Zobacz pełną wersję : Zmiana oleju na niższą klasę lepkości


Daro26
02-02-2009, 17:05
Probelm polega u mnie na tym, że chciałbym zalać olej FORD 5W-30, czyli taki jak powiinien być od początku. Chce porównać, czy faktycznie olej też jakiś wpływ może mieć na odpalanie przy niskich temp(a że u mnie się to pojwaiało pisałem już nie raz).

A więc tak:

Mam u siebie zalane teraz MOBILE ONE 10W-40, zalał mi taki olej mechanik ponieważ, gdy kupowałem auto rok temu nie wiedziałem jaki olej był zalany wcześniej, więc dla bezpieczeństwa wlaliśmy ten pół- syntetyk.

Czy jest jakieś ryzyko i czy może tak nie powinno się robić jak wleje teraz olej Ford'owski 5W-30.

Dodam tylko przebieg: 161tyś.

giecpawel
02-02-2009, 22:30
Nie powinieneś przechodzić na pełny syntetyk po wlaniu w/wym.
Może coś sie spitolić.

Dinar
02-02-2009, 22:54
Zadnej różnicy nie zauważysz,zostaw olej w spokoju masz bardzo dobry olej tylko droższy.

tomiscorpio
02-02-2009, 22:58
Jezeli ma byc zmiana na ford formula E 5w30 to nie jest to zaden syntetyk.

Daro26
03-02-2009, 07:10
tomiscorpio dokładnie tak jak piszesz, olej Ford 5w-30 jest olejem półsyntetycznym o podwyzszonych parametrach.

W instrukcji Ford jest napisane, że należy stosować w/w olej. A w razie konieczności można zalać olejem np.10w-40, ale to może oznaczać min. zwiększone zużycie paliwa, wydłużony czas rozruchu.

Ale producent nie napisał czy można robić takie zmiany??

Hildegard
03-02-2009, 09:21
Mozesz wlac jaki chcesz (oprocz kujawskiego), a i tak zadnej roznicy nie zauwazysz.
P.S.
Mozesz zmieniac olej nie ma zadnego problemu,tylko zawsze jest lepiej zmieniac na ten sam lub lepszy.
Jezeli zmieniasz w warsztacie i przy tej zmianie nie jestes to i tak nie masz pewnosci co tobie wleja (najprawdopodobniej najtanszy).
Jezeli chodzi o doswiadczenia olejowe, to ja juz wlalem do nissana z silnikiem diesla common rail najtanszy olej mineralny i nie mozna bylo zadnej roznicy zauwazyc.
Jezeli cos sie ma dziac to i tak trzeba na kiepskim oleju zrobic duzo kilometrow.

Daro26
03-02-2009, 10:08
Hildegard

Oczywiście, że nie licze na zwiekszenie mocy auta, ale chodzi mo o to żeby pracował na oleju na jaki wymyslił producent.

Czy uważasz że Ford-woski olej jest gorysz od Mobile One dla tego silnika, bo piszesz zeby zmieniać na lepszy?

Tak naprawdę, to chodzi mi o to, czy nie zacznie cieknąc z silnika

Zmieniam w warsztacie, który zajmuję się tylko wymianą oleju, więc są 2 opcje leje mi olej z beczki (czyli tak naprawdę nie wiem co leje :fcp2 ). Druga opcja przyjeżdzasz z własną banką oleju i gościu wmienia ci i wlewa na twoich oczach. Oczwiście sostuje to drugie rozwiązanie.

Hildegard
03-02-2009, 11:28
Jezeli chcesz teraz przejsc na olej fordowski 5W30 to mozesz smialo to zrobic.
Gwarantuje tobie na 100 %, ze nic negatywnego nie wystapi (przecieki itp.)
Ja mam teraz fordowski 5W40 (polsyntetyk) i przy nastepnej zmianie wleje Mobil 0W40 syntetyk ,i jestem pewien ze gorzej nie bedzie ewentualnie lepiej.

tomiscorpio
03-02-2009, 11:42
Fordowski 5w40??? jakie oznaczenie.

Bo o ile dobrze pamietam to 5w40 jest formula S pelen syntetyk


5w30 ma lepsze parametry niz 10w cos tam

Schem
03-02-2009, 11:49
Jezu...panowie.... znowu o tym samym?

Ford zaleca do wszystkich SWOICH (czyli nie Cosworth albo VW TDI) silników po roku 1995 (albo coś koło tego) olej 5W-30 Formula E.
Jako, że to nie Ford jest producentem oleju, a jedynie zleceniodawcą, można też kupić oleje innych marek (czyli faktycznych producentów) sprzedawane pod ich własnym logo.
Wszystkie te oleje spełniają specyfikację Forda.
TUTAJ (http://forum.fordclubpolska.org/viewtopic.php?f=60&t=42888) jest ich lista.
Brakuje jeszcze Quaker State Q Horse Power 5W-30 (http://www.qpower.com/doc/PDS_HorsePower.pdf) i Castrol Magnatec Professional A1 5W-30 (http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9014529&contentId=7028800)

Specyfika budowy kanalików olejowych powoduje, że powinno się stosować olej o niskim wskaźniku lepkości w wysokiej temperaturze HTHS, pomiędzy 2.9 a 3.5.
Natomiast bebechy są te same od lat, w związku z czym specyfikacja Forda nie wymaga wysokiej jakości oleju. Wystarczy ACEA A1.

Czyli olej o jakości A1, ale HTHS=2.9 jest lepszy, niż olej o jakości A5, ale HTHS powyżej 3.5 (na przykład oleje Castrol, które mają aprobaty VW)

Rozumiem jeszcze, że ktoś strasznie chce wspomóc smarowanie tych starych bebechów olejem pełnosyntetycznym 5W-40. Trochę niepotrzebnie, ale jak ktoś ma za dużo kasy, to proszę bardzo... ale 10W-40?
To było dobre do samochodów na początku lat 90tych...
I niestety pokutuje do dzisiaj...
A potem problemy rano z odpaleniem, spalanie za duże, itp...

Wlewaj 5W-30 o specyfikacji Forda i tyle.
Ja kiedyś wlałem Shella 10W-40, bo tez mi mechanik polecił i po 2000 km go wylałem. Bo słyszałem różnicę w pracy silnika...
Każde urządzenie ma swoje przeznaczenie i swoją specyfikację.
Jak nie zrobiłeś 100 000 km na mineralnym, to nic silnikowi nie będzie...

Hildegard
03-02-2009, 12:27
Fordowski 5w40??? jakie oznaczenie.

Bo o ile dobrze pamietam to 5w40 jest formula S pelen syntetyk
Olej silnikowy 5w40 - Formula S/SD
http://ford.istore.pl/pl/product/view?id=320479
Dokladnie ten olej w tamtym roku u nich kupilem. W opisie na tej stronie byla informacja, ze jest to pelny syntetyk. Jak go dostalem ,to czytam na opakowaniu (byl opis tylko po niemiecku),ze jest to olej Teilsyntetisch co doslownie tlumaczac znaczy czesciowo-syntetyczny w Polsce potocznie zwany polsyntetykiem.
W miedzyczasie ten opis zmienili na ...olej silnikowy technologii syntetycznej...
Jezeli ktos chce zmieniac na fordowski to polecam wlasnie ten olej, ja jestem zadowolony.
Olej silnikowy nie tylko musi w silnikach TDDi smarowac "stare bebechy" , ale rowniez turbine - jednoczesnie ja schladzac , i to ona bedzie tutaj najbardziej czula na jakosc oleju.

Schem
03-02-2009, 12:41
Olej silnikowy nie tylko musi w silnikach TDDi smarowac "stare bebechy" , ale rowniez turbine - jednoczesnie ja schladzac , i to ona bedzie tutaj najbardziej czula na jakosc oleju.
Oczywiście.
Tym bardziej przemawia to z zastosowaniem 5W a nie 10W ;) - olej szybciej dociera do turbiny i jest szybciej odpowiednio rzadki. A przeciez turbina jest smarowana tylko cienkim filmem olejowym.

Natomiast klasa jakości oleju, jaką przewiduje producent (przypominam, że zaleca olej Formula E) to właśnie A1. I wygląda na to, że tym naszym kieszonkowym Garretom GT15 44 to wystarcza...
W przeciwnym wypadku kazali by lać A3 albo i A5

O, TUTAJ (http://www.motoarena.pl/katalog/pdf/turbo_katalog.pdf) jest ładnie problem wyjaśniony:
Producenci turbosprężarek nie stawiają stosowanym w swoich produktach olejom szczególnie ostrych wymagań , dlatego wystarczy, że na opakowaniu znajduje się wyraźna informacja o przeznaczeniu oleju
do silnika z turbodoładowaniem. Z doświadczenia wynika jednak, że najmniejszą awaryjnością charakteryzują
się turbosprężarki smarowane (i jednocześnie chłodzone) olejami o zalecanym parametrze lepkości podanym w instrukcji obsługi samochodu.
Lepkości, a nie jakości :fcp2

Daro26
03-02-2009, 17:00
Panowie i wszystko jasne,a więc spokojnie mogę zalać takim olejem:

[link=http://ewcar.pl/pl/product/view?id=363802:30um0yr6]link[/link:30um0yr6]

Jednak wygodniej jest brać olej z beczki, bo wtedy bierze się tyle ile potrzeba. A tak trzeba 5,6l czyli cała bańka 5l + 1l zamawiać :fcp5 .

mtoczynski
03-02-2009, 17:14
banka 5l zwykle starcza na wymiane, ale 1l i tak warto miec pod reka...

Daro26
03-02-2009, 17:18
W instrukcji piszą że do TDCi- 5l bez filtra, a 5,6 z filtrem, wiec chyba jedna banka 5l może nie starczyć na wymianę.

Jester
03-02-2009, 17:33
W instrukcji piszą że do TDCi- 5l bez filtra, a 5,6 z filtrem, wiec chyba jedna banka 5l może nie starczyć na wymianę.
5l po wymianie filtra oleju wystarczy - na bagnecie poziom dokładnie na środku między min i max. 5,6 to ilość do poziomu max.

Schem
03-02-2009, 19:30
Potwierdzam - ta sama sytuacja jest w TDDI - 5 litrów z filtrem daje połowę między min i max.
Ale ja zalewam jeszcze te 0,6 litra, bo turbina też potrzebuje oliwy - stosuję poziom tuż poniżej max.

Daro26, napisz do Jacka - też jest z Wrocka, a i ceny ma fajne :fcp2

Daro26
03-02-2009, 20:10
Dzięki Schem odezwe się do Jacka.

iAntonio
04-02-2009, 06:08
witam, podłączę się do tematu, a mianowicie mam pytanie?
Niedawno przy wymianie oleju wlałem tylko 5 l 10W40, podobnie jak przedmówca wolałbym mieć poziom tuż poniżej maxa. Czy mogę dolać 5W40 ? (bo został mi 1 litr z poprzedniego auta)

Daro26
04-02-2009, 06:59
A za jakim systemem wymianu oleju jesteście. Tradycyjnym czyli spuszczanie oleju przez korek spustowy. Czy może przez wysysanie przez korek wlewu oleju?

Schem
04-02-2009, 07:11
Czy mogę dolać 5W40 ?
Nie mieszamy olejów o różnych klasach lepkości, a jest nawet szkoła, że nie mieszamy nawet olejów różnych producentów (bo mają swoje dodatki ulepszające, które potrafią ze sobą wchodzić w reakcje).
Żal Ci 20 PLN na dolewkę litra 10W-40?

A za jakim systemem wymianu oleju jesteście
Ja za tradycyjnym. Z gorącym silnikiem wpadam na kanał i odkręcam osłonę. Zdąży lekko się przestudzić w tym czasie, olej spłynie do miski i odkręcam korki. Wtedy mam pewność, że wszystkie syfy z ciepłym, rzadkim olejem wypłynęły przez najniższy punkt w silniku.
Raz nawet zdjąłem miskę i w zasadzie była sucha - czyli nie zostaje w niej olej.

A odsysanie jest przez górę i jakoś nie uwierzę, że jest lepsze... Poza tym, nie dysponuję taką maszyną :fcp2

Daro26
04-02-2009, 07:24
Schem ja i tak skazany jestem na warsztat do wymiany oleju (brak garażu, kanału). A u mnie gościu wlaśnie wymienia w ten sposób. Ma to urządzenie podłacza do wlewu olej i podciśnieniem wysysa wszystko ze środka. I tak właśnie mnie ciekawi co lepsze :fcp9

tomiscorpio
04-02-2009, 10:18
Antonio nie powinno sie mieszac 2 olejow o roznych parametrach. Kup 1 l przeciez te 20zl Cie nie zbawi.

Ja tam zawsze przez korek w misce olejowej. Po to to jest , caly syf z olejem wylatuje , a takie wyciaganie przez cos, po jakie chiny to robic?

Daro26
04-02-2009, 11:32
Podobno po to, że przez podciśnienie usuniesz bardzo dokładnie cały stary olej, natomiast podczas tradycyjnego spuszczania przez korek nie zrobi sie tego 100% dokłądnie. W starych autach na pewno pwinno się robić to tradycyjnie (dużo osadów itp), ale natmiast w nowszych autach chyba wydaje się to dobrym pomysłem..

Schem
04-02-2009, 11:39
To propozycję mam taką - jedź tak zrobić i potem napisz ile oleju Ci wlał.
Porównamy z tym, że metodą tradycyjną, przy odrobinie wprawy wchodzi dokładnie 5,6 litra i jest 1mm pod MAX.

Raz tu gdzieś pisał kolega, że mu odsysali i weszło niecałe 5 litrów i ma max.
A poza tym, ciągniesz ten olej z miski przez całe bebechy do góry... to nie wiem, czy tak wszystkie syfy ładnie się usuną :fcp2

Hildegard
04-02-2009, 12:27
witam, podłączę się do tematu, a mianowicie mam pytanie?
Niedawno przy wymianie oleju wlałem tylko 5 l 10W40, podobnie jak przedmówca wolałbym mieć poziom tuż poniżej maxa. Czy mogę dolać 5W40 ? (bo został mi 1 litr z poprzedniego auta)
Mozesz ,ja prawie zawsze mieszam,oczywiscie dobre oleje.
P.S.
Nie przeczytalem waszych postow u gory :552: .
Wiadomo ,ze nie zalecaja mieszac oleji, ale z drugiej strony jak poczytasz co pisza na opakowaniach to wychodzi na to,ze oleje silnikowe sa miedzy soba "mieszalne" i ja ze swojego doswiadczenia moge to potwierdzic.
Prawie za kazdym razem na dolewki mam inny olej, raz nawet wlalem po polowie dwa rozne oleje "mechanik" nawet sie troche dziwil ,ale na olejach sam sie nie specjalnie znal ,lal do wszystkich samochodow ten sam tani zeby na nim jak najwiecej zarobic.
Przy dolewkach lepiej dolewac olej lepszy, a kolega ma na dolewki lepszy 5W40.
Ja na swoim mieszaniu przejechalem juz 100 tys.km. i silnik bzyka az przyjemnie, ale kupuje oleje dobre ,nie te A1/B1 :fcp23

tomiscorpio
04-02-2009, 12:56
mieszac oleje o tych samych parametrach i jednego rodzaju.

czyli syntetyk 5w40 tam firmy x z y mozna

ale o roznych parametrach 5w40 i 10w cos tam nie zaleca sie mieszania bo jest bardziej podatny na scinanie.

Hildegard
04-02-2009, 13:14
Tu jest cytat ze strony ADAC: (po Polsku jeszcze nic nie znalazlem)

Sind Motoröle untereinander mischbar?

Öle für unterschiedliche Motorkonzepte (z.B. Otto bzw. Diesel) sollten auf Grund der verschiedenen Anforderungsprofile grundsätzlich nicht gemischt werden. Für die gebräuchlichen Vier-Takt-Benzin- und Dieselmotoren sind Öle aus dem Zwei-Takt-Bereich (Motorroller, Rasenmäher) tabu.
Motoröle für das gleiche Motorkonzept dagegen lassen sich grundsätzlich untereinander mischen, auch synthetische mit mineralischen. Zu beachten sind jedoch stets die von den Kfz-Herstellern vorge*schriebenen Leistungsmerkmale. Wird in einen Motor ein Öl mit geringerer Leistungsfähigkeit als vorgeschrieben nachgefüllt, kann dies zu Schäden führen. Das Nachfüllen von höherwertigerem Öl ist dagegen problemlos.

Tak na szybko pisza tutaj,ze:
Oleje dla np. silnikow disla mozna miedzy soba mieszac ,rowniez mineralne z syntetycznymi.
Z tym ,ze jak masz zalecany do silnika np. polsyntetyk a dolejesz syntetyk tzn. lepszy ,to nie ma zadnego problemu.Nie powinno sie tylko do dobrego oleju dolewac gorszego, bo wtedy pogarsza sie jego wlasciwosci smarne.

tomiscorpio
04-02-2009, 15:39
No to jakies bzdury są , bo nie mieszac lepszego z gorszym , a mozna mieszac mineral z syntetykiem.

Zreszta wez sobie kiedys nalej do czegos troche syntetyka i minerala. Zobacz co sie dzieje.

kooba83
04-02-2009, 16:49
lepiej zostaw olej...nie powinno się ( bardzo nie wskazane jest ) przechodzic na wyzsza klase lepkosci... silnik oberwie .. bedziesz miec problemy a zacznie sie od wyciekow ;/ :fcp5

a mieszac oleje o innej lepkosci ......to juz nawet wole nie mowic co bedzie ;/

Hildegard
04-02-2009, 17:40
No to jakies bzdury są , bo nie mieszac lepszego z gorszym , a mozna mieszac mineral z syntetykiem.

Zreszta wez sobie kiedys nalej do czegos troche syntetyka i minerala. Zobacz co sie dzieje.
Ktorys z kolegow na tym forum twierdzil, ze fordowskie silniki sa "starej daty" i mozna do nich lac nawet olej kujawski ,i to im nie zaszkodzi.
Ja twierdze,ze jak nalales np. mineralny i dolewki robisz np. syntetykiem to sie nic nie stanie.
Nigdy nie lalem do swojego silnika oleju mineralnego, ale mieszalem rozne np.5W30 z 5W50 czy 5W40 z 0W40 ,dodawalem tez "uszlachetniacze firmy STP" do oleju i jak dotad jezdze bez najmniejszego problemu.
P.S.
Zamieszam w butelce mineralny z syntetykiem i sprawdze co sie stanie,podejzewam ze sie dobrze wymiesza.

tomiscorpio
04-02-2009, 19:08
Wiesz jak kogos nie stac zeby kupowac syntetyka i jezdzi na mineralu to napewno nie zrobi dolewki z syntetyka :fcp2

kooba bajki piszesz.

Jak ktos jezdzi na polsyntetyku 10w40 i zamieni go na polsyntetyka ford formula e 5w30 to jakie wycieki jak ma silnik oberwac. Przeciez to nie jest 15 lat jezdzony silnik na mineralu gdzie ktos wleje nagle bardzo dobrego syntetyka.

Zreszta juz nic nie chce pisac ze w dziale focusa co na 5 tematow 3 to o oleju , wiec OPCJA SZUKAJ zyje.

Daro26
04-02-2009, 19:15
wiec OPCJA SZUKAJ zyje.no właśnie nie żyje :fcp2 Nie wiem czym jest to spowodowane i czy admini coś z tym wogóle robią? Ale na 95% ostatnich moich prób szukania czegokolwiek, wywala się wyszukiwarka :fcp12

tomiscorpio
04-02-2009, 20:18
wiec OPCJA SZUKAJ zyje.no właśnie nie żyje :fcp2 Nie wiem czym jest to spowodowane i czy admini coś z tym wogóle robią? Ale na 95% ostatnich moich prób szukania czegokolwiek, wywala się wyszukiwarka :fcp12

Wystarczy z 2-3 razy odswiezyc lub ponowic i juz chodzi. A mi teraz za 1 razem normalnie chodzila.

Dwa ze nawet szukaj nie trzeba uzywac , wystarczy przewinac z 3 strony i zobaczyc tytuly tematow i juz z 5 sie trafi jak nie wiecej.

sebapl01
05-02-2009, 08:18
witam, podłączę się do tematu, a mianowicie mam pytanie?
Niedawno przy wymianie oleju wlałem tylko 5 l 10W40, podobnie jak przedmówca wolałbym mieć poziom tuż poniżej maxa. Czy mogę dolać 5W40 ? (bo został mi 1 litr z poprzedniego auta)
Zasada jest taka, ze dolewać można tylko taki sam olej lub o klasę lepszy ,czyli w twoim przypadku powinno być ok.

heon
05-02-2009, 09:43
Temat olejów przewijał się już dziesiątki razy i od zawsze są tacy co mówią ze mieszać ze nie mieszać czy ze wlewać wyższą klasę po niższej czy nie wlewać zawsze z tematu olej wynika kłótnia wiec kolego chcesz się przekonać to wlej pojeździj i się dowiesz. A nie zaczynasz pisać kolejny identyczny temat których w ciągu ostatnich 2 miesięcy było chyba z 5 jak nie więcej, co prawda i tak się nic z nich nie dowiesz bo każdy kończył się tak samo (kutnia). Wlej sobie formule E i jeździj i zobaczysz.

iAntonio
05-02-2009, 10:34
dziękuję za rady :fcp1 które w większości były zgadywaniem, nic z doświadczenia a tylko ze słyszenia.
ale tym którzy konkretnie odpowiedzieli dz.

heon wcale nie pisałem nowego tematu, wbrew pozorom szukałem coś podobnego ale nie znalazłem i stąd pomysł podłączyć się pod temat z 2007 roku :fcp1
dla tych co mają problemy z szukajką: też miewam problemy ale doświadczenie pokazało że czasami starczy użyć innych słów.

Daro26
07-02-2009, 19:27
No i olej zalany: 5W - 30 Formula E. Koleś, który my wymianiał(tradycyjnie przez korek spustowy) mówił, że ten olej powinno się lać dożywotnio. Ostatnio był u niego taki sam tdci i facet zrobił nim 200tys na mineralnym oleju :fcp12 Zalali go i tak 5w-30 i podobno bez żadnych problemów.


Dzisiaj rano było około -2C, w tej temp na poprzednim oleju auto po nocy odpalało, ale czuć było że nierówno i z oporem mu to przychodziło. Im niższa temp. tym gorzej. Teraz przy -2 kręce i odpala w sek. bez najmniejszego problemu. Wieć jedank warto sprawdzić jaki ma się olej, jak auto gorzej zaczyna zapalać.