Zobacz pełną wersję : skrzynia biegów pomocy


ulfik
20-06-2005, 21:53
Witam
MAm pytanie kupilem Focusa 1.8 tddi `01 Ghia 170tys km chce go troszke odmłodnić. Mianowicie chce powymieniac oleje plyny filtry rozrząd i olej w szkrzyni. I tu moje pytanie mam problemy z wrzuceniem "3" zgrzyta mi często. Czy moze to byc wina braku wymiany oleju skrzyni ( co ile wymienia sie olej w skrzyni)
Dzieki pozdro

PS napiszcie jakies wskazowki co robi czego nie robic by dlugo slużył (wiem juz o schładzaniu turbiny)

marek34
21-06-2005, 19:32
Muszę cię zmartwić. Jeśli zgrzyta to raczej nie jest wina oleju. Najpewniej masz uszkodzony synchronizator i naprawa niestety nie będzie tania. Srzynia w Foce niestety jest dość delikatna i tzw. sportowa jazda (czytaj barbarzyńska zmiana biegów) potrafi ją dość szybko wysypać. Przy płynnej zmianie wytrzymuje długo. U mnie jest wszystko OK (165 tys.), tylko jedynka trochę wyje. Co do oleju, ja wymieniam co 100 tys. i leję syntetyk Mobila.

ulfik
21-06-2005, 20:50
ale to sie dzieje tylko na biegu "3" i co jakis czas jak wrzuce powoli i dobrze wysprzeglam to jest ok. ??? ile to moze kosztowac??
dzieki

Assan
22-06-2005, 19:11
Masz wyalony synchronizator trzeciego biegu, naprawa tania raczej nie będzie :(

ulfik
22-06-2005, 20:40
nie tania czyli ile mniej wiecej mnie to szarpnie???

marek34
23-06-2005, 13:21
Ja skrzyni jeszcze nie robiłem. Z części to napewno synchronizator, uszczelki, olej, a robocizna to już zależy gdzie naprawiasz. Strzelam, ale myślę że ok. 1000 zł.

kuba
24-06-2005, 09:07
Co do oleju, ja wymieniam co 100 tys. i leję syntetyk Mobila.

To w skrzyniach biegów wymienia się olej?? :shock: Byłem pewien że teraz są bezobsługowe.

Pozdro

Kuba

Sebik
24-06-2005, 21:00
Witam wszystkich

Tak czytam i się zastanawiam - u mnie z koleii zgrzyta przy wstecznym.

Diagnoza - docisk sprzęgła.

Tak prawdę powiedziawszy to jak dobrze docisne a najlepiej dwa razy pod rząd i powoli wrzucam to jest OK.

Poza tym słyszałem, że biegi 1 i 2 są synchronizowane - dlatego nie zgrzytają - co do 3 biegu nie pytałem.

Sebik, pozdr.

marek34
25-06-2005, 18:37
Wszystkie biegi są synchronizowane, za wyjątkiem wstecznego. A tak na marginesie, u mnie wsteczny też zgrzyta i tak było od nowości. Mam wrażenie że wchodzi jakoś za płytko. Ale już się do tego przyzwyczaiłem i mi to nie przeszkadza.

kuba
26-06-2005, 04:43
Marek słuchaj czy ta wymiana oleju jest jakimś zaleceniem, czy tylko robisz to dla "własnego dobra"??

Pozdro

Kuba

marek34
26-06-2005, 12:22
Kuba, właśnie przejrzałem dokładnie książkę gwarancyjną i rejestr obsługi i nie znalazłem tam nic na temat okresowej wymiany oleju w skrzyni biegów. Więc z tego wynika, że raczej wymiana nie jest obowiązkowa.
Ja olej wymieniam zawsze dla siebie, niezależnie co tam pisze producent. Na pewno to nie zaszkodzi, a jestem pewien co wlałem i ile wlałem. Olej w skrzyni jest samemu trudno sprawdzić, może być go za mało, stary przepracowany olej ma całkiem inne właściwości smarujące, zawsze są w nim opiłki - tak więc nie wierzę w to, że nie trzeba go nigdy wymieniać. A pozatym, jak wytłumaczyć fakt, że inni producenci zalecają okresową wymianę oleju, a Ford nie. Przecież oleje są podobnej klasy, a skrzynie biegów mają prawie identyczną konstrukcję (myślę o skrzyniach manualnych).

kuba
26-06-2005, 15:50
Dziękuje za odpowiedź, w takim bądź razie też niedługo pomyśle chyba o oleju w skrzyni- można to zrobić samemu czy potrzebny jest jakieś specjalne oprzyrządowanie??


Pozdro

Kuba

Assan
26-06-2005, 16:23
Olej w skrzyni jest samemu trudno sprawdzić, może być go za mało, stary przepracowany olej ma całkiem inne właściwości smarujące, zawsze są w nim opiłki
Olej faktycznie się starzeje i traci wlasciwości smarne,opiłków nie wylejesz ze starym olejem,zostają w skrzyni nawet po wymianie-skrzynie Forda mają wkładki magnetyczne do których czepiają sie opiłki.Wymiana poprawia tylko smarowanie

marek34
27-06-2005, 12:22
Do wymiany oleju niezbędny jest kanał lub podnośnik. Ze sprzętu poza kluczami musisz mieć tzw. szprycę czyli taką dużą strzykawkę którą wlewasz olej. Samemu raczej trudno to zrobić, chyba że masz dostęp do jakiegoś warsztatu.

Pawel
27-06-2005, 19:57
A co z korkiem spustowym :?:

TOMEK07
27-06-2005, 20:24
Hej!
czemu ktos wymienia w skrzyni bviegów olej???
mam b.dobrego mechanika który równiez prowadzi sklep z cześciami i sam mi powiedział że jeżeli olej w skrzyni jest na odpowienim poziomie to się go po prostu nie wymienia !
opiłki i tak czepiają się magnesu więc wydatek jest zbędny!
co do zgrzytania 3 biegu poszukaj mechanika najlepiej takiego co chodzi z papierosem w ustach ci sa najlepsi (doświadczenie :wink: )
bieg wsteczny jest synchronizowany podobno , jednak zgrzytanie jest wynikiem niedoczytania instrukcji obsługi " przed włączeniem biegu wstecznego zatrzymaj samochód ,wciśnij sprzęgło i odczekaj około 3 sek " czyż nie tak ?
zresztą wszystkie inne samochody też tak działają :!:

Assan
27-06-2005, 23:05
bieg wsteczny jest synchronizowany podobno
Niestety nie jest.
jednak zgrzytanie jest wynikiem niedoczytania instrukcji obsługi " przed włączeniem biegu wstecznego zatrzymaj samochód ,wciśnij sprzęgło i odczekaj około 3 sek " czyż nie tak ?
zresztą wszystkie inne samochody też tak działają
Tak się postepuje właśnie dlatego że bieg wsteczny nie ma synchronizatora, a prosciej to zatrzymać auto,wyżucić na luz,puścić sprzęgło,wcisnąć znowu i ładować wsteczny-nie zgrzytnie-gwarantuje,tak się robi przy niesynchronizowanych biegach,kto jeżdził Starem to wie

TOMEK07
27-06-2005, 23:18
bieg wsteczny jest synchronizowany podobno
Niestety nie jest.
jednak zgrzytanie jest wynikiem niedoczytania instrukcji obsługi " przed włączeniem biegu wstecznego zatrzymaj samochód ,wciśnij sprzęgło i odczekaj około 3 sek " czyż nie tak ?
zresztą wszystkie inne samochody też tak działają
Tak się postepuje właśnie dlatego że bieg wsteczny nie ma synchronizatora, a prosciej to zatrzymać auto,wyżucić na luz,puścić sprzęgło,wcisnąć znowu i ładować wsteczny-nie zgrzytnie-gwarantuje,tak się robi przy niesynchronizowanych biegach,kto jeżdził Starem to wie

co do synchronizacji przyznaję rację dlatego napisałem podobno
jak równiez wspomniałem o instrukcji wrzucania wstecznego
:mrgreen:

Assan
27-06-2005, 23:33
co do synchronizacji przyznaję rację dlatego napisałem podobno
jak równiez wspomniałem o instrukcji wrzucania wstecznego
No przecierz nic Ci nie zarzucam :wink: Nie byłeś pewien to wytlumaczyłem i teraz jesteś pewien jak to wygląda,czyli jesteś już mądrzejszy,no ni :D

TOMEK07
27-06-2005, 23:42
u nas sie godo no ni a u was nio?

Wodzu
05-07-2006, 19:58
witam!

Mój przyszły teść ma Focusa I 1,6 2001 (przed liftingiem), przebieg 60 tys km - jechałem nim w sobotę i stwierdziłem, ze chyba coś nie tak ze zmiana biegów tzn. biegi wchodzą gładko ale mechanizm chodzi dość twardo ( i troche piszczy). jeździłem przez dwa lata foką I 2004 TDCI (115Km) i mechanizm pracował "miękko". teraz mam mondeo (też w dieslu) i skrzynia pracuje tak samo jak w moje foce.
czy u teścia może być np coś nie nasmarowane? lewarek na wszystkich biegach jaby uderzał o jakieś krawędzie.... :fcp8

JUREK40
06-07-2006, 18:21
Oleju w skrzyni biegów się nie wymienia tylko mozna dolać wrazie ubytków!!!!!!!!

Hildegard
15-07-2006, 20:49
co ile wymienia sie olej w skrzyni
Normalnie wymiana oleju w skrzyni biegow nie jest zalecana.
W moim focusie wymienilem olej przekladniowy przy 70 000 km na syntetyk Castrola TAF-X
i mam "wrazenie" ze skrzynia lepiej "chodzi".
Wczesniej zdazalo mi sie ,ze nie moglem wzucic biegu ,a po wymianie ten problem zniknal.
Czytalem tez opinie innych uzytkownikow aut majacych male problemy z biegami ,ze po wymianie oleju na TAF-X Castrola, czesto te problemy znikaly.

sylwek1980
08-09-2006, 12:27
Drodzy koledzy napiszcie jak wymienić olej w skrzyni biegów. Gdzie jest korek spustowy i gdzie sie nalewa nowy olej? Ile go w chodzi? A jaki to juz wiem. Silniczek 1,8TDDI.
Pozdrawiam!

Hildegard
09-09-2006, 13:12
Drodzy koledzy napiszcie jak wymienić olej w skrzyni biegów. Gdzie jest korek spustowy i gdzie sie nalewa nowy olej? Ile go w chodzi? A jaki to juz wiem. Silniczek 1,8TDDI.
Pozdrawiam!
Sruba spustowa jest na spodzie skrzyni biegow , a wlewowa na boku skrzyni , jak sie przyjzysz to je od razu znajdziesz.
Przez to , ze wlew usytuowany jest z boku , a nie jak w silniku u gory , wlanie oleju nie jest takie proste. Warsztaty maja tzw. "strzykawki" (wyglada jak strzykawka , tylko jest duza i metalowa z kawalkiem szlauchu zamiast igly :fcp23 ) do ktorej wchodzi dobre 0,5 litra oleju i przy pomocy takiej strzykawy zmiana oleju nie jest zadnym problemem , a potrzebujez go nie cale dwa litry.

mchbox
21-10-2006, 22:27
Widze że też mam ten problem ze zgrzytaniem biegów, z tym że u mnie zgrzyta bieg 4 gdy przełaczam z biegu 3, ale z tego co zdążyłem sprawdzić w dokumentacji to za bieg 3 i 4 odpowiada ten sam synchronizator (na bieg 1 i 2 jest jeden i jeszcze jeden na bieg 5, w sumie 3 synchronizatory).
Prawdą jest że skrzynie w focusie są słabe bo (jak mysle) zaczeło się tak dziać jak przejeździłem 20 tys. km (od przebiegu 150 tys km) w dosyć szybkim stylu przełączania pomiedzy 3 a 4. Teraz jak przełaczam trochę wolniej to jest ok.
Chyba zacznę przełączać te biegi jak stare dziadki czyli: 3,luz,poczekać,4 bo jak widac skrzynie w tym samochodzie sa słabe.
Poza tym uważam że styl przełaczania nie był tutaj zbytnio "barbarzyński", miałem kilka innych aut wcześniej, zawsze tak samo przełączałem biegi i nic się ze skrzyniami nie działo (Renault Megane, Toyota Corolla) pomimo ze przejeździłem nimi wiecej niż Focusem.
Po prostu prawdą jest że Focus to kiepskie auto, a ja nie chciałem w to wierzyć, szkoda że nie słuchałem rad znajomych jak kupowałem to auto (a mocno mi odradzali).

Mam tylko pytanie: czy sądzicie że wymiana oleju poprawi trochę sytuację? Nie mam zamiaru tej skrzyni robić, bede jeździł aż padnie albo sprzedam auto.

Pozdrawiam i mocno odradzam ten model Forda.

Pawel
21-10-2006, 22:42
ale z tego co zdążyłem sprawdzić w dokumentacji to za bieg 3 i 4 odpowiada ten sam synchronizator (na bieg 1 i 2 jest jeden i jeszcze jeden na bieg 5, w sumie 3 synchronizatory). niestety nie. Kazdy bieg ma swój synchronizator.
W sumie jest 5 synchronizatorów.bo jak widac skrzynie w tym samochodzie sa słabe. znowu sie mylisz. Ford ma jedne z bardziej wytrzymałych skrzyń biegów.Po prostu prawdą jest że Focus to kiepskie auto,znowu błąd. Jest to jedno z lepszych aut, a Ty poprostu trafiłes na wyjatek. Zapewne gdyby cos takiego stało sie w któryms aucie które wymieniłes, to plułbys na tamto.Mam tylko pytanie: czy sądzicie że wymiana oleju poprawi trochę sytuację?Moze poprawic. Ja bym jeszcze zrobił cos ze sprzegłem(regulacja) i z regulacja mechanizmu włączania biegów

MarioNDM
02-07-2007, 17:52
Witam

jeżeli przy zmianie biegów zaczynacie słyszeć zgrzyty to nie ignorujcie tego, u mnie takie niedbalstwo skończyło sie poważna awarią, której koszt naprawy zamknie sie w kwocie ok 2000 zl (jeszcze dokładnie nie wiem ale mniej więcej jest tak szacowane)
Może opowiem o obawach:
Głównym objawem jest zgrzyt przy zmianie biegów z 2 na 3 a później na 3biegu wyczuwalne lekkie szarpnięcie przy przyspieszaniu, im dłużej jeździsz na takich objawach tym naprawa jest droższa.
Moja historia:
Jest piątek wracam z pracy ok godziny 17, wszystkie drogi wylotowe z Warszawy są zapchane wiec tłucze się z 30 minut w korku, prawie cały czas na sprzęgle. W końcu wyjeżdżam z korka jedynka, dwójka, trójka zgrzyt, odpuściłem, znowu sprzęgło weszła trójka, przyspieszam jakoś tak mocniej szarpnęło, chcę wrzucić czwórkę a tu słyszę okropny łozgot jak by jakieś plastiki sie łamały, z początku myślałem że nadkole sie odkręciło i dostało pod koło. Zjechałem na pobocze już prawie sie zatrzymałem a tu znowu łozgot tylko ze tym razem zgasł aż silnik. Wychodzę z Foki patrzę a za mną przez jakieś 5 metrów ciągnie się smuga oleju. Zaglądam po maskę a tam w skrzyni biegów wybita dziura o średnicy 2 cm na wysokości koła zamachowego. To było widać z zewnątrz, natomiast w środku w obudowie sprzęgła i skrzyni biegów jak to powiedział mechanik „Teksańska masakra Piłą mechaniczną” Skrzynia uszkodziła obudowę (wybiła dziurę ze wchodzi cała dłoń) odłamki aluminium poharatały całe sprzęgło i uszkodziły obudowę zewnętrzną sprzęgła, Uszkodziły też koło zamachowe i uszczelniacz.

Finał jest taki:
30 Km jechałem w lawecie :)
do wymiany:
skrzynia biegów
sprzęgło
koło zamachowe
Uszczelniacz pod kołem zamachowym
Robocizna ok. 300 zł
Skrzynia używana pozostałe części nowe – koszt ok. 1700 zł

Jak bym wcześniej zgłosił się do mechanika naprawa wyniosła by 650 zł

Pozdrawiam

tomiwit
03-07-2007, 20:22
A może koledzy wiedzą dlaczego jedynka ciężko wchodzi?
Wszystkie biegi wchodzą ok, a jedynka jakoś tak z oporem.
Czasem nie haczy i wchodzi leciutko.
Może da się to jakoś wyregulować (np. na wodzikach)
A może tak wszystkie focusy mają?
Przebieg 100kkm, sprzęgło nie ślizga.