Zobacz pełną wersję : Termowylacznik ?????


mozej1
09-04-2005, 13:36
Czy moze mi ktos wytlumaczyc dzialanie termowylacznika wentylatora chlodnicy ??

Sprawdzilem bezpiecznik,jest ok,dzisiaj sprawdze przekaznik-za pomoca mostka podlacze zacisk 30 z 87 jak bedzie ok to znaczy ze siadl przekaznik,sprawdzilem silnik wentylatora -podlaczylem przewody z akumulatora i dzialal.

Tylko jak to jest z tym termowylacznikiem ??
Jak zauwazylem to sklada on sie z cos jak drutu splecionego w ksztalt sprezyny i jakiegos opornika(lub cos w tym stylu)wszystko jest zamocowane w "puszce z dziurkami" i prawie dolega do chlodnicy w lewum dolnym rogu,tylko jak to dziala ? ze zalacza wentylator?

Nie moge zdiagnozowac dlaczego nie zalacza mi sie wentylator mimo wysokiej temperatury. :(

Z gory dzieki za informacje. :)

Slawko
09-04-2005, 15:47
To nie jest termowyłacznik tylko rezystor ograniczajacy prąd wentylatora przy pracy z klimą.
termowyłacznik jest wkrecony gdzieś w rurę z ciepłą(gorącą)"wodą" pomiedzy terostatem a chłodnicą.

mozej1
09-04-2005, 17:31
Kurcze w "Sam naprawiam " jest napisane cos innego.Czyli z tego co mowisz to powinno sie to znajdowac gdzies na dole przy chlodnicy ale po drugiej stronie.

Cytat z "Sam naprawiam ..."

UKŁAD CHŁODZENIA 87

Sprawdzanie termowyłącznika wentylatora silnika wysokoprężnego
Termowyłącznik wentylatora silnika wysokoprężnego jest zamontowany u dołu chłodnicy. Włącza on elektryczny wentylator po osiągnięciu określonej temperatury przez ciecz chłodzącą. Termowyłącznik należy sprawdzić, Jeśli wentylator nie włącza się, gdy chłodnica jest gorąca. Warunki sprawdzania: termostat działa właściwie. Jeśli termostat nie otwiera się, wentylator nie jest włączany przez termowyłącznik, którego nie ogrzewa ciecz chłodząca.
Uwaga. W silniku benzynowym 4-cylindrowym

wentylator chłodnicy jest włączany przez etek-troniczne urządzenie sterujące w zależności od temperatury silnika.
• Odłączyć złącze termowyłącznika.
• Połączyć oba styki złącza krótkim przewodem pomocniczym.
• Włączyć zapłon. Jeśli wentylator zacznie pracować, należy wymienić termowyłącznik.
• Jeśli wentylator nie zacznie pracować, sprawdzić złącze przy silniku wentylatora, czy nie jest luźne. Sprawdzić przewody elektryczne i przekaźnik wentylatora (patrz rozdz. .Wyposażenie elektryczne").
• Wkręcić nowy termowyłącznik z nowym pierścieniem uszczelniającym i sprawdz działanie. Nagrzać silnik i pozostawić go na biegu jałowym, aż włączy się wentylator chłodnicy.


Pozdr :)))

Slawko
09-04-2005, 18:56
mozej1, czy masz klime :?:

mozej1
09-04-2005, 20:49
Tak mam klime.
Wlacze klimke i wentylator nie chodzi,a chyba powinien bez wzgledu na temperature silnika.

Czytam i czytam wszystko o Mondeo i Eskorcie i jakos nie wiem jak mam sie wziasc za sprawdzenie czemu nie kreci mi sie wentylator od chlodnicy.
Jutro cos musze poszperac.
Czy jest jeszcze cos (gdzie?) odpowiedzialnego za to ustrojstwo ?
A moze to termostat ? nie puszcza goracego plynu i dlatego nie ma impulsu na wiatrak ?
Jutro sprawdze,ale jakiis miesiac temu wymienialem termostat(ale sprawdze)

Pozdr :)

Oczywiscie mam benzynke nie diesla :)

Slawko
09-04-2005, 21:18
moze ten schemacik coś pomoze. Są jeszcze gdzieś czujniki temperatury, ale nie moge na razie znaleźć.

mozej1
10-04-2005, 06:04
:))) Dzieki,zaraz drukuje i jade cos poszperac,moze zlokalizuje usterke :)

Pozdr :))

Poszperalem i :(
Otwozylem przekaznik i na wlaczonym silniku kawalkiem rurki plastikowej "zwarlem" element laczacy i oczywiscie wentylator zaczal dzialac.
Czujnik pod termostatem - sciagnalem wtyczke i zmostkowalem w niej gniazda - wentylator nie dziala.
Nie mam innych pomyslow i instrumentow zebu posprawdzac"prady" i chyba jutra udam sie do elektryka samochodowego.
A moze tak wlozyc do gniazda inny przekaznik ten obok to jest chyba R4,cholera moglem to odrazu zrobic,tylko czy wszystko bedzie ok-mam nadzieje ze tak.
:)))

waldezk
10-04-2005, 14:52
mozej1, a elektronika w przekaźniku nie była uszkodzona ?? wizualnie elementy jakby spalone, okopcone itp. ?? otwierałeś przekaźnik R2 ten zielony ??
czujnik pod termostatem jest tylko od wskaźnika temperatury na zegarach,
natomiast czujnik w termostacie ten pionowy jest podpięty do komputera, a komputer steruje elektroniką w przekaźniku R2 i ten włącza wentylator, więc może masz tą elektronike uwaloną,
i jeszcze jedno do jakiej temperatury na wskaźniku trzymałeś silnik, bo mi wskazówka jak zacznie schodzić z L to się dopiero włącza wentylator. i też myślałem że mam walnięty przekaźnik po sprawdzeniu silnika.

mozej1
10-04-2005, 17:41
Otwieralem przekaznik,nic okopconego itp.nie ma.
Zawsze zalanczal mi sie wiatrak miedzy M a A,teraz trzymalem do L i nic. :(

A jak bym zrobil zworke w wtyczce tego czujnika pionowego i wlaczyl zapnon to czy wiatrak ruszy ?? :?:

Juz chyba wszystko sprawdzilem.

A taki jeden myk,jak kilka dni temu zauwazylem ze mi temp.rosnie zatrzymalem sie i otwozylem maske zeby zobaczyc co jest grane,dotknolem wlasnie tego pionowego czujnika i wiatrak na chwilke zakrecil,nie wiem moze to zbieg okolicznosci,a moze jakas wskazowka.

Chyba jednak bede musial udac sie (bardzo niechetnie) do elektryka,lubie sam poszperac w samochodzie,ale prady to nie moja specjalnosc. :(

Slawko
10-04-2005, 17:50
dotknolem wlasnie tego pionowego czujnika i wiatrak na chwilke zakrecil,nie wiem moze to zbieg okolicznosci,a moze jakas wskazowka.
to sprawdź dokładnie tą wtyczkę od tego czujnika. Możesz też zamiast tego czujnika podpiąć jakiś rezystor ok 1kohm (zasymulujesz wysoką temp. silnika).

A nie masz wrażenia , że "troche" dużo Ci pali :?:

waldezk
10-04-2005, 17:55
mozej1, o no pewno że wskazówka, przeczyść styki możliwe, że właśnie jakiś syf ci się tam nazbierał, styki mogły zaśniedzieć,
a i jeszcze jedo jak zdejmiesz wogóle wtyczke z pionowego czujnika to wentylator powinien ci się włączyć, to takie zabezpieczenie przed przegrzaniem silnika,
jakoś wcześniej wyleciało mi to z głowy.

[ Dodano: 2005-04-10, 18:56 ]
ja tu pisze a Slawko mnie wyprzedził :)

Slawko
10-04-2005, 18:07
ak zdejmiesz wogóle wtyczke z pionowego czujnika to wentylator powinien ci się włączyć, to takie zabezpieczenie przed przegrzaniem silnika,
Tylko wtedy ECU wygeneruje kod błedu czujnika ECT. Potrzebny bedzie reset ECU.

mozej1
10-04-2005, 19:46
Prawde mowiac nie zauwazylem zwiekszonego spalania benzyny,ale ja jezdze praktycznie tylko po miescie i ciezko jest to wyczuc.

Wtyczke juz zdejmowalem kilkakrotnie i pryskalem wszystkie styki spec.preparatem do oczyszczania - wiec to wykluczam.

A jezeli we wtyczke wloze kawalek drutu i zmostkuje to po wlaczenie zaplonu powinien wiatrak chodzic ??

Jezeli nie to postaram sie o taki przekaznik i sprubuje go podmienic.

Jak nic z tego nie wyjdzie poszukam jakiegos wiarygodnego elektryka :(

Dzieki za rady,jak bedzie sprawne to dam znac co to bylo. :)

Slawko
10-04-2005, 19:50
A jezeli we wtyczke wloze kawalek drutu i zmostkuje to po wlaczenie zaplonu powinien wiatrak chodzic ??
Tak, choć raczej tak bym nie próbował(możliwość uszkodzenia ECU), ale z drugiej strony przewody lub sam czujnik moga dostać zwarcia i gdyby wtedy leciał ECU to byłaby jakaś kicha ze strony producenta.

waldezk
11-04-2005, 06:50
Slawko,
Tak, choć raczej tak bym nie próbował(możliwość uszkodzenia ECU), ale z drugiej strony przewody lub sam czujnik moga dostać zwarcia i gdyby wtedy leciał ECU to byłaby jakaś kicha ze strony producenta.


racja, mi się wydaje, że ECU też wtedy powinien wygenerować błąd i włączyć wentylator, tak jak przy całkowitym rozwarciu.

mozej1
11-04-2005, 19:06
Dopiero w sobote to zrobie, i odrazu napisze jakie objawy i juz chyba dojde do tego co sie moglo stac.
Wiecie co ? przez ta awarie wiatraka caly uklad chlodzenia mam w jednym paluszku,wiem co gdzie jest.
I to sa wlasnie plusy obcowania z samochodem

Pozdr :))) [/b]

[ Dodano: 2005-04-15, 12:35 ]
Hmm,mam problem. :(
Bylem u elerktryka(podobnogo b.solidnego) podlaczyl sie pod komputer w Mondku i nie mogl nigdzie wejsc,tlumaczyl to jakos ale juz nie pamietam.
Mial kosc z testami (3 wersje) i zadna nic nie pokazala.
Po prostu nie mogl nigdzie wejsc.
Tlumaczyl ze najpierw komp sprawdza elektrozawor na odpowietrzniku(slychac "kilk" pod maska) potem wlasnie ukl chlodzenia i jak tego nie przejdzie to juz nic wiecej nie zrobi.
Trzeba udac sie do serwisu :(

Smutno :(

Mowil ze jeszcze jest mozliwosc ze cos w kompie od klimy moglo zablokowac wentylator,ale on nie ma kosci od spr.tego i poduszek.

[ Dodano: 2005-04-16, 07:15 ]
Bylem z autoryzowanej stacji Forda,zaplacilem 20 zl i po klopocie. :)))
Mialem jakis blad w oprogramowaniu,gosc sprawdzil i naprawil. :)))

Bardzo mila i przyjemna obsluga.
Polecam .

AUTO-KORDYL
Wawrow 111 (Gorzow Wlkp)

:wink: