krzych
18-11-2003, 19:08
(Post wysłany przez kkk)
Nowy Ford Mondeo z silnikiem spełniającym normę Euro 4
W październiku na wybranych rynkach Europy pojawi się wersja Forda Mondeo z silnikiem Duratorq TDCi spełniającym normę ekologiczną Euro 4. Nowa jednostka o mocy 130 KM w wykonaniu standardowym spełnia najostrzejsze normy czystości spalin Euro 4, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2005 r. Do tego czasu nabywcy w wielu krajach Europy wybierający wersję Euro 4 mogą liczyć na znaczące ulgi w podatku drogowym (np. w Niemczech nawet do 614 euro).
Obok drobnych zmian konstrukcyjnych w samym silniku i modyfikacji układu wtryskowego, umożliwiających spełnienie ostrzejszych norm emisji Euro 4, nowy silnik otrzymał także turbosprężarkę z elektrycznym układem zmiany geometrii łopatek turbiny. W połączeniu z korektami charakterystyki termodynamicznej silnika nowa turbosprężarka w widoczny sposób poprawia własności dynamiczne silnika w dolnych zakresach obrotów. Silnik także szybciej reaguje na dodawanie gazu.
W efekcie uzyskano znaczące rozszerzenie zakresu użytecznych obrotów silnika.
W dolnych zakresach obrotów silnik TDCi Forda Mondeo w wersji spełniającej normę Euro 4 dysponuje wyższymi wartościami użytecznego momentu niż jakikolwiek inny silnik wysokoprężny porównywalnej klasy. W większości silników dieslowskich znaczące wartości momentu są dostępne dopiero od około 1800 obr/min. Natomiast silnik TDCi nowego Forda Mondeo w wersji Euro 4 uzyskuje znaczące przyrosty momentu obrotowego od wartości aż o 500 obr/min niższej.
Poszerzenie zakresu użytecznych wartości momentu i zmiana krzywej przyrostu momentu w taki sposób, że znaczące wartości momentu są dostępne już w niższych zakresach obrotów silnika znalazło odzwierciedlenie w lepszych ogólnych osiągach oraz lepszym i bardziej elastycznym przyspieszaniu na poszczególnych biegach.
O ile maksymalne osiągi silnika Forda Mondeo w wersji Euro 4 są na poziomie obecnej wersji Euro 3, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h wynoszącym 9,8 sekundy i maksymalną prędkością 208 km/h, to wersja Euro 4 zapewnia znacznie lepsze przyspieszenie na poszczególnych biegach, a więc w rzeczywistych warunkach jazdy. Na przykład, na 5 biegu Ford Mondeo z silnikiem Euro 4 przyspiesza od 60 do 110 km/h w 13,2 sekundy, podczas gdy wersja Euro 3 potrzebuje 13,9 sek. Na 6 biegu silnik Euro 4 zapewnia przyspieszenie od 70 do 100 km/h w 12,8 sek. w porównaniu z 13,7 sek. dla wersji Euro 3.
Ruszanie na drugim biegu, czego oczekuje wielu kierowców aut z silnikiem diesla, jest możliwe, choć taki styl jazdy nie daje żadnych korzyści pod względem dynamiki. Krzywa przyrostu mocy i momentu obrotowego, szczególnie przy niższych obrotach, przebiega łagodnie i w sposób dający się łatwo kontrolować przez kierowcę. Tym samym uniknięto zbyt gwałtownych skoków mocy przy niskich obrotach, często spotykanych w silnikach wysokoprężnych z turbodoładowaniem.
Z punktu widzenia konstruktorów Forda znacznie ważniejsze od nominalnej poprawy mocy i momentu było niemal całkowite wyeliminowanie składników toksycznych pozostałych po spaleniu mieszanki.
W tym celu zoptymalizowano i dopracowano rozwiązania mające na celu daleko idące obniżenie toksyczności spalin. ścisła współpraca ze specjalistami od silników wysokoprężnych firm Delphi i Ricardo pomogła w dalszym udoskonaleniu procesu wtrysku paliwa.
Szczegółowe kroki zmierzające do zwiększenia precyzji pracy silnika objęły:
* Nowe końcówki wtryskiwaczy firmy Delphi o mniejszej średnicy otworu rozpylającego (0,110 mm w porównaniu z 0,180 mm w poprzedniej wersji), pozwalające na jeszcze drobniejsze rozpylenie mieszanki w komorze spalania
* Zastosowanie siedmiu kanałów zasilania wtryskiwaczy, a nie sześciu jak poprzednio.
* Modyfikację kształtu i anodyzowanie powierzchni komór spalania we wgłębieniach w denkach tłoków.
* Turbosprężarkę Garrett GT 20 firmy Allied Signal, z układem elektrycznej zmiany geometrii łopatek turbiny napędzanym silniczkiem elektrycznym. Układ taki daje większy zakres regulacji w porównaniu z układami podciśnieniowymi stosowanymi we wszystkich poprzednich silnikach wysokoprężnych.
* Nowy zawór układu recyrkulacji spalin sterowany czujnikiem, dający daleko bardziej precyzyjny i natychmiastowy odczyt parametrów przepływu gazów.
* Większy i bardziej wydajny katalizator spalin
Ford Mondeo z silnikiem TDCi w wersji Euro 4 zastąpi wersję z jednostką Euro 3 najpierw na rynku brytyjskim i niemieckim. Natomiast Mondeo ze słabszym silnikiem TDCi o mocy 115 KM z podobnymi modyfikacjami i w wersji Euro 4 pojawi się w sprzedaży na obu tych rynkach na początku 2004 roku.
Fabryczne normy zużycia paliwa dla Forda Mondeo ze 130-konnym silnikiem TDCi Euro 4 wynoszą 8,1 l/100 km w mieście i 4,8 l/100 km na szosie, przy średnim zużyciu wynoszącym 6,0 l/100 km (pomiar według oficjalnego europejskiego cyklu pomiarowego). Poziom emisji CO2 wynosi 159 gramów na kilometr.
... jest tego \"troszkę\" ;)
Nowy Ford Mondeo z silnikiem spełniającym normę Euro 4
W październiku na wybranych rynkach Europy pojawi się wersja Forda Mondeo z silnikiem Duratorq TDCi spełniającym normę ekologiczną Euro 4. Nowa jednostka o mocy 130 KM w wykonaniu standardowym spełnia najostrzejsze normy czystości spalin Euro 4, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2005 r. Do tego czasu nabywcy w wielu krajach Europy wybierający wersję Euro 4 mogą liczyć na znaczące ulgi w podatku drogowym (np. w Niemczech nawet do 614 euro).
Obok drobnych zmian konstrukcyjnych w samym silniku i modyfikacji układu wtryskowego, umożliwiających spełnienie ostrzejszych norm emisji Euro 4, nowy silnik otrzymał także turbosprężarkę z elektrycznym układem zmiany geometrii łopatek turbiny. W połączeniu z korektami charakterystyki termodynamicznej silnika nowa turbosprężarka w widoczny sposób poprawia własności dynamiczne silnika w dolnych zakresach obrotów. Silnik także szybciej reaguje na dodawanie gazu.
W efekcie uzyskano znaczące rozszerzenie zakresu użytecznych obrotów silnika.
W dolnych zakresach obrotów silnik TDCi Forda Mondeo w wersji spełniającej normę Euro 4 dysponuje wyższymi wartościami użytecznego momentu niż jakikolwiek inny silnik wysokoprężny porównywalnej klasy. W większości silników dieslowskich znaczące wartości momentu są dostępne dopiero od około 1800 obr/min. Natomiast silnik TDCi nowego Forda Mondeo w wersji Euro 4 uzyskuje znaczące przyrosty momentu obrotowego od wartości aż o 500 obr/min niższej.
Poszerzenie zakresu użytecznych wartości momentu i zmiana krzywej przyrostu momentu w taki sposób, że znaczące wartości momentu są dostępne już w niższych zakresach obrotów silnika znalazło odzwierciedlenie w lepszych ogólnych osiągach oraz lepszym i bardziej elastycznym przyspieszaniu na poszczególnych biegach.
O ile maksymalne osiągi silnika Forda Mondeo w wersji Euro 4 są na poziomie obecnej wersji Euro 3, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h wynoszącym 9,8 sekundy i maksymalną prędkością 208 km/h, to wersja Euro 4 zapewnia znacznie lepsze przyspieszenie na poszczególnych biegach, a więc w rzeczywistych warunkach jazdy. Na przykład, na 5 biegu Ford Mondeo z silnikiem Euro 4 przyspiesza od 60 do 110 km/h w 13,2 sekundy, podczas gdy wersja Euro 3 potrzebuje 13,9 sek. Na 6 biegu silnik Euro 4 zapewnia przyspieszenie od 70 do 100 km/h w 12,8 sek. w porównaniu z 13,7 sek. dla wersji Euro 3.
Ruszanie na drugim biegu, czego oczekuje wielu kierowców aut z silnikiem diesla, jest możliwe, choć taki styl jazdy nie daje żadnych korzyści pod względem dynamiki. Krzywa przyrostu mocy i momentu obrotowego, szczególnie przy niższych obrotach, przebiega łagodnie i w sposób dający się łatwo kontrolować przez kierowcę. Tym samym uniknięto zbyt gwałtownych skoków mocy przy niskich obrotach, często spotykanych w silnikach wysokoprężnych z turbodoładowaniem.
Z punktu widzenia konstruktorów Forda znacznie ważniejsze od nominalnej poprawy mocy i momentu było niemal całkowite wyeliminowanie składników toksycznych pozostałych po spaleniu mieszanki.
W tym celu zoptymalizowano i dopracowano rozwiązania mające na celu daleko idące obniżenie toksyczności spalin. ścisła współpraca ze specjalistami od silników wysokoprężnych firm Delphi i Ricardo pomogła w dalszym udoskonaleniu procesu wtrysku paliwa.
Szczegółowe kroki zmierzające do zwiększenia precyzji pracy silnika objęły:
* Nowe końcówki wtryskiwaczy firmy Delphi o mniejszej średnicy otworu rozpylającego (0,110 mm w porównaniu z 0,180 mm w poprzedniej wersji), pozwalające na jeszcze drobniejsze rozpylenie mieszanki w komorze spalania
* Zastosowanie siedmiu kanałów zasilania wtryskiwaczy, a nie sześciu jak poprzednio.
* Modyfikację kształtu i anodyzowanie powierzchni komór spalania we wgłębieniach w denkach tłoków.
* Turbosprężarkę Garrett GT 20 firmy Allied Signal, z układem elektrycznej zmiany geometrii łopatek turbiny napędzanym silniczkiem elektrycznym. Układ taki daje większy zakres regulacji w porównaniu z układami podciśnieniowymi stosowanymi we wszystkich poprzednich silnikach wysokoprężnych.
* Nowy zawór układu recyrkulacji spalin sterowany czujnikiem, dający daleko bardziej precyzyjny i natychmiastowy odczyt parametrów przepływu gazów.
* Większy i bardziej wydajny katalizator spalin
Ford Mondeo z silnikiem TDCi w wersji Euro 4 zastąpi wersję z jednostką Euro 3 najpierw na rynku brytyjskim i niemieckim. Natomiast Mondeo ze słabszym silnikiem TDCi o mocy 115 KM z podobnymi modyfikacjami i w wersji Euro 4 pojawi się w sprzedaży na obu tych rynkach na początku 2004 roku.
Fabryczne normy zużycia paliwa dla Forda Mondeo ze 130-konnym silnikiem TDCi Euro 4 wynoszą 8,1 l/100 km w mieście i 4,8 l/100 km na szosie, przy średnim zużyciu wynoszącym 6,0 l/100 km (pomiar według oficjalnego europejskiego cyklu pomiarowego). Poziom emisji CO2 wynosi 159 gramów na kilometr.
... jest tego \"troszkę\" ;)