Zobacz pełną wersję : [Escort 1995-2001] Obniżenie temp powietrza zasysanego


jasta
18-07-2009, 18:35
Koledzy chyba mają ten temat przerobiony. Cała rura począwszy od filtra powietrza do kolektora ssącego jest w czasie pracy silnika bardzo gorąca - chyba od silnika. Ta część która zasila filtr powietrzem jest zaś chłodna. Czyli powietrze leci przez gorący filtr, gorącą rurę i wpada do gorącego klektora ssącego, Nagrzewa się i przez to może być mniej tlenu. Powiedzcie czy warto się nad tym głowić i czy macie jakieś rozwiązanie

Magik123
18-07-2009, 21:22
Zmiana kolektora na RKC, oseparowanie filtra, chociaz i tak mało to da, bo u mnie cały dolot jest zmieniony, fakt grzeje sie duzo mniej, ale i tak sie nagrzewa szczegolnie w gorący dzien

Bredka
29-07-2009, 18:18
powietrze doprowadzone do silnika powinno być gorące, specjalnie po nagrzaniu silnika ciepłe powietrze znad kolektora wydechu (najczęściej) kierowane jest do wlotu powietrza... śpij spokojnie...

corneliusab
29-07-2009, 20:46
Jakas nowa teoria:), ciekawe po co konstruktorzy i inni ludzie sie trudza i kombinuja jak zrobic zeby jak najzimniejsze powietrze wpadalo do cylindra:)

Pozdrawiam

Magik123
29-07-2009, 21:08
powietrze doprowadzone do silnika powinno być gorące, specjalnie po nagrzaniu silnika ciepłe powietrze znad kolektora wydechu (najczęściej) kierowane jest do wlotu powietrza... śpij spokojnie...

To jedynie w jednopunkotowym i gazniku, dwa jest na odwrot jak mowisz, bo ciepłe powietrze jest dostarczane tylko z rana, pozniej termostat zmienia obieg na zimne.

A teraz się dowiedz dlaczego ma być zimne a nie gorące.
Pozdrawiam.

Patt MelodyZ
30-07-2009, 08:34
Zmiana kolektora na RKC...

To jest fajny pomysł, fajna koncepcja, ale kolega ma 1.4, to może mieć z tym problem, u niego troszkę inaczej sprawa wygląda :)

Ja tylko mam pytanie, bo czujnik temperatury jest zamieszczony prawie na początku całego dolotu, tj zaraz za filtrem powietrza, więc :
- Temperatura powietrza mierzona jest na początku układu, gdzie powietrze jest w miarę chłodne, więc komputer dobiera mieszankę pod ową temperaturę ?? Czyli wychodzi na to, iż jeżeli powietrze się w dalszej części dolotu nagrzeje, to silnik jest zalewany zbyt bogatą mieszanką, co powoduje większe spalanie i zamulenie pracy silnika.

Czy mój tok myślenia jest dobry ??

Czy może jest to przewidziane przez producenta i do takiej temperatury powietrza jest doliczane od razu przez komputer paru stopni, tak jakby przewidywał, że owe powietrze się bardziej nagrzeje ??

Wychodzi na to, że ochłodzenie zasysanego powietrza powoduje lepsze przyśpieszenie silnika, na odczycie praktycznie będzie ta sama temperatura, lecz nie będzie się ono np tak nagrzewało, co poprawi jego właściwości.

powietrze doprowadzone do silnika powinno być gorące, specjalnie po nagrzaniu silnika ciepłe powietrze znad kolektora wydechu (najczęściej) kierowane jest do wlotu powietrza... śpij spokojnie...

Kolego, więc wytłumacz mi proszę, po co w samochodach montuje się np. w uturbionych intercoolery, albo jak już kolega wspomniał przerabia się dolot w Zetec'u i nie tylko, aby nie szedł nad silnikiem ?? Po co w takim razie to się robi ?? Moim zdaniem, żeby poprawić osiągi...

Pozdrawiam serdecznie :))

corneliusab
30-07-2009, 08:50
Patt MelodyZ ty myslisz teraz od przeplywomierzu czy czujniku temp. powietrza:?:

Pozdrawiam

Patt MelodyZ
30-07-2009, 08:53
Yhy, to już widzę, że się pomyliłem.
A gdzie jest ten czujnik temp. powietrza ?? To chyba się IAT nazywa, ale nie jestem pewien.

Myślałem, że to on jest w przepływomierzu gdzieś :))

Pozdrawiam

corneliusab
30-07-2009, 09:02
Nie, przeplywomierz jest tak jak napisales, zaraz za filtrem, a polozenie czujnika zalezy od kolektora. W Zetecach z alu kolektorem jest on wkrecony w kolektor z tylu czyli miedzy sciana grodziowa, trzeba sie dobrze przyjrzec miedzy rurami kolektora zeby go dostrzec, natomiast jesli chodzi o plastik kolektor to czujnik temp. jest na rurze dolotowej przed kolektorem, po otwarciu maski zaraz go widac. Widac na fotce czujnik i po lewej stronie dwa krocce do przewodow podcisnienia.

Pozdrawiam

Patt MelodyZ
30-07-2009, 09:06
Aha, czyli mój tok myślenia został obalony :)

Co nie zmienia faktu, iż na chłodniejszym powietrzu samochód byłby bardziej żwawy :)
Często (bynajmniej u mnie, z alu kolektorem) po jeździe w mieście, gdy temp. nieco wzrośnie ponad połowę, to już czuć jak samochód traci moc...

Pozdrawiam serdecznie :D

corneliusab
30-07-2009, 10:32
Mysle, ze po zalozeniu plastikowego kolektora kultura pracy silnika no i moze nieznaczenie jego moc zmienila by sie. Tam przynajmniej rura doprowadzajaca powietrze nie idzie nad silnikiem no i raczej nie nagrzewa sie az tak jak w alu kolektorze. Poza tym plastik kolektor jest w srodku gladki (przynajmniej powienien byc) wtedy powietrze dochodzace do cylindrow ma ma mniej zawirowan i jego predkosc jest wyzsza.

Pozdrawiam

tomiscorpio
30-07-2009, 13:00
Ta gladki szybsze powietrze , itp itd a do tego to silnik 1.4 i lpg.... szerokosci zycze w modach.

RicoSb
30-07-2009, 13:06
Kolego, więc wytłumacz mi proszę, po co w samochodach montuje się np. w uturbionych intercoolery, albo jak już kolega wspomniał przerabia się dolot w Zetec'u i nie tylko, aby nie szedł nad silnikiem ?? Po co w takim razie to się robi ?? Moim zdaniem, żeby poprawić osiągi...

Pozdrawiam serdecznie :))

W samochodach z turbiną powietrze jest chłodzonę bo w wyniku sprężenia ma ono bardzo wysoką temperaturę....

A co do fordzika.... to konstruktorzy zapewne uwzględnili wpływ grzania powietrza... przy projektowaniu silnika... ale zawsze można sobie go jakoś ochłodzić.

corneliusab
30-07-2009, 13:41
tomiscorpio heh:) mialem na mysli roznice miedzy doplywem powietrza miedzy alu kolektorem, a plastikiem w zetec-ku, a nie w 1,4:) i chodzilo mi o oryginalne czesci tak jak fabryka wypuscila w pozniejszym czasie plastik zastepujac nim alu kolektor.:)

Pozdrawiam

tomiscorpio
30-07-2009, 14:32
tomiscorpio heh:) mialem na mysli roznice miedzy doplywem powietrza miedzy alu kolektorem, a plastikiem w zetec-ku, a nie w 1,4:) i chodzilo mi o oryginalne czesci tak jak fabryka wypuscila w pozniejszym czasie plastik zastepujac nim alu kolektor.:)

Pozdrawiam

No to ja spoko rozumiem , tylko chodzilo mi o fakt podnoszenia mocy w tym silniku. Jeszcze z lpg:D

Jak sie stoi w miejscu to fakt temp powietrza podskakuje ale podczas jazdy spada do wartosci jakie sa zewnetrznie , moze z 1-2 stopnie wiecej.

Magik123
30-07-2009, 17:33
W samochodach z turbiną powietrze jest chłodzonę bo w wyniku sprężenia ma ono bardzo wysoką temperaturę....

Pomyśl teraz troche co to za teorie wypisujesz, to teraz Twoim tokiem myslenia, 1.8 TD 70KM nie ma intercoolera, tzn ze konstruktorzy pewnie przez pomyłke zapomnieli go dołozyc:one:

IC-ek jest stosowany z kilku powodów, pierwszy to taki ze ma on schłodzic powietrze celem schłodzenia turbiny, drugi to taki ze powietrze po schłodzeniu ma wieksza objetos co skutkuje wiekszym i lepszym napełnieniem cylindrow (dlatego ma być zimne) i stad mamy dodatkową moc, własnie przez schłodzenie powietrza.

A teraz proponuje Ci poczytac sobie co to jest co to jest natrysk wody na IC, nawet Ford swego czasu wypuscił kilka Cosworth-ow własnie z natryskiem wody na iC-ka, były to wersje rajdowe.

RicoSb
30-07-2009, 19:13
Pomyśl teraz troche co to za teorie wypisujesz, to teraz Twoim tokiem myslenia, 1.8 TD 70KM nie ma intercoolera, tzn ze konstruktorzy pewnie przez pomyłke zapomnieli go dołozyc:one:

Zgodnie z tym co pisze na wikipedia http://pl.wikipedia.org/wiki/Turbosprężarka wysoka temperatura spreżonego powietrza obniza sprawnosć sprężarki. Chłodnica powietrza znajduje siemiedzy sprężarką a silnikiem i ma za zadanie obniżenie temperatury do wymaganej (jakiej to nie wiem).
http://pl.wikipedia.org/wiki/Intercooler

a róznica miedzy silnikiem td a TDi fajnie została opisana tutaj


TD to silnik starszej konstrukcji posiadający komore wirowa w głowicy,
1,9TDI to silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania.

W silniku TDI paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra powyżej tłoka. W silniku TD paliwo jest wtryskiwane do małej komory wstępnej połączonej z cylindrem wąskim przejściem, które wchodzi stycznie do komory wstępnej. Podczas suwu sprężania to tego przejścia wlatuje powietrze wywołując silne zawirowanie w komorze wstępnej. Następnie do komory wstępnej wtryskiwane jest paliwo i tam następuje zapłon. Połączenie szybko wirującego powietrza oraz gwałtownego rozprężania spalin z komory wstępnej do cylindra polepsza mieszanie i spalanie paliwa z powietrzem. zybsze mieszanie powietrza z paliwem w silnikach TD ma jednak swoją cenę. Wysoka prędkość przepływu powietrza przez wąskie połączenie między cylindrem a komorą wstępną oraz gwałtowne zawirowania w samej komorze wstępnej powodują znacznie większą stratę ciepła w powietrzu podczas sprężania niż w silnikach TDI. W połączeniu ze spadkiem ciśnienia przy przejściu z głównej komory spalania do komory wstępnej daje to efekt niższej temperatury powietrza po sprężeniu niż w podobnym silniku TD. Ponieważ szybki samozapłon wymaga odpowiedniej temperatury powietrza silnik TDI musi mieć wyższy stopień sprężania aby osiągnąć wymaganą temperaturę w komorze wstępnej. Silniki TDI pracują przy stopniach sprężania rzędu 20:1 do 24:1 podczas gdy w silnikach TD stosowane są stopnie sprężania od 15:1 do 18:1. Straty ciepła, które wymuszają wyższy stopień sprężania mają jeszcze jeden, ważniejszy efekt: obniżają sprawność silnika. Silniki TDI przeważnie mają o 10 do 20% większe spalanie niż porównywalne silniki TD.

Wiec nie napisałem głupot... napisałem fakt po co jest chłodnica powietrza sprężanego :)

Wiec nie zapomnieli a nie jest potrzebna chłodnica w TD :D

Patt MelodyZ
30-07-2009, 19:19
http://pl.wikipedia.org/wiki/Intercooler


Widzę, że kolega potrafi dobry link zapodać :) Zacytuję :

"Służy do zwiększenia sprawności i mocy silnika."

Tak więc już wiemy czemu się chłodzi powietrze, które jest dostarczane do silnika :)
Więc niech kolega nie pisze, że powinno się dostarczać ciepłe powietrze.
A literka "i" w TDi właśnie oznacza Injection, chociaż zależnie od tego, jak sobie dany producent zażyczy :)

Pozdrawiam serdecznie :)

RicoSb
30-07-2009, 19:24
ja sietam do końca nie znam... ale ja nigdzie nie napisałem ze powietrze ma być podgrzewane .... :)
no zresztą nie waże...:) ja tylko opisuje to co słyszałem i przeczytałem na necie :)

Patt MelodyZ
30-07-2009, 19:28
powietrze doprowadzone do silnika powinno być gorące, specjalnie po nagrzaniu silnika ciepłe powietrze znad kolektora wydechu (najczęściej) kierowane jest do wlotu powietrza... śpij spokojnie...

No dobrze, już skończmy tą konwersację, ale tylko dla umocnienia argumentu udowadniam koledze, że jednak takie coś napisał ;)

Pozdrawiam serdecznie :))

Edit: Ups... Dopiero teraz zauważyłem, że to napisał inny kolega :) No to w takim razie niech on doczyta co i jak a dopiero później pisze takie rzeczy :))
Tak więc przepraszam za pomyłkę :))

Pozdro :)

Magik123
30-07-2009, 20:29
Boże zlituj się, Ty nawet nie wiesz czego szukasz i wogole co czytasz, silnik diesla to nie benzyna i tam zapłon nastepuje w wyniku wysokiego cisnienia, a i przy tym jak pisze pewnej temp powietrza, jak nie podgrzejesz swiec przy temp 0 st, to mozesz miec problem z odpaleniem.

Benzyna to całkiem inny silnik i zasada działania, tam nie potrzebne jest ciepłe powietrze bo ono obniza sprawnosc silnika.

EDIT:
Sorka, moj bład, z tym IC, miałem na mysli cos innego, jest tak jak napisane nizej

RicoSb
30-07-2009, 21:05
ale ja sie z tobą nie kłucę :) poza tym nie ja zaczynałem o TD :D ale nie ważne :) pozdrawiam :D

tom.jan
30-07-2009, 22:25
Do Magika123.Nie bardzo rozumiem jak IC ma schlodzic turbine (on nie jest chyba od tego) jezeli jest montowany za nia,poza tym cale schlodzone powietrze ma byc wtloczone do dolotu i jakakolwiek strata ,a tak to mozna nazwac,to chlodzenie, wplywa zle na osiagi.Nie jestem specjalista i moge sie mylic,wiec jezeli tak jest to opisz to moze dokladniej .Pozdrawiam

radekbox
31-07-2009, 15:52
Koledzy chyba mają ten temat przerobiony. Cała rura począwszy od filtra powietrza do kolektora ssącego jest w czasie pracy silnika bardzo gorąca - chyba od silnika. Ta część która zasila filtr powietrzem jest zaś chłodna. Czyli powietrze leci przez gorący filtr, gorącą rurę i wpada do gorącego klektora ssącego, Nagrzewa się i przez to może być mniej tlenu. Powiedzcie czy warto się nad tym głowić i czy macie jakieś rozwiązanie
najlepiej zastosowac "czip"- rezystor z allegro, od razu bedziesz mial "zimniejsze" powietrze i +47KM, jak widac same plusy:):):)

glaeken
21-08-2009, 23:53
Haha! 1.4Efi i cieple powietrze z LPG...
Ten silnik nie lubi... wroc... nienawidzi! cieplego powietrza z lpg ;)
Nie wiem czy to jest spowodowane przesunieciem zaplonu jesli leci cieplejsze powietrze, czy tez poprostu jest go drastycznie mniej... niemniej fakt faktem ze przy 35 stopniach na dworzu traci sporo mocy jesli zaciaga gorace powietrze spod maski. I jeszcze ten waski dolot (kto to projektowal?) to porazka.

dresat
22-08-2009, 10:44
A może trzeba by opracować wlot powietrza, jak w F16 mają?
Czy wszystkim, ktorym wydaje się, że uważali na fizyce, przyszło kiedy do głowy, że gdyby zimne powietrze było tak znaczące dla dla sprawności silnikow, to konstruktorzy nie tworzyliby takich dolotow, aby to powietrze było jak najzimniejsze? "Tu słyszeli, tam coś poczytali" i tylko z interpretacją drobne problemy...

glaeken
22-08-2009, 10:59
@dresat
Chodzi ci o RAM Air Intake pewnie?
Kombinowalem z tym i na benzynie by bylo ok, ale z gazem to jest porazka, bo dla wolnych obrotow musiala by byc klapka, zeby nie gasl podczas jazdy na luzie przy wiekszej predkosci i trzebaby pewnie sekwencje przy wiekszych cisnieniach.
Odpowiednio duzy lej gdzies pod zderzakiem dalby pare procent mocy przy wiekszych predkosciach. Cisnienie powietrza rosnie dosc sporo przy 100kmh. Chociazby focus ma wlot powietrza ustawiony zgodnie z kierunkiem jazdy, tyle ze maly.

Patt MelodyZ
22-08-2009, 11:13
Czy wszystkim, ktorym wydaje się, że uważali na fizyce, przyszło kiedy do głowy, że gdyby zimne powietrze było tak znaczące dla dla sprawności silnikow, to konstruktorzy nie tworzyliby takich dolotow, aby to powietrze było jak najzimniejsze?...

Jeżeli chcesz mieć wszystko policzone co do joty, to kup sobie samochód rzędu 300 000 zł a nie oczekuj w Fordach policzonego idealnie dolotu. Za te pieniądze i w tej klasie, to konstruktorzy poszli po najmniejszej i najtańszej linii oporu, tak więc ja wcale nie uważam, że dolot jest idealnie policzony.

Pozdrawiam

dresat
22-08-2009, 12:50
Patt MelodyZ: Ale wyobraź sobie Łaskawco, że Ja nie mam takich problemow, aby - przepraszam - "z gowna bat kręcić", czyli kombinując nad takim, czy innym powietrzem, uzyskać osiągi Kubicy. Gdybym miał te Twoje 300 000zł, to tym bardziej nie dywagowałbym nad takim, czy innym poborem powietrza, żeby było zimne. Snujecie jakieś "polne" fantazje, jakby tu coś zrobić, żeby efektowniej w drzewo przypierdzielić. Sorki, ale co jakiś czas forumowy bidok głowi się nad tym samym.:580:

Patt MelodyZ
22-08-2009, 13:14
No dobrze znawco, ale czy jeżeli ktoś chce coś poprawić po fabryce, to tylko po to, żeby szaleć 24 h / dobę ?? A może ktoś chce zmniejszyć spalanie, bądź uskutecznić pracę silnika ?? Skoro Tobie nie zależy na niczym, byle coś kupić, żeby było to Twoja sprawa, ale inni mają inny światopogląd i każdy będzie robił, co uważa za przyjemność, bądź hobby, tak więc ja np. z chęcią poprawiłbym nieco osiągi mojego samochodu, bądź po prostu zniwelował słabnięcie z powodu gorącego dolotu.

Pozdro

dresat
22-08-2009, 14:56
bądź po prostu zniwelował słabnięcie z powodu gorącego dolotu. A w jaki sposob "wyczaiłeś", że słabnie z powodu gorącego dolotu? Akurat na słabnięcie silnika może mieć wpływ kiepskie chłodzenie, a tym samym przegrzewanie się z nadmiernej temperatury, a nie gorącego dolotu. Przecież całkiem po prostu możesz dokonać "uturbienia" i - jak napisał radekbox - czipa sobie wmontować...:593:

Patt MelodyZ
22-08-2009, 15:14
Heh, widzę, że Ciebie się nie przegada :)

Chodzi mi o rurę dolotową od filtra powietrza, która się strasznie nagrzewa i można się o nią oparzyć. A jeżeli chodzi o temperaturę silnika, to bardzo ciężko go zagrzać, niewiele razy mi się to udało.

pozdrawiam

dresat
22-08-2009, 15:26
Chodzi mi o rurę dolotową od filtra powietrza, która się strasznie nagrzewa i można się o nią oparzyć. Są ponoć w obiegu na Allegro specjalne bandaże termoizolujące, ktorymi co niektorzy owijają kolektor wydechowy, aby ciepła po maską było mniej. Zupełnie serio mogłbyś wspomnianą rurę dolotową owinąć i nie będzie się grzała. :shock:

darek_tes
26-04-2010, 13:19
panowie z tego co wyczytałem to przy filtrze powietrza jest przeplywomierz??!! a moje pytanie jest takie:co sie stanie jak go odłączę?? jak odpale silnik bez niego to lepiej pracuje a jak podlacze to sa skoki obrotow i do tego glosniej chodzi....pomozcie bo nie chce nic robic co moze miec zle konsekwencje.z gory wielkie dzieki