Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] włączający się wentylator silnika


polaff
20-01-2010, 12:22
Witam!!!

Od początku grudnia jeżdżę mondeo mk4 ( poprzednio miałem mk3), zrobiłem już ponad 10 kkm i puki co jestem zadowolony z tego auta tak jak byłem z mk3.

Zastanawia mnie jeden temat: mniej więcej co około 3000 włącza się wentylator silnika. Nie było by w tym nic dziwnego gdyby nie to, że wiatrak potrafi się uruchomić podczas jazdy ze stałą prędkością w granicach 80 - 100km/h przy temperaturze w granicach -5 do -10 stopni. Myślałem że może ma to związek z oczyszczaniem dziadowskiego PAF/DPF ale serwis powiedział że mk4 z tym silnikiem tak po prostu ma. Biorąc pod uwagę doświadczenia innych użytkowników z wtryskami w MK3 TDCI (na szczęście nie moje) nie jestem usatysfakcjonowany z taką odpowiedzią.

Czy jest ktoś kto zna przyczynę tego zjawiska?

polaff
20-01-2010, 16:05
nikt nie miał podobnego zjawiska u siebie?

dorpiotr
20-01-2010, 17:03
ja mam taki problem z mk3 2,0 tddi, zaraz po uruchomieniu silnika włącza mi się wentylator chłodnicy nawet przy -10 pracuje chwile wyłącza się i za jakiś moment znów startuje i tak cały czas, może ktoś podpowie co może być?

jvc
20-01-2010, 17:56
U mnie w mondku chyba się nic nie włącza ,przynajmniej nie zauważyłem ,ale w cytrynie mam chyba uwalony sterownik wentylatorów(już raz naprawiany parę lat temu) tyle że objaw jest taki że potrafi się np: na postoju włączyć na parę sekund i to co chwile się powtarza

polaff
20-01-2010, 19:47
ja się zastanawiam czy to nie ma związku z oczyszczaniem DPF. Szczerze mówiąc nie wiem czy to akurat co 3 k km się włącza. Ja głównie trasy robię a podczas szybkiej jazdy nie jest łatwo to zauważyć. Jadąc ze stałą prędkością około 80 km/h słychać "falujące dudnienie" taki sam objaw jest na postoju i tylko dlatego zauważyłem to zjawisko. Gdy jedzie się szybciej niż 80-90 km/h szum powietrza zagłusza to dudnienie.
W ASO powiedzieli mi, że w moim aucie jest SDPF i on się nie regeneruje zakładam, że to prawda...

Czy ktoś wie coś na ten temat?

ernestpierwszy
21-01-2010, 08:17
Myślę, że może to być czujnik temp płynu chłodniczego. Miałem tak kiedyś w starym citroenie. Wiatrak włączał się kiedy chciał.
Sprawdź lub wymień czujnik temperatury płynu w chłodnicy oraz sprawdź sam silnik wentylatora/wtyczkę.

kuba1961
21-01-2010, 10:06
ernestpierwszy ma prawdopodobnie racje ale raczej sterownik lub termostat nie silnik. A moje pytanko, dlaczego wentylator włącza się w czasie PAF/DPF ? Proces oczyszczania jest powiązany z wentylatorem ? Nie wierzę że przy tak niskiej temperaturze zwnętrznej przy jeździe na wysokich obrotach trzeba chłodzić silnik dodatkowo wentylatorem.

polaff
21-01-2010, 12:16
ernestpierwszy ma prawdopodobnie racje ale raczej sterownik lub termostat nie silnik. A moje pytanko, dlaczego wentylator włącza się w czasie PAF/DPF ? Proces oczyszczania jest powiązany z wentylatorem ? Nie wierzę że przy tak niskiej temperaturze zwnętrznej przy jeździe na wysokich obrotach trzeba chłodzić silnik dodatkowo wentylatorem.

Ja wysnułem takie przypuszczenie ponieważ do oczyszczania DPF silnik musi być wygrzany, więc logika nakazuje taki tok myślenia.

Wysoka temperatura układu wydechowego sprzyja grzaniu samego silnika.

kuba1961
21-01-2010, 16:44
Nie bez jaj, jedziesz 80-90 3 bieg, na dworze niska temperatura i silnik tak ciepły że trzeba wentylator uruchamiać ? Cały wydech (kolektor+tłumiki itp itd) jest ciepły ale nie silnik. System chłodzenia ma duży zapas. Zawór termostatyczny jest jeszcze nie do końca otwarty. Moim zdaniem to nie to.
No może w twoim przypadku (automat) komputer zmienia sposób zmiany biegów (obniża je maksymalnie/wzrastają obroty) powodując wzrost temperatury kolektora i co za tym idzie silnika, ale mimo wszystko powinien być zapas.
A czy kiedy pracuje wentylator to słyszysz że silnik pracuje na nienaturalnie wysokich obrotach nieadekwatnych do sytuacji na drodze ?



Sorka za to "bez jaj"

polaff
21-01-2010, 16:50
Nie bez jaj, jedziesz 80-90 3 bieg, na dworze niska temperatura i silnik tak ciepły że trzeba wentylator uruchamiać ? Cały wydech (kolektor+tłumiki itp itd) jest ciepły ale nie silnik. System chłodzenia ma duży zapas. Zawór termostatyczny jest jeszcze nie do końca otwarty. Moim zdaniem to nie to.


Sorka za to "bez jaj"

Spoko.

Ja biegow nie zmieniam.
ASO mówiło mi że userzy MK4 2.0 TDCI narzekają na często włączający się wentylator. Tym bardziej jestem zdziwiony że nikt nie ma takiego problemu.

A nie twierdzę, że to czujnik bo np. teraz jestem na urlopie w zakopcu i ani razy wiatrak się nie załączył mimo, że jeżdżę codziennie.

kuba1961
21-01-2010, 16:59
Wiesz 2.0 to już grzmot i zdecydowanie ma dosyć skomplikowany system chłodzenia. Chodzi o szybkie uzyskiwanie temperatury pracy. Może sam system automatyki chłodzenia ma takie fanaberie. W pracy zajmuje się automatyką różnych procesów i wiem jakie kwiatki potrafią wystrugać konstruktorzy. A potem "produkt dojrzewa u klienta". Może rzeczywiście " te typy tak mają" w określonych sytuacjach.

Mogą być 2 obiegi chłodzenia. Pierwszy, mały działa gdy silnik jest zimny, szybko nagrzewa silnik. Drugi uruchamia się gdy silnik z małym obiegiem przekroczy temp. pracy. I czasem tak jest, że jeszcze duży system nie wystartuje a już automatyka robi krzyk ze silnikowi za ciepło i uruchamia dodatkowe chłodzenie, czyli wentylator. Może w tym jest problem.

Jak mawia F Kiepski " W życiu zdarzają się historie o których fizjologom się nie śniło".

KK. Kris
21-01-2010, 21:02
Witam!!!

Od początku grudnia jeżdżę mondeo mk4 ( poprzednio miałem mk3), zrobiłem już ponad 10 kkm i puki co jestem zadowolony z tego auta tak jak byłem z mk3.

Zastanawia mnie jeden temat: mniej więcej co około 3000 włącza się wentylator silnika. Nie było by w tym nic dziwnego gdyby nie to, że wiatrak potrafi się uruchomić podczas jazdy ze stałą prędkością w granicach 80 - 100km/h przy temperaturze w granicach -5 do -10 stopni. Myślałem że może ma to związek z oczyszczaniem dziadowskiego PAF/DPF ale serwis powiedział że mk4 z tym silnikiem tak po prostu ma. Biorąc pod uwagę doświadczenia innych użytkowników z wtryskami w MK3 TDCI (na szczęście nie moje) nie jestem usatysfakcjonowany z taką odpowiedzią.

Czy jest ktoś kto zna przyczynę tego zjawiska?

Przyczyny nie znam, ale mam podobny problem. Zauważyłem, że po załączeniu się wentylatora chłodzenia obroty silnika zaczynają "pływać" moż to coś podobnego? Jeszcze nigdzie nie byłem z tym problemem. Ostatnio po przejechaniu 15 km wentylator załączył się pomimo, że wskaźnik temperatury znajdował się ledwie na 60 stopni a na zewnątrz było -11. Jeśli ktoś wie co to takiego proszę o odp. Z góry dzięki 8)

polaff
21-01-2010, 22:39
Przyczyny nie znam, ale mam podobny problem. Zauważyłem, że po załączeniu się wentylatora chłodzenia obroty silnika zaczynają "pływać" moż to coś podobnego? Jeszcze nigdzie nie byłem z tym problemem. Ostatnio po przejechaniu 15 km wentylator załączył się pomimo, że wskaźnik temperatury znajdował się ledwie na 60 stopni a na zewnątrz było -11. Jeśli ktoś wie co to takiego proszę o odp. Z góry dzięki 8)

O WŁAŚNIE O TYM PISZĘ. Z tym, że u mnie rzadko zdarza by temp była poniżej 80st C.

Kipa
21-01-2010, 22:53
Niech ci sprawdzą termozawór, może się nie otwiera.

KK. Kris
21-01-2010, 23:52
Termozawór, czyli termostat? Jeśli tak to który, bo z informacji na forum są chyba dwa.

jvc
21-01-2010, 23:58
Ja bym stawiał na czujnik

KK. Kris
22-01-2010, 00:06
jvc jaki czujnik podejrzwasz?

jvc
22-01-2010, 08:18
Czujnik wentylatora chłodnicy,ale nie wiem w którym miejscu jest w mk3 ,u mnie był taki problem w citroenie ,ale tam czujnik jest koło termostatu ,podobny problem był też jak siadł jeden z przekaźników koło wentylatorów, pewnie w mk3 jest to tak samo rozwiązane więc i przyczyna może tkwić w tych rzeczach

polaff
22-01-2010, 08:35
Czujnik wentylatora chłodnicy,ale nie wiem w którym miejscu jest w mk3 ,u mnie był taki problem w citroenie ,ale tam czujnik jest koło termostatu ,podobny problem był też jak siadł jeden z przekaźników koło wentylatorów, pewnie w mk3 jest to tak samo rozwiązane więc i przyczyna może tkwić w tych rzeczach

ja mam mk4

kuba1961
22-01-2010, 09:35
Czy ktoś ma schemat elektryczny MK4 ?. Tam można sprawdzić ile jest czujników. Mogą być 2 lub 1. Wtedy analizując wskaźnik temperatury i stan wentylatora można spróbować "gdybać".

Buszman
28-01-2010, 15:17
Mam to samo, zaczyna mnie to wkurzać:) Focus 1,6 Tdci 2006. Nawet przy minus 14 zaraz po rozruchu włączył mi się wentylator. A DPF właśnie wywalam:)

polaff
28-01-2010, 15:20
Mam to samo, zaczyna mnie to wkurzać:) Focus 1,6 Tdci 2006. Nawet przy minus 14 zaraz po rozruchu włączył mi się wentylator. A DPF właśnie wywalam:)

ja dpf wywale po gwarancji.

Pastoo
28-01-2010, 19:15
Jeśli będzie się dało... o ile dobrze pamiętam próba wywalenia DPF przez keisima spełzła na niczym - co jakiś czas były błędy, hece itd.

polaff
28-01-2010, 21:37
Jeśli będzie się dało... o ile dobrze pamiętam próba wywalenia DPF przez keisima spełzła na niczym - co jakiś czas były błędy, hece itd.

czytałe ostatnio na stronie v-tech, że juz wywalają z mondeo 4

maciekmj
28-05-2017, 11:22
Cześć wszystkim,
Podepnę się do tematu:
Po przejechaniu ok 15 km i zgaszeniu silnika przy temp. 75-77C włącza się wentylator chłodnicy. Raz pracował aż obniżył temp. silnika do ok 65C. Czasami jest 80C i nawet się nie załączy.
Na pewno nie jest to dopalanie DPF bo chwilowe spalanie przy załączonym wentylatorze jest na poziomie 0,7/l, nie czuć spalin i basowego brzmienia silnika.
Problem zaczął się po przejechaniu trasy 600km non stop 160-180 km/h Spalanie wtedy wzrosło z 6,6l/km na 7l/100km i tak zostało mimo spokojnej już jazdy.

Mondeo Mk4 140KM - po chipie u Hako na 190

Jakieś podejrzenia?
czujnik temp. ? sterownik wentylatora? termostat?