Zobacz pełną wersję : Mondeo MK3 - Zawór EGR - czyszczenie , zaślepianie


ery
05-09-2009, 20:44
Witam wszystkich. Mam drobny kłopot z Mondeo 2.0 TDCi 2005r. Konkretnie problem jest z zaworem EGR jak się wydaję. Przyznam szczerze że po pojawieniu się problemu (nadmierne kopcenie przy dodawaniu gazu, w ubiegłym roku wydawało się że tak nie kopcił) nastąpiła wizyta w warsztacie gdzie został zaśllepiony dolot spalin. Kopcenie zniknęło ale niestety pojawił się bład recylkulacji spalin. Nastąpiła druga wizyta gdzie zawór został przemyty i odetkany. Ale znów kopcił jak 20-letni diesel. Znów wizyta, znów zatkanie i znów błąd. Po telefonie do nich że jest błąd ich rada to wymiana zaworu EGR :roll: Oczywiście nie ich pieniądze więc mogą wymieniać ale nie dali pewności że przestanie kopcić. No to wizyta w innym warsztacie ale widzę że mają te same metody, jak kopci to zatykamy dolot spalin i po sprawie a że świeci się kontrolka błędu to z tym można jeździć. Tyle że ja tak nie chcę, ma być dobrze zrobione bo skąd będę wiedział czy nie pokazał się jakiś nowy problem, nowy błąd ? Po przeczytaniu na forum kilkunastu tematów na temat zatykania EGR-a doszedłem do wniosku że w warsztatach guzik się znają i zrobię to sam. Skąd taki wniosek ? Bo owszem zatykać można ale starsze wersje, nie okablowane a w 2005 mam okablowany, dlatego wywalał błąd ciągle po zatkaniu. Przeczytałem o zatkaniu ale zrobieniu 3 otworków 6mm żeby błędu nie wywalał i postanowiłem iść w tą stronę. Dziś zawór został wyjęty, zbyt mocno nie był zanieczyszczony bo był ostatnio myty ale i tak go wymyłem dokładnie w benzynce. Ręcznie sprawdziłem że zawór pracuje, otwiera się i zamyka bez problemu choć trzeba siły trochę użyć. Po wyczyszczeniu i dorobieniu blaszki przed złożeniem chciałem sprawdzić jak się będzie zawór zachowywał bo ktoś dawał filmik jak wygląda praca zaworu więc chciałem zobaczyć czy pracuje a nie odrazu skręcać. Najpierw sprawdziłem membranę dmuchając w wężyk i próbując zassać powietrze ale membrana raczej jest dobra bo ani wdmuchnąć nie mogłem ani wyciągnąć powietrza. Niestety po podłączeniu zaworu na krótko i odpaleniu silnika nie nastąpiła żadna reakcja, samochód pracował chwilę i na jałowym biegu i na wyższych obrotach i nic. Zawór stał w miejscu choć jak ręcznie go sprawdzałem to działał. W związku z tym mam kilka pytań, mam nadzieję że ktoś będzie znał na nie odpowiedzi i mi pomoże.
1. Czy naciskając na zamknięty zaworek który zamyka dolot spalin trzeba użyć dość sporo siły żeby go otworzyć czy powinien nawet pod naciskiem palca się otworzyć ?
2. Jak sprawdzić czy jest właściwe podciśnienie wytwarzane potrzebne do działania tego zaworu ?
3. Po jakim czasie po odpaleniu silnika zawór powinien pracować ? Na filmiku było to ok 10 sekund zanim zawór zaczął pracować, u nas odpalony był dłużej i nic.
4. Co wytwarza podciśnienie, ten modułek z którego dochodzi przewód do EGR-a ?
5. Jak mocne powinno być podciśnienie wytwarzane do otwarcia zaworu, patrząć na siłę sprężyny to powinno być dość duże a na odpalonym silniku dotykałem językiem przewodu i czułem że coś tam jest ale nie za dużo, czy te podciśnienie się zbiera w zaworze w membranie i dopiero zawór otwiera czy powinno być od razu mocne i zdatne do otwarcia zaworu ?
Dodam że przewody są raczej szczelne bo sprawdzałem je, sprężyna raczej nie powinna być za mocna bo z czasem raczej słabnie a nie się wzmacnia. A chyba zawór też działa prawidłowo skoro kopci przy niezaślepionym dolocie, może trzeba dłużej poczekać na jałowym aż się otworzy ? Zastanawia mnie też te podciśnienie, może tu jest problem ? Będę wdzięczny za wszystkie opinie i sugestie.
Pozdrawiam.

ery
06-09-2009, 14:03
Dalej wertuję Google i to co znalazłem to to że podciśnienie wytwarza pompa vacum która wytwarza ciśnienie dla układu hamulcowego. Czyli gdyby było za małe podciśnienie dla zaworu EGR to byłoby za małe i na pompę hamulcową i byłyby z nią problemy jakieś czy nie ma to takiego przełożenia ?

ery
08-09-2009, 10:17
Nikt nie wie jak wygląda sprawa z tym podciśnieniem, jak je sprawdzić ?

jendrekmak
12-09-2009, 23:42
Jeśli masz turbinę sterowaną podciśnieniem to przy podniesionej masce stojąc w otwartych drzwiach kierowcy dajesz wyższe obroty 2500-3000, pomiędzy maską a szybą widzisz jak działa podciśnienie przy zmianie geometrii łopatek turbiny i wtedy wiesz że pompa vacum działa. Jeśli masz turbinę sterowaną elektrycznie to niestety ten sposób nie działa. Natomiast skoro nie narzekasz na skuteczność układu hamulcowego to znaczy, że podciśnienie chyba masz ok. Sprawdź natomiast wszystkie przewody podciśnienia, może któryś się wysunął lub przetarł. Nie jestem pewien czy jest jakaś sygnalizacja gdy jest zepsuty któryś z zaworków sterowania podciśnieniem, znajdujących się na silniku.

ery
13-09-2009, 14:36
Turbiny nie sprawdzałem szczerze mówiąc ale hamulce w porządku więc pompa podciśnienia raczej dobra. Muszę wyciągnąć zawór jeszcze raz i sprawdzić go jeszcze.

sebamerc
28-09-2009, 17:17
Daj spokój z zaworem tylko sprawdź czujnik który steruje tym zaworem jest przykręcony do kolektora ssącego.To on się zabrudza i nie przepuszcza podciśnienia ja miałem to samo wyczyściłem i jest spokój a wcześniej kopcił jak lokomotywa.A dokładnie to jest to zawór elektromagnetyczny sterujący egr.

jendrekmak
29-09-2009, 11:48
A jak ten zawór wyczyściłeś? Jakiś płyn czy rozbierałeś?

Mariusz
29-09-2009, 12:13
A jak ten zawór wyczyściłeś? Jakiś płyn czy rozbierałeś?

Należy go wymontować z silnika, a następnie wyczyścić np. wstępnie śrubokrętem, patykiem od lodów. Następnie pędzelek i ropa do czysta. Nie stosuj preparatów typu rozpuszczalnik nitro itp. (za suchy), bo EGR się może zatrzeć!

jendrekmak
29-09-2009, 16:43
Wyjaśnijmy coś bo zaczyna się to wszystko plątać.
EGR to zawór recyrkulacji spalin na przewodzie dolotowym po lewej stronie silnika patrząc od frontu (pomiędzy rurą gumową a kolektorem dolotowym).
Natomiast zaworek elektromagnetyczny sterujący podciśnieniem EGRa wspólnie z zaworkiem sterowania łopatek turbiny jest umieszczony również na dolocie ale na kolektorze plastikowym przykręconym do głowicy i znajduje się w okolicy 3 i 4 cylindra.W 2 wersjach jako 1 zintegrowany (przy EGR z podciśnieniem i elektryką) albo jako 2 oddzielne (przy EGR tylko z podciśnieniem bez elektryki)

Jak czyścić EGR to ja wiem ale zrozumiałem, że mój przedmówca mówił o jednym z tych dwóch zaworków sterujących podciśnieniem a nie o EGR sterującym ilością spalin w układzie dolotowym powietrza.

Chociaż jak czytam pierwszy post kolegi "ery" w tym wątku to wydaje mi się, że ma elektrykę na zaworze EGR (bo wyskakuje błąd zaworu EGR po zaślepieniu) więc w jego przypadku zawór sterujący podciśnieniem jest tylko jeden i na nic mi info o czyszczeniu bo ja mam 2 zaworki i są one inaczej zbudowane.

sebamerc
05-10-2009, 23:07
Panowie ja mam silnik z turbiną sterowaną elektrycznie a nie podciśnieniowo więc mam tylko jeden (a nie dwa) zawory-czujniki.To on steruje egr jego otwarciem i zamknięciem.Pojechałem do gościa rozebrał go i wyczyścił sprężonym powietrzem i problem zniknął.U Was panowie są dwa koło siebie jeden steruje egr a drugi geometrią turbiny ten z lewej chyba jest do egr trzeba zobaczyć gdzie idzie wężyk i wtedy go wykręcić i wyczyścić.

sebamerc
05-10-2009, 23:12
Odnośnie zaślepienia egr, gdy na egr jest jeszcze kostka z kablami to oznacza to że jest czujnik położenia zaworu który jest w środku tak jak u mnie w aucie , zaślepienie go powoduje brak odczytu przez ten czujnik i wywala błąd.W starych egr można było tak robić.

szakal22
06-10-2009, 07:09
Słuchajcie panowie a może by ktoś wrzucił jakieś zdjęcie gdzie ten czujnik który tym wszystkim steruje i go należy wyczyścić - bo naprawdę zaczyna się plątać.

Wrzucam zawór EGR taki jak jest u mnie i silnik może coś pomoże.

jendrekmak
06-10-2009, 09:27
Za diabła nie wiem gdzie może być u ciebie (może go w ogóle nie ma) bo masz silnik na bazie HDI citroena a w mondeo mk3 jest inaczej i być może u ciebie występuje tylko problem czyszczenia samego EGR który jest sterowany elektrycznie.

Na obrazku pokazałem wersję z jednym czujnikiem/zaworkiem sterującym podciśnieniem dla silników z elektryką przy EGR i elektrycznym sterowaniem turbiną. Dla drugiej wersji sterowani w miejscu zaznaczonym kółkiem są dwa zawory podciśnienia i brak elektryki przy turbinie i EGR.

szakal22
06-10-2009, 09:34
W pierwszym poście tego tematu jest mowa o mondeo 2.0 TDCi 2005 rok. Dlatego wspomniałem o swoim silniku sądząc że to chodzi o ten sam silnik. Ale może były rożne silniki 2.0 wkładane do samochodów Ford z 2005 roku.

jendrekmak
06-10-2009, 09:40
Masz pewnie MAXa po lifcie i być może ford zastosował nowe silniki bo jakoś nie pamiętam żeby wcześniej był 2.0, kojarzę tylko 1.8 tdci. Od Focusa II (2005)ford zaczął wsadzać do nowych modeli silniki diesla HDI z PSA, przynajmniej w Focusie. A twoje auto jest na bazie focusa.

szakal22
06-10-2009, 10:25
to teraz wszystko jasne....
przepraszam za zamieszanie - trochę się wtrąciłem w nieswoje sprawy....

Pablo_X
13-10-2009, 18:34
Ja przerabiałem dogłębnie temat zaworu EGR i na podstawie swoich doświadczeń i zdobytej wiedzy stworzyłem info na temat jego zaślepiania i czyszczenia.


Zaślepianie EGR

Temat opracowany na podstawie doświadczeń z silnikiem TDCI ale nie wykluczone, że dotyczył będzie starszych silników diesla.



Kopcenie - a co na to EGR?
Częstą przyczyną nadmiernego kopcenia podczas jazdy jest nieprawidłowa praca zaworu recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation)
[więcej o zasadach działania TU (http://pl.wikipedia.org/wiki/System_recyrkulacji_spalin)].

Podstawą dobrego procesu spalania jest utrzymanie tego zaworu w maksymalnej czystości.

http://wojdylo.pl/_pablox/_do_www/ford/zawor_egr_2.jpg
Zawór egr po przejechaniu 60.000 km.

Co jest przyczyną zapychania się zaworu EGR?
Cząsteczki sadzy pochodzące ze spalin łączą się z cząsteczkami oleju niesionymi przez powietrze z odpowietrzenia skrzyni korbowej i komory zaworowej tworząc niezwykle zbity nagar na ściankach zaworu zmniejszając w ten sposób prześwit kanału dolotowego i unieruchamiając sam zawór EGR. Niestety silnik nie posiada dedykowanego filtra dla powietrza z odpowietrzania i stąd takie kłopoty :-(

Jak czyścić?
Do oczyszczenia tego zaworu warto użyć śrubokręta płaskiego, WD40 i do całkowitego umycia rozpuszczalnik nitro. Zalecam używania rękawiczek :-) Klucze nasadowe 7, 8 i 10 powinny wystarczyć.
Zabieg jest prosty i szybki i nie niesie ze sobą żadnego niebezpieczeństwa.
Cała operacja zajmuje 30-40 min.


http://wojdylo.pl/_pablox/_do_www/ford/zawor_egr_3.jpg
Czysty i pachnący zawór EGR.


Potwierdzone opinie mówią, że zaleca się aby operację czyszczenia przeprowadzać nawet co 10.000 km. Dlaczego? Bo proces zapychania zaworu ma postęp funkcji kwadratowej. Na przykładzie: mała ilość nagaru robi mało sadzy na nowy nagar. Większy nagar robi więcej sadzy (wpuszcza mniej powietrza a więcej spalin) i robi więcej nagaru.

A co poza myciem?
Innym sposobem na pozbycie się kłopotów z EGR, jest jego zaślepienie (po uprzednim umyciu) blaszką w kształcie podkładki z dolotu. Wydaje się, że 0,5mm powinno wystarczyć ale 0,7 będzie idealne.

Jak zaślepiać?
Myślę, że dobrym rozwiązaniem w celu poprawy charakterystyki spalania będzie założenie zaślepki z kilkoma otworami co najmniej 5mm średnicy.
Pozwoli to zachować w miarę przyzwoitą kulturę pracy silnika.

Jeżeli maksymalnie wpuszczane jest 50% spalin, a my chcemy ograniczyć o połowę to otwór powinien mieć średnicę ok. 24mm.
Otwór o średnicy ok. 5mm ograniczy przepływ spalin do 2% tego, co zażądał komputer, dlatego 5mm wydaje się być minimalnym, jaki pozwala komputerowi na poprawne działanie bez generowania błędu.

Konkludując: otwór w "zaślepce" powinienem zawierać się między 5 (dla kilku otworów) a 24mm dla pojedyńczego.

Innym zagadnieniem jakie trzeba przeanalizować po długim okresie używania EGRu, jest poziom zabrudzenia kolektora dolotowego.

http://img507.imageshack.us/img507/5163/resizeofpic0150of3.jpg
Kolektor ssący w Oplu




Co daje zaślepienie?
Zaślepienie powoduje to, że silnik pracuje cały czas na czystym powietrzu bez dodatku spalin, a co się z tym wiąże, nie następuje jego zabrudzenie. Rośnie też przepływ powietrza w całym kanale dolotowym z ok 7 do ok.12mg/s.

Do zalet ego rozwiązania można zaliczyć koniec problemów z zapychaniem EGRu, lepsze zbieranie od niskich obrotów (ale to tylko teoria użytkowników innych marek), szybsze rozgrzewanie silnika (nie potwierdzone jednoznacznie choć występuje wyższa temperatura spalania ubogiej mieszanki ale za to nie działa chodniczka spalin która podgrzewa silnik).

Do wad należy zaliczyć zdecydowanie głośniejszą pracę silnika na wolnych obrotach (oraz szybsze zapychanie filtra powietrza z powodu większego przepływu powietrza ;)) i bardziej trujące spaliny. Może też powodować szybsze zużycie elementów termicznie narażonych z powodu wyższej temperatury :-(

W przypadku posiadania w układzie dolotu przepływomierza oraz zaworu EGR wyposażonego w czujnik położenia lub (co jest zdecydowanie rzadsze) w elektrycznie sterowany zawór, nie jest możliwe zaślepienie dolotu spalin ponieważ spowoduje to z czasem błąd CheckEngine. Dlaczego? To powieść na inną okazję
http://wojdylo.pl/_pablox/_do_www/ford/error_p0401.jpg
Błąd jaki wyrzuca zaślepiony na amen EGR

Dodatkowym wyposażeniem oprócz takiego „wypasionego” zaworu jest przepływomierz umiejscowiony za filtrem powietrza.
Jeżeli dalej jesteś za zaślepianiem EGRa to musisz uciec się do małej sztuczki.
Trzeba zrobić na środku zaślepki otwór o średnicy min. 5mm (czyli robimy podkładkę ale z małą dziurką). Rozwiązanie przetestowane w praktyce :-)

Wszyscy inni którzy posiadają zawór EGR w najprostszej postaci i nie posiadają przepływomierza mogą swobodnie pozostawić jednolitą zaślepkę.

************************************************** *********

Przypomnę jeszcze na koniec, że EGR pracuje tylko na wolnych obrotach, podczas postoju bądź w korkach i po prostu redukuje tlenki azotu.
Kopcenie występuje jeśli EGR się nie zamknie do końca z powodu zablokowania przez nagar bo wtedy zamiast czystego powietrza podczas jazdy mamy mieszankę spalinowo powietrzną.

A tu bardzo dobry filmik obrazujący pracę EGR
Działanie EGR w Mondeo TDCI (http://www.youtube.com/watch?v=sQCvihDxj9A)
################################################## ###############################
Wspomnę jeszcze o zaworku elektromagnetycznym który steruje omawianym zaworem EGR.
Spokojnie można go rozebrać i wyczyścić. Aby to zrobić trzeba odgiąć dwa boczne wąsy i go rozdzielić.
W środku są właściwie 3 części - 2x sprężynki, 1x uszczelka-kołnież wraz z metalowym cylinderkiem.
Wszystko wyczyścić, umyć i przesmarować olejem. Zamykanie polega na zagięciu wąsów z użyciem małego impulsownika kinetycznego.

Pokazuję jeszcze jak można sprawdzić działanie zaworu EGR
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/aE5flhWvlz2/wysterowanie_egr
KLIKAĆ W KLIPA VIDEO (http://bispid.pl/_licz/go.php?lname=wysterowanie_egr)

Przy w pełni sprawnym zaworze EGR silnik powinien się zadusić.

tomick22
07-04-2010, 18:15
no i to jest w pelni satysfakcjonujacy i wyczerpujacy wywod - od AdoZ :)
jak dla mnie do druku i w ramke :) ;)


pozdrawiam

bongo
18-06-2010, 13:19
Widzę, że to nie jest "świeży" temat, ale może ktoś zorientowany tu zajrzy i odpowie wprost!!!
Czy jest sens zaślepiania zaworu recylkulacji spalin, skoro zdjęcie wężyka podciśnienia sprawia, że zawór nie jest sterowany i pozostaje zamkniety (nie wpuszcza spalin spowrotem na dolot)??????
Chodzi mi o to, że wystarczy zdjąć ten wężyk i już.... Czy mam rację???

Pablo_X
18-06-2010, 13:49
Czy mam rację??? Tak g:)

jendrekmak
18-06-2010, 21:22
no nie do końca bo jak zdejmiesz wężyk to otwierasz układ podciśnienia i jest dziura w momencie otwarcia zaworu podciśnienia sterującego EGR. wpływa to na sterowanie np. turbiną jeśli ma tzw. gruszkę i silnik wtedy ma inne parametry bo turbina inaczej pracuje (a w zasadzie sterowanie łopatek) co powoduje złe odczyty ciśnienia doładowania na czujniku MAP. może objawiać się to szarpaniem silnikiem przy przyspieszaniu

jeśli odepniesz wężyk i go zaślepisz to sytuacja jest podobna.

najgorsza sytuacja jest jak na EGR jest czujnik położenia (tzw. okablowany EGR) bo wtedy czujnik odczytuje, że egr się nie rusza i daje błąd egr w komputerze.

wydaje mi się że najlepszą sytuacją jest pozostawienie podciśnienia podłączonego do egr po to żeby cały układ podciśnienia pracował w optymalnych warunkach przewidzianych przez Forda.

dlatego pozostają 2 wersje "zaślepiania"
pierwsza to pełne zaślepienie ale możliwe jest tylko w autach bez okablowanego EGR-a
druga to zawężenie otworu do średnicy 6-7 mm aby był minimalny przepływ spalin co powoduje mniejsze zabrudzenie dolotu i dotyczy to okablowanego EGR-a

maciek911
13-07-2010, 23:15
Przenoszę do odpowiedniego Działu.

lg22
18-07-2010, 17:36
dlatego pozostają 2 wersje "zaślepiania"
pierwsza to pełne zaślepienie ale możliwe jest tylko w autach bez okablowanego EGR-a
druga to zawężenie otworu do średnicy 6-7 mm aby był minimalny przepływ spalin co powoduje mniejsze zabrudzenie dolotu i dotyczy to okablowanego EGR-a

Wg. mnie można zaślepić EGR blaszką nawet jeśli ma czujnik położenia zaworu pod warunkiem że nie ma przepływomierza. Popraw mnie jak sie mylę

nazar00
22-07-2010, 12:41
ja w focusie 1.6 tdci zaśplepiłem, błedy są, ale chceck engine mi nie wywala, i bede tak dalej jezdzil bo silnik lepiej ciagnie

tommy314
09-08-2010, 23:45
do BONGO:
jak zdjąłem wężyk, który wychodzi z egr do turbiny, to przestał kopcić i szarpać, ale stracił dużo ze swej mocy, stąd wnioskuję, że podciśnienie musi być podłączone, pytanie tylko, czy jak zaślepię egr, to czy nie straci znów mocy??????????????????????????

wojtekcargo
10-08-2010, 18:56
Pozdrawiam Wszystkich Forumowiczów .
Czyszczenie EGR -a pomogło w zwalczeniu czarnej chmury za samochodem ,zrobiłem dziś czyszczenie i jest dobrze tylko maleńki dymek przy większym gazie . Będę dalej obserwował i podzielę się uwagami czy to efekt długotrwały. Pozdrawiam -Wojtek.
ps. może ktoś zna pewny rozpuszczalnik,aceton i nitro słabo biorą.

Kasiora
10-08-2010, 20:23
Panowie specjalisci od blaszek . Jak nie macie co zrobić z blaszką to wsadźcie ją sob ie w d..... Zablokowanie EGR powoduje po jakimś czasie rozsadzenie węża między kolektorem a intrcoolerem. Nie rozumiem manii polskich "fachowców" w sprawie zaślepiania recyrkulacji spalin. Nowoczesne silniki diesla to nie klepok z mercedesa 123 i wycięcie lub zablokowania jakiegokolwiek elementu sterującego pracą silnika nie może odbyć się bez wpływu na jego żywitność. Ja kupiłem mondeo z blaszką wykonaną z puszki po "Warce strong" . Blaszka się przepaliła i luźne elementy dostały się do kolektora. Więc fachowcowi który proponuje wkładanie blaszki , ja proponuję by włożył ją sobie do mózgu w miejsce brakującej piątej klepki. Zawór EGR poza oczysczaniem spalin reguluje także ciśnienie doadowania (w pewnym zakresie). Zablokowanie przelotu zaworu powoduje pęknięcie przewodu między intercoolerem i kolektorem ssącym. Zwiększenie doładowani powoduje także zwiększenie obciązenia termicznego silnika. Czym większe ciśnienie doładowania tym bardziej grzeje się silnik. Ja wyrzuciłem blaszkę , zamontowałem nowy przewód od IC i auto przestało szarpać , chodzi jak lalunia. Natomiast jak chce się mieć 150 czy 200 KM mocy to należy kupić auto z silnikiem o takiej mocy a nie tyuningować go metodami mechaników naprawiających URSUSY w latach pięćdziesiątych.

11leon22
13-08-2010, 09:19
Witam wszystkich mam mondeo z silnikiem tddi chciałbym wyczyscic zawór egr ale niezabardzo wiem jak sie do niego dostac znajduje sie stylu silnika pod turbiną moze ma ktos zdięcia z takiej operacji. I jeszcze jedno poci mi sie wąz idacy od turbo do filtru powietrza wie ktoś co moze byc tego przyczyną.

maestro06
13-08-2010, 09:27
z wężem od turbo-zmień o-ring albo węża bo to znaczy że ma nieszczelność i tyle (turbinka ciągnie sobie trochę oleju do smarowania a skoro wąż się poci tzn o nieszczelności układu)
a co do zaworu na pewno pod turbiną a nie po stronie kierowcy za silnikiem w bardziej dostępnym miejscu? jeśli EGR jest okablowany to bym tego nie ruszał, no i przede wszystkim szukajka bo temat już był razem ze zdjęciami

Carina
08-09-2010, 18:11
Witam Was wszystkich!!!Mam do Was pytanko-Komputer wskazał problem z zaworem recyrkulacji spalin EGR w Mondeo 2,0 TDci 2006r (zapaliła się kontrolka awarii silnika)-w warsztacie wyczyszczono mi ten zaworek(mam taką nadzieję)ulga kontrolka nie sygnalizuje awarii, lecz po przejechaniu raptem 5 km znowu się zapaliła:(.
Co mi proponujecie ? proszę o podpowiedź co dalej robić z tym fantem.

INVERTER
08-09-2010, 19:05
Blaszki to faktycznie można sobie włożyć w D :diabelek:

Ale można najzwyczajniej w świecie odłączyć przewód podciśnieniowy z EGR i do zaślepić żeby niepotrzebnie nie marnował podciśnienia :619: Dotyczy to tylko wersji z euro3, czyli bez przewodów przy EGR :P

W silniku z euro4 wyskoczy błąd nieważne co zrobimy :diabelek:

Jestem przeciw blokowaniu EGRa ale jak widzę co się dzieje za samochodem w gorący dzień przy włączonej klimie to wole go odłączyć nawet kosztem głośniejszej pracy silnika :diabelek:

Z działającym egr na wolnych obrotach do silnika idzie 50/50 spaliny/powietrze i przy przygazowaniu po prostu musi zadymić, taki zawór ma swoją bezwładność/czas reakcji niestety :diabelek:

UKey
12-09-2010, 11:06
Czy ktoś może wrzucić jakie foty step by step jak to rozebrać, co wyczyścić na co zwrócić uwagę żeby nie spierd* :roll:... u mnie ten zawór jest pod turbiną i samo to już sprawia że ręce mi się trzęsą jak mam się za to zabrać... ;)

galux20
30-12-2010, 21:09
nio witam mam do wymiany zaw. egr [elektryczny] 2,2 tdci 2005 w serwisie z wymianą liczą za niego 1450 brutto. czy ktoś ma jakieś lepsze ceny[przebieg auta 138 tys km]
pozdrawiam piotr

maestro06
31-12-2010, 09:39
nio witam mam do wymiany zaw. egr [elektryczny] 2,2 tdci 2005 w serwisie z wymianą liczą za niego 1450 brutto. czy ktoś ma jakieś lepsze ceny[przebieg auta 138 tys km]
pozdrawiam piotr

jeśli chodzi Ci o cenę samego egr to napisz do Jacka, bo z wymianą powinieneś poradzić sobie sam, tylko ktoś musiałby wykasować Ci błąd z kompa

galux20
31-12-2010, 22:06
jak można skontaktować sie z Jackiem?

Krzysiek
31-12-2010, 23:42
Wysyłasz do Niego PW na profil i czekasz na odpowiedź. 8)

galux20
01-01-2011, 09:26
problem mam taki;egr będzie w serwisie dopiero 10 stycznia.
jest jakiś sposób żeby silnik nie wchodził w tryb awaryjny?
chociaż tak prowizorycznie?

Snajper_881
02-01-2011, 15:02
Mam pytanie, odłączyłbym na próbę, kostkę elek. od EGR albo przewód podciśnieniowy. Gdyby się jakiś CHECK wys.....to mogę go usunąć poprzez odpięcie aku czy tylko WDS??

piorkum
04-01-2011, 18:53
a jak egr jest na podcisnienie i ma kostke podpieta a turbina sterowana podcisnieniem to jak mozna sie pozbyc tego g.... ?? jest to tdci 115

galux20
13-01-2011, 20:48
no to wymienili mi w serwisie
egr z robocizną w serwisie 1270 brutto

Snajper_881
15-01-2011, 12:54
a jak egr jest na podcisnienie i ma kostke podpieta a turbina sterowana podcisnieniem to jak mozna sie pozbyc tego g.... ?? jest to tdci 115

Mam dokładnie to samo.
EGR na podciśnienie i ma kostkę.

Futura
11-04-2011, 13:15
U mnie też wywaliło bład P0409 - ciekawe, czy po wyczyszczeniu EGR będzie wszystko ok? czy można taki czujnik kupić, czy jest to nierozbieralne?

Może ktoś doradzić...niby wszystko dobrze, ale jednak świecąca kontrolka "check" wkurza :diabelek:

Mam nadzieję, że nie trzeba kupować całego EGR.

Na moje nieszczęście mam EGR elektroniczny.

milap
28-04-2011, 15:36
Koledzy,
Czy ktoś się orientuje gdzie w EGR sterowanym tylko i wyłącznie elektronicznie (2.2 TDCi 2006r - absolutny brak sterowania podcisnieniem) znajduje sie czujnik położenia?

Czyściłem ostatnio swój EGR i wydaje sie on być mechanicznie najzupełniej sprawny (ilość nagarów była znikoma) jednak samochód przy podłączonym zaworze dalej szaleje (dusi się na niskich obrotach)
Odłączenie EGR - wszystko chodzi elegancko, ale pojawia się check engine

Rozebrałem również cała część sterującą znajdującą sie pod czarna plastikową osłona (patrz obrazek) i znajdują sie tam 2 zębatki, silniczek oraz sprężyna powrotna. Czujnika nigdzie nie widać, a problem jest ewidentnie z nim związany gdyż cały mechanizm chodzi bez najmniejszego problemu.

Widac że do części sterującej dostała się woda (widac drobne ślady korozji w pobliżu małego otworka odpowietrzającego). Mam dziwne przeświadczenie że w gorące słoneczne dni problem się nasila. Gdy jeżdżę wieczorami dusi się bardzo rzadko lub wcale. Może to zbieg okoliczności ale w zimę problem nie istniał... Co ciekawe jak auto postało kilka dni na parkingu podziemnym to przez 2 dni miałem spokój. Przypomina to trochę problem z centralnym zamkiem który kiedyś miałem w mondeo mk2 (wtedy było na odwrót: zamykał wszystkie drzwi z klamki od środka tylko w ciepłe słoneczne dni)

http://img715.imageshack.us/img715/5762/beztytuuivy.th.png (http://img715.imageshack.us/i/beztytuuivy.png/)

benio
10-05-2011, 13:49
A czy ktoś może rozcinał plastik okablowanego EGR'a - tą część, w którą wpinany jest 5-cio stykowy wtyk sterowania? Od jakiegoś czasu szarpie przy przyspieszaniu i dzisiaj odkryłem ułamany na poziomie plastiku środkowy pin (gdzie są 3 w jednym rzędzie) w gnieździe EGR'a. Czy da síę coś z tym zrobić czy muszę szukać EGR'a? :-(

benio
11-05-2011, 13:35
Dzisiaj dobrałem się do wtyku okablowanego EGR'a. Odciąłem u podstawy kołnierz (tulejkę), w który wsuwa się zatrzaskiwany wtyk i dolutowałem kabelki z konektorami męskim, aby wsunąć we wtyczkę instalacyjną EGR'a.
Mam jeszcze pytanko do tych co mają taki sam EGR (okablowany). Czy po sprawdzeniu oporu między urwanym (środkowym) stykiem a pozostałymi po jego obu stronach miernik coś pokazuje bo u mnie nie ma nic:?:
Uwaga sprawdzać przy wyłączonej stacyjce bo pojawi się błąd na ECM'ie.

DUK45
24-05-2011, 05:46
Witam

Ja mam 2.0tdci 136km zaślepiłem EGR i widzę tylko same plusy(prócz świecącego się check)

barrth
06-06-2011, 21:50
Witam.
Dzisiaj czyściłem swojego EGR (podciśnieniowy, bez kabelków), bo mondek troche kopcił przy gwaltownym nasiśnięciu gazu, i nasunęło mi sie pytanie: Czy zamkniety zawór powien być szczelny? Generalnie w trakcie mycia całość czynnika myjącego (ropy) błyskawicznie się "przelała" przez zawór. Po próbie dmuchnięcia w tenże (za pomocą gęby mojej własnej) praktycznie nie czuć żadnego oporu....
Co prawda jak się człowiek zassie na weżyku to zawór sie otwiera (nawet zgrabnie) ale jakoś do końca nie jestem przekonany.
ktos wie jak "szczelny" powien byc EGR w stanie spoczynku?

lukionix
08-06-2011, 19:00
Witam
Mam pytanie czy wężyk od podciśnienia, który jest podłączony do zaworu egr powinien wciągać lub wydmuchiwać powietrze?

chyzio3
11-07-2011, 13:19
A ja mam pytanko czy moze ktos probował oszukać kompa przy elektronicznym zaworze EGR tak aby nie wywalwł błedu?? Może jakiś oporniczek wstawić?? jeden lub dwa?? bo w tej kostce z 5 przewodami jak widze to 2 piny ogpowiadają jak podejrzewam za napięcie do silniczka, a te 3 piny co są w jednym rzędzie za sterowanie i niewiem jak wogóle komp wie że jest zawór sprawny?? bo wydać 1400 zł to mi się nieuśmiecha tym bardziej że ten zawór jest zbędny. Może ktoś to rozkminił?? No bo do kompa to mogą iść tylko sygnały napięciowe lub odpowiedni opór i tak może by jakie dwa oporniki wsadzić ?? Jak ktoś ten problem rozwiązał to mógłby się pochwalic :)

RavenMeadow
02-08-2011, 11:06
Witam
Ja też dorzucę coś od siebie;)
Zaczęło się standardowo:
kontrolka check engine, warsztat
diagnoza: popsuty EGR, najlepiej wymienić na nowy
Po wymianie zaworu wraz z rurą łączącą z kolektorem, po paru kilometrach znowu zapaliło się check engine, a na komputerze pojawił się ponownie błąd P0405, wkurzyłem się ostro, ale że mieszkam w małym mieście to i wiedza "mechaników" jest mała, więc dałem sobie spokój.
Było to jesienią ubiegłego roku. I tak z zapalonym check jeździłem aż do zimy i nagle przy pierwszych mrozach check engine nagle samo zgasło:D
Ale niestety wraz z wiosną znowu wróciła awaria i lampka check engine :( i nie mam pojęcia co dalej robić, kolejna wizyta w warsztacie skończy się pewnie kolejnym zaleceniem: wymienić EGR na nowy.
Miał ktoś może już podobny przypadek? Czemu check gaśnie gdy jest mróz a zapala się przy dodatnich temperaturach? Co jeszcze mogło się popsuć oprócz zaworu, że wywala błąd P0405?

dareckip
02-08-2011, 22:05
U mnie było podobnie, raz się zapala później gaśnie. Jednego razu zapaliła się na dobre, pojechałem do mechanika ten rozebrał EGR i stwierdził uszkodzenie. Ale po małych naprawach (złamany jakiś metalowy trzpień) udało się że udało się go uratować. Teraz co jakiś czas znowu się zapala i gaśnie. Mechanik powiedział że może się zaciąć czasami i wtedy wyskakuje błąd. Zdążyłem się już przyzwyczaić. 8)

mikolaj86krot
12-08-2011, 17:41
Mam zawór EGR z przewodem od podciśnienia i z lewej strony zamontowanym czujnikiem do ktorego dochodza kabelki. wymontowałem go do wyczyszczenia, ale zanim go zamontuje chcialbym sprawdzic czy działa... czy sie otwiera i zamyka..
Czy mam podłaczyc kabelki do tego czujnika i przewod z podcisnieniem, odpalic i obserwowac zachowanie na wolnych obrotach i przy przygazowaniu?
czy w jakis inny sposob go podlaczyc?
nie chcialbym zrobic bledu zeby nie nawalic...

chasm
12-08-2011, 18:07
zanim go zamontuje chcialbym sprawdzic czy działa... czy sie otwiera i zamyka..

Spróbuj tak jak ja - spora strzykawka (100ml), podepnij ją wężykiem do EGR i wytwórz podciśnienie - powinien się otwierać.

mikolaj86krot
13-08-2011, 08:22
Jak podlacze wtyczke do czujnika i podcisnienie.. i odpale samochod to zrtbie wtedy cos nie tak? co sie stani? czy bez problemu moge takie cos zrobic....?
jakie zadanie tak wogóle ma ten czujnik z wtyczką...?

rafib
19-10-2011, 16:58
Z jakim oporem Wam chodził tłoczek po czyszczeniu EGR-a? Bo u mnie chodzi z dużym oporem, dopiero pod naciskiem całej dłoni + ciężar ciała się porusza, pod palcem nawet się nie ruszy o milimetr.

ememiks
04-01-2012, 15:56
Panowie czy jak zaślepiłem EGR to muszę odpiąć akumulator na ileś czasu żeby coś tam się nie wiem....?
Bo na forum opla chłopaki zaślepiają ale odpinają na noc aku.
Czy tu tez jest potrzeba? bo zaślepiłem EGR i nic to nie dało ale robiłem to na podłączonym aku.

dareckip
04-01-2012, 23:09
Wg. mnie nie trzeba, ale zależy jaki masz EGR.

ememiks
05-01-2012, 08:14
Ten bez czujnika przy egr.

dareckip
05-01-2012, 20:14
Ten bez czujnika przy egr.
to moim zdaniem nie musisz, u mnie był najbardziej rozbudowany a i tak nie rozpinałem przy wymianie. Bo przy moim nie zaleca się w ogóle zaślepiania.
Jak mi mechanik zaślepił to po miesiącu jak go rozkręciłem to była wypalona dziura. Więc zaślepianie nie pomogło. Trzeba było wymienić na nowy - niestety :roll:

puniu01
09-01-2012, 16:47
Mam mondeo TDCI z przeplywomierzem, mozecie wrzucic zdjecie zaslepki z otworem?
A najlepiej fotki z takiej operacji. Bede bardzo wdzieczny. Pozdrawiam

puniu01
06-02-2012, 17:17
Witam, czy zaslepial moze ktos EGR w tym silniku?

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f82e30338ff59fbc.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/61ba31f3358273d2.html

Jest to TDCI 130KM, a zawor EGR znajduje sie z tylu silnika obok turbiny.
Chodzi mi o to czy sa jakies problemy z tym silnikiem, jakies bledy, jak z dostepem czy bede musial cos demontowac zeby sie dostac itd

W ktorym miejscu zaslepic ten zawor?

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/06309a9a40ffc5ee.html