłużny otwór w kole zębatym pompy wtryskowej zajmie położenie „godziny 11" (rys. 3.13).

Wkręcić trzpień ustawczy położenia GMP wału korbowego w odsłonięty otwór kadłuba.

Obracać (ostrożnie) wał korbowy silnika w kierunku zgodnym z kierunkiem jego obrotu podczas pracy silnika aż do oparcia się wału korbowego o trzpień ustawczy.

Poluzować nieco centralną śrubę mocowania koła zębatego wału rozrządu.

Poluzować napinacz paska zębatego napędu rozrządu i zdjąć pasek zębaty napędu rozrządu.

Wymontować napinacz paska zębatego napędu rozrządu.

Wymontować koło zębate z wału rozrządu.

Wymontować koło zębate z wałka pośredniego.

Wymontować obie części tylnej pokrywy napędu rozrządu.

Wymontować boczną pokrywę dolną.

cabanos
13-03-2005, 17:15
do zamiany paska muszę ściągać koło pasowe wału czy jes inny sposób na wymianę, ponieważ ta centralna śruba jest tak zapieczona że przy użyciu wiekszej siły (rura) boję się ze ją zerwę a wtedy juz kaplica a te cztery małe śruby w środku koła raczej mi nie pomogą

michaldy
13-03-2005, 18:32
a czy musisz je sciagac?
co prawda nigdy nie zmienialem paska roz. ale w opisie nic nie ma na temat sciagania kol pasowych wiec moze nie ma potrzeby z tym sie mocowac.

cabanos
13-03-2005, 18:45
Wczoraj walczyłem z rozrządem i nie ma chyba możliwości wymiany paska bez zdejmowania koła ponieważ jest tam taka plastikowa osłona która nie pozwala na zadne manewry paskiem ale jak masz ksiązke to sprawdz bo moze jest jakas metoda zeby nie rozbierac pół motoru dla paska rozrządu, choc gdy miałem mk4 w benzynie 1.6 to musiałem sciągać koło pasowe

michaldy
14-03-2005, 07:46
moze zadzwon do jakiegoś serwisu.

podaje nr. do faceta z w-wy ( keiruja do niego goscie od uzywanych aut z AUTOPLAZY z naprawami gwarancyjnymi)

22-631-78-41

zadzwon to niewiele kosztuje a mozesz zaoszczędzic kilka godzin na niepotrzebne rozkrecanie silnika

natomiast w opisie wymontowania pompy wtr. (tez trzeba wyjac pasek roz.) nie ma slowa o zdejmowaniu jakiegokolwiek z kol pasowych.

cabanos
14-03-2005, 21:01
dzis rozpacząłem walkę ponownie z nowym pomysłem. Faktycznie nie trzeba do wymiany paska rozrządu ściągać koła pasowego wału, ufff, ściągnąć należy wszystkie plastiki z obudowy rozrządu ( idzie to opornie, ale idzie) i obrócić pasek tak aby był zębami odwróconu do koła i lekko wyjdzie. Wszystkie czynności, czyli wymiana pompy, ustawienie rozrządu, montaż i demontaż obudów zajęły mi ok 5 godz. Dzięki wszystkim za pomoc!