Zobacz pełną wersję : [mk7] Jakie świece żarowe


llukas17
05-10-2008, 11:15
Witam.

Idzie zima więc muszę wymienić świece żarowe w aucie. Rok temu kupiłem Vegi i już została mi tylko 1 prawna.

Teraz chcę kupić coś lepszego co wytrzyma dłużej niż jeden sezon.

Co polecacie jakie firmy??

motorek26
05-10-2008, 12:10
może coś takiego http://www.ford.sklep.pl/sklep,1502,,,0 ... 826,0.html (http://www.ford.sklep.pl/sklep,1502,,,03,,pl-pln,246826,0.html)

bartstep
08-10-2008, 13:48
Temat swiec byl juz poruszany. Generalnie najlepiej kupic swiece motorcrafta lub brisk.
Swiece w escorcie (wg. specyfikacji producenta) musza rozgrzewac sie do 1040 stopni C. Te kupowane w sklepie, a nie dedykowane specjalnie do fordow, nagrzewaja sie standardowo do 850 - 900 stopni C.
Stad mozesz miec problemy z uruchomieniem auta w duzy mroz.

Doczytaj sobie jeszcze TUTAJ>>>
http://forum.fordclubpolska.org/viewtopic.php?f=72&t=57711

llukas17
10-10-2008, 13:33
A czy świece firmy NGK będą dobre bo słyszałem opinie że niby są dobre a nie chce kupić czegoś co za rok bądź pół będę musiał wymienić.

bartstep
13-10-2008, 06:42
Tu nie specjalnie chodzi o marke swiecy ile o jej parametry.
Czas grzania ok. 7 sek.
Temperatura zarnika okolo 1040 stopni C
Dlugosc zarnika: nie pamietam :) Ale jest w moim poprzednim poscie

Marka ma znaczenie psychologiczne :)

szatanek
19-10-2008, 23:13
A motorcraft nie ma nic wspólnego z producentem świec zarowych, to jest firma która tylko markuje nijako 'oryginalne' części dla forda, które to części są produkowane przez całkiem kogo innego. Jesli chodzi o świece to polecam Beru.

Schem
20-10-2008, 07:25
części są produkowane przez całkiem kogo innego. Jesli chodzi o świece to polecam Beru.
Świece Motorcraft, to właśnie Beru - przynajmniej do TDDi - pisałem nawet maila do Beru do Niemiec i potem rozmawiałem z przedstawicielem na Polskę, który sam do mnie się odezwał.

NGK robi świetne świece zapłonowe, ale nie słyszałem dobrych opinii na temat ich świec żarowych.
Inne są np. TUTAJ (http://sklep.intercars.com.pl/) - fajne opisy w sklepie, dużo wyjaśniają. Ceny spore, można kupić taniej.

szatanek
21-10-2008, 21:25
No własnie potwierdza sie to co napisałem Motorcraft nie jest producentem to tylko firma markująca. Swiece zarowe NGK tez są bardzo dobre.

zib25
24-10-2008, 18:55
Witam.Ja do swojego escorta kupiłem świece BERU dokładnie do tego modelu jaki posiadam i nie jestem do końca z nich zadowolony,wcześniejsze świece były tez BERU,ale od fiesty diesla i sprawowały sie dużo lepiej.

ee811
24-10-2008, 20:31
A ja powiem tyle wymieniłem na iskre ponoć firma znana a tu guzik po miesiącu przestała jedna grzać i teraz znowu muszę wymienić ale tym razem na motocrafta

sumek
26-10-2008, 22:13
Witam serdecznie,

Widząc, że temat świec jest bardzo popularny proszę o pomoc w podjęciu bezpośredniej i ostatecznej decyzji związanej właśnie z zakupem omawianych w poprzednich postach świec, gdyż silnik wysokoprężny w Mondeo jest w stanie działać przez baaardzo długi czas bez świec żarowych bez większych efektów dymnych. "Stan bezświecowy" (0 sprawnych) został niestety wykryty w przypadku mojego pojazdu, co jest karygodne i niedopuszczalne. Biorąc pod uwagę zamieszczone poniżej modele i ceny oraz doświadczenie Użytkowników i Klubowiczów, proszę o opinie dotyczące zakupu -> na który numer postawić.

http://sklep.intercars.com.pl/
1) BERU - GN 939 - 57,10 zł
2) BORG - BRG526385 - 27,18 zł
3) BOSCH - 0 250 202 130 - 47,79 zł
4) DENSO - DG-130/DNSDG130 - 62,96 zł
5) HKT - HKTB101 - 56,51 zł
6) ISKRA - 11721705 - 38,28 zł
7) NGK - D-POWER NR35- 51,26 zł
8) NGK - Y-525J - 43,09 zł
http://www.ford.sklep.pl/
9) Motorcraft - nr fabryczny: XS7U-6M090-BB - 42,50 zł

Z góry dziękuję za pomoc,
Sumek

Schem
27-10-2008, 06:30
Ja głosuję na numer 9 :fcp2
To są Beru, ale za bardzo dobrą cenę - tylko Iskry są od nich tańsze...

sumek
27-10-2008, 16:35
Dzięki za głos. Aktualnie na prowadzenie wysunęła się pozycja:

===9===

motorek26
27-10-2008, 18:04
ja też stawiam swój głos na 9

sumek
27-10-2008, 21:12
Dzięki za głos. Na prowadzeniu niezachwianie (dwoma głosami) pozycja:

===9===

bartstep
20-11-2008, 13:07
Dzisiaj zaglebilem sie w tematyke swiec zarowych ceramicznych.
- Szbciej sie nagrzewaja
- osiagaja wieksza temperature
- sa bardziej odporne na uszkodzenia
- maja wieksza trwalosc

Ciekawe... BOSCH wypuscil nowe swiece, ktore nagrzewaja sie juz w 2 sek. (polecam lekture na stronach firmowych).

Ale zeby nie bylo to na cale szczescie nasz rodzimy producent iskra-kielce tez robi zarowki do naszych silnikow (oznaczenie CW666).

NP.: ESCORT
WYBIERZ TYP 1.8 TD
CCM 1800
kW 66
PROD. OD 01.95
PROD. DO 02.99
TYP SILNIKA RFD/RFK
CYL. 4
ISKRA CERAMIC CW666
ISKRA METAL n/d
NAPIĘCIE 11,5V
:568: www.iskra-kielce.pl (http://www.iskra-kielce.pl)

A jesli ktos chcialby mnie posadzic o kryptoreklame na rzecz Iskry-Kielce to prosze bardzo :)
Juz dawno wyznaje zasade, ze nie ma co wypelniac kiesy zagranicznym koncernom, kiedy za nasze pieniadze mozna kupic nasz produkt (tak samo dobry lub lepszy) polski i dac zarobic ludziom, ktorzy tam pracuja. Dajmy prace Polakom i zatrzymujmy kapital w Polsce... nie ratumy kosztem Polski przedsiebiorcow zagranicznych! (Zdanie ekonomisty :) )


:fcp29

Seb0l
20-11-2008, 15:52
właśnie stoję przed wyborem świec do Fiesty, no i Iskra za 12 zł a Beru za 30 to jest trochę różnicy.. Chciałbym poznać opinię użytkowników świec Iskry, może ktoś już zamontował i opisze jak się sprawują?

bartstep
21-11-2008, 06:40
Tylko UWAZAJ!!!

W sklepach sa swiece firmy ISKRA (Slowenskie) i Iskra-Kielce (Polskie).

Uzywalem swiec ISKRA i niestety nie mam o nich zbyt dobrego zdania (juz to opisywalem na forum).
A tutaj zwracam uwage na swiece ceramiczne, ktore wg parametrow MUSZA byc lepsze od tych metalowych.

vader1978-05
24-11-2008, 17:01
odnośnie tematu, w sklepie forda powiedzieli mi że nigdy nie słyszeli o swiecach o żarniku 21mm, mają standardowe 18mm a juz nieraz na tym forum padało stwierdzenie że do silnika 1.8d mozna spokojnie wkręcić te o długości 21mm bez szkody dla silnika a z porzytkiem dla odpalenia zimnego silnika
gdzie dostac takie świece, nawierzył ktos może na allegro?

sajmon1
24-11-2008, 19:58
witam
vader1978-05gdzie dostac takie świece,
nasza Iskra Kielce ma o dł.21mm
wracam do mojej sprawy: czytam i śledzę o tych świecach, w końcu postanowiłem je wykręcić (są chyba dobre bo dł. żarnika jest 17mm, połowa dł. leci już po stożku, lekko odymione, bo mam trudności z zapalaniem w te "mrozki"), tu czytam i mam napisane na nich LDM 2021F.2, szukałem w googlach ale nie znalazłem że powinny być do mojego essiego.
I moje pytanie czy ich wywalać i kupować te nasze krajowe?

grzegorz79
31-12-2008, 12:12
Mam małe pytanie-drążąc temat świec okazuje się,że ogólnie są dwa rodzaje dłuzsze -odp.EZD 8 o napięciu 11,5V i krótsze odp.EZD 39 o napięciu 10V.Podobno te krótsze są do td endura-de,dłuższe do td i d.Wiec pomijając długość świecy-co powoduje różnica w napięciu-niższy pobór prądu?Inny czas nagrzewania?Co sadzicie o tych świecach ceramicznych,ma ktoś może jakieś doświadczenie z nimi?

sajmon1
18-02-2009, 11:43
Witam.
Chcę zasięgnąć opinii na temat świec żarowych; a mianowicie:
-do jakiego koloru powinien tak naprawdę się robić żarnik bo jedni mówią że do czerwonego a drudzy że raczej do białego, i czy na całej swojej długości?

pytam dlatego że mam problem z zapalaniem i w końcu się wziąłem za sprawdzenie świeczek, mam wkręcone jakieś LDM2021F.2 (podejrzewam że to są nie odpowiednie do mojego silnika) ale sprawdziłem kolor żarnika i nagrzewa się do koloru czerwonego na dł. ok 10mm i potem przekaźnik ich rozłancza ,a opór który zmierzyłem jest ok. 0,7ohm

kupiec
18-02-2009, 18:25
sajmon właśnie dzisiaj byłem w sklepie pytać o świece do mojego (nie endura) i przy okazji dowiedziałem się że do endura świece z firmy NGK nr5 kosztują 30 PLNów za szt.
co do grzanie świecy to powinien się żarzyć końcówka i do białości.

bzyl
18-02-2009, 20:08
ja kupiłem na allegro świece iskry ceramiczne są super auto pali jak nowe http://moto.allegro.pl/item554288154_ce ... cw666.html (http://moto.allegro.pl/item554288154_ceramiczne_swiece_zarowe_ford_cw666. html)

sajmon1
19-02-2009, 18:26
dzięki co do koloru -białego- :fcp1 chyba właśnie z tego powodu miałem trudności z zapalaniem, jak będę miał czas to sobie je wymienię, mój wybór padł na CW666

jonteczek
20-02-2009, 15:29
mój wybór padł na CW666

jak wymienisz, daj znać, czy jest poprawa, bo też rozważam ich zakup :fcp4

zauważcie moi mili, że taka NGK D-Power 5 ma długość żarnika 17mm a Iskra Ceramic CW666 ma 21mm - słyszałem, że to robi duużą różnicę...

bzyl
24-02-2009, 12:20
jak wymienisz, daj znać, czy jest poprawa, bo też rozważam ich zakup :fcp4

zauważcie moi mili, że taka NGK D-Power 5 ma długość żarnika 17mm a Iskra Ceramic CW666 ma 21mm - słyszałem, że to robi duużą różnicę...

witam ponownie , z tego co się oriętuje to do naszych silników bardziej zalecane są NGK D-Power 3 dlatego że mają dłuższy element grzewczy 20.5 mm tak zwany żarnik

jonteczek
24-02-2009, 17:57
witam ponownie , z tego co się oriętuje to do naszych silników bardziej zalecane są NGK D-Power 3 dlatego że mają dłuższy element grzewczy 20.5 mm tak zwany żarnik


no tak, ale do mojej Endury są przewidziane świece z żarnikiem 17,5mm - D-Power 5
dziwi mnie to, bo przecież głowice w Endurach i zwykłych 1,8D są identyczne ;/ skąd zatem ten krótszy żarnik? chyba po to, żeby utrudnić odpalanie na mrozie...

grzegorz79
24-02-2009, 18:20
W orginale do td i d-ezd8(dłuższe),td endura-de ezd39-(krótsze).Róznią sie też gruboscią-dłuzsze są cieńsze,krótsze są grubsze,oraz napięciem-ezd 8-11,5V ,ezd 39 10V.Wg katalogu mam krótsze,w tej chwili CW 666,pali super.Wczesniej miałem Boscha,najpierw krótkie,potem dłuższe i w zasadzie nie widzialem różnicy.

jonteczek
24-02-2009, 20:37
W orginale do td i d-ezd8(dłuższe),td endura-de ezd39-(krótsze).Róznią sie też gruboscią-dłuzsze są cieńsze,krótsze są grubsze,oraz napięciem-ezd 8-11,5V ,ezd 39 10V.Wg katalogu mam krótsze,w tej chwili CW 666,pali super.Wczesniej miałem Boscha,najpierw krótkie,potem dłuższe i w zasadzie nie widzialem różnicy.

a to Ty masz Endure?

sam teraz nie wiem... taka CW666 potrzebuje 11.5V a w endurze przekaźnik podaje 10V (ponieważ takie świece są przewidziane wg katalogu) - czy nie będzie ona przez to słabiej grzać?

grzegorz79
25-02-2009, 10:07
Wg katalogów,jak i książki obsługi powinienem mieć EZD 39-silnik 1.8 td endura-de 97, 70KM.Z świec które miałem( zwykłe odpowiedniki EZD 8 i 39) najlepiej odpala mi na ceramicznych odpowiednikach EZD8-CW 666.

jonteczek
25-02-2009, 10:11
ja mam Endura-DE wolnossący 60KM z 1996r Fiesta mk4.
Aktualnie mam w nim NGK D-Power 5 (10V, 17,5mm) bo takie są do niego przewidziane (wszyscy sprzedawcy mi tak mówią)

Zastanawiam się czy coś się stanie jak zastąpie je CW666, bo są dłuższe i mają inne napięcie...

grzegorz79
25-02-2009, 11:58
[QUOTE=jonteczek

Zastanawiam się czy coś się stanie jak zastąpie je CW666, bo są dłuższe i mają inne napięcie...[/QUOTE]

U mnie nic sie nie stało.... poza tym,że pali teraz pięknie jak nigdy.

jonteczek
25-02-2009, 12:19
U mnie nic sie nie stało.... poza tym,że pali teraz pięknie jak nigdy.

w takim razie przekonałeś mnie :) kupuje CW666

matrog19
26-02-2009, 15:47
Z tymi świecami to naprawdę koledzy jest wielka niewiadoma. Ja do swojej endury kupiłem oryginały ezd 39 według katalogu no i takie miałem wcześniej wkręcone. Jak się zima zaczęła to myślałem, że ten samochód mnie do szału doprowadzi. Wogóle zapalać nie chciał. Pojechałem do pompiarza a on wykręcił wtrysk i spojrzał... od razu mi się zapytał kto wymieniał te świece... Stwierdził że są za krótkie i nie grzeją tam gdzie powinny to mieszanka na mrozie nie może się zapalić. Wymienił mi na te dłuższe 21mm i samochód po jednym grzaniu nawet w duże mrozy pali od strzała... Pozdrawiam

jonteczek
26-02-2009, 21:44
Z tymi świecami to naprawdę koledzy jest wielka niewiadoma. Ja do swojej endury kupiłem oryginały ezd 39 według katalogu no i takie miałem wcześniej wkręcone. Jak się zima zaczęła to myślałem, że ten samochód mnie do szału doprowadzi. Wogóle zapalać nie chciał. Pojechałem do pompiarza a on wykręcił wtrysk i spojrzał... od razu mi się zapytał kto wymieniał te świece... Stwierdził że są za krótkie i nie grzeją tam gdzie powinny to mieszanka na mrozie nie może się zapalić. Wymienił mi na te dłuższe 21mm i samochód po jednym grzaniu nawet w duże mrozy pali od strzała... Pozdrawiam
tylko Ford może wiedzieć, po co w identycznej głowicy skracać świece z 20,5mm do 17,5mm i zmniejszyć napięcie z 11,5V do 10V xd

sajmon1
05-03-2009, 19:23
witam
wymieniłem teraz te świece na CW666, ale na razie jest mi trudno coś powiedzieć.

chciałem się jeszcze dowiedzieć: czy mam oryginalny przekaźnik do rozłączania świec (grzeje świece przez 8sek.), jest on czarny o nr G1UHD 93AG 14N089 F1B V23136-J4-X34 70A, proszę o weryfikację

grzegorz79
07-03-2009, 09:13
witam
wymieniłem teraz te świece na CW666, ale na razie jest mi trudno coś powiedzieć.

chciałem się jeszcze dowiedzieć: czy mam oryginalny przekaźnik do rozłączania świec (grzeje świece przez 8sek.), jest on czarny o nr G1UHD 93AG 14N089 F1B V23136-J4-X34 70A, proszę o weryfikację
Mam taki sam 1,8 td 97,model 96

sajmon1
09-03-2009, 08:32
dzięki

PaWeL765
19-03-2009, 19:57
Mam problem ze swiecami w Focusie 1.8 TDCI 2002r. Problem polega na tym iz swiece za krotko sie grzeja i musze je podgrzewac wyłączajac i włączajac zapłon jaka moze byc tego przyczyna?? Dodam iż świece byly niedawno wymieniane.

matrog19
19-03-2009, 21:13
A po czym kolego określasz, że krótko grzeją bo jak po kontrolce to w tdci ona gaśnie po sekundzie... A słabo ci odpala jeżeli grzejesz raz czy co się dzieje??? W tych silnikach potrzeba lepszego podgrzania bodajrze dopiero gdy temp spadnie poniżej -10 a wcześnie to i beź świec jeżeli reszta dobra by palił...

trocse
20-03-2009, 19:59
Z tymi świecami to naprawdę koledzy jest wielka niewiadoma. Ja do swojej endury kupiłem oryginały ezd 39 według katalogu no i takie miałem wcześniej wkręcone. Jak się zima zaczęła to myślałem, że ten samochód mnie do szału doprowadzi. Wogóle zapalać nie chciał. Pojechałem do pompiarza a on wykręcił wtrysk i spojrzał... od razu mi się zapytał kto wymieniał te świece... Stwierdził że są za krótkie i nie grzeją tam gdzie powinny to mieszanka na mrozie nie może się zapalić. Wymienił mi na te dłuższe 21mm i samochód po jednym grzaniu nawet w duże mrozy pali od strzała... Pozdrawiam

No właśnie mój zapalał w nawet w -25, ale tylko po 2-3 podgrzewaniach. On nie jest w stanie zapalić od pierwszego grzania nawet w okolicach zera. Ale po 2 grzaniach pali od strzału. Tak już kupiłem. A teraz jeszcze ciekawiej - lubi rano zapalić prawidłowo i... zgasnąć po 10 sekundach. Iść po nowe świece zatem?

PaWeL765
20-03-2009, 20:08
W temperaturze okolo 2*C, 3*C gdy mu podgrzeje raz to nie chce zapalic, zaskakuje dopiero po dwóch, trzech podgrzaniach.

matrog19
21-03-2009, 10:05
zgasnąć po 10 sekundach. Iść po nowe świece zatem?
jak by świece były niedobre to by wogole nie zapalił. Prawdopodobnie ci sie zapowietrza. Miałem to samo... zapaliłem pochodził 5-10sek i zgasł. Potem pompowanie ręczną pompką i znów zapalał. Rozwiązaniem jest regeneracja ręcznej pompki paliwa.

W temperaturze okolo 2*C, 3*C gdy mu podgrzeje raz to nie chce zapalic, zaskakuje dopiero po dwóch, trzech podgrzaniach. a u ciebie kolego wina nie tkwi w świecach skoro są nowe. U tdci to świece tak jak juz napisałem odbrywają rolę przy temp poniżej -10... Wielu kolegów na forum pisało że tdci palił im dobrze na wszystkich spalonych świecach dopiero jak zaczęły się mrozy to zacząl sie problem.

trocse
21-03-2009, 12:59
jak by świece były niedobre to by wogole nie zapalił. Prawdopodobnie ci sie zapowietrza. Miałem to samo... zapaliłem pochodził 5-10sek i zgasł. Potem pompowanie ręczną pompką i znów zapalał. Rozwiązaniem jest regeneracja ręcznej pompki paliwa.


Zbaczam z tematu świec ale krótko powiem że się z powyższym zgadzam, na to wygląda że nie dostaje odpowiedniej ilości paliwa. Stało się to nagle, zaraz po mrozach i jest teraz w stadium takim, że po zgaśnięciu zapalam jeszcze raz i leciutko potelepie ale przestaje. Prawdopodobnie od tego się zaczyna i potem jest coraz gorzej. Natomiast wspomniana pompka ręczna staje się twarda już po 1-2 naciśnięciach. I bądź tu mądry. Zacznę od filtra paliwa, sprawdzę świece i zacznę kombinować dalej. SORRY ZA OT.

matrog19
21-03-2009, 14:14
Prawdopodobnie od tego się zaczyna i potem jest coraz gorzej. Natomiast wspomniana pompka ręczna staje się twarda już po 1-2 naciśnięciach nie pacz kolego na twardość pompki bo to że jest twarda to świadczy wyłącznie o szczelności membrany. W środku pompki są dwa takie gumowe zaworki w kształcie pinezek i to one odpowiadają za cofanie bo z czasem się guma robi twarda i przepuszcza. Miałem tak u siebie.

PaWeL765
21-03-2009, 15:17
u ciebie kolego wina nie tkwi w świecach skoro są nowe. U tdci to świece tak jak juz napisałem odbrywają rolę przy temp poniżej -10... Wielu kolegów na forum pisało że tdci palił im dobrze na wszystkich spalonych świecach dopiero jak zaczęły się mrozy to zacząl sie problem.A wiec w czym moze tkwic problem??

bzyl
22-03-2009, 11:06
witam nie wiem jak w fokusie ale u mnie w escorcie był zepsuty przekażnik grzania świec może warto sprawdzić

mrovva
12-10-2009, 19:49
To jak z tymi świeczkami?? Polecacie iskry? Wlasnie idzie zima i sie tak zastanawiam na jakie wymienic w essim czy iskry cv666 czy NGK D-POWER 3?? ;)
pozdr

matrog19
13-10-2009, 11:34
Z iskrą nie miałęm doczynienia ale widać, że ludzie je chwala. Ja w essim mam NGK i te polecili mi właśnie w sklepie. Rok temu je wymieniłem i do tej pory git. Wcześniej były motorcrafty i chyba od nowości czyli grunia 95r bo były strasznie pordzewiałe już. W mondeo mam Beru od roku i też sobie chwale ;)

glazik5
14-10-2009, 20:30
swiece platynowo-irydowe.

a z tego co mi wiadomo, w wiekszosci nowych diesli, swiece grzeja komore silnika do momentu uzyskania normalnej temperatury.

Brage
21-10-2009, 13:16
Ok, to i ja się dołączę do pytań o świece.
Czy ktoś się spotkał z różnymi rozmiarami gwintów na świecy żarowej w Endura-DE 70KM?
Sprzedawca powiedział, że świece będą do zmiany, ale nie może dobrać właśnie tego gwintu, dlatego nie podmienione. Kupiłem NGK Y937-R - w opisach jest właśnie ten silnik, więc powinny pasować.

Co do odpalania samochodu. Na średnio rozgrzanym, bądź zimnym przy temperaturze -0,5, jak jest sucho, to odpala "od strzału", ze 2s po zgaśnięciu kontrolki. Jak się robi mokro, to dopiero za drugim razem, czasem muszę "podpompować", ale też bez dużych problemów. Na zimnym zadymi w takim "normalnym kolorze", potem, w trakcie jazdy, nie dymi w ogóle praktycznie. Świece pomogą mu odpalać?

rustin
21-10-2009, 17:30
Nie wiem czy właśnie czy to jakiś zbieg okoliczności czy co ale u mnie jak pada już 3 dzień to też gorzej pali niż jak był 1 stopień.

glazik5
22-10-2009, 06:26
ostatnio mialem ten problem, i opisywalem go na forum. najpierw sprawdzcie kable od aku do rozrusznika i alternatora. zatkajcie polke nad akumulatorem, zeby woda nie leciala na klemy i zeby nie robily zwarcia. posmarujcie laczenia na klemach jakims smarem, czy tez wazelina techniczna. wszystko docisnijcie bardzo mocno. jak nie pomoze to szukac magika :)

maniek1277
15-04-2010, 15:44
tak się zastanawiam z tą wilgotnością powietrza co piszecie że gorzej pali to ja bym obstawił filtr powietrza -jeśli dawno nie wymieniany zakurzony a jak kurz nawilgnie i zwiększy swoją objętość to powietrze trudniej ma się przecisnąć -
łatwo sprawdzić przed odpaleniem na kaloryfer a potem pod kompresor i do autka jednorazowo powinno pomóc