Zobacz pełną wersję : dlaczego opony letnie 15" - zimowe 14" /fusion/
kulaszko 29-09-2005, 20:02 Może moje pytanie jest głupie, ale dlaczego ford zaleca letnie opony 195/60R15 a zimowe 185/60R14?
Sprawdzałem na stronach i wiem, że są również zimówki o rozmiarze jak letnie czyli 195/60R15 . Po co kupować felgi 14" skoro zimówki mogę założyc na felgi 15" po zdjęciu opon letnich.
Co otym sądzicie?
Pozdrawiam.
nie wiem czemu ford zaleca, ale:
- na 14 masz wiekszy profil opony, przez co ona sama jest wyzsza i lepiej amortyzuje
- 14 jest tansza, opona. Jesli sie nie ma felg to kicha. Jednak jesli ma sie 2gi komplet felg to spokojna glowa
- generalnie zaleca sie opony zimowe o rozmiar wezsze niz letnie, wiec wystaczy ze z 195 zejdziesz na 185. Jednak im opona ciensza tym lepiej bedzie jezdzila po sniegu, im szersza tym bardziej dziala jak płoza
- jesli masz alusy na lato to szkoda ich zima, lepiej kupic 2 komplet felg, wtedy 14ki bo tansze niz 15ki. Koszt felg, np uzywanych zwraca sie po 2 latach. Czyli 4 przekladki, po jednej co sezon, za wsyzstkie kola to niecale 100zl. Za tyle czyli 400 spokojnie kupisz uzywane stalowki
nie wiem czemu ford zaleca, ale:
- na 14 masz wiekszy profil opony, przez co ona sama jest wyzsza i lepiej amortyzuje
no wysokośc opony zimowej zalecanej w instrucji jest taka sama jak 15 cali tutaj 1 cal rozmiar jest większy więc samochód wisi wyżej
wydaje mi się że tylko dlatego są takie zalecenia żeby bardziej dolegał zimą do podłoża bo mniejszy prześwit pod samochodem czyz nie tak? :wink:
wydaje mi się że tylko dlatego są takie zalecenia żeby bardziej dolegał zimą do podłoża bo mniejszy prześwit pod samochodem czyz nie tak?
tym gorzej :) czesto robia sie koleiny, na srodku pod autem towrza sie bruzdy zmarznietego blota, lodu ... wtedy szybciej szorowalbys to dziadostwo podwoziem, rczej nie tedy droga :)
Jak zauważył Kulaszko indeks opny jest 195/60R15 lato i 185/60R14 zima czyli wysokosc opony jest identyczna a więc i komfort jazdy w duzym skrócie też. A co do takiego zalecenia nic rozsadnego do głowy mi nie przychodzi - ale zawsze serwis moze sprzedac 4 felgi wiecej :lol:
no nie jest identyczna :) po profil to prcentowa wartosc szerokosci. A 60% z 195 to nie to samo co 60 z 185. Ponad to, sama felga, cale kolo ma o 1 cal mniejsza srednice.
wydaje mi się że tylko dlatego są takie zalecenia żeby bardziej dolegał zimą do podłoża bo mniejszy prześwit pod samochodem czyz nie tak?
tym gorzej :) czesto robia sie koleiny, na srodku pod autem towrza sie bruzdy zmarznietego blota, lodu ... wtedy szybciej szorowalbys to dziadostwo podwoziem, rczej nie tedy droga :)
no tak zalezy jaka droga ale przyznasz że wysokośc opony jest taka sama w 14 jak i w 15 cali?
Co do profilu to prawda - ciekawy link w sprawie opon http://forum.fordclubpolska.org/tematy1 ... vt3975.htm (http://forum.fordclubpolska.org/tematy16/opony-zimowe-vt3975.htm)
no tak zalezy jaka droga ale przyznasz że wysokośc opony jest taka sama w 14 jak i w 15 cali?
W zadnym wypadku :)
i zarazem zmianie ulega srednica calego kola.
szczegoly mozecie zobaczyc sobie takze tu, chyba nie trzeba bedzie nic wiecje w tej sprawie mowic :D
http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html
akurat temat rozmiarow i roznic walkowany byl juz pare razy.
Przypadkiem wszedłem na ten post i .... chciałoby się powiedzieć "what are you talking about guys !?!"
Oznaczenie opony letniej to 195/60 R15, gdzie
- 195 to szerokość opony w mm
- 60 oznacza wysokość opony wyrażony jako procent szerokości (czyli ilość gumy od obręczy do bieżnika - wysokość BOKU opony i nie ma to NIC wspólnego ze średnicą)
- R15 oznacza średnicę wewnętrzną opony w calach (średnica obręczy)
Na końcu jest jeszcze onaczenie literowe oznaczające klasę prędkości opony, ale to nie ma związku z rozmiarem.
Tak więc opony 195/60 R14 i 195/60 R15 mają tę samą szerokość 195 mm i tę samą wysokość 117 mm (195*60%), choć jak się je postawi obok siebie, to piętnastka będzie o cal wyższa.
Jeśli chodzi o opony 195/60R15 i 185/60R14, to ta druga będzie o 10 mm węższa oraz o 6 mm niższa (185*60%=111). Oprócz tego mniejsza będzie średnica obręczy, więc dochodzi jeden cal różnicy.
Słowem druga, zimowa opona, będzie trochę węższa i niższa.
Na taką mniejszą oponę, wg FORDa, można założyć łańcuchy, nie ryzykując, że uszkodzimy nadkole i błotnik (jest dodatkowe miejsce).
Jeśli ktoś nie zamierza używać łancuchów śniegowych może założyć zimówki o standardowym wymiarze (to też można wyczytać w instrukcji).
(Niektórzy forumowicze zakładają z powodzeniem łańcuchy na standardowe opony)
Pomijam kwestię czy szerokość opony zimowej ma być węższa od letniej czy nie i związanej z tym możliwej różnicy komfortu itp.
pozdro
zgodze niemal ze wszystkim pozat tym ze chyba ,aelek nie chcesz powiedziec ze kolo z opona 195/60 R15 bedzie miec ta sama srednice co 185/60 R15. Bo taki mi sie wniosek nasuwa z twojego postu. A tak nie jest, roznica w srednicy calego kola bedzie, wszak nie wielka (ok 2 %)
zgodze niemal ze wszystkim pozat tym ze chyba ,aelek nie chcesz powiedziec ze kolo z opona 195/60 R15 bedzie miec ta sama srednice co 185/60 R15. Bo taki mi sie wniosek nasuwa z twojego postu. A tak nie jest, roznica w srednicy calego kola bedzie, wszak nie wielka (ok 2 %)
Zacytuję własny post:
Jeśli chodzi o opony 195/60R15 i 185/60R14, to ta druga będzie o 10 mm węższa oraz o 6 mm niższa (185*60%=111). Oprócz tego mniejsza będzie średnica obręczy, więc dochodzi jeden cal różnicy.
Oczywiście, że wysokość pierwszej opony (195*60%) będzie większa od drugiej (185*60%). Skoro średnica obręczy jest ta sama to nie ma innego czynnika wpływającego na wysokość KOŁA - tylko wysokość samej opony.
pozdro
bardziej chodzilo mi o to...
- 60 oznacza wysokość opony wyrażony jako procent szerokości (czyli ilość gumy od obręczy do bieżnika - wysokość BOKU opony i nie ma to NIC wspólnego ze średnicą)
ale jest ok, chcialem tylko wyjasnic kwestie zrozumienia :)
bardziej chodzilo mi o to...
- 60 oznacza wysokość opony wyrażony jako procent szerokości (czyli ilość gumy od obręczy do bieżnika - wysokość BOKU opony i nie ma to NIC wspólnego ze średnicą)
ale jest ok, chcialem tylko wyjasnic kwestie zrozumienia :)
Ja też chciałem napisać jak aelek ale wczoraj mi to nie wysżło bo mnie zbiłeś z tropu a jak lubisz bowarek po skończonej jeździe to wiesz czasami jest sie ciężko wysłowić :lol:
czyli ilość gumy od obręczy do bieżnika - wysokość BOKU opony i nie ma to NIC wspólnego ze średnicą
TOMEK07, ale akurat z tym sie nie zgadzam :D
no z tym może ale z tym że im większe koło tym wyżej samochód wisi a w zimie na naszych drogach i bezdrożach to jest bardzo przydatne to się na pewno zgodzisz?
w końcu w WRC też zakładają 16 cali :wink:
ja z pewnoiścią założe opony na felgi 15 a nie 14 z tym że z szerokością to się jeszcze zastanowię pomiędzy 195 a 185 jest kilka złotych no i jak dobrze mówisz im węższa tym lepiej wchodzi w śliskie podłoże :lol:
jokrzycho 02-10-2005, 14:26 Czołem,
Tomek napisał:
"jak dobrze mówisz im węższa tym lepiej wchodzi w śliskie podłoże"
To nie dokładnie tak jest. Koło bardzo wąskie "lepiej" wchodzi w podłoże, popatrz np. na rajd szwedzki, ale tam dla lepszej przyczepności mają kolce, bo taka wąska opona nie trzymałaby się drogi. Szeroka opona ma większą powierzchnię styku z drogą, czyli lepsze "trzymanie". Dlatego w F1 ogranicza się ten parametr opon. Więc stosowanie normalnego rozmiaru opony w Fusionie jest prawidłowe i zmiana szerokości opony o 10 mm jest nieodczuwalna.
jokrzycho, masz racje. JEdnak to co piszesz dotyczy nawierzchni "letniej". Na sniegu im opona wezsza tym sprawniej bedziemy sie poruszac bo wieskzy jest nacisk jednostkowy. Opona szeroka bedzie jak ploza slizgac sie po sniegu, podczas gdy wezsza bedzie sie przez niego przebijac.
A roznica jest kolosalna. W zimie zawsze bawie sie na roznych lotniskach parkingach. Z kumplami robilismy sobie takie male zawody. Kiedy kumpel kupil do auta zimowki 155 zamiast 175 byl nie do pokonania. Ja sam jego autem wykeracaelem swietne czasy, a w porownaniu do mojego to uuuuu. Owszem wygladal swietnie, ale jezdzil po sniegu rewelacyjnie.
A co do rajdu szwecji, to prawie caly przejechany jest na oponach z kolcami. I mimo wzglednie sliskiej nawierzchni, zaliczany jest do jednego z najszybszych rajdow.
trochę tutaj jest sporu o poonki może lepiej byłoby gdyby u nas można było stosować kolce? co to byłaby za różnica ęższa czy szersza opona? :570:
czyli ilość gumy od obręczy do bieżnika - wysokość BOKU opony i nie ma to NIC wspólnego ze średnicą
TOMEK07, ale akurat z tym sie nie zgadzam :D
... Ale tak jest.
Oznaczenie np. 195/60 może się łączyć z dowolnym typu R13, R14, R15 ... itd.
Pierwsze opisuje przekrój opony, a drugi średnicę. That's it!
pozdro
Oznaczenie np. 195/60 może się łączyć z dowolnym typu R13, R14, R15 ... itd.
ale profil opony jest rozny a zatem sa jego rozne rozmiary, jesli tak to ta roznica ma wplyw na srednice calego kola !
Pierwsze opisuje przekrój opony, a drugi średnicę. That's it!
drugie opisuje srednice felgi, nie opony.
Paweł Stiopa 14-10-2005, 00:01 ford zaleca 185/60/14 jeżeli mają być stosowane łańcuchy. koło jest mniejsze około 58 cm średnicy (śr. letniego koła 195/60/15 61,5 cm) i łańcuch nie będzie obcierał o nadkole. przy mniejszym kole należy udać się do ASO (złe wskazania prędkości i km). najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie 185/70/14 śr. kola 61,46 cm . felgi od focusa 1 5,5"/14"ET 47.5. mam takie jest OK. polecam na 100%.
A ja zostałem na Feldze 15 załozyłem oponki 185/60 Fulda Kristal Montero podobno sa super własnie na dużym śniegu zresztą bieżnik tej opony znacznie się różni od innych opon na asfalcie jest głośniejsza słychać szym ale mnie to nie przeszkadza :wink:
Miałem podobny dylemat z wyborem zimówek do swego Focusa.
Z salonu wyjechałem na alusach 205/55/16. Postanowiłem nabyć komplet kół zimowych. Po przeczytaniu i przemyśleniu różnych forów takich jak ten - zamówiłem w Norauto kółka 195/65/15 z oponami Goodyear UltraGrip7. Średnica koła niemal identyczna, a wyższy profil gumy przyda się na wiosenne dziury w asfalcie. No i trochę węższe, dopuszczone w instrukcji obsługi wozu.
Skorzystałem z tego kalkulatora - dobra rzecz:
OPONY (http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp?rozmiar1=16&rozmiar2=15&rozmiar3=15&szerokosc1=205&szerokosc2=195&szerokosc3=205&profil1=55&profil2=60&profil3=55&srednica1=672.9&srednica2=615&srednica3=606.5&roznicasrednica2=-57.9&roznicasrednica3=-66.4&roznicapredkosc2=-9.41&roznicapredkosc3=-10.95&roznica50_2=45.29&roznica50_3=44.53&roznica100_2=90.59&roznica100_3=89.05&roznica150_2=135.88&roznica150_3=133.58)
Forum Ci się rozjechało,przy tak długich linkach korzystaj z opcji URL. Edit Assan
|
|