Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2000-2007] Wymiana zwykłech lamp na xenony
Witam!
Powiedzmy że mam już komplet lamp xenonowych do mojego mondeo,
Teraz mam pytanie do osób które już to robiły, co muszę mieś aby je podpiąć do zwykłej instalacji.
Wiem że potrzeba gniazda do xenonów, tam jest więcej pinów, ale co pozatym trzeba zrobić?
Powiedzmy że mam już komplet lamp xenonowych do mojego mondeo,
Poczytaj u Recondo i szykajka tez Ci prawde powie,po co powielasz tematy?
Na allegro są przejściówki z lamp xenon na zwykłe. Ostatnio chyba w temacie o AMBIENTE było o tym mowa.
Eng wiem ze są przejściówki ale za komplet chce 200pln to trochę przesada za same wtyczki, nie uważasz? Chce założyć lampy narazie bez samopoziomowania
Poza tym rozbroiłem juz lusterka to znaczy wyjąłem wkłady i sćiągnąłem obudowę, jutro idą do malowania wraz z klamkami:)
ps. masz ten nr do Jaworzna?
maestro06 02-02-2010, 18:31 Chce założyć lampy narazie bez samopoziomowania
Sorry, że to napisze ale POGRATULOWAĆ rozumowania i postępowania... już lepiej wstrzymaj się z xenonami jak mają być bez samopoziomowania,bo
1 oślepiasz innych kierowców na każdym wyboju i dzięki Tboie ktoś może nie dotrzeć do celu
2 nie przejdziesz przeglądu
pomyśl o innych użytkownikach drogi a nie tylko o sobie, że bedziesz miał jasniej przed autem
"Pol Gar"
602-758-911
Specjalizacja Ford.
maestro, ja samopoziomowanie założę, kwestia krótkiego czasu, a przez ten czas nic sie nikomu nie stanie, ręcznie tez można je wyregulowac, i wiele osób tak jezdzi, (nie będę wymieniał głośno)
tak jak powiedziałem spryski już zrobiłem to i samopoziomowanie zrobie!
A przegląd przejde o to się nie martw
Dawid849 02-02-2010, 19:47 Sorry, że to napisze ale POGRATULOWAĆ rozumowania i postępowania... już lepiej wstrzymaj się z xenonami jak mają być bez samopoziomowania,bo
1 oślepiasz innych kierowców na każdym wyboju i dzięki Tboie ktoś może nie dotrzeć do celu
2 nie przejdziesz przeglądu
pomyśl o innych użytkownikach drogi a nie tylko o sobie, że bedziesz miał jasniej przed autem a te poziomowanie nie wlacza sie tylko podczas włączania świateł a później to ono i tak nie działa ? tak gdzieś kiedyś wyczytałem wiec dlatego sie pytam ;)
Też mi się wydaję że tak własnie jest, ale co poniektórzy oczywiście muszą odbiegać od tematu.
Samopoziomowanie i tak założę to kwestia czasu, natomiast mi chodzi o to o co pytałem w temacie, mianowicie co trzeba zrobic aby podłączyć xenon pod zwykłą instalkę??
Sorry, że to napisze ale POGRATULOWAĆ rozumowania i postępowania... już lepiej wstrzymaj się z xenonami jak mają być bez samopoziomowania,bo
1 oślepiasz innych kierowców na każdym wyboju i dzięki Tboie ktoś może nie dotrzeć do celu
.....
Samopoziomowianie uruchamiane jest w momencie startu świateł, w czasie jazdy nie dokonuje korekt ... więć nie jest tak, że na każdym dołku czy górce będzie korekta poziomu oświetlenia. Pomyśl jaki by musiał być czas reakcji lampy na każdy dołek, pewnie jakieś ułamki sekund.
Wyraże też niepopularna tezę, że lampy xenonowe oryginale bez samopoziomowania działają tak jak powinny nie oślepiają, poza przypadkiem, gdy do bagażnika dołożymy 200 kg i nie dokonamy korekty ręcznie.
Moim zdaniem problemem są sku******y co przerabiają lampy zwykłe na xenonowe ... to jest bandyctwo bo odbłyśnik lampy świeci wszędzie i wszystkim ... i takich zawsze mijam "pozdrawiając" ich długimi światłami ... żeby zobaczyli jak to jest. Zastanawiam się też, czy na długich nie zrobić sobie hida, bo to tylko dołożenie przetwornicy i palnika. Wtedy mijając takiego gościa z przerobionymi lampami bym mu walił tym po oczach ...a niech jeździ palant po rowach. Skoro on naraża innych ciągle oślepiając ich, to niech poczuje na własnej skórze jak to jest.
ps. swoją droga co chcesz osiągnąć zmieniając światła ? + 5 do lansu i +3 do respectu na drodze ? Zwykłe lampy mondziaka są dobre i nie widze sensu na zmianę ich ...a ponadto ich użytkowanie jest tańsze.
pozdrawiam
Snajper_881 03-02-2010, 06:35 Na dziurach?? To chyba z prędkościa światła. Gdzieś czytałem, że samopoziomownie jest zależne od obciążenia samochodu. Czujniki są na wachaczach (chyba) i w zależności od obciążenia sterują reflektorami. Nawet gdy mamy 3 osoby z tyłu, i jedna wysiądze to odrazu są przestawiane. Pytanie po co, skoro mam ręczną regulacje i ZAWSZE o niej pamiętam, pozatym kombi (bynajmniej moje) ma niby NIVOMATy (czy jak to się tam) czyli samopoziomujące zawieszenie??
maestro06 03-02-2010, 08:29 czepiliscie sie okreslenia "na kazdej dziurze" wiadomo o co chodzi, poza tym po co wstawiali by samo poziomowanie skoro jak Snajper pisze jest jeszcze ręczna regulacja ( do oryginalnych xenonów nie zawsze wstawiali pokrętło z regulacją wysokości, poza tym obczajcie sobie pracę xenonów na nierównościach i zobaczycie o co mi chodzi
Po prostu na każdej dziurze tak wali po oczach że ja bym tego zabronił, nawet w słoneczny dzień nie mówiąc o nocy:diabel2:
SrebnaStrzała 03-02-2010, 09:44 Jakby samopoziomowanie miało cały czas chodzić to po paru miesiącach by się zajeb* na polskich drogach :D ba ono by chyba chodziło góra-dół bez przerwy.
Poza tym brak spryskiwaczy, czy samopoziomowania to raczej słaby argument odnośnie oślepiania. Większym jest, brak przesłony i złe podstawowe położenie. Pomijam już kwestie że na dziurawych drogach każde auto będzie oślepiać.
Zwykłe lamy dużo mniej oślepiają, raczej nie można tego porównywać. No chyba że jakiś idiota ma setki żarówki włożone, ale to już inna bajka.
Rijndael 03-02-2010, 10:37 Zwykłe lamy dużo mniej oślepiają, raczej nie można tego porównywać. No chyba że jakiś idiota ma setki żarówki włożone, ale to już inna bajka.
Zależy jakie, lampy odbłyśnikowe, szczególnie kiepskie, maja mało wyraźną granicę światła i cienia i może się okazać, ze w zestawieniu z kiepskimi żarówkami światła rozproszonego jest bardzo dużo. No, ale generalnie masz rację.
Dawid849 03-02-2010, 10:49 panowie ale odpowiedzcie koledze który założył temat , pytał o instalacje jak przerobić , lampy już kupił wiec raczej nie przekonacie go do tego żeby ich nie zakładał
maestro06 03-02-2010, 13:23 niech kolega już lepiej napisze co ma,bo napisał, że ma prawie komplet a tu w sumie tylko mowa o lampach, przetwornice są?
Właśnie! Skoro mam już lampy to je założe, samopoziomowanie dodam w niedługim czasie.
Pozatym wiem do czego śłuży ręczne pokrętło ustawiania świateł i nie jak co poniektórzy mając załadowany bagażnik jada na pozycji "0"
Ale mniejsza z tym
Tak mam maesto już komplet czyli oryginalne lampy, przetwornice i żarniki, w dobrym stanie.
Ponadto jak co poniektórzy się orientują spryski lamp też dołożyłem kilka dni temu.
wiem że da się xenony podpiąć pod zwykłą instalkę, moje pytanie tylko jak?
A xenony kupiłem nie dla lansu, tylko z racji chęcci dalszej modyfikacji mojego samochodu.
Jak powiedziałem A to powiem tez B.
Pozdrawiam
franczesko 03-02-2010, 15:46 to jak założymy lampy ksenonowe to pokrętło ręcznej regulacji będzie działać?
a i czy trzeba jakies jeszcze przetwornice, czy wystarcza przejściówki z allegro.
Tak ręczne pokrętło regulacji będzie działac,
Napisze ktoś jak to podłaczyć?
SrebnaStrzała 03-02-2010, 16:58 ...a czy czasem kable nie są zbyt cienkie do instalacji xenonów? z tego co zauważyłem to kable xenonowe są grubsze od tych które łączą się z zwykłymi lampami. Pisze tu o całej instalacji elektrycznej.
Są chyba trochę grubsze, ale wiem na 100% że da się to przerobić i nie jest to wcale takie trudne, jednak nikt nie chce udzielić konkretnej informacji, za to na temat legalności tyle osób ma coś do powiedzenia
że da się to przerobić i nie jest to wcale takie trudne, jednak nikt nie chce udzielić konkretnej informacji, za to na temat legalności tyle osób ma coś do powiedzeniaJezeli nie jest trudne to po co pytasz?Napisalem Ci poczytaj u Recondo albo uzyj szukajki,ale nie Ty chcesz miec wszystko podane na tacy a tematow w cholere.
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=78236&highlight=xenony+mk3
Mario co sie czepiasz, nie chcesz to nie pisz, proste, a nie mów mi tu że chce mieć na tacy podane, taka jest istota działania forum, ktoś pyta ktos odpowiada (na temat)
A nei ma wcale jednoznacznej odpowiedzi jak to zrobić bo szukałem
SrebnaStrzała 04-02-2010, 04:41 Jeśli chodzi o legalność, to wymagane są spryskiwacze odnośnie samopoziomowania to są luki w przepisach.
Odnośnie spryskiwaczy też są luki. Pierwsze mercedesy i BMW, w których fabrycznie montowano xenony były homologowane bez spryskiwaczy.....
Kable są grubsze . Zgadza się . Ale tylko te, które prowadza od przetwornicy do żarnika. Te , które zasilają przetwornicę to normalne cienkie przewody. Teoretycznie mogą mieć nawet mniejszy przekrój niż te oryginalne prowadzące do żarówki , gdyż płynie nimi mniejszy o 30% prąd.
SrebnaStrzała 04-02-2010, 14:12 Odnośnie spryskiwaczy też są luki. Pierwsze mercedesy i BMW, w których fabrycznie montowano xenony były homologowane bez spryskiwaczy.....
Kable są grubsze . Zgadza się . Ale tylko te, które prowadza od przetwornicy do żarnika. Te , które zasilają przetwornicę to normalne cienkie przewody. Teoretycznie mogą mieć nawet mniejszy przekrój niż te oryginalne prowadzące do żarówki , gdyż płynie nimi mniejszy o 30% prąd.
To prawda, podejrzewam jednak że są one wpisane w wyjątek.
wszyscy sie tak martwią spryskiwaczami a ja widziałem niedawno kolesia co zamontował sobie na zderzaku dysze takie same jak te na masce i podpiął to pod węże od spryskiwania przedniej szyby. Jak by nie patrzeć pomysłowe i skuteczne :) (mam takie na sprzedaż, mam też oryginalną pompkę do spryskiwaczy xenonów) Co do zamontowania xenonów i różnicy we wtyczkach to podobno nie różnią się za wiele ja mam wszystko oryginalnie i jeżeli ktoś potrzebuje mogę zrobić jakieś zdjęcie czy pomóc w rozpisaniu pinów na wtyczce.
...podpiął to pod węże od spryskiwania przedniej szyby. Jak by nie patrzeć pomysłowe i skuteczne :) ...
Pomysłowe to może i tak, ale na pewno nie skuteczne. Przecież tam nie ma ciśnienia (tzn. jest, ale takie jak kot napłakał). A w trakcie szybszej jazdy to ten plyn nawet nie doleci do klosza lampy ;) Pozdr
przepisy nie działają wstecz pierwsze auta wyposażone w xenony nie musiały mieć ani spryskiwaczy ani samo poziomowania bo takiego przepisu nie było. To tak jak by dziś powiedzieć że auto nie wyposażone w lampy do jazdy dziennej (które odpalają sie wraz ze startem silnika i są jedynymi światłami zapalonymi w ciągu dnia tzn. bez podświetlenia tablic i tylnich pozycyjnych) nie zostanie dopuszczone do ruchu. Jest to nowy przepis i dotyczy aut wyprodukowanych od kwietnia 2009r. tak samo auta wyposażone w xenony muszą mieć układ samo poziomowania i spryskiwacze ale te wyprodukowane po (szczelam 1995r.)
wiem i rozumiem cie i tu się pojawia zapytanie czy chcesz mieć coś skutecznego co będzie chodziło jak należy czy chcesz mieć coś by na przeglądzie nic nie mówili
Panowie,napisze w skrucie.Co byscie nie robili to w swietle prawa jest nie legalne.Faktem jest,ze dobrze zalozona instalacja(lampa ,spryski,samopoziomowanie)poprawia widocznosc i bezpieczenstwo ale mieszkaqmy w PL i przepisy mamy takie jakie mamy.
Dolacze po raz kolejny to co zebral i napisal kolega na MKP.
Warto przeczytac i sie zastanowic czy w razie jakiej kolwiek kolizji nie bedziecie w czarnej dziurze z ubezpieczeniem.Czego nikomu nie zycze.Firmy ubezpieczeniowe teraz szukaja i czekaja na jakiekolwiek uchybienia dajace podstawe do nie wyplacenia odszkodowania.
Pozdro i wklejam.
"Zakładam ten temat, aby dać jednoznacznie pogląd, jak bardzo jest to skomplikowane, a także czym to grozi oraz czy to jest legalne.
”Sprzedawcy zapewniają, że po zamontowaniu w reflektorze, w miejsce tradycyjnych żarówek, palników ksenonowych i podłączeniu do instalacji elektrycznej pojazdu otrzymamy pełnowartościowy reflektor ksenonowy, który lepiej oświetla drogę, zwiększa bezpieczeństwo, dobrze wygląda i jest tańszy w eksploatacji. W trakcie rozmów telefonicznych z dystrybutorami zapewniano również, że montaż takiego zestawu jest całkowicie legalny i zgodny z prawem. Aby sprawdzić stan faktyczny wykonano analizę obowiązujących w Polsce aktów prawnych dotyczących oświetlenia pojazdów oraz przeprowadzono badania parametrów świetlnych zestawu. Na potrzeby badań fotometrycznych wykorzystano dwa zestawy: jeden dla reflektorów przystosowanych do żarówek H4 i jeden do żarówek H7. Wynik badań nie był zaskoczeniem: Oferowane w sprzedaży zestawy do konwersji nie spełniają norm ani przepisów związanych z oceną jakości oświetlenia pojazdów, co więcej są poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu.!
Dokumentami normującymi stosowanie wyposażenia wymaganego w pojazdach samochodowych poruszających się po drogach publicznych w Polsce, są:
• Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz. U. Nr 108, poz. 908
z dnia 2 czerw ca 2005 r.) w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 (Dz. U. Nr 238 z dnia 6 grudnia 2005 r. poz. 2010) – w sprawie homologacji typów pojazdów samochodowych i ich przyczep,
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 262) w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wraz z późniejszymi zmianami.
Zapisy w tych regulacjach określają, iż producent lub importer przedmiotów wyposażenia albo części pojazdu samochodowego lub jego przyczepy, jest obowiązany uzyskać świadectwo homologacji, wydane przez ministra właściwego do spraw transportu (art. 68 Prawa o ruchu drogowym).
Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu, zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji, wzory dokumentów związanych z homologacją oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania badań homologacyjnych i kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji. Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stwierdza, że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków: oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej, stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”.
Przybliżając nieco sztywne i zawiłe zapisy dokumentów prawnych można stwierdzić, że kwestia obrotu i stosowania elementów wyposażenia i części pojazdów samochodowych jest ściśle uregulowana. Opiera się na założeniu, że elementy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym powinny być stosowane po przebadaniu i ocenie. Świadectwem przeprowadzenia tych procesów jest stosowny dokument, np. zawiadomienie o udzieleniu homologacji, wydane przez upoważniony organ (w Polsce Ministerstwo Transportu).
Polska przystępując do tzw. Porozumienia z roku 1958 zobowiązała się wzajemnie uznawać Regulaminy EKG ONZ stanowiące załączniki do ww. Porozumienia, a będące dokumentami normatywnymi określającymi wymagania techniczne. Regulaminy te normalizują między innymi parametry reflektorów i źródeł światła w nich stosowanych:
• regulamin 37 – żarówki samo- chodowe,
• regulamin 99 – gazowe, wyładowcze źródła światła (tzw. ksenonowe źródła światła),
• regulamin 112 – reflektory z halogenowym źródłem światła,
• regulamin 98 – reflektory z gazowym, wyładowczym źródłem światła
• regulamin 48 – rozmieszczenie urządzeń świetlnych na pojeździe.
Treść tych dokumentów (reg. od 81 do 100) dostępna jest na stronie: http://www.unece.org/trans/main/wp29...egs81-100.html
Nielegalne w świetle faktów
Z analizy regulaminów pod kątem stosowania tzw. zamienników źródeł światła wynikają następujące fakty:
• każdy reflektor może być bezpiecznie użytkowany, jeżeli co najmniej stosuje się odpowiednie źródło światła, którego oznaczenie jest naniesione, przeważnie w pobliżu miejsca jego mocowania;
• zastosowanie jednoznacznie określonego źródła światła gwarantowane jest stosowaniem różnych oprawek i trzonków źródeł światła tak, aby nie można było zamontować w reflektorze przystosowanym do żarówki np. H4, żarówki H3, czy też gazowego wyładowczego źródła światła np. D1S lub D1R;
• zapisy regulaminu 48 określają, że reflektory wyposażone w źródło światła dużej jasności (wysoka wartość strumienia świetlnego), a takimi są gazowe wyładowcze źródła światła, powinny być wyposażone w urządzenia oczyszczające szybę reflektora (tzw. spryskiwacze) oraz urządzenia samopoziomujące reflektor, ma to zapobiegać nadmiernemu olśnieniu powodowanemu przez rozpraszanie światła na zanieczyszczeniach osadzonych na szybach reflektorów, czy olśnieniu powstającemu w wyniku zmian kierunku emitowanego światła. Zastosowanie tzw. zamienników źródeł światła jest niezgodne z przepisami i może stanowić podstawę do wymierzenia mandatu lub niespełnienia wymogów niezbędnych do przedłużenia okresu ważności badań technicznych pojazdu. Prawo o ruchu drogowym Dz. U. Nr 108 Poz. 908 Art.
66 ust. 4 p. 2: „Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych” (Przepisami szczegółowymi, są w tym przypadku, regulaminy homologacyjne EKG ONZ).
Co więcej dystrybucja i handel wyrobami nie posiadającymi (w tym przypadku) oznaczeń homologacyjnych właściwych dla reflektorów i dla źródeł światła jest nielegalny
– określa to art. 68 Prawa o ruchu drogowym).
W świetle przytoczonych faktów nie ulega wątpliwości, że zamiana żarówek na „zestaw ksenonów” jest całkowicie nielegalna i grozi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Ale czy tylko? Aby się o tym przekonać sprawdziliśmy jak zachwalane przez handlowców zamienniki ksenonowe spisują się w rzeczywistości.
Jak badaliśmy?
Zadaniem reflektorów (świateł oświetleniowych) jest odpowiednie oświetlenie drogi przed pojazdem. Przez odpowiednie oświetlenie rozumieć należy wystarczająco silny strumień światła padający na drogę i pobocze, w celu oświetlenia drogi, pobocza, znaków drogowych oraz ewentualnych przeszkód pojawiających się na drodze. Z drugiej strony odpowiednie oświetlenie musi zagwarantować, że nie wystąpi zjawisko olśnienia kierowcy pojazdu jadącego na przeciw, oraz kierowcy jadącego przed nami, obserwującego nasz pojazd w lusterkach, przy jednoczesnym dostatecznym oświetleniu znaków drogowych i innych elementów infrastruktury drogowej. Uproszczony model oświetlenia drogi jest przedstawiony na tzw. ekranie pomiarowym, opisanym w Regulaminach EKG ONZ. Ekran pomiarowy jest oświetlany za pomocą badanego reflektora z odległości
25 metrów, a samo badanie polega na pomiarze natężenia oświetlenia w kilku punktach i obszarach na płaszczyźnie ekranu. Punkty i obszary zostały tak dobrane, aby zasymulować oświetlenie typowej jezdni. Najważniejsze z nich to:
B50L – wartość mogąca powodować olśnienie kierowcy jadącego z naprzeciwka znajdującego się w odległości 50m; 50R i 75R – oświetlenie prawej krawędzi drogi odpowiednio 50 i 75 metrów przed pojazdem; 25L i 25 R – oświetlenie lewego i prawego pobocza 25 metrów przed pojazdem, 7 i 8 punkty na płaszczyźnie poziomej przechodzącej przez reflektor nieco po lewej od osi jezdni, obszar I – droga bezpośrednio przed pojazdem, obszar III – powyżej granicy światła i cienia (GSC), obszar IV – droga przed pojazdem. Ponieważ stosowane w pojazdach poruszających się po drogach publicznych reflektory muszą mieć homologację, a co za tym idzie spełniać wymagania odpowiednich regulaminów, przeprowadzenie badań fotometrycznych zgodnie z Reg.98 i 112 powinno dać pełny obraz parametrów świetlnych reflektora z żarówkami lub źródłami ksenononowymi.
Tabela 1. http://img57.imageshack.us/my.php?image=tab1ew6.jpg
Tabela 2. http://img57.imageshack.us/my.php?image=tab1th6.jpg
Badaniu poddane zostały dwa „zestawy ksenonów”, z zamiennikiem żarówki H4 i z zamiennikiem żarówki H7. Badanie polegało na pomiarze natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym oświetlonym reflektorem samochodowym, w którym zamiast żarówek halogenowych umieszczono źródła ksenonowe. Zastosowano nowe reflektory z typowych samochodów klasy średniej poruszających się po naszych drogach. Oczywiście skoro pojazdy zostały dopuszczone do ruchu, wykorzystane reflektory miały homologację i spełniały wymagania regulaminów EKG ONZ. Dodatkowo wykonano także pomiar odniesieniowy, stosując jako źródło światła w reflektorach wzorcowe żarówki halogenowe H4 i H7, dla których reflektory zostały zaprojektowane. Żarówki wzorcowe o ściśle określonych, odniesieniowych parametrach świetlnych i geometrycznych są stosowane w trakcie badań homologacyjnych świateł sygnalizacyjnych i reflektorów pojazdów.
Wyniki badań
Dla żarówki H4 wykonany został pomiar światła mijania i światła drogowego. Dla żarów- ki H7 zmierzono światło mijania. Pierwszy problem pojawił już w trakcie przygotowań, przy doborze reflektorów do badań. Okazało się, że nie w każdym reflektorze gniazdo pasuje do kształtu trzonka palnika ksenonowego. Konieczne było dobranie pasujących reflektorów. Kolejny problem pojawił się w momencie ustawiania położenia reflektora względem ekranu pomiarowego. Czynność tą przeprowadza się na podstawie położenia granicy światła i cienia, na ekranie pomiarowym. W obu przypadkach źródeł ksenonowych, granica światła i cienia była rozmyta. Trudno było jednoznacznie określić jej kształt i przebieg. Jest to bardzo poważna wada, która w myśl regulaminów 98 i 112 dyskwalifikuje reflektor. W praktyce oznacza to poważne trudności z prawidłowym ustawieniem świateł. Zbyt wysokie podniesienie świateł będzie powodowało oślepianie kierowców jadących z naprzeciwka, zbyt niskie będzie powodowało niedoświetlenie drogi i trudności w dostrzeganiu prze- szkód na drodze. Wyniki pomiarów przedstawione zostały w tabeli 1 (dla reflektora przystosowanego do żarów ki H4) i tabeli 2 (dla reflektora przystosowanego do żarówki H7). Tabele zawierają wymagania regulaminu 112 oraz wyniki pomiaru natężenia oświetlenia reflektora z żarówką wzorcową oraz zamiennikiem ksenonowym w poszczególnych obszarach i punktach pomiarowych. Dodatkowo podano także odchyłkę wyniku pomiaru zamiennika ksenonowego od wymagań. Dla żarówki wzorcowej, jak można się domyślać, żadnych odchyłek nie było. Aby uzmysłowić sobie całą sytuację przygotowano także rysunki zawierające zdjęcia ekranu pomiarowego wykonane w trakcie badań oraz rozkład natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym. Wnioski wynikające z pomiarów reflektorów H4 i H7 przystosowanych do żarówek halogenowych, a wyposażonych w ksenonowe zamienniki są podobne.
1. Wartość natężenia oświetlenia w obszarze III oraz punkcie B50L przekracza dopuszczalne wartości o kilkaset procent. Reflektor będzie powodował bardzo silne olśnienie kierowców jadących z na przeciwka oraz jadących przed naszym pojazdem. Oślepiony kierowca nie może wystarczająco dokładnie śledzić sytuacji na drodze.
2. Dopuszczalne natężenie oświetlenia jest przekroczone także w punktach 7 i 8. Efektem tego będzie bardzo silne chwilowe olśnienie kierowców jadących z naprzeciwka w przypadku kiedy przód pojazdu unosi się do góry np. nierówności na drodze, wyjechanie zza wzniesienia, gwałtowne przyspieszenie.
3. Zbyt duża wartość natężenia oświetlenia w obszarze I będzie powodować olśnienie pośrednie (światło odbite od mokrej bądź bardzo jasnej jezdni) innych uczestników ruchu. Oko ludzkie adaptuje się do największych wartości jasności, które dostrzega. W takim przypadku przystosuje się do dużej jasności blisko pojazdu, a dużo słabiej oświetlone miejsca dalej od pojazdu będą praktycznie niedostrzegalne.
4. Należy także pamiętać, zbyt duża ilość światłe wysyłana „w górę” przez reflektor w przypadku deszczu lub mgły poważnie utrudni obserwacje sytuacji przed pojazdem. Porównanie natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym reflektorów wyposażonych w żarówki wzorcowe oraz ksenonowe zamienniki przedstawiono na rys. 1 i 3.
Dla światła drogowego reflektora H4 wyposażonego w źródło ksenonowe nie jest spełnione wymaganie oznaczone w tabeli jako EHV/Emax, które oznacza, że maksimum natężenia oświetlenia powinno znajdować się w pobliżu osi optycznej reflektora. Dobrze widać to na rys. 2 b). W praktyce reflektor taki zamiast oświetlać drogę daleko przed pojazdem będzie świecił dużo bliżej, co utrudnia obserwację sytuacji na jezdni przez kierującego. Dla porównania na rys. 2 a) przedstawiono reflektor z żarówką wzorcową, który na pewno będzie skutecznie oświetlał drogę.
http://img57.imageshack.us/my.php?image=ryszf2.jpg
Przyczyną znacznych różnic w oświetleniu drogi pomiędzy żarówkami halogenowymi a źródłami ksenonowymi jest inna geometria tych źródeł. W trakcie projektowania reflektora zakłada się, że źródło światła będzie umieszczone w ściśle określonym miejscu i będzie miało określone wymiary geometryczne. Tolerancje położenia żarnika w stosunku do trzonka są na poziomie dziesiątych części milimetra. Po wykonaniu reflektor stanowi bardzo precyzyjny układ optyczny, składający się z żarówki, odbłyśnika oraz niekiedy ryflowanego klosza lub soczewki, czy przesłony. Jakiekolwiek zmiany wzajemnego położenia poszczególnych elementów powodują zmianę charakterystyki rozsyłu światłości reflektora. Właśnie tego rodzaju zmianą jest wprowadzenie zamiast żarówki, źródła ksenonowego. Wyładowanie świecącego gazu w źródle ksenonowym ma zupełnie inny kształt i położenie w stosunku do trzonka niż jarząca się skrętka żarówki. Podobny efekt można uzyskać mocując żarówkę w reflektorze w nieprawidłowy sposób: pochyloną, obróconą itd. Tyle, że w przypadku ksenonowych źródeł światła efekt jest kilkukrotnie większy, ponieważ strumień świetlny źródła ksenonowego jest kilkukrotnie większy niż w przypadku żarówki halogenowej.
Same straty.
Stosowanie w pojazdach poruszających się po drogach publicznych tuningowego „zestawu ksenonów” jest niedozwolone pod względem prawnym, a także szalenie niebezpieczne. Montując takie urządzenie w swoim samochodzie narażamy się nie tylko na mandat lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli
„drogówki”, ale także na utratę mienia, zdrowia, a nawet życia. Fatalne oświetlenie drogi przed pojazdem oraz olśnienie innych uczestników ruchu drogowego może prowadzić do po- ważnych wypadków drogowych. Nie dajmy się nabrać na reklamy i opinie pseudo fachowców, którzy za wszelką cenę chcą sprzedać swój towar.”
Źródło: „Super Warsztat”, kwiecień 2007m str. 48-50.
Wnioski są proste:
Przerabiając niestety trzeba się liczyć ze sporymi kosztami, zamontować spryskiwacze na światła i układ poziomujący, obojętnie pod jaką postacią, czy pompowania amortyzatorów, czy normalny układ samopoziomujący.
Żeby całość była full legal należy odszukać specjalistyczne laboratorium i poddać całość tzw. certyfikacji, która pozwoli nam uzyskać pożądaną homologację: http://img134.imageshack.us/my.php?image=wiataprzednieru0.jpg.
Ale gdzie takie laboratorium się znajduje i czy w ogóle w Polsce jest takie to
_________________
KR warmińsko-mazurskie, podlaskie"
Piękne wypracowanie,
Jednak ja mając już spryskiwacze, i później dokładając juz samopoziomowanie nie mam zamiaru poddawać się żadnej certyfikacji:)
Jednak ja mając już spryskiwacze, i później dokładając juz samopoziomowanie nie mam zamiaru poddawać się żadnej certyfikacji
Bo to glupie prawo.Zwykly przeglad powinien regulowac takie przerobki.Dopuszczac ,jak sa wykonane zgodnie z norma albo nie dopuszczac do ruch jak sa zwalone.Tak jest w DE.Dostajesz zaswiadczenie z TÜV i z bani.Ubezpieczenie nic Ci zrobic nie moze w razie CHGW.
Ubezpieczenie nic Ci zrobic nie moze w razie CHGW.
CHGW ?? A co to, bo nie wiem, a czuję, że mogę dowiedzieć się czegoś ciekawego ;) Pozdr
SrebnaStrzała 05-02-2010, 08:16 To jest z 2007 roku, oby na pewno nic się nie zmieniło przez ten czas?
CHGW ?? A co to, bo nie wiem, a czuję, że mogę dowiedzieć się czegoś ciekawego ;) Pozdr
moze chodzi o typowe C***.Go.Wie ?
To jest z 2007 roku, oby na pewno nic się nie zmieniło przez ten czas?To juz jest spam ale...Jest gorzej.Firmy ubezpieczeniowe w chwili obecnej na sile szukaja luk,zeby sie wymigac od wyplaty odszkodowania.
Prosty przyklad z przed paru dni.Kolega mial kolizje w wyniku ktorej auto zatrzymalo sie w zamarznietej zaspie.Efekt,przedni zderzak,halogeny,chlodnica i lampy w rozsypce.Zakwalifikowane do wymiany:jedna lampa(bo druga nosi znamiona zgrzewania)chlodnica i halogeny,zderzak tez nie bo jest tak samo zgrzewany(Przy atrapie na dlugosci 5 cm) jak ta lampa nie zakwalifikowana.Jest napisane odwolanie.Ew.sprawa bedzie w sadzie.
Mozna?Mozna.
Pozdro
zdjęcia wtyczki xenonu o które prosił weksla
Rijndael 06-02-2010, 13:12 CHGW ?? A co to, bo nie wiem, a czuję, że mogę dowiedzieć się czegoś ciekawego ;)
Channa Gronkiewicz-Waltz? ;)
Super nokitel, dzięki, a powiedz czy ty masz dokładane xenony, czy z fabryki na nich wyjechal??
ja prócz skórki i przedniej podgrzewanej szyby mam wszystko co ten rocznik mógł mieć. Kupiony od francuza właściciela salonu forda ( kupił go żonie a ona zrobiła nim 108 tyś jak go sprowadzałem wszystko udokumentowane ) :)
No to możesz być zadowolony:)
ja mam już xenony, kombinuje wtyczki
Recondo mi pomaga, jeszcze potrzebuję kogoś kto podłączał xenon pod zwykłą instalkę
nie wiem co w tym miało by być trudnego? Przewodów w wiązce powinno być tyle samo teraz tylko znaleźć który od czego i podmienić. Nom chyba że coś mi umknęło i są poprowadzone jakieś dodatkowe przewody z tym że nie mam pojęcia od czego miały by być
chyba są od samopoziomowamnia, a ponadto na jedną z lamp trzeba dac dodatkowa masę
tomaszek1808 06-02-2010, 17:17 Weksla czy ty zakładałeś oryginalne spryskiwacze? te co się wysuwają ze zderzaka?
tak zakładałem oryginalne spryskiwacze
tomaszek1808 06-02-2010, 17:53 przepraszam że nie związane z tematem,
mam uszkodzony prawy spryskiwacz - pękła dysza i płyn leci koło dyszy co spowodowało że klapka maskująca wystrzeliła w powietrze, tym samym musze zakupić nowy spryskiwacz i klapkę, gdzie to można tanio dostać bo nowy kosztuje koło 300zł a klapka 49
Pozdrawiam
musisz szukać na allegro, czasem się zdarza okazja, widziełem ostatnio pojedynczy spryskiwacz za 160 pln
na allegro koleś proponuje za 150zł oryginalny spryskiwacz może w prezencie dodał by klapkę
tomaszek1808 06-02-2010, 19:36 znalazłem aukcje ale za 199zł moze podeślesz mi linka do tej za 150, klapki jakiś baran sprzedaje za 99zł/szt kretyn jakiś, w serwisie kosztują 49zł/szt
99 może za 2 bo jak za sztukę to faktycznie palant
tomaszek1808 07-02-2010, 09:25 wysyłałem do gościa maila czy się nie pomylił z tą ceną to mi odpisał:
"u nas najdroższe znaczy najlepsze.pozdrawiam i zapraszamy na nasze inne aukcje" hahahaha
tomaszek daj link do tej aukcji
gobertVIP 07-02-2010, 15:36 Jak masz nowe przetwornice, to normalnie w nia wtykasz kostke od światel i wsyztsko gra.
a spryskiwacze na lampy sa? :P
Mi udało się kupić sam spryskiwacz reflektora za 50 zł. Trzeba szukać, czasami trafi się coś okazyjnie.
Pozdr.
tomaszek1808 08-02-2010, 10:57 proszę bardzo oto link do aukcji, w opisie jest że cena dotyczy 1szt
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=912212424
Tak dla informacji.
Spryskiwacze do Mondeo i do np. Oktavi produkuje jedna i ta sama firma. Zasada ich działania jest identyczna a cena tych z mondeo poraża.
Może warto więc kupić spryski od Oktavi( jakieś 70 zł za komplet) i pokombinować z mocowaniem ?
Pozostawiam tą kwestię Wam do rozwiązania :one:.
Zgadza się kombinować można, ale czy ktoś założył te od octavii z pozytyenym skutkiem??
nie rozumiem polityki dlaczego te fordowskie są takie drogie??
A pozatym ten wątek ciągnie się od kilku dni i nikt nie odpowiedział mi na pytanie które zawarte jest w temacie, za to wiele przemądrzałych osób debatuje i poucza odnośnie legalności xenonów
tak dla informacji coponiektórych:
samopoziomowanie już kupiłem, właśnie dziś została wysłana paczka do mnie
pozdrawiam
A pozatym ten wątek ciągnie się od kilku dni i nikt nie odpowiedział mi na pytanie które zawarte jest w temacie, za to wiele przemądrzałych osób debatuje i poucza odnośnie legalności xenonów
Odpowiedzialem dwa razy.Poczytaj u Recondo.Szukajka tez nie gryzie.Nie wiem co jeszcze chcesz wiedziec.Linki do "przelotek" dostales,jak cena nie odpowieada to napisz ,ze nie mozesz sobie za te pieniadze zalozyc.Bylo sobie kupic autko z xseniami i innymi pierdolami a nie plakac,jacy to koledzy sa be,bo nie napisza.Poszukaj i nie placz.O ksenonach jest od cholery.
Mario, pisałem wcześniej nie masz ochoty nie udzielaj się
proste jak p.......
Panowie spokojnie. mario13 u Reconda co ma poczytać?
Sorry, że to napisze ale POGRATULOWAĆ rozumowania i postępowania... już lepiej wstrzymaj się z xenonami jak mają być bez samopoziomowania,bo
1 oślepiasz innych kierowców na każdym wyboju i dzięki Tboie ktoś może nie dotrzeć do celu
2 nie przejdziesz przeglądu
pomyśl o innych użytkownikach drogi a nie tylko o sobie, że bedziesz miał jasniej przed autem
Maestro daj już spokój.
Samopoziomowanie i tak nie działa na wybojach, a założone oryginalne reflektory nikogo nie oślepią.
BTW. Wiesz ilu właścicieli pojazdów wyposażonych w fabryczne ksenony, jeździ z zdezaktywowaną funkcją samopoziomowania? Zapewniam Cię, że sporo możesz takowych spotkać na naszych drogach.
Wiesz ilu właścicieli pojazdów wyposażonych w fabryczne ksenony, jeździ z zdezaktywowaną funkcją samopoziomowania? Zapewniam Cię, że sporo możesz takowych spotkać na naszych drogach.
U mnie jak padło samopoziomowanie to reflektory opadły do samego dołu, miałem widoczność na 3-4 metry przed autem. Tak sobie wymyślilem, że to właśnie dla bezpieczeństwa, lepiej niżej niż za wysoko (ale to tylko moje domysły). Pozdr
kolego lepiej napisz czy w końcu znalazłeś sposób na przerobienie wtyczki tzn czy wiesz które piny odpowiadają za co?
Mam już komplet czujników samopoziomowania, pytanie do mających ten gadżet:
prosze o zdjęcia umiejscowienia czujników (zacznę od ich umiejscowienia) podłączenie będzie później
Krzysiek 14-02-2010, 22:54 weksla mam nadzieję, że robisz sobie jakieś zdjęcia bo później mógłbyś wrzucić jakiegoś małego samouczka pt. "przeróbka na xenony" :027: ;)
późneij się coś wstawi, ale ponawiam pytanie:)
koledzy potrzebuję takie coś jak ktoś porządnie to zrobił na forum focusa
http://www.focusklubpolska.pl/showthread.php?t=23823
odświeżam temat, z racji tego że uruchomiłem juz światła xenonowe:)
kupiłem też zestaw do samopoziomowania ale on jeszcze musi poczekać, a puki co chce miec manualną regulację wysokości, i tutaj pytanie, czy ktoś ma ręcznie regulowane xenony? Prosze o pomoc w podłączeniu osoby posiadające takie rozwiązanie
N20ST220 12-10-2023, 11:43 Witam. Czy w reflektorach przednich w mondeo mk3 klosz lamp jest taki sam w xenonie i zwykłych lampach czy są różnice? Z góry dzięki za odpowiedź
|
|