Zobacz pełną wersję : Cut Off


marek34
24-04-2005, 19:38
Witam
Miałem problemy z hamowaniem silnikiem. Gazownicy nie mogli sobie z tym poradzić i założyli mi cut offa. Problem nie zniknął i dalej jest tak samo. Mam instalację II generacji z centralką AG. Czy ktoś wie co jest tego przyczyną. Czy jeśli jest założony cut off to trzeba wyłączyć tą funkcję na silniku krokowym. Jak sprawdzić, czy ten cut off działa prawidłowo?
Będę wdziączny za podpowiedzi, bo nie mam czasu jeździć do warsztatu i może sam coś z tym zrobię.

tomaszr33
11-05-2005, 07:20
Nie bardzo potrafię sobie w jaki sposób mogli ci "założyć" cut off. Cut off jest opcja sterowania zasilaniem silnika paliwem, nie da się tego zamotować lub zdemontować. Realizuje się to w praktyce, na odcięciu dopływu gazu, sygnałem jaest w zalezności od elektroniki sterującej albo wygnał wtrysku benzyny, albo sygnał TPS. Najczęsciej jest to drugi przypadek. W sytuacji hamowania silnikiem należy przymknąć silnik krokowy w pewnym zakresie obrotów silnika. Trzeba to zrobić w praktyce na samochodzie. Najlepiej jak by twój gazownik przejechał się z tobą i poprostu hamuj silnikiem a on niech przymyka silnik krokowy. Nie można zamknąc silnika całkowicie, bo wtedy przy dodaniu gazu z fazy hamowania silnikiem będzie ci dusił samochód. W praktyce nie na wszystkich centralkach sterujących da się zrealizować

marek34
11-05-2005, 19:28
Już Ci tłumaczę o co chodzi. To co piszesz to prawda, silnik krokowy powinien odcinać dopływ gazu przy puszczeniu pedału przyspieszenia - na tym w końcu polega hamowanie silnikiem. U mnie jednak nie do końca to działa. Dlatego założono mi dodatkowe urządzenie zwane "cut off". Jest to zawór elektromagnetyczny zamocowany szeregowo z silnikiem krokowym na przewodzie doprowadzającym gaz do silnika. Z uwagi na to, że nie jest to silnik krokowy tylko zawór, teoretycznie urządzenie to powinno działać błyskawicznie i w momencie puszczenia pedału, dostaje sygnał z wtryskiwaczy, że ma się zamknąć i odciąć dopływ gazu. Tyle teoretycznie.
W praktyce u mnie jednak niewiele to zmieniło. Dalej kiepsko hamuje mi silnikiem. Stąd moje pytanie, jak sprawdzić czy to wogóle działa i czy przy zastosowaniu tego urządzenia należy odłączyć na centralce funkcję cut off na silniku krokowym, aby hamowanie silnikiem było realizowane tylko przez w/w urządzenie.

tomaszr33
12-05-2005, 11:45
Tylko jest taki mały problem, jeżeli jest to sterowane sygnałem wtryskiwacza (impulsami) to funkcja cut off jest realizowana na benzynie w sposób stopniowy, po zdieci nogi z pedału gazu powoduje skrócenie czasów wtrysku benzyny, a następnie dopiero po upływie kilku sekund całkowicie odcięcie wtrysku.
Jeżeli nie hamuje ci silnikiem to powodem może być również "przegazowanie" układu kolektor jest napełniony dużą ilością gazu (podejżewam że sonda stoi pewnie cały czas na bogatej mieszance) i jedzie ci camochód poprostu na tym co ma w kolektorze :)

Pawel
12-05-2005, 16:28
Panowie, troche wyjasnienia jak działa tzw. cut off na benzynie(na gazie też)
Otóż sygnał dla tej funkcji jest brany tylko i wyłacznie z czujnika prędkości obrotowej silnika i czujnika połozenia przepustnicy. Na tej podstawie w pewnych warunkach jest gwałtownie zatrzymane wtryskiwanie paliwa. Nie ma nic stopniowego.
zasada działania jest taka:
1a.) jesli obroty wzrosną powyżej ok 2000obr/min i czujnik połozenia przepustnicy jest w połozeniu "zamknieta przepustnica" ECU odcina całkowicie zasilanie wtryskiwaczy, czyli paliwo nie jest podawane.
1b.) dzieje sie tak do momentu kiedy obroty nie spadną do ok 1500, wtedy zostaje wznowione podawanie paliwa(wtrysk).
2.) Jesli obroty znajdują sie powyżej 1500obr/min a ponizej 2000 układ nie działa(paliwo cały czas jest podawane), pomimo zamknietej przepustnicy.
3.) Jeżeli wystepuje sytuacja opisana w punkcie 1a i nacisniemy pedał gazu(otworzymy przepustnice) ECU natychmiast wznowi podawanie paliwa.

Dotyczy to wszystkich źródeł zasilania w paliwo.


podawanie paliwa- wtrysk, otwarta dysza wolnych obrotów, otwarty zawór zasilania gazem. Nie chodzi o pompe i przewody paliwowe.

tomaszr33
12-05-2005, 21:57
NIGDY mi nie udało się zaobserwować spadku czasu wtrysku do zera na zasadzie 20ms - 0ms (kolejne po sobie czasy wtrysku), najczęściej wygłąda w to w sposób że z aktualnego podczas jazdy czasu wtrysku np 20ms po zamknięciu przepustnicy (zdięcie nogi z gazu - hamowanie silnikiem) następują czasy wtrysku 2 - 4ms, i po kilku czasami nawet kilkunastu sekundach czas wtrysku spada do zera.
Ponadto w przypadku układu elektronicznie sterowanego wtrysku zawsze są dwa układy sterujące dopływem powietrza do silnika:
1 - jest to przepustnica sterowana przy pomocy pedału gazu dla uproszenia przyjmiimy że zawsze sterowana jest mechanicznie linką
2 - układ regulacji (utrzymania) wolnych obrotów i to jest realizowane przez silnik krokowy który albo otwiera przepustnicę niezależnie od położenia pedału gazu - przy zdiętej nodze z gazu przepustnica jest uchylona, lub przez zawór bajpasa przepustnicy.
Tak że w żadnym przypadku nie można mówić o zamknięciu dopływu powietrza do silnika po zdieciu nogi z gazu.
przykładowe zachowanie się funkcji cut off w samochodach

- OMEGA 2.2 3 bieg 4000 rpm wtrysk 20-22ms cut off 2.5-3ms przez około 8s potem 0 do okołlo 1700 rpm
ten sam schemat przy innych samochodach
- ASTRA 1.6 3 4000 12-14 2.5- 3 4- 7
- MEGAN 1.4 3 4000 10-12 2 - 2.5 5
- VOLVO2.5TAUT. 4000 23-25 2 - 2.5 10
- Aklasa 1.6 3 4000 14-16 3 10-12
tak zachowują się typowe samochody produkowane w europie, wszystkie charakteryzują się czasem wtrysku na wolnych obrotach w przedziale 2.5 -4ms (milisekundy) i czasami maksymalnymi oscylującymi w granicy 14 - 16ms dla silników 1.4 - 1.6 i około 20 - 25ms dla silników większych.
Trochę inaczej wygląda (jezeli chodzi o wartości liczbowe) wprzypadku dużych silników 6 - 8 i więcej cylindrowych, tam czasy wtrysku na wolnych obrotach potrafią sięgaś 8ms a czas maksymalny nawet 40 - 60ms. Jednak zasada działania funkcji cut off jest taka sama.
To co piszę nie jest żadną teorią tylko obserwacjami konkretnych silników w konkretnych sytuacjach drogowych. Na to jaki jest czas krótkich czasów wtrysków po zdiąciu nogi z gazu zależy od prędkości obrotowej silnika, prędkości samochodu, altualnego przełożenia, temperatury silnika - tak z grubsza.
Podobnych obserwacj dokonałem na kilkudziesięciu samochodach i podkreśle to jeszcze raz NIGDY nie udało się zauważyć gwałtownego spadku czasu wtrysku benzyny do 0 przy zdięciu nogi z gazu.

Pawel
12-05-2005, 22:05
tomaszr33, czas wtrysku w fordzie przy nagrzanym silniku jest w granicach 2-4 ms. Przy zimnym ok 30ms.
Nikt nie pisze , ze dopływ powietrza jest całkowicie zamkniety.
Poza tym masz racje(ja to uprosciłem). W układach wtryskowych zaraz po puszczeniu pedału gazu dopływ paliwa nie jest odcinany gwałtownie , tylko najpierw zmniejszany do minimum a dopiro po kilku sekundach odcinany całkowicie. Dzieje sie tak dlatego, ze daje o sobie znać układ przyspieszonego biegu jałowego. Jest to po to aby silnik przez chwile był gotowy do normalnej pracy(wcisniecie pedału gazu) araz po to aby w układzie nie wystepowały zbyt duze naprężenia pojawiajace sie w takiej sytuacji.

tomaszr33
13-05-2005, 06:22
Dokładnie zgadzam się z tobą, ale własnie czasami takie drobne uproszczenia wypaczają rzeczywisty obraz procesu. :)))

Pawel
13-05-2005, 06:31
Dokładnie zgadzam się z tobą, ale własnie czasami takie drobne uproszczenia wypaczają rzeczywisty obraz procesu. :)))
Ale grunt to sie dogadać :)

tomaszr33
13-05-2005, 06:35
Dokładnie tak :))) i myślę że całe nieporozumienie wynikło z ograniczeń formy komunikacji :)))