Zobacz pełną wersję : [MK1]czujnik wałka rozrządu


robo24
26-01-2009, 20:24
Witam forumowiczów.Mam pytanie odnośnie czujnika położenia wałka rozrządu.(wyszukiwarka nic podobnego nie znalazła)czy przy uruchomionym silniku, po odłączeniu wtyki od czujnika ,silnik powinien jakoś zareagować?np.obroty niższe,wyższe ew.zgasnąć? proszę o poradę.

okomar
26-01-2009, 21:03
jesli chodzi ci o czujnik polozenia walka rozrzadu to po wyciagnieciu wtyczki silnik oczywiscie powinien zgasnac :fcp2

robo24
26-01-2009, 21:14
Cześcjesli chodzi ci o czujnik polozenia walka rozrzadu to po wyciagnieciu wtyczki silnik oczywiscie powinien zgasnac :fcp2 hmm...u mnie nie gaśnie, nic sie nie dzieje pracuje równo

okomar
26-01-2009, 21:16
to cos jest nie tak, nalezaloby wziasc oscyloskop i sprawdzic sygnal jaki podaje na pcm, moze inny czujnik masz na mysli

motorek26
26-01-2009, 21:18
jeżeli byś potrzebował taki czujnik to mam na zbyciu jak coś to pisz w tym temacie viewtopic.php?f=11&t=72993 (http://forum.fordclubpolska.org/viewtopic.php?f=11&t=72993) :fcp1

wicia.w
26-01-2009, 21:25
robo24 w benzynie czujnik wałka rozrządu jest wykorzystywany tylko jako odnośnik i pełni funkcje informacyjną dla pcm więc jak go odłączysz może nie wpłynąć to na prace silnika ewentualnie zapisze się kod usterki w pcmie + może trochę więcej palić zależy od strategi zapisanej w pcmie tak ogólnikowo

okomar
26-01-2009, 21:29
robo24 w benzynie czujnik wałka rozrządu jest wykorzystywany tylko jako odnośnik i pełni funkcje informacyjną dla pcm więc jak go odłączysz może nie wpłynąć to na prace silnika ewentualnie zapisze się kod usterki w pcmie + może trochę więcej palić zależy od strategi zapisanej w pcmie tak ogólnikowo

hmmm a nie jest tak ze pcm na podstawie polozenia walka rozrzadu steruje wtryskiwaczami ?? :fcp29

wicia.w
26-01-2009, 21:33
w benzynie ważniejszy jest sygnał z czujnika wału korbowego.

robo24
26-01-2009, 21:36
spoko dzięki za info.narazie jes mała rozbieżność zdan.poczekamy może jeszcze ktoś się podepnie pod temat.

Kimura
06-08-2009, 22:46
Funkcja:
czujnik położenia wałka rozrządu znajduje się w obudowie wałka rozrządu. Do jego zadań należy rozpoznanie cylindra przy uruchomieniu silnika, zapoczątkowanie pierwszego wtrysku i zapłonu, jak również wysyłanie sygnału sterującego do prawidłowego wtryskiwacza w systemie pompo-wtryskiwaczy.

Możliwe przyczyny awarii:

Pęknięcie koła impulsowego
Problemy łączenia
Zerwanie się uchwytów mocujących
Problemy z temperaturą
Wewnętrzne zwarcia
Symptomami kłopotów mogą być:

Sterownik silnika pracuje w trybie awaryjnym
Zwiększone zużycie paliwa
Zapalenie się lampki kontrolnej silnika
Zapisywanie kodu usterki
Diagnostyka:

Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika (pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji)
Czyszczenie końca czujnika
Odczyt zapisu pamięci błędów
Kontrola czujnika pod kątem uszkodzeń
Pomiar sygnału za pomocą oscyloskopu

Rafał A.(antek)
07-08-2009, 00:33
Szkoda tylko ze mylicie naprzemian wałek rozrzadu i czujnik wałka rozrzadu z wałem korbowym i czujnikiem wału korbowego.

Jak napisał robo24 w benzynie czujnik wałka rozrządu jest wykorzystywany tylko jako odnośnik i pełni funkcje informacyjną dla pcm więc jak go odłączysz może nie wpłynąć to na prace silnika ewentualnie zapisze się kod usterki w pcmie + może trochę więcej palić zależy od strategi zapisanej w pcmie tak ogólnikowo tak jest z czujnikiem wałka rozrzadu (na gorze silnika)

Natomiast czujnik wału, jestodpowiedzialny za impuls na wtryski i zapłon, i bez niego auto nie odpali.

Kimura
07-08-2009, 09:06
Tu się zgadzam w pełni (wypraktykowane ;D )

Tylko nurtuje mnie pewien szczegół...
W/g wiedzy zdobytej z filmików na youtube o zetecu oba czujniki działają na zasadzie podawania impulsów, z tym że ten od rozrządu podaje 1 sygnał na obrót dla I cylindra, natomiast czujnik wału korbowego podaje ciąg sygnałów a dla pierwszego cylindra robi przerwę.
Czujnik wału korbowego poprzez charakterystykę swojej pracy spełnia dwie funkcje: podaje sygnał (poprzez przerwę) dla pierwszego cylindra, a przez ciąg sygnałów (podczas 1 -go obrotu) podaje prędkość obrotową silnika.

Jednak gdyby czujnik położenia wałka rozrządu był zbędny to by go nie montowali w tylu modelach silników.

Rafał A.(antek)
08-08-2009, 10:38
i w wielu go nie montuja :) starsze konstrukcjie nie miewały

Wojtek
08-08-2009, 13:28
Reasumując po odłączeniu wtyczki od czujnika położenia wałka rozrządu powinien silnik zgasnąć czy nie ? Może powinien inaczej pracować , dławienie przy dodawaniu gazu czy nierówne obroty itp. Właśnie wczoraj go wymieniłem na nowy i różnica jaka jest mało wyczuwalna z wtyczką i bez wtyczki to taki efekt turbo dziury po odłączeniu. Prawidłowe objawy czy nie ?
I jeszcze jedno , czy po wymianie powinna być samoadaptacja ?

Kimura
08-08-2009, 14:47
Też testowałem bez podłączonego i jedynie co zauważyłem to lekkie opóźnienie w reakcji na pedał gazu. Podobno po odłączeniu tego czujnika autko powinno przejść w tryb awaryjny, ale nie wiem czy to prawda.

Wojtek
08-08-2009, 15:07
Z tym lekkim opóznieniem na dodanie gazu masz rację. U mnie jest tak samo. Więc chyba działa. W najbliższy czasie będę podłączał pod komputer i sprawdzał czy znowu wyskakuje błąd czujnika położenia wałka rozrządu. Ale po zmianie tego czujnika jest lepiej , znaczy jest poprawa. Za czujnik zapłaciłem 72 zł. więc raczej nie majątek.

Rafał A.(antek)
09-08-2009, 00:33
Nie ma prawa zgasnac, ma byc opoznienie w przyspieszaniu - brak odpowiedniej korekcji kąta wyprzedzenia zapłonu