Zobacz pełną wersję : [mk1] Obroty a prędkość


kawa420
23-11-2008, 15:43
Witam

Niedawno kupiłem mondeo 1.8 16V z '93 roku i zdziwiły mnie wysokie obroty na poszczególnych biegach przy niezbyt dużych prędkościach. A mianowicie na V biegu przy prędkości 110 km/h mam aż 3500 obr./min.
Czy ta skrzynia nie jest jakaś dziwnie za krótka?

A jak jest u was z obrotami?

motorek26
23-11-2008, 16:05
a jakie masz kołą i opony
ja mam 185/65R14 i przy 100km/h mam 2500obr/min na V biegu

kawa420
23-11-2008, 16:27
195/60 R15

dyda6joe
23-11-2008, 18:22
no właśnie nie jest to fajne np w moim przypadku. 100km/h a 3100obr/min. wolałbym większe rozciągnięcie

MrSylwek
23-11-2008, 18:32
Przecież rozmiar opon nie zmieni przełożenia skrzyni biegów. Tylko zmieni wskazanie prędkości w stosunku do rzeczywistego.Czy z oponami 185/50/14 czy 195/65/15 będzie miał 3500 przy 100km/h na prędkościomierzu. Faktycznie trochę krótka ja przy 100 mam troszke ponad 3000.

mr_yagooda
23-11-2008, 19:08
ten typ tak poprostu ma u mnie w 2.0 mam podobnie grubo ponad 3000rpm dla 100km/h ewidentnie brakuje VI biegu w tej skrzyni :p

junior123
23-11-2008, 20:28
Witam,
Faktycznie przydałby się VI bieg :fcp1
U mnie przy prędkości 100km/h jest prawie 3000 obr/min.

Marix
23-11-2008, 21:19
Przecież rozmiar opon nie zmieni przełożenia skrzyni biegów. Tylko zmieni wskazanie prędkości w stosunku do rzeczywistego.Czy z oponami 185/50/14 czy 195/65/15 będzie miał 3500 przy 100km/h na prędkościomierzu. Faktycznie trochę krótka ja przy 100 mam troszke ponad 3000.

Jak nie zmienia kolego...
można powiedziec ze zmienia, zmiana opon to dodatkowa "przekładnia"
dasz mniejsze koła to auto sie bedzie szybciej rozpędzalo, ale spadnie mu Vmax, obroty przy danej prędkości będą wyższe, bo bedzie trzeba szybciej kręcić kołami zeby daną prędkośc osiagnac.

przy wiekszych kołach auto bedzie szybsze, ale bedzie sie wolniej rozpędzało, obroty będą niższe

dyda6joe
23-11-2008, 21:26
no dokładnie. nie na darmo do szybszych aut (ten sam model, masa itd a o większych mocach)daje się większe koła(nie mówiąc o szerokości). tak to na prosty sposób rozumiem. np v6 nie dają na 14stkach (pomijając kwestię tarcz)

Marix
23-11-2008, 21:48
Dlatego tez w maluchu są male koła, bo gdyby do malucha dac 16tki zakladajac ze by weszly to juz w ogole by sie nie rozpędzał

qrzyh
23-11-2008, 21:59
Przecież rozmiar opon nie zmieni przełożenia skrzyni biegów. Tylko zmieni wskazanie prędkości w stosunku do rzeczywistego.Czy z oponami 185/50/14 czy 195/65/15 będzie miał 3500 przy 100km/h na prędkościomierzu. Faktycznie trochę krótka ja przy 100 mam troszke ponad 3000.

Jak nie zmienia kolego...
można powiedziec ze zmienia, zmiana opon to dodatkowa "przekładnia"
dasz mniejsze koła to auto sie bedzie szybciej rozpędzalo, ale spadnie mu Vmax, obroty przy danej prędkości będą wyższe, bo bedzie trzeba szybciej kręcić kołami zeby daną prędkośc osiagnac.

przy wiekszych kołach auto bedzie szybsze, ale bedzie sie wolniej rozpędzało, obroty będą niższe

No tak, ale koledze MrSylwek chodzilo o to, ze niezaleznie od rozmiaru opon na liczniku przy danych obrotach bedzie mial zawsze ta sama predkosc, pomijajac fakt zmiany predkosci faktycznej :fcp3

Marix
23-11-2008, 22:29
Znasz zasade budowy licznika rowerowego?

jak ustawisz sobie licznik dla kola o srednicy 205 mm, i bedziez jechal na przełożeniu X i kręcił pedałami 60 razy na minute i jechal z prędkoscią 20 km, po czym założysz mniejsze koło, o srednicy 180 mm, to co sie stanie?

licznik pokaże większą prędkośc bo bedzie dostawał wiecej impulsów.
Ty pomimo ze dalej będziesz kręcił 60 obrotów na minute to prędkosc spadnie, bo koło pokonuje mniejsza drogę gdyż ma mniejsza średnice

zaleznosc prędkości liniowej koła od obrotów pedałow jest wprost proporcjonalna


edit: Uważasz ze zjawisko przeklamywania licznika nie wystepuje w takiej formie, ze po zmianie kół pokazuje on inną wartosc niz wczesniej przy tej samej predkosci?
Czyli ze licznik zawsze pokazuje to samo a zmienia sie tylko predkosc rzeczywista?

cherry24
24-11-2008, 22:18
u mnie przy 2700 rpm osiagam 100km/h a przy 3000 rpm mam tak 108 km/h koła zimowe 14'/185/65 silnik 1.6

dyda6joe
24-11-2008, 22:23
u mnie przy 2700 rpm osiagam 100km/h a przy 3000 rpm mam tak 108 km/h koła zimowe 14'/185/65 silnik 1.6
no i to jest najciekawsze już całkiem. jak czytam(również w innym wątku) to duży silnik ma np 3200 przy 100 a mniejszy mniej obrotów. jak myślicie czy nie byłoby logiczne żeby odwrócić tą sytację? mniejszy z ciaśniejszą skrzynią a większy jako że i prędkość większa to zakresy biegów rozciągnąć

adch78
25-11-2008, 12:37
Dzisiaj sprawdziłem i przy 100-tce miałem 2500. Pojemność 1,6

PoLoMK1
25-11-2008, 13:11
Ja przy 100 km/h też mam ponad 3000 obrotów ,trochę lipa ,ale co poradze :) A przy 200 km/h mam jakieś okolice 7000 obrotów ,hehe :)

qrzyh
25-11-2008, 17:21
Znasz zasade budowy licznika rowerowego?

jak ustawisz sobie licznik dla kola o srednicy 205 mm, i bedziez jechal na przełożeniu X i kręcił pedałami 60 razy na minute i jechal z prędkoscią 20 km, po czym założysz mniejsze koło, o srednicy 180 mm, to co sie stanie?

licznik pokaże większą prędkośc bo bedzie dostawał wiecej impulsów.
Ty pomimo ze dalej będziesz kręcił 60 obrotów na minute to prędkosc spadnie, bo koło pokonuje mniejsza drogę gdyż ma mniejsza średnice

zaleznosc prędkości liniowej koła od obrotów pedałow jest wprost proporcjonalna


edit: Uważasz ze zjawisko przeklamywania licznika nie wystepuje w takiej formie, ze po zmianie kół pokazuje on inną wartosc niz wczesniej przy tej samej predkosci?
Czyli ze licznik zawsze pokazuje to samo a zmienia sie tylko predkosc rzeczywista?

heh, chyba sie nie rozumiemy :fcp4

Uwazam, ze licznik rowerowy nijak ma sie do licznika samochodowego, bo ten niestety nie pobiera danych z obrotow kol, wiec porownanie uwazam za nietrafne :fcp13

Ale chcac wytlumaczyc o co mi chodzilo postaram sie to napisac jeszcze raz, wielkosci opon i predkosci przy danych obrotach sa przykladowe :fcp4 :
-majac koleczka 205/55/16 mamy na liczniku 3tys obrotów i 100km/h --> jedziemy faktycznie 100km/h.
-majac koleczka 215/55/17 mamy na liczniku 3tys obrotów i niezmiennie 100km/h --> jedziemy ponad 100km/h.
-majac koleczka 195/55/15 mamy na liczniku 3 tys obrotow, i dalej niezaleznie od opon 100km/h, a faktycznie --> jedziemy mniej niz 100km/h.

Sedno mojej wypowiedzi pogrubilem, mam nadzieje ze wszystko juz jest jasne :fcp2
_______________________________

Jeśli chodzi o obroty, nie wiem ile mam przy 100km/h, ale 3500rpm to ok 135km/h na liczniku.pozdrowka :fcp7

ufowroc
25-11-2008, 17:37
U mnie przy 100 mam 2400, przy 120 mam 3000, przy 160 mam 4000 a przy 200 mam 5000obr.

dyda6joe
25-11-2008, 18:42
tak by było idealnie. pewnie spalanie mniejsze niż u mnie jak jadę szybko

mariusz_1982san
25-11-2008, 20:35
qrzyh, a moim skromnym zdaniem to w każdym z tych trzech przypadków które podałeś to jedziesz 100 km/h bo skrzynia biegów pracuje cały czas niezmiennie niezależnie od oponek ;) ale to tylko moje skromne zdanie

mdx
25-11-2008, 21:39
qrzyh masz rację. gdy założyłem mniejsze koła to mogę stwierdzić, iż przy tych samych wskazaniach liczników w praktyce jechałem kilka km/h wolniej (potwierdziłem na GPS).

Natomiast co do różnicy wskazań prędkości obrotowej przy danym wskazaniu prędkościomierza, to zależy to od przełożenia przekładni głównej i przełożeń skrzyni biegów.
Dla MK1 w różnych wersjach nadwozia przełożenie przekładni głównej było różne, i tak np. 2-litrowy kombi z 1995 ma przełożenie 3,84 natomiast 1,6-litrowy hatchback
z 1994 już 4,06.
Niestety nie wiem jaka jest tu dokładna zależność - te wartości odczytałem z katalogu.

ufowroc
26-11-2008, 16:54
no właśnie nie bo zmieniasz średnicę koła i jego obwód.Wskazanie będzie zawsze 100 ale prędkość rzeczywista różna

qrzyh
27-11-2008, 08:21
Przy 4 tys obrotow mam 155km/h, to tak wnoszac cos do tematu :fcp4

jamax
27-11-2008, 17:47
a jakie masz kołą i opony
ja mam 185/65R14 i przy 100km/h mam 2500obr/min na V biegu
U mnie prawie identycznie bo 2750 lecz silnik 1,6 a GPS pokazuje o 2-3 km mniej

_holek
27-11-2008, 20:45
Ja w swojej dwutlitrowej benzynie przy setce mam 2,5k obrotów. 3,5 jest dopiero przy ponad 130 km/h.

kawa420
30-11-2008, 02:34
Swoją drogą to dziwne że te auta wychodziły z takimi krótkimi skrzyiami.....
No ale co tam jakoś się przeżyje.......

Goplan
30-11-2008, 12:07
Ja w mundku 2,5l przy 100 km/h mam 2500 obr.
Przy 118 kmh mam dokladnie 3 tysiace

Podam taki przykład, że np w moim drugim aucie przy 100 kmh na obrotomierzu jest 1800 obrótów. 3 tysiace obrotów jest dopiero przy 150 kmh

Djhipciu
30-11-2008, 18:11
Koledzy moje spostrzeżenia są takie na letnich oponach 225x45x17 średnia przy 130km/h mam 3100-do 3300obrotów,ale teraz na zimowych 165x70x14 to mam w okolicach 3400 więc coś w tym jest.

mr_yagooda
12-01-2009, 12:26
ja w moim przy 120km/h to mam 3500rpm i dopiero zaczyna sie jazda, swoja droga to bardzo niewygodna skrzynia spokojnie na 5ce moge jezdzic 60km/h ale na trase jest okropnie glosno itd...