Zobacz pełną wersję : [Focus 1998-2004] Wymiana pompy wspomagania


marcom
06-07-2009, 16:37
Witam.
Ford Focus Combi, 2002r, 1.6 Zetec SE, z klimatyzacja.

Pompa wspomagania cieknie, wiec zaczalem ja wymieniac.
Odkrecilem 3 sruby, ale nie moge sobie poradzic z aluminiowa (chyba) rurka, ktora wystaje z pompy.
Czy ten wezyk odkreca sie w lewo, czy moze w prawo..a moze wcale ?
Nie chce niczego zepsuc, ale klucz 18 i pot na czole niewiele zdzialaly.
No i jeszcze jedno. Nie sprawdzilem czy to na 100% pompa, bo zal mi bylo sluchac trzaskow przy odpalonym silniku. Zaczego sie od halasu, dolalem olej do ukladu wspomagania.. ale po pewnym czasie znalazl sie na chodniku. Dziwne dzwieki podczas jazdy, znowu plama na ulicy..i koniec ze wspomaganiem. Mnostwo oleju pod silnikiem, wyglada to na pompe, ale nie zaswiecila sie zadna kontrolka. W pompie jest jakis czujnik (cisnienia ?), wiec chyba powinienem miec jakas informacje o tym, ze plynu jest malo.
Prosze zatem o odpowiedz na 2 pytania:
1) czy i jak odkrecic wezyk wychodzacy z pompy
Zdjecie pogladowe http://www.marcom.net.pl/pompa.jpg

2) czujnik "czego" ma taka pompa i czy nie powinna zaswiecic sie jakas kontrolka w przypadku awarii pompy


Mariusz

motorek26
06-07-2009, 22:38
czy i jak odkrecic wezyk wychodzacy z pompy
odkrecasz normalnie w lewo a przykrecasz w prawo
czujnik "czego" ma taka pompa i czy nie powinna zaswiecic sie jakas kontrolka w przypadku awarii pompy
nie ma żadnej kontrolki jest tylko czujnik ciśnienia którym regulowane są wolne obroty podczas krecenia na parkingu np.

marcom
07-07-2009, 20:47
Witam.
Dzieki za odpowiedz.
Niby tak, ale kupilem nawet specjalny klucz 18 - z wycieciem, zeby przelozyc przez
niego wezyk - i jedyne co zrobilem, to zlamalem ten klucz...a wezyk ani drgnal.
Musial sie zapiec powaznie. Zlozylem wszystko i jade jutro do mechanika - to by sie dalo zrobic, ale trzeba w 2 osoby i zlapac to w jakies imadlo przenosne.

Mariusz

motorek26
07-07-2009, 23:00
a może trzeba było troche młoteczkiem opukać to by łatwiej puściło

marcom
08-07-2009, 06:43
Chcialem, ale 2 rece to za malo.
W silniku nie ma niejsca za wiele, a jak ja juz wyjalem do koanalu cala i trzymala sie na wezyku, to brakowalo mi reki....WD40 tez nie pomoglo. Zobacze jak sobie mechanik poradzi.
Kolo pasowe chyba sciaga sie w tej pompie sciagaczem i kto wie czy nie obejdzie sie bez tego - bez kola byloby duzo lepsze podejscie do tej sruby.

Mariusz

Atol
13-07-2009, 20:28
A nie lepiej kupić używki?kupisz już w granicach 100 zł.Regeneracja jest dość droga.
a tak przy okazji to sprawdź przewody gumowe, może one są przyczyną wycieku(stare i sparciałe ?)

marcom
13-07-2009, 21:52
Witam.
Cieklo z czujnika. Uszczelka nie wytrzymala, chociaz wygladala ok.
Kupilem na 600 nowa na allegro - gosc likwidowal jakis seriws.
Nie wierzylem, bo nowa kosztuje 1600, ale rzeczywiscie - wyglada identycznie jak moja, ma ten sam numer czesci Ford-a i byla w oryginalnym opakowaniu.
Dziala ok. Do starej kupie uszczelke i bedzie na przyszlosc.
Uzywanej nie kupie, bo uwazam, ze to bez sensu.
Kupic pompe nie wiadomo jaka, moze z przebiegiem 200 tys. i wyrzucic pieniadze na mechanika, bo padnie za miesiac. To juz bym wolal swoja zregenerowac, bo bym wiedzial jaki ma przebieg. Ewentualnie mozna kupic po regeneracji, ale takie sa za min. 400.

Mariusz

Atol
14-07-2009, 16:27
No to fajnie masz przynajmniej nówkę, a tak przy okazji to ja mam diesla i w mojej pompie nie ma czujnika więc nie ma skąd cieknąć:) ale wygląda podobnie,

KUSTO
18-08-2010, 17:45
Właśnie Atol wymieniałeś może już pompe wspomagania w swojej foczce?? bo właśnie mnie czeka tylko z powodu choroby kręgosłupa musze to odłożyć w czasie. Ciężko się ją wyjmuje? bo już mnie dobija uzupełnianie płynu!

Atol
19-08-2010, 08:02
Wymieniałem - trochę jest dłubania bo miejsca mało ale w warunkach garażowych jest to wykonalne:).Będziesz musiał zdjąć pasek wielorowkowy, wyjąć filtr paliwa- będzie lepsze dojście-wyjąć zbiorniczek wyrównawczy,odkręcić cztery śruby mocujące - z tym jest trochę pracy bo mały zakres ruchu kluczem,odkręcić przewód od pompy - z tym nie miałem problemu , i to tyle, pompę masz już na wierzchu.Wyjęcie i montaż nowej to jakieś 1,5 godziny na spokojnie.

KUSTO
19-08-2010, 13:35
a powiedz mi czy potem trzeba ten układ jakoś odpowietrzyc? i skoro zdemontowałeś zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego czy też układ odpowietrzałeś?

pozatym znalazłem na forum http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=69583&highlight=pompa+wspomagania+wymiana że można łatwo naprawić tą swoją i ludzie jeżdżą po 3 lata i jest wszystko wporzadku. myślisz ze to jest jakiś sposób na naprawienie masz może starą by zerknać bo chciałem już wszystko zrobić jak juz wyjmę

i powiedz mi jeszcze kupowałeś nową czy taką uzywkę z allegro czy wogóle regenerowaną?

Atol
19-08-2010, 17:36
Kusto w linku który podałeś opisana jest naprawa pompy podciśnienia( vacumpompy) - to jest co innego.
Jeśli chodzi o pompę wspomagania układu kierowniczego to po zamontowaniu zbiorniczka oleju - wlewasz olej odpalasz silnik i kilka razy kręcisz kierownicą do oporu w lewo i prawo i pompę masz odpowietrzoną. Jeśli chodzi o zbiorniczek wyrównawczy cieczy chłodzącej to uzupełniasz braki płynu chłodzącego i możesz jeździć - układ sam się odpowietrzy.
Pompy wspomagania układu kierowniczego nie naprawisz sam, gdyż potrzebna jest prasa i części zamienne o które jest ciężko, a sama naprawa - nie do wykonania w warunkach garażowych.Po drugie jest to element,który wpływa na bezpieczeństwo jazdy i prowadzenia samochodu i przy takich rzeczach nie grzebie się.Osobiście uważam ,że powinno się oddać pompę do regeneracji albo wstawić nową lub kupić używkę.Główną przyczyną padania pomp jest ich praca na sucho kiedy olej wycieka - taki stan załatwia pompę bardzo szybko- pompa się zaciera i wtedy należy ją wymienić.

KUSTO
20-08-2010, 19:33
właśnie tak tez zrobie kupie druga i jak juz bede mial w ręku to ja poprostu przeloze w sumie rozwiales mi problemy z odpowietrzaniem bo tego sie obawiałem najwiecej, dzieki bardzo ale mam jeszcze kilka pytan do Ciebie nie zwiazane z tym tematem ktore rowniez nie daja mi spac po nocach a widze ze mamy takie same autka jakbyś mogl mi podać swoj e-mail bym sie podpytał :)

Atol
20-08-2010, 20:37
adres wysłałem na PW

you
30-10-2011, 08:02
Odświeżę stary temat, aby nie zakładać nowego.

Szukałem informacji w całej sieci, niestety nic nie znalazłem.

Mam do wymiany pompę wspomagania we Focusie i teraz pytanie:

- kupić używkę za 100-150zł
- kupić nowy zamiennik firmy MaxGear za 370zł?

Nie znam tej firmy, ale zawsze mówiło się nowe to nowe, jednakże w motoryzacji bywa tak, że używany oryginał jest lepszy od nowego zamiennika.

Pozdrawiam,
Kamil

motorek26
30-10-2011, 19:39
używke to już masz u siebie w aucie a jaką kupisz drugą nigdy nie wiadomo
moje zdanie jest takie że zawsze lepiej nowe
co do maxgear nie mam super zdania

korek007
31-10-2011, 10:37
Przed 4 tygodniami miałem wymienianą pompę. Kupiłem w Inter Cars regenerowaną przez firmę Lauber. Zapłaciłem 620 zł, a później oddali mi 100 zł, po przyjęciu starej do regeneracji. Mam nadzieję, że nowa trochę wytrzyma.

mojmistrz
10-03-2015, 17:27
Wątek stary, ale zgodnie z zasadą "szukamy zanim założymy nowy temat" piszę z pytaniem tu.
Grzechocze, wyje i świergocze mi łożysko w kole pasowym pompy wspomagania(na 99%) i stoję przed dylematem: wymieniać same łożysko+uszczelniacz(da się i w każdym warsztacie to zrobię?) czy kupić używkę(mam sprawdzone źródło, mają dobre części z gwarancją). Co się bardziej opłaca, finansowo oczywiście? Jeśli używka, to ma znaczenie czy to diesel czy benzyna, jaka pojemność, czy wszystkie mk1 miały taką samą pompę?

Pozdrawiam.

salom
10-03-2015, 18:23
Mójmistrzu, szybciej i taniej kup używke jak dobra, sam wymienisz, nalej nowy płyn, pokręć po wymianie par razy kierownicą do końca w jedną i drugą stronę, odpowietrzy sie wtedy, i będzie hulać. Za używke dasz 100 zł.

mojmistrz
10-03-2015, 18:32
Tak też myślałem, bo pewnie za wymianę łożyska zapłacę jakieś 200zl robota z demontazem, montażem i nowym płynem, a jak dobrze pogadam to pompa max 100zł+20zl płyn. A co so płynu, Mobil ATF 220 Dexron II jest ok? I musi być to pompa do tddi, czy tdci też podejdzie? Benzyna już wiem, że nie.

Xperia Z1 tap tap

zmulim
13-11-2016, 22:51
Witajcie. Ponieważ stoję przed dylematem co robić, poproszę was o pomoc, a może jakieś namiary. Ale do rzeczy - moja pompa wspomagania działa dobrze, lecz nie dam sobie ręki uciąć czy nie zaczyna lekko podciekać (w zbiorniczku mialem MIN, a wiem że wcześniej było więcej). Ale najgorsze jest to że chyba hałasuje w niej łożysko i to dość głośno, rzęzi, wyje itp, szczególnie na zimnym (inne urządzenia na pasku są nowe lub prawie nowe i sprawdzane, łożyska nowe wszędzie), jestem tego pewien w 99% gdyż tylko pompa wspomagania nigdy nie była ruszana. I teraz pytanie, ile roboty jest z demontażem, jak pozbyć się starego oleju, no i czy jest sens dawać mechanikowi na wymianę łożyska i uszczelniacza, czy dopaść jakąś używkę, a może kupić nową? Na logikę myśląc to chyba pompa z TDDi i TDCi są takie same i obie pasują? Wnioskuję po tematach które czytałem że wymiana łożyska i uszczelniacza to nie taka prosta sprawa... I ostatnia rzecz - jaki olej wlać? Czerwony czy zielony? Z tego co pamiętam miałem czerwony, a kolega mechanik straszyl mnie bym nie lal zielonego jak byl czerwony bo może mi się przekładnia rozszczelnić. Kolega mojmistrz pisał że ma dostęp do sprawdzonych używek, czy te kontakty są dalej aktualne? Z allegro to jednak loteria...

mojmistrz
13-11-2016, 23:41
Zmulim, mam dojście do dobrego szrotu, ale oni nie prowadzą sprzedaży wysyłkowej. Jest jeszcze jeden gość, który ma czesci dobre, ale często lubi sobie policzyć za nie dużo więcej niż średnia na allegro. Chcesz kontakt, to podam. Ogólnie co do kwestii opłacalności naprawy pompy: mi wszyscy mówili, że się nie opłaca, bo za używkę dam 50-100zl, dodając do tego robotę i koszt płynu, wyjdzie mniej niż kompleksowa regeneracja.

Xperia Z1 tap tap

J@colo
14-11-2016, 00:10
Na logikę myśląc to chyba pompa z TDDi i TDCi są takie same i obie pasują?

Jakby cię interesowało to mam 3 pompy z tdci i jedna z tddi, są takie same, w przedziale cenowym jak kolega wyżej napisał, oczywiście sprawne i w dobrym stanie. Jak co to info na pw.

zmulim
14-11-2016, 10:05
Dzięki wam za szybką odpowiedź. Co do pompy to średnio mi się uśmiecha płacić ponad 600zł za nową, bo niby są za 300-400 na allegro nowe ale no-name albo maxgear, a jakos nie mam przekonania do tej firmy. W tym miesiącu już mnie fundusze nie puszczą ale w grudniu jeśli kolega J@colo ma w dobrym stanie pompę do TDDi to chętnie bym wziął. Co do demontażu to chyba sobie sam poradzę? Są tam jakieś pułapki po drodze? Napinacz paska trzeba demontować? Płyn miałem czerwony więc chyba najlepiej będzie takim zalać, prawda? Odpowietrzyć to wiem jak, tylko ile tego oleju tam wchodzi?

salom
14-11-2016, 12:27
Jak nie odkręcasz przewodów od maglownicy, tylko od pompy, to 1 litr wystarczy, jeszcze trochę zostanie.
A odpowietrzanie, to tylko kręcenie kierownicą od oporu, do oporu przy pracującym silniku, z otwartym zbiorniczkiem płynu, jak Ci ktos mówił że inaczej, sam sprawdż.

zmulim
14-11-2016, 17:54
Właśnie byłem pooglądać pompę i skubana jest sucha - nie ma wycieków, ale co do dźwięków z łożyska to jestem tak jak pisałem w 99% pewny że to ona, reszta osprzętu praktycznie nowa. Czyli wystarczy poodkręcać filtr paliwa, zbiorniczki i te węże od pompy, potem śruby, pasek zrzucić i pompę mam w ręce? Wygląda na dość prostą robotę. Rozumiem że jak był czerwony płyn to lać czerwony?

J@colo
14-11-2016, 19:04
Możesz mieć problem z odkręceniem górnej rurki, jest przeważnie nieźle zapieczona, jak nie da kluczem to w żabki i musi puścić. Co do koloru płynu to w 2003 r ford przeszedł na zielony, ludzie mimo wszystko zalewają czerwonym bo jest tańszy, ale jak już miałeś czerwony to zalej taki sam.

zmulim
14-11-2016, 20:34
Ja mam Focusa z 2004 roku i z tego co pamiętam to miałem od początku czerwony płyn, dziwna sprawa. Po awarii maglownicy (stalowy przewód ciśnieniowy zgnił i pękł) stary płyn się wylał i zalano również czerwonym. Może wcześniej popsikać tą śrube rurki jakimś penetratorem? J@colo, w jakim stanie masz te pompy? I te z TDDi i TDCi są takie same? Nie ma tam żadnych dodatkowych modułów, wtyczek itp?

J@colo
14-11-2016, 22:37
Zawsze warto popsikać dla ułatwienia, ale jak miałeś to już ruszane to nie powinno być źle. Pompy są identyczne, możesz je nawet założyć do benzyny i będzie wszystko ok. Wtyczki sa tylko w benzynach do czujnika. Masz fotki, jedna z innym króćcem to trw ale ta będzie trochę droższa, a pozostałe dwie to tdci i tddi, wszystkie bez luzu i wycieków itp.

zmulim
21-11-2016, 18:24
Powiedzcie mi jeszcze czy gdyby był problem z wykręceniem tej rurki metalowej to czy nie trzeba dokupić czegoś takiego jak nakrętka samozatrzaskowa: http://www.ford-esklep.pl/pl/p/Nakretka-samozatrzaskowe-zlacze-przewodu-ukladu-wspomagania/1775

Czy normalnie przykręcić tą starą (generalnie to nie mam bladego pojęcia jak niby by się ją dało wymienić bo tam chyba jest metalowa rurka która jakoś musi się trzymać na tej nakrętce... więc jak ewentualnie zdjąć starą a nałożyć nową nakrętkę??)?

J@colo
21-11-2016, 20:37
Nawet jak poniszczysz ta nakrętkę kluczem że będzie okrągła, to dokręć ją kluczem instalacyjnym tzw żabkami. Ta nakrętkę żeby nałożyć musisz mieć praskę do zarabiania przewodów, taka jak do hamulcowych

tomek8888
17-01-2017, 22:53
Gaśnie mi samochód na biegu jałowym, kiedy zawracam i muszę czasem skręcić kierownicę na maksa w lewo/prawo. Wspomaganie ogólnie chodzi tak sobie, w Escorcie było lepsze.
Czyżby pompa?

Fulara
18-01-2017, 06:31
a płyn kiedyś mieniałeś ?

tomek8888
18-01-2017, 10:33
Nie, dopiero co ten samochód kupiłem, to pewnie nikt nie zmieniał.

Fulara
18-01-2017, 11:07
to pewnie masz tam kisiel

KubuśWariat
30-09-2019, 08:40
Szanowni Koledzy, z ktorej strony odkrecac srube mocujaca waz cisnieniowy w pompie wspomagania z mk1 1.8TDCi? I przed czy po odkreceniu 4 srub mocujacych pompe do korpusu?

Swawolnik
24-10-2024, 10:03
Stanąłem przed problemem wymiany tej pompy (całkowicie zatarta, kółko się nie porusza), obie rurki odkręciłem bez problemu, ale miałem problem z odkręceniem podpórki/ uchwytu rurki ciśnieniowej. musiałem pomóc sobie "gumówką". Jeszcze nie wiem jak odkręcić samą pompę... dopatrzyłem się w necie, że jest mocowana 3 śrubami, dostępnymi przez otwory w kółku pasowym i jedną dostępną od tyłu pompy, ale moje się nie obraca... więcej napiszę jak się z nimi uporam