Zobacz pełną wersję : [Mk1-7]ocena stanu silnika na podstawie wygladu świec


Slawko
04-06-2008, 19:43
Witam.
dzis wymieniałem swiece które zrobiły 24 tys. km w tym prawie 11tys. na gazie.
Co sadzicie o ich wygladzie i o stanie silnika :?:
Nadmienie, ze jak jeździł tylko na Pb, to były czarne.

Magik123
04-06-2008, 19:49
Mozna by bylo powiedziec ze jest ok, u mnie na benie tylko ta otoczka z gwintem jest czarna a elektroda i reszta jest tak jak u ciebie taka jasno brazowa-siwawa, a silnik chodzi ok wiec u ciebie raczej tez wszystko w porzadku, co innego jak by byly wypalone lub cale czarne, okopcone czy zaolejone, ale wygladaja wporzadku.

Slawko
04-06-2008, 20:02
u mnie na benie tylko ta otoczka z gwintem jest czarna a elektroda i reszta jest tak jak u ciebie taka jasno brazowa-siwawa

piszac , że "ze jak jeździł tylko na Pb, to były czarne" miałem dokładnie to na mysli, co napisałes.

Oczywiście, teraz sa białe tak jak na zdjęciu(nie siwe ani bezowe, czy kakaowe, tylko czysto białe).

to napisz jeszcze, dlaczego na benie jest ta sadza, na tej otoczce z gwintem? w/g mnie, nie powinno byc.

radekbox
04-06-2008, 20:42
1. nie ubywa Ci plynu ?
2. silnik sie nie przegrzewa?
3. moze zbyt uboga mieszanka

Kacyk
04-06-2008, 20:49
A jaką stosujesz przerwę na świecach? tak z ciekawości pytam bo opinie przy LPG są rożne.

W mojej ocenie świece są w porządku. Byc może bierze odrobine oleju ale to normalne przy LPG.

Slawko
04-06-2008, 20:51
1. hmmm, minimalnie jakies 300ml na rok
2. nie, ale szybko sie nagrzewa(zmieniałem termostat w X 2004 na taki 92 st. i od tamtej pory tak mam, ze szybko sie nagrzewa a gaz mam od VI 2007 )
3. moze i tak, ale i tak za duzo pali jak dla mnie :)

Nadmienie, że takie białe sa tylko na gazie, na Pb sa normalne kakaowo-bezowe(elektrody).


A jaką stosujesz przerwę na świecach? tak z ciekawości pytam bo opinie przy LPG są rożne. zawsze było 1mm i tak mam teraz, a te na zdjęciach maja 0.9mm zmniejszane jakies 500km temu.

wczesniej tez były takie białe.


A co powiecie, na ten brazowy nalot na porcelanie :?:

Byc może bierze odrobine oleju ale to normalne przy LPG.

a olej to bierze :DD ponad ok2l/10000km i przed gazem tez brał.

Kacyk
04-06-2008, 20:54
Eeeeee to ładnie.

według ciebie ta przerwa ma wpływ na kulturę pracy silnika. Ja ustawiłem 1.3 mm, jest dobrze ale mam wrażenie że trochę dudni.

Myślałem że troszkę mniej tego oleju idzie, ale może gdzieś boczkiem ucieka :fcp1 :fcp1 :fcp2

Kacyk
04-06-2008, 20:59
Ładnie, bo nie bierze dużo oleju. A ile pali to nie wiem mój ma instalacje od 3 lat (II generacja) i pali około 11 litrów LPG ale w mieście 9tj. Warszawa na trasie z tarchomina do centrum i spowrotem :fcp1 ) w trasie bywa że schodzi do 8,5 literków LPG

Slawko
04-06-2008, 21:13
nie bierze duzo oleju :fcp15 :fcp15 :fcp15 skubaniec nie brał ani grama, dopóki nie wlałem jakiegos swiństwa, co niby mial byc mobil 5W50(@#$!@$# od kolegi 4l za 20zł-z beczki niby @!#$%!)No i od tamtej pory żre jak głupi.

Wcześniej napisałem troche źle, bierze ok 2l/10000 km (dwa na dziesieć tysiecy).

Ile pali :?: 13-13.5/100km tylko po wawie(scisłe centrum) w godzinach szczytu czyli 5-8km na 1h.
Po trasie ok 8.8l/100 przy predkosci ok 120km/h z 3 dorosłymi i jednym dzieckiem oraz pełnym bagażnikiem. A co śmieszniej, pomimo, ze jest cieplej, to wcale mniej nie pali niz w zime :) zmieniła sie tylko relacja zużywanej PB do LPG

aha, silnik suchy jak pieprz, nic bokiem nie idzie.

Nie ustawiałem przerwy na swiecach ponad 1.2mm na Pb, ale wtedy było ok.
Fabrycznie zawsze jest ustawione na 1mm i tak zostawiam.

dałem teraz nowe świece i nowe kable(stare miały , chyba od nowości, 175tys.km) No chyba, ze poprzedni własciciel wymieniał, ale nie widac po nich.

Kacyk
04-06-2008, 21:31
:fcp2 to w sumie nie odbiega to od tego co dzieje sie u mnie. Z olejem z kolei mam tak ze zacząłem lać Castrol mineral 15W30 ale odnoszę wrażenie ze to nie to samo co na zalecanym fordowskim - Formula E, który lałem wcześniej. W ramach eksperymentu powrócę do niego i zobaczę jak będzie. Jednak coś w tym jest że do forda to pasuje tylko to co ford zaleca (np. świece ,olej), zamienniki to nie to samo.

radekbox
04-06-2008, 21:38
A co powiecie, na ten brazowy nalot na porcelanie :?:

tzw efekt koronny

Niekiedy na używanych świecach na izolatorze tworzy się brązowy nalot, który mogłoby się wydawać powstaje na wskutek przedostawania się gazów między metalową obudową, a izolatorem. W rzeczywistości to zabarwienie, zwane efektem koronnym tworzą znajdujące się w powietrzu cząsteczki oleju, które naładowane elektrycznie zbierają się na izolatorze, to zabarwienie nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie świecy zapłonowej.

brajdak
04-06-2008, 22:02
pieknie napisane, gdzies w necie bylo wlasnie tak ladnie wszystko napisane ale nie moglem znalezc. Wiec jesli mozna to prosze i linka :fcp2

radekbox
04-06-2008, 22:12
a po co link , jesli wkleilem :fcp20

Slawko
05-06-2008, 05:34
Niekiedy na używanych świecach na izolatorze tworzy się brązowy nalot, który mogłoby się wydawać powstaje na wskutek przedostawania się gazów między metalową obudową, a izolatorem. W rzeczywistości to zabarwienie, zwane efektem koronnym tworzą znajdujące się w powietrzu cząsteczki oleju, które naładowane elektrycznie zbierają się na izolatorze, to zabarwienie nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie świecy zapłonowej.

hmmm.... ładnie, w takim razie jak przyjrzysz sie na te moje swiece, to zauwazysz zapewne, ze jedna ze świec jest bardziej "czysta". Nie ma prawie wcale tego brazowego nalotu. ta swieca była "mokra" od oleju (gdzieś tam poci mi sie olejem) a pozostałe były super suche. Skoro to jest od oleju, to dlaczego ta która jest własnie "w oleju" jest "czysta" :?:


Nadmienie, ze nie czepiam sie w ogóle tych swiec, jak również nie mam zadnego problemu. Temat załozyłem, aby tak sobie pogadać i moze cos ciekawego przy okazji sie dowiedzieć :)
Byc może ktos mając jakis problem bedzie mógł sobie porównać do swojego i wyciagnąc jakies wnioski.

radekbox
05-06-2008, 07:06
znalazlem cos takiego

Stopa izolatora od białoszarego/ żółtoszarego do brązowoczerwonego. Silnik pracuje bez zarzutu. Wartość cieplna świecy dobrana bez zarzutu. Skład mieszanki paliwowo-powietrznej, ustawienie zapłonu i poziom oleju właściwe. Na stopie izolatora, elektrodach i obudowie nie osadza się nagar zawierający ołów, ani nalot z oleju silnikowego. Nie występują przeciążenia termiczne świecy.

Magik123
05-06-2008, 07:15
u mnie na benie tylko ta otoczka z gwintem jest czarna a elektroda i reszta jest tak jak u ciebie taka jasno brazowa-siwawa

piszac , że "ze jak jeździł tylko na Pb, to były czarne" miałem dokładnie to na mysli, co napisałes.

Oczywiście, teraz sa białe tak jak na zdjęciu(nie siwe ani bezowe, czy kakaowe, tylko czysto białe).

to napisz jeszcze, dlaczego na benie jest ta sadza, na tej otoczce z gwintem? w/g mnie, nie powinno byc.

Slawko, powiem ci ze tak jest, oleju mi nie bierze, wszystko w jak najlepszym porządku, a dodam ze ostatnio kolega zmienial w seicento swiece i dokladnie identycznie wygladaly jak u mnie, czyli raczej to normalne, gorzej jak bys mial elektrode czarną, widac mozliwe ze jakies czastki oleju sie osadzają tylko na tej czesci.

Slawko
05-06-2008, 07:37
no to jeden problem mamy z głowy :D Chodzi o ta czarna otoczke na obudowie świecy-na tym rancie :D

Mimo wszystko zastanawiam sie, dlaczego w takim razie okopcony jest cały wydech w srodku :?:

np. wylot rury wedechowej jest okopcony na grubo( i to nie tylko u mnie), a np. w oplach jest czysty jak łza :?:

Kacyk
05-06-2008, 08:25
Gdzieś to zużycie oleju musi osiąść. widocznie ople nie biorą oleju

Roland77
05-06-2008, 21:12
np. wylot rury wedechowej jest okopcony na grubo( i to nie tylko u mnie),

U mnie też koncówka wydechu była okopcona, do czasu wymiany sondy lambda (NTK).
Stara sonda nie pracowała w pełnym zakresie.

Slawko
05-06-2008, 21:30
U mnie też koncówka wydechu była okopcona, do czasu wymiany sondy lambda (NTK).
Stara sonda nie pracowała w pełnym zakresie.

tez sie nad tym zastanawiam. Mam co prawda działajaca(oscylogramy) ale czy pokazuje prawidłowo :?: nie wiem :( .
Jestem własnie w trakcie kupowania AFR'a, to sprawdze jak to wyglada.

Taki mam zamiar kupic taki
http://www.dabtuner.pl/sklep/images/produkty/WS-AFR.jpg

marcin123marcin
05-06-2008, 21:47
Mogę powiedzieć tylko tyle że ten osad to świece były brudne z oleju i jak dostały temperatury to porcelana się przyciemniła.
Jeśli chodzi o kolor to gdyby takie świece pracowały na benzynie to świadczyło by o ubogiej mieszance.
Niestety nie wiem bo nie widziałem jakie są świece któe pracują na gazie.

Marcin2m
05-06-2008, 21:55
Ile pali :?: 13-13.5/100km tylko po wawie(scisłe centrum) w godzinach szczytu czyli 5-8km na 1h.
Po trasie ok 8.8l/100 przy predkosci ok 120km/h z 3 dorosłymi i jednym dzieckiem oraz pełnym bagażnikiem. A co śmieszniej, pomimo, ze jest cieplej, to wcale mniej nie pali niz w zime :) zmieniła sie tylko relacja zużywanej PB do LPG....

Dzięki, utwierdziłeś mnie w przekonaniu, że u mnie spalanie jest w normie (zapraszam do obejrzenia raportu spalania na stronie - po kliknięciu w podpisie linka ze średnim spalaniem).


Nie ustawiałem przerwy na swiecach ponad 1.2mm na Pb, ale wtedy było ok.
Fabrycznie zawsze jest ustawione na 1mm i tak zostawiam....

Co do przerwy, czy aby standardowo dla 1.6 16V Zetec przerwa nie powinna wynosić 1.3mm?
O zmniejszaniu też słyszałem - w sobotę przetestuje 1.0mm.

A co do AFR'a - czy to swoisty wskaźnik sondy lambda? gdzie się go podpina?

Slawko
06-06-2008, 05:41
Co do przerwy, czy aby standardowo dla 1.6 16V Zetec przerwa nie powinna wynosić 1.3mm?

tez tak wyczytałem, ale gdy kiedys ustawiłem taka przerwe, to:
1. elektroda świecy była wygieta nie naturalnie
2. silnik mało ciekawie chodził(szybko zmniejszyłem)
3. przy takim ustawieniu, mocno obciażamy kable i cewke, a te jak wiadomo, nie sa zbyt tanie.
4. przy takim ustawieniu, wymagana jest 100% sprawnośc kabli i świec

Jeśli chodzi o kolor to gdyby takie świece pracowały na benzynie to świadczyło by o ubogiej mieszance.
Niestety nie wiem bo nie widziałem jakie są świece któe pracują na gazie.
mam takie samo zdanie i niestety, tez nie wiem jak powinny wygladać po pracy na gazie.


AFR'a podpina sie pod sonde lambda i zasilanie.

bekszym
06-06-2008, 13:24
Kupiłem dzisiaj świece ze sklepu Internetowego ew-car do swojego Mondka MKI Motorcrafta Platinium i poich założeniu słychać było głosne cykanie (pukanie) po chwili jak chodził na wolnych obrotach cykanie ustawało. Dodając gazu znowu się pojawiało aż zaczeło zarzucać silnikiem obroty spadły. Wtym momencie wyłaczyłem silnik. Włożyłem stare świece nie pamietam teraz jakiej firmy platynowe ale napewno nie Motorcrafty i silnik chodził jak poprzednio czyli dobrze. Chciałem wymienić świece bo mondka mam od nie całego miesiąca a wybieram się w dłuższą podróż. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy. Nie wiem jaki jest prześwit na nowych świecach i jaki miały stare. czy ma to jakiś wpływ w końcu kupiełe oryginalen świce?

Slawko
06-06-2008, 13:50
Widzisz. ja zawsze kupuje u Jacka i jeszcze nigdy nie miałem problemu z niczym.

Albo masz uwalone kable(na nowych swiecach jest wieksza przerwa-jesli nic nie ruszałeś, to 1mm), albo same świece.

bekszym
06-06-2008, 16:11
W takim razie będę musał spradwdzić te kable tylko w jaki sposób: Czy elektryk na swoich przyrządach może to sprawdzić, czy metodą prób i błedów: kupić nowe kable i zobaczyć czy będzie dziąłać? i jeśli można to link do sklepu Jacka bo mi jakiś error wyskakuje

Slawko
06-06-2008, 16:21
Link jest w moim podpisie, ale zanim zaczniesz kupować, to sprawdź wszystko dokładnie. wkręć jeszcze raz nowe świece, jak zgasnie to wykręc i napisz, czy sa mokre, czy suche, czy okopcone itp. Po co wydawac niepotrzebnie kase.

Rafał A.(antek)
07-06-2008, 08:55
Swiece troche wygladaja jak umyte, woda, :) moze ciut za uboga mieszanka... ale mysle ze to czepialstwo, teoretycznie powinno byc kakao jak na benzynie. Okopcenie na czarno to za bogata mieszanka, na obwiedniej moze sie osadzac to czego nie dopali albo np olej, ktory bedzie sie spalal inaczej niz benzyna czy gaz, ale to nie jest powod do przejmowania sie. Brazowa porcelana jak wyzej ktos napisal, to spalony olej, wlazciwie tak zawsze bedzie w jednosktakch gdzie swieca jest ponizej poziomu oleju, czyli gleboko w dziurze jak w DOHC czy 1.6 16V gdzi ejak ci bedzie nieco sie saczylo z uszczelki poktywy to gdzies zawsze na swiecy siadzie. Czarny wydech to niestety nie poprawne spalanie, pytanie czy oleju czy paliwa :)

bekszym
07-06-2008, 09:05
Własnie się obudziłem i tak mi jeszcze do głowy wpdało pytanie czy szczelina w świcy ktora wynosi 1,0 mm moze mieć wpływ na spalanie stukowe. Bo tak właśnie w silniku było słychać. I czy podana wartoiśc w książce "Sam naprawiam......Mondeo " 1,3 dla mojej świecy jest ptrawidłowa czy tak jak podaliście zostawić 1,0. Z tego co mi się wydfaje na starych świecach które są zamontowane szczelina jest większa.
Slawko bardzo dziekuje za dialog :)

radekbox
07-06-2008, 09:36
Własnie się obudziłem i tak mi jeszcze do głowy wpdało pytanie czy szczelina w świcy ktora wynosi 1,0 mm moze mieć wpływ na spalanie stukowe. Bo tak właśnie w silniku było słychać. I czy podana wartoiśc w książce "Sam naprawiam......Mondeo " 1,3 dla mojej świecy jest ptrawidłowa czy tak jak podaliście zostawić 1,0. Z tego co mi się wydfaje na starych świecach które są zamontowane szczelina jest większa.
Slawko bardzo dziekuje za dialog :)
jesli nie masz gazu to zostawiasz szczeline, jak jest oryginalnie w motorcraftach czyli 1.3 mm

marcin123marcin
07-06-2008, 11:00
Witam.
Panowie nikt jeszcze na tym forum nie napisał że na lato powinna być inna szczelina niż na zimę.
Jeśli chodzi o gaz to za duża szczelina osłabi łuk i zbyt duża iskra spowoduje że gaz może nierówno wybuchnąć.
Sprawdzaliście kiedyś czy na świecach z trzema elektrodami auto na gazie będzie dobrze chodzić.
Na benzynie zimą tak a latem to bez znaczenia.
A co z gazem, pewnie będzie żle chodził silniczek.
Jak jest małe sprężanie w cylindrach to słaba iskra nie zapali mieszanki i mogą wyskakiwać zapłony w czasie pracy silnika.
Więc trzeba zmniejszyć szczelinę.
Co o tym sądzicie, tak kiedyś czytałem na wykładach na ile to jest prawda.

Slawko
07-06-2008, 15:14
Czarny wydech to niestety nie poprawne spalanie, pytanie czy oleju czy paliwa :)

tyle to wiem, i zapewne paliwa( u mnie) szczególnie na wolnych obrotach.
Swiece troche wygladaja jak umyte, woda, :) moze ciut za uboga mieszanka... ale mysle ze to czepialstwo,

nie mam dobrego aparatu(robie komórką) więc zdjecie nie oddaje tego co jest w oryginale. Te białe wyglada tak, jakby obsypał to jakims białym proszkiem. Czy za uboga mieszanka-cięzko stwierdzic, bo w/g mnie pali za duzo, a poza tym to sekwencja, wiec nie mam zbyt duzego pola do popisu w regulacji. Jedynie co, to moge tylko ustawic zbieznośc czasów wtrysku benzyny na benzyniie i na LPG.

bekszym, zostaw tak jak jest fabrycznie ustawione, czyli 1mm, chyba, ze lubisz problemy.

Panowie nikt jeszcze na tym forum nie napisał że na lato powinna być inna szczelina niż na zimę.i nie napisze, bo to w praktyce jest bez sensu.
W teorii moze i tak, ale w praktyce.... .

Marcin2m
07-06-2008, 20:02
tez sie nad tym zastanawiam. Mam co prawda działajaca(oscylogramy) ale czy pokazuje prawidłowo :?: nie wiem :( .
Jestem własnie w trakcie kupowania AFR'a, to sprawdze jak to wyglada.
Ja jeszcze spytam o AFR.
Jaka jest idea miecia takiego wskaźnika, innymi słowy co todaje?

Slawko
07-06-2008, 20:31
Masz mozliwośc na bieżąco oceny stanu silnika oraz kontrole na mieszanką. Przy LPg pomaga lepiej zestroić.
Oczywiście, jest to w pewnym sensie gadżet.

Stanley Miastko
07-06-2008, 20:37
Moim zdaniem świece wyglądają na bardzo OK. Mam Platinium i wyglądają niemalże identycznie. Silnik chodzi bez zarzutów. Okopcony wydech to chyba normalka.

Dark Funeral
07-06-2008, 20:59
Nie wiem ile moje swieczki maja juz latek i tak samo przewody,jak narazie to pali bez zarzutu oleju dolwam szklanke na 10 tys.i tak sie zastanawiam czy zmieniac na nowe czy nie.Jest jakas granica wiekowa zywotnosci swiec.?
I jedno co jeszcze zauwazylem to potrafia sie luzowac co jakis czas,takze zawsze sprawdzam czy sa dokrecone ale o tym juz pisalem i nikt nie wie dlaczego :fcp5

Stanley Miastko
08-06-2008, 15:42
Z tym luzowaniem się świec to jest ciekawe. Dla mnie mechanik mówił, że raczej raz na jakiś czas powinno się świece wykręcić (nie robić tego na ciepłym silniku), przeczyścić gwinty i wkręcić ponownie aby się nie "zapiekły" bo można je ukręcić przy wykręcaniu. Jak Twoje "palą" bez problemów to po co wymieniać.

Rafał A.(antek)
09-06-2008, 02:37
swiece sie luzuja, bo pracuja poprostu, trzeba je dokrecic po wymianie po nagrzaniu i ostygnieciu i juz.

bialy nalot na swiecy to pewnie jakis tlenek czegos, pomysl tylko czego

Slawko
09-06-2008, 06:26
bialy nalot na swiecy to pewnie jakis tlenek czegos, pomysl tylko czego

hmmm.... nie mów tylko, ze jade na głowicy(alu) :D chociaz kto wie :D

Rafał A.(antek)
09-06-2008, 11:50
Masz za bogata czy za uboga mieszanke? Chemikiem nie jestem ale czegos tlenek to jest :) Moze zwiazki siarki sie odkladaja na swiecy z Gazu, moze zmien stacje na ktorej tankujesz... Bo rozumiem ze na benzynie swieca wraca do normalnego wygladu.

Slawko
09-06-2008, 14:16
Bo rozumiem ze na benzynie swieca wraca do normalnego wygladu.
tak


Masz za bogata czy za uboga mieszanke?

a bo ja wiem :(

marcin123marcin
09-06-2008, 15:19
Panowie, jak pisałem ten nalot na świecy świadczy że świeca pracowała w zbyt wysokiej temperaturze.
A co za tym idzie jak za wysoka temperatura to i mieszanka zła.
Teraz aby rozwiać wątpliwości jeżeli jedna świeca jest inaczej przepalona a druga inaczej to należało by sprawdzić ciśnienie w cylindrach.
Im szczelniejsze zawory i tłok to większa temperatura i lepiej dopalona mieszanka.
Czyżbym coś żle rozumiał.
Świece powinny być jednakowe.
A to że nie widać na nich odrazu efektu spalania bo pracują na gazie to opóżnia stan diagnozy co jest.
Trzeba zrobić parędziesiąt tyśięcy by tak świece zaczeło przepalać na porcelanie.

Rafał A.(antek)
09-06-2008, 23:54
Zbyt wys temperatura to pewnik, bo gaz daje wieksza temp spalanianiz benzyna.

Slawko, Miernik w sonde i widac czy bogata czy uboga mieszanka przeciez. No i spalanie, male, duze..

Slawko
10-06-2008, 05:31
Slawko, Miernik w sonde i widac czy bogata czy uboga mieszanka przeciez.

miernikiem zbadasz tylko czy sonda pracuje, mam nawet oscylogramy sondy, ale po nich tez widac tylko jak pracuje sonda. Natomiast do oceny bogata-uboga albo potrzebne odpowiednie oprogramowanie do wyciągajace średnia z oscylogramu, albo odpowiedni miernik np. AFR.
No i spalanie, male, duze.. Bo ja wiem..... ,wydaje mi sie, ze duże, ale nawet gdyby tak było, to doskonale wiesz, ze wtedy tez nie wiadomo, czy ubogo, czy bogato. Zarówno jak bedzie zbyt ubogo jak i zbyt bogato, to bedzie wieksze spalanie.


Panowie, ja to wszystko wiem i umiem zrobic.

szkoda, ze nie mam OBD2 w sterowmiku, to bym sobie odczytał pewne parametry i byłbym happy.

Rafał A.(antek)
10-06-2008, 09:44
w 99 nie masz obd2? straszne.
Z sondy jak w ktoras strone jest to widac, czy sonda lezy na ubogo czy na bogato. przeciez, nie musisz nic usredniac. Jak masz wykresy z pracy sondy czy cos to pochwal sie - podeslij.