Zobacz pełną wersję : [Mk5] odpowietrzanie, co i jak dokładnie zrobic.


deathly
26-04-2008, 18:21
Witam,
dzisiaj pękł mi wezyk z plynem hamulcowym, ten gietki przy przednim lewym kole, juz go wykrecilem i czekam do poniedzalku zeby kupic nowy. Moje pytanie tyczy sie prawidłowego odpowietrzenia kół, jak one sa polaczone, na krzyz lewe przednie z prawym tyłem, Czy tył osobno i przód,a może obojetnie od ktorego koła zaczynac i tak po koleji karzde?? jak sie nie myle to chyba na krzyz?? A i jeszcze jedno plyn kupilem 400ml dot4 , wystarczy do calego układu, czy nie?? No przy odpowietrzaniu pozbede sie troche plynu, to wiem.

Assan
26-04-2008, 18:45
Kolejnosc odpowietrzania to:
Prawy przód
Lewy tył
Lewy przód
Prawy tył

W książkach piszą że do odpowietrzania należy użyć urządzenia ciśnieniowego ponieważ może zostać uszkodzona pompa hamulcowa przy metodzie z pompowaniem.Ja robiłem to tradycyjną metodą i nic się nie stało ale drugi raz zrobiłem sobie takie urządzonko ze starej zakrętki zbiorniczka płynu i pompki do kół,jest to prostsze bo da radę odpowietrzyć samemu,nie potrzeba drugiej osoby do pomocy ;)

deathly
26-04-2008, 19:13
....ale drugi raz zrobiłem sobie takie urządzonko ze starej zakrętki zbiorniczka płynu i pompki do kół,jest to prostsze bo da radę odpowietrzyć samemu,nie potrzeba drugiej osoby do pomocy ;)

Ale jak dokładnie napisz mi wiecej, to moze i polece gdzies szukac zakretki i tez pomajstruje, bo nie bardzo mi sie chce jechac na kanał bez hamulcow, albo odkrecac kazde kolo po koleji bo dostep mizerny bez odkrecania do odpowietrznika

corneliusab
26-04-2008, 19:22
Kolejnosc odpowietrzania to:
Prawy przód
Lewy tył
Lewy przód
Prawy tył
No to powodzenia :fcp2

Assan
26-04-2008, 20:18
corneliusab, to napisz jaka jest prawidłowa kolejność bo jak narazie nic nie wniosłeś konkretnego do tematu :fcp18 Możliwe że się pomyliłem :562:ale nie sądzę



Dołączyłem rysunek jak to zrobiłem,zamiast rurki moża użyć starego zawory z dętki motocyklowej ale musi być gwintowana na całej długości.Trzeba uważać żeby nie napompować za mocno max ok 1 atm.

corneliusab
26-04-2008, 20:50
Odpowietrzanie jest tu: viewtopic.php?f=8&t=50646&p=385663&hilit=odpowietrzanie+hamulcow&sid=83fc4a2675737aaf2264218d8bd21c78#p385663 (http://fordclub.kei.pl/forum4/viewtopic.php?f=8&t=50646&p=385663&hilit=odpowietrzanie+hamulcow&sid=83fc4a2675737aaf2264218d8bd21c78#p385663)

Pozdrawiam

marcin123marcin
26-04-2008, 21:59
Coś mi się wydaje że błądzimy.
Od kiedy odpowietrza się tak.
najpierw odpowietrzamy chamulse które są najdalej od pompy a na końcy najbliżej.
Czyli PT LT PP LP
No chyba że jeśli połączenie jest na krzyż to można, ale nie wiem czy to soć da:
PT LP LT PP
A najlepiej spuścić wszystki płyn i nalać i poczekać, po chwili odkręcić odpowietrzniki w kolejności jakie podałem na samym początku i tak jak odpowietrzymy pierwsze koło to lecimy do drugiego.

Magik123
26-04-2008, 22:45
Dobrze piszesz ja tez nie widze roznicy czy bedzie na krzyz czy normalnie. A po co plyn spuszczac?? Raz ze dodajesz sobie pracy ale to nic gorzej jest jesli pompa a dokladnie jej uszczelniacze sa stare to nowy plyn moze ja do konca zaj...c lepiej dolac, bo malo prawdopodobne ze wymiana plynu przyniesie ci tu jakis efekt, fakt ze producenci zalecaja wymiane co 3 lata, ale to sie tyczy raczej nowego auta lub tego 6 letniego, wiec wolal bym nie ryzykowac, bo po wymianie plynu odpowietrzenie moze sie okazac niemozliwe lub krotkotrwale. Ale to zalezy juz tylko od kolegi ktory bedzie to robil a to tylko taka mala rada.

Assan
26-04-2008, 23:45
marcin123marcin, jestes niestety w błędzie :fcp2

Slawko
27-04-2008, 06:34
Witam,
dzisiaj pękł mi wezyk z plynem hamulcowym, ten gietki przy przednim lewym kole, juz go wykrecilem i czekam do poniedzalku zeby kupic nowy. Moje pytanie tyczy sie prawidłowego odpowietrzenia kół, jak one sa polaczone, na krzyz lewe przednie z prawym tyłem, Czy tył osobno i przód,a może obojetnie od ktorego koła zaczynac i tak po koleji karzde?? jak sie nie myle to chyba na krzyz?? A i jeszcze jedno plyn kupilem 400ml dot4 , wystarczy do calego układu, czy nie?? No przy odpowietrzaniu pozbede sie troche plynu, to wiem.
1. jesli przez ostatnie dwa lata lub dłuzej nie wymianiałes płynu, to dokup jeszcze z 1 litr tego płynu albo i wiecej. Prawie z litr zlejesz na przeczyszcznie układu.
2. kolejność? jesli nie masz korektora hamowania na tylnej belce, to parami zaczynajac od tyłu lub przodu
3. jesli nie masz wspomnianego korektora to połączenie jest w układzie gwiazdy. Wszystkie rurki idą do pompy
4. patrz pkt 1. i jesli odpowiedź jest twierdząca, to wyciagnij cały płyn ze zbiorniczka, wlej nowy, nastepnie idź do odpowietrznika przy któryms kole(do tego od którego bedziesz zaczynał-pewnie tył) odkręć odpowietrznik, a wczesniej załóż na niego kawałek rurki (taki z 50cm) , włóz ta rurke do jakiejś nie duzej butelki i poczekaj aż płyn przeleje sie i zleje sie cały syf. Postepuj tak z kazdym kołem.
5. teraz możesz zaczać odpowietrzanie :)

black_time
27-04-2008, 08:56
U mnie jest połączenie na krzyż i jak najbardziej można odpowietrzać:
P. Tył
L. Przód
L. Tył
P. Przód

A ogólnie to weź sobie 2 bańki płynu co by nie zabrakło i pilnuj poziomu płynu w czasie odpowietrznia,żeby zbiornik się nie opróżnił.

deathly
27-04-2008, 11:10
Witam,
dzisiaj pękł mi wezyk z plynem hamulcowym, ten gietki przy przednim lewym kole, juz go wykrecilem i czekam do poniedzalku zeby kupic nowy. Moje pytanie tyczy sie prawidłowego odpowietrzenia kół, jak one sa polaczone, na krzyz lewe przednie z prawym tyłem, Czy tył osobno i przód,a może obojetnie od ktorego koła zaczynac i tak po koleji karzde?? jak sie nie myle to chyba na krzyz?? A i jeszcze jedno plyn kupilem 400ml dot4 , wystarczy do calego układu, czy nie?? No przy odpowietrzaniu pozbede sie troche plynu, to wiem.
1. jesli przez ostatnie dwa lata lub dłuzej nie wymianiałes płynu, to dokup jeszcze z 1 litr tego płynu albo i wiecej. Prawie z litr zlejesz na przeczyszcznie układu.
2. kolejność? jesli nie masz korektora hamowania na tylnej belce, to parami zaczynajac od tyłu lub przodu
3. jesli nie masz wspomnianego korektora to połączenie jest w układzie gwiazdy. Wszystkie rurki idą do pompy
4. patrz pkt 1. i jesli odpowiedź jest twierdząca, to wyciagnij cały płyn ze zbiorniczka, wlej nowy, nastepnie idź do odpowietrznika przy któryms kole(do tego od którego bedziesz zaczynał-pewnie tył) odkręć odpowietrznik, a wczesniej załóż na niego kawałek rurki (taki z 50cm) , włóz ta rurke do jakiejś nie duzej butelki i poczekaj aż płyn przeleje sie i zleje sie cały syf. Postepuj tak z kazdym kołem.
5. teraz możesz zaczać odpowietrzanie :)


plynu w ogóle nie mam , caly zleciał, a korektor to ja mam na tylniej belce. Wiec jaka kolejnosc prawy tyl-lewy przod, lewy tyl-prawy przod

Slawko
27-04-2008, 12:43
plynu w ogóle nie mam , caly zleciał, a korektor to ja mam na tylniej belce.

W takim razie najpierw tył i zacznij od tego koła ktróre jest dalej od korektora, a pózniej przód. Najpierw prawe później lewe.

Zrób to tak: wlej płyn do zbiorniczka, odkręc z tyłu jeden odpowietrznik i czekaj az pojawi sie płyn, nastepnie drugi zacisk z tyłu tak samo. Teraz przejdź do przodu i zrób identycznie. Nic nie pompuj. Jedynie mozesz przyspieszyc proces poprzez wtłaczanie płynu pod lekkim cisnieniem w/g opisu Assana.

Jak juz to zrobisz, to odpowietrz w/g kolejności jak opisałem na wstepie.

deathly
27-04-2008, 12:53
Zrób to tak: wlej płyn do zbiorniczka, odkręc z tyłu jeden odpowietrznik i czekaj az pojawi sie płyn, nastepnie drugi zacisk z tyłu tak samo. Teraz przejdź do przodu i zrób identycznie. Nic nie pompuj. Jedynie mozesz przyspieszyc proces poprzez wtłaczanie płynu pod lekkim cisnieniem w/g opisu Assana.




A czy napewno dobrze sie tak odpowietrzy?? bo Kiedys mi robil mechanik, ale on pompowal. czy chodzilo mu tylko o przyspieszenie przelewania sie plynu? jak mowisz ze sam plyn powinien zleciec to i tak zrobie bez pompowania. Dzieki Slawko jak bede mial jakies problemy to sie jeszcze odezwe, :-))

Slawko
27-04-2008, 14:25
przyspieszenie, ten płyn przelewa sie dosc wolno.

deathly
27-04-2008, 16:17
ODPOWIETRZANIE HYDRAULICZNEGO UKŁADU URUCHAMIANIA HAMULCÓW
Hydrauliczny układ uruchamiania hamulców należy odpowietrzać po każdym otwarciu jednego z
jego obwodów (odłączeniu lub rozłączeniu przewodu), a także wtedy, gdy pedał hamulca staje się ?miękki"
lub wymaga kilkakrotnego naciskania (tzw. pompowania), aby uzyskać skuteczne hamowanie samochodu.
Do odpowietrzania zaleca się użycie specjalnego urządzenia odpowietrzającego układ hydrauliczny
pod ciśnieniem. Tradycyjny sposób odpowietrzania za pomocą pompowania pedałem hamulca z
wykorzystaniem pomocy drugiej osoby nie powinien być stosowany ze względu na niebezpieczeństwo
uszkodzenia pompy hamulcowej. Zalecenia ogólne:
- podczas odpowietrzania podciśnieniowy układ wspomagania nie może działać (silnik
powinien być wyłączony);
- jeżeli samochód jest wyposażony w korektor siły hamowania, którego działanie jest zależne
od obciążenia osi tylnej, to podczas odpowietrzania samochód musi stać oparty na kołach;
- podczas odpowietrzania układu poziom płynu hamulcowego w zbiorniku nie może opaść
poniżej poziomu minimalnego;
- w wersji limuzyny 3-, 4- i 5-drzwiowej oraz kombi obwody dzielą się diagonalnie (po
przekątnej), zaś w wersji Escort Van występuje podział obwodów na przód i tył; we wszystkich wersjach
każdy z obwodów może być odpowietrzany oddzielnie; można także odpowietrzać oddzielnie każde koło.
Podłączyć urządzenie ciśnieniowe do odpowietrzania do zbiornika płynu hamulcowego.
W układzie hamulcowym wytworzyć nadciśnienie.
Zdjąć z odpowietrzników hamulców osłony ochronne.
Do odpowietrznika zacisku hamulca podłączyć przezroczysty przewód, którego drugi koniec należy
zanurzyć w podstawionym przezroczystym naczyniu.
269
Odkręcić odpowietrznik i odczekać do chwili, gdy z przewodu zacznie wypływać płyn hamulcowy
pozbawiony pęcherzyków powietrza.
Zakręcić odpowietrznik.
Powtórzyć opisane poprzednio czynności przy następnych zaciskach lub cylinderkach wszystkich
hamulców.
Odłączyć urządzenie ciśnieniowe do odpowietrzania od zbiornika płynu hamulcowego.
Uzupełnić poziom płynu w zbiorniku.
Nasunąć na odpowietrzniki hamulców osłony ochronne.





Przed chwilaznalazłem jakas ksiazke no i znow w tej jest napisane ze moge zaczynac odpowietrzacnie od ktorego kola chce,a nie od tego ktore jest najdalej:-) He zglupiec czlowiek moze, ale i tak zaczne odpowietrzac od tyłu,a potem z przodu. I co wazne to wyczytalem ze autko musi stac na kolach wiec raczej bede musial szukac kanału. (jak sie ma kolektor sily hamowania). Pozdro jutro napisze jak zrobielm i czy wszystko wporzadku jest:-))

Bredka
27-04-2008, 21:12
przy korektorze sily hamowania wystarczy zacisnąć go, by uzyskać pelne otwarcie...

marcin123marcin
27-04-2008, 22:50
marcin123marcin, jestes niestety w błędzie :fcp2

Witam.
Nie rozumiem błędu.

marcin123marcin
27-04-2008, 22:52
przy korektorze sily hamowania wystarczy zacisnąć go, by uzyskać pelne otwarcie...

Nie wiem czy jest korektor hamowania w układzie gdzie od pompy idą dwa przewody hamulcowe do tyłu.

Nie każdy ma prawo wszystko wiedzieć a mój esi stoi parę dni bez płynu i parę razy naciskałem hamulec, czy coś popsuję.

deathly
28-04-2008, 00:33
przy korektorze sily hamowania wystarczy zacisnąć go, by uzyskać pelne otwarcie...


Chodzi ci o to by otworzyc doplyw plynu w max poziomie na tyl, czyli wajcha do gory przy korektorze, u mnie jest otwarte zawsze na max bo mam urwanie ciegno od wajchy kolektora do mocowania tylniejbelki, jest podwiazany do podluznicy poprzecznej.(doplyw plynu zawsze na max, niezaleznie od obciazenia) Wsio z hamowaniem bylo oki az do mometu uszkodzenia wezyka, przyznam sie ze pol roku wczesniej widzialem ze wezyk jest lekko pekniety, ale myslalem ze to tylko wierzchnia oslonka wezyka. jak przecialem wezyk to sie przerazilem ze nie wymienilem tego wczesniej, bo jest on mocy a dziurka na plyn jest dosc mala, wiec bardzo duze cisnieni dzialalo na niego, widac wystarczylo drobne przetarcie i po wezyku, malo nie doszlo do tragedii bo mialem jechac w trase, jak na trasie by ich braklo to nie bylo by dobrze, ale zabraklo ich jak wracalem w soboe z pracy pod samym domem, tylko to w tym dobre.

marcin123marcin
28-04-2008, 09:23
Uprzejmie proszę o poradę czy jak auto stoi dwa tygodnie bez płynu hamulcowego i naciskam parę razy na hamulec nożny czy się pompa hamulcowa popsuje.

Assan
29-04-2008, 04:37
Uprzejmie proszę o poradę czy jak auto stoi dwa tygodnie bez płynu hamulcowego i naciskam parę razy na hamulec nożny czy się pompa hamulcowa popsuje.Bez przesady,to nie dzieje sie tak szybko,jak bys ja katowal dluzszy czas to pewnie by padla

deathly
29-04-2008, 18:27
No dzisiaj odpowietrzalem, bo dopiero dzisiaj dostalem nowy przewod hamulcowy. Wiec tak, zalozylem nowy wezyk, dolalem plynu pod kolerk, nastepnie zdjalem prawe tylnie kolo i odkrecilem odpowietrznik, po chwili zaczal leciec plyn, w sumie kapal, wiec zastosowalem metode pompowania (bo nie chcialo mi sie czekac) na wlasne ryzyko, przez jakis czas lecial stary plyn, wygladal jak jakas kaszka, potem nowy z powietrzem wypluwalo go, jak juz leciał nowy czysty, brat docisnal hamulec i zakrecilem, to samo zrobilem przy reszcie kol, zwracajac ciagle uwage na poziom plynu w zbiorniczku (kolejnosc prawy tyl, lewy tyl, prawy przod, lewy przod), z tym ze tylko z tego najdalej oddalonego kola od pompy leciala kaszka, nie wiem stary plyn chyba. hamulce juz mam takie jak przed awaria. Zuzylem cos około 600ml plynu hamulcowego. czytalem tez wczoraj o odpowietrzaniu pompy jak sie nie ma plynu w zbiorniczku, ale stwierdzilem ze przy odpowietrzaniu kol i pompa powinna sie odpowietrzyc i chyba mialem racje bo jest dobrze i pedal hamulca nie wariuje.

Slawko
29-04-2008, 19:29
i bardzo dobrze. tak powinno byc.