Zobacz pełną wersję : [C-MAX 2007-2010] Nie odpala - czy to EGR?


roman_gorzow
10-11-2009, 13:17
Witam
Od jakiegoś czasu miałem duże problemy z odpalaniem mojego c-maxa. Zazwyczaj objawaiło się to długim i wielokrotnym rozruchem silnika zanim "załapał". Wczoraj wogóle nie odpalił. Oddałem auto do mechanika no i ten stwierdził, że problem tkwi w zaworze EGR no i że trzeba go wymienić bo zawór był już czyszczony i jego stan techniczny wskazuje na zużycie :). Zaśpiewał mi za imprezę 1300 zł brutto.
Czytałem dużo na formu o tym, ale poza problemami z mocą i nierównymi obrotami nikt nie pisał o braku możliwości odpalenia auta.

U mnie wyglądało to tak że parę razy (gdy udało mi się odpalić auto) silnik jakby chciał wyskoczyć, bardzo nierówne obroty (ok 500-1100obr./min.) + brak możliwości wejścia wyższe obroty (nie reagował na pedał gazu) + biały dym).
Podczas jazdy ,jak w/w objawy ustały, nie zauważyłem spadku mocy. Wszystko wydawało się być ok.
Nie wyświetlał żadnych informacji na wyświetlaczu czy kontrolki silnika.

Mam zatem pytanie czy na pewno jest to objaw uszkodzenia EGR?
No i czy (jeśli to EGR) jedynym rozwiązaniem jest wymiana. Czytałem o zaślepieniu. Czy to się sprawdza w tdci 2,0 czy nie warto w to się bawić i wymieniać.

Pozdrawiam

sterowiec68
10-11-2009, 13:45
A podpiął Ci ten specjalista auto pod kompa czy choćby laptopa z wgranym programem diagnostycznym Forda, żeby zczytać błedy ? Moim zdaniem od tego powinien zacząć zanim weźmie się za wymianę połowy silnika,jak okaże się że to nie EGR. No i niedyskretne pytanie... Jaki masz przebieg ?

danzo
10-11-2009, 17:02
Jak pisze sterowiec najpierw podepnij do kompa.
U mnie było podobnie zdażało się się to kilka razy, odpalał dobrze ale nie wchodził na obroty (stabilnie pracował na obrotach "jałowych" , ni dymił ale na wyższe nie wchodził - egr zawieszał się w położeniu pólotwartym) po kilku lub kilkunastokrotnym dodawaniu gazu wszystko wracało do normy . Lecz pewnego razu nie odpalił, dymił, niby załapywał ale nic z tego. Później laweta, diagnoza- zawieszony egr w położeniu całkowicie otwartym, wymiana - 1000 zł lub zaślepienie 200 zł. Wybrałem zaślepienie i jak narazie jest OK, przejechałem około 15000 km, opócz zapalającej się czasami kontrolki silnika nic się złego nie dzieje (nie wchodzi w tryb awaryjny) a wybór należy do Ciebie ale najpierw upewnij się czy to egr.

marcin74
11-11-2009, 17:58
witam u mnie kopcił na czarno , aż pewnego razu nie odpalił i trzeba go było zaciągnąć do mechanika , tam go przeczyścił i do dzisiaj "nie zapeszając" jest ok

Walut
11-11-2009, 18:39
wymieniłem egr po takich problemach, zdjagnozowane na kompie, objawy znikły, a były takie jak opisywaliście, tylko te koszty trochę za duże, 1060 zawór w aso bo nie było gdzie indziej , był na allegro za 650 ale nie byłem pewien, i zwrócili w aso 220 za oddanie zużytego. wymianą mnie w aso straszyli ale wziąłem z kolegą mechaniorem troszkę lepszym ode mnie po piwku i po póltorej godzinki bylo po robocie , koszt roboty moim zdanie max 100 zeta. trzeba w tym motorze zdemontowac podszybie i dostęp jest od góry dosyc dobry. pozdro

karmaz
18-11-2009, 19:38
wymieniłem egr po takich problemach, zdjagnozowane na kompie, objawy znikły, a były takie jak opisywaliście, tylko te koszty trochę za duże, 1060 zawór w aso bo nie było gdzie indziej , był na allegro za 650 ale nie byłem pewien, i zwrócili w aso 220 za oddanie zużytego. wymianą mnie w aso straszyli ale wziąłem z kolegą mechaniorem troszkę lepszym ode mnie po piwku i po póltorej godzinki bylo po robocie , koszt roboty moim zdanie max 100 zeta. trzeba w tym motorze zdemontowac podszybie i dostęp jest od góry dosyc dobry. pozdrono zgadzam się ceny są za duże ja w piątek to wymieniam mam nadzieję że to pomoże

szakal22
08-12-2009, 09:47
Pozwoliłem sobie się podpiąć bo to w temacie, a nie che nowego zakładać.

Dla przypomnienia, bo juz moj temat byl poruszany:
przebieg 181tys. jak jest zimny, to lekko chwieją mu się obroty i dymi na szaro(biało).

Po podłączeniu pod kompa był błąd zaworu EGR.
Zawór był wyczyszczony i włożony z powrotem.
Jednak po ponownym podłączeniu do kompa, błąd dalej się pojawia po skasowaniu.
W kompie widać że zawór się zamyka i otwiera prawidłowo, jednak diagnoza że coś nie łączy elektrycznie i komp dalej widzi usterkę EGR'a.
Przed czyszczeniem zwór się blokował. Po wyczyszczeniu auto stało się dynamiczniejsze, lepiej się zbiera i wszystko git, poza jednym, jak jest zimny, to lekko chwieją mu się obroty i dymi na szaro(biało). Po rozgrzaniu jest ok. Komputer innych błędów nie pokazał.
Czy te, dalej chwiejne obroty i dymek na zimnym to, dalej mogą być przez to że komp wyrzuca błąd EGR'a? Np, wymienienie EGR porawi sytuacje? czy może szukać jeszcze gdzie indziej?
Druga rzecz, czy można tak jeździć, czy błąd EGR wpływa na coś niekorzystnie(mimo ze zawór otwiera się i zamyka)?

Dziękuję za odpowiedz i pomoc.

szakal22
10-12-2009, 10:01
coś cisza w temacie...
może założę nowy temat? bo tu chyba nikt nie zagląda.....

sterowiec68
10-12-2009, 11:27
Zagląda ,zagląda... Tylko wiesz jak jest,tu wiedza techniczna najczęściej zdobywana jest niestety w praktyce i na własnym potrfelu. I jak zdarza się ,że nikt nie przerabiał tego wcześniej to lepiej zmilczeć niż pisać głupoty i narobić więcej szkód niż pożytku. Po pierwsze - nie szkodzić :). Może zamiast wymiany od razu,dowiedz się jak jest z zaślepieniem EGR w Twoim silniku ? To akurat nie zaszkodzi o ile jest możliwe.

szakal22
10-12-2009, 12:15
Zdaje sobie sprawę, że lepiej przemilczeć niż coś zmyślać.
Swego czasu zaglądał na nasze forum człowiek o nicku 'okomar' widać było, że ma szeroka wiedzę na temat EGR i problemów z nim związanych oraz silników diesel.
Widać ze dawno go tu nie było.

Co do zaślepienia EGR'a to rożne opinie są - szczególnie w silnikach takich jak mój, gdzie podobno komputer zauważa takie zaślepienie i informuje świecącą kontrolką.

dafior01
10-12-2009, 16:56
Hej. Ja mam maxa z silnikem 2.0. Mialem identyczne objawy z odpalaniem jak ty. Rurke do EGR i EGR mechanik mi wyczyscil, ale rowniez zaslepil.

Jak dotat, nie ma zadnych problemow. Co jedynie przy opdalaniu na sekunde moze dwie zapala sie check engine, ale zaraz gasnie. Co do mocy, bez roznicy.

1szejker
10-12-2009, 20:54
Do szakal22 :
Piszesz "W kompie widać że zawór się zamyka i otwiera prawidłowo"
nie wiem jaki masz program do obsługi więc skąd wiesz że zawór działa poprawnie?
Może po prostu cały czas jest w pozycji 'otwarty' ? i stąd błędy.

szakal22
11-12-2009, 12:42
zawór wyczyszczony, przesmarowany i mechanicznie sprawny.
Człowiek co podłączał do kompa samochód, z moja asystą(ja zwiększałem obroty silnika do 1500 tys obrotów) - w kompie odczytywał że zawór się zamyka, po zmniejszeniu obrotów, komp wyświetlał że zawór jest otwarty. Jaki soft był w kompie to nie wiem, ale koleś kumaty w te sprawy i nie mam podstaw aby mu nie wierzyć. Jego diagnoza, to taka, że do zaworu dochodzą 4 przewody elektryczne do sterowania i kontroli, i że jeden z nich nie ma połączenia.
Tak powiedział i jak na razie jeszcze nie weryfikowałem tego gdzie indziej.

1szejker
11-12-2009, 14:02
A sprawdź jeszcze wtyczkę do zaworu. Są przypadki, że jeden z kabelków się urwał.

HYCHLA
12-12-2009, 15:50
Witam.
Szakal22 taki dymek na zimnym silniku i falujace obroty moga byc powodem zimnego spalania. Sprawdz swiece, polaczenia i sterownik. Przez ok 30 sec po starcie nastepuje faza dogrzewania, lub sterownik przerywa ta faze po przekroczeniu 2.5tys obr. chroniac swiece przed zniszczeniem.

szakal22
12-12-2009, 16:05
Dzięki za rade. A możecie mi podpowiedzieć w jaki sposób sprawdzić?
Świece wymieniałem 2 miesiące temu, wiec zakładam, że są ok.
Teraz jak sprawdzić pozostałe 2 rzeczy: połączenia i sterownik.
Czy jakoś domowym(garażowym) sposobem da się to zrobić, czy potrzebny dobry fachman i przyrządy?

szakal22
14-12-2009, 07:18
Tak przeglądam książkę "sam naprawiam" - jak sprawdzić układ podgrzewania wstępnego.
Jest napisane, że przy sprawdzaniu świec żarowych lampką kontrolną, trzeba odłączyć wtyk z czujnika temperatury cieczy chłodzącej. Ale nie napisali gdzie ten wtyk jest - jak go odnaleźć? wiecie gdzie szukać czujnika temperatury cieczy chłodzącej?

rojber
14-12-2009, 08:35
zakładam, że w Twoim silniczku jest w tym samym miejscu ...obudowa termostatu
http://img704.imageshack.us/img704/5223/screenshot005o.th.jpg (http://img704.imageshack.us/i/screenshot005o.jpg/)

szakal22
14-12-2009, 09:28
o fajnie już więcej wiadomo - a może ktoś podpowie gdzie pod maska jest ten termostat z czujnikiem?

HYCHLA
20-12-2009, 12:12
Witam. Kolega rojber dobrze radzi. Niestety termo jest troszke innej budowy w 2.0 tdci. Gdzie go znalezc? Patrzac z przodu auta po prawej stronie pod pompa vacu! Jak bede mial chwilke wrzuce fote gdzie jest ta wtyczka.

HYCHLA
21-12-2009, 12:34
Witam.
Bardzo kiepski jest dostep zeby zrobic dobra fotke wiec w zalaczniku jest schemat. Sa tam dwie wtyczki nr.7 i 8. 7 to sterowanie zaworem, 8 to ECT (Engine coolant temperature sensor) czujnik ktorego szukasz!
Pozdro.

DUK45
08-02-2010, 02:13
roman gorzow mam identyczne objawy i też chcieli mi w ASO wymieniać EGR lecz się nie zgodziłem bo myśle że zawór nie ma wpływu na odpalanie. Może się mylę. Możesz napisać co w końcu zrobiłeś?

Sohff
07-07-2011, 12:02
Temat co prawda poszedł w zapomnienie, ale nie chce zakładac nowego wątku więc podepne się do tego tym bardziej że problem nie do końca został zdiagnozowany a w moim maxie są identyczne objawy. Ale może od początku

Jakis miesiąc temu na blacie wyskoczył mi "check engine". Po podpięciu pod komputer okazało się że do wymiany są świece żarowe i jakiś problem z zaworem EGR. Wymieniłem świece skasowałem błędy ale na następny dzień błąd znowu wyskoczył. Ponownie podpiąłem pod komputer i ponownie wywalił bład EGR. Samochód jeździł normalnie i odpalał normalnie (może czasem przy przyspieszaniu na 1 i 2 biegu troszkę szarpał). Niestety po około miesiącu normalnej jazdy kilka dni temu samochód po odpaleniu i przejechaniu 500m zgałs. Próby ponownego uruchomienia nic nie dawały, tzn. silnik odpalał ale po 3-4sek gasł i wogóle nie reagował na pedał gazu. Oczywiście holowanie do warsztatu i diagnoza zaklszczony zawór EGR. Czyszczenie zaworu wykasowanie błędu i wszystko wyglądało w prządku...... do następnego dnia.
Po odpaleniu (bezproblemowo) z rury wydobywał się biały dym i zaczeło się falowanie obrotów na biegu jałowym (wcześniej falowania nie było). Samochód znowu szarpie przy przyspieszaniu na 1 i 2 biegu przy około 1500 -2000obr i mam wrażenie jakby nie od razu reagował na naciśnięcie pedału gazu. Po około 2-3minutach dymienie ustaje i szarpanie jakby się zmniejszało, reakcia na gaz bez zmian tzn z lekkim opóźnieniem. Troszkę spadło srednie spalanie do 7,4l wczesniej było 7,9l. Dodam jeszcze że żaden błąd ani żadna kontolka nie świeci.

Pytanie: czy biały dym i w/w objawy moga świadczyć że czyszczenie EGR-a nic nie dało i należy wymienic na nowy. Czy jednak usterki szukać gdzie indziej np. elektrozawory przepustnicy.

...Święty...
07-07-2011, 12:20
Miałem tak samo, gasł, dławił się, odpalał na 3 sek. i gasł. Czyszczenie wydłużyło tylko agonię. Uszkodzony EGR zasyfił również dolot zatem wymieniłem i jedno i drugie.