FordTransit1988D
14-03-2010, 10:41
Witam MAM PROBLEM CZY MOGĘ ZAŁOŻYĆ NORMALNE OPOLNY DO TRANSITA NR.195/60/14R A NIE 195/14 C CZYLI TE WZMACNIANE PROSZĘ O POMOC
Zobacz pełną wersję : Oponki DO Ośołka FordTransit1988D 14-03-2010, 10:41 Witam MAM PROBLEM CZY MOGĘ ZAŁOŻYĆ NORMALNE OPOLNY DO TRANSITA NR.195/60/14R A NIE 195/14 C CZYLI TE WZMACNIANE PROSZĘ O POMOC WRT 14-03-2010, 10:59 Założyć możesz ale przy kontroli jeżeli policjant zauważy to masz po dowodzie,A druga sprawa to bezpieczeństwo te normalne moga nie wytrzymać i poprostu w czasie jazdy ci wystrzelą . rsztefek 14-03-2010, 11:06 a poza tym będą duż bardziej miękkie i jazda po koleinach to katastrofa FordTransit1988D 14-03-2010, 11:22 A ja mam osobowy to tez muszą być te wzmacniane wojtekjanus 14-03-2010, 11:38 Kolego, pomijając problem nośności opon, to opona o rozmiarze 195/60R14 ma aż o 14% mniejsza średnicę od opony 195 R14C. Czyli na tych mniejszych oponach będziesz miał zawyżone wskazania szybkościomierza, licznika kilometrów i nie będziesz osiągał takiej prędkości maksymalnej, jak na oponach 195R14C. Jeżeli licznik będzie ci pokazywał 100km/godz, to w rzeczywistości będziesz jechał ok 87km/godz. Jeżeli np miałeś na starych oponach maks. prędkość 125km/godz, to teraz przy takich samych obrotach silnika pojedziesz tylko 109km/godz. I silnik diesla nie wkręci się wyżej, bo decyduje ustawienie pompy. Od biedy można założyć opony bez oznaczenia C, ale muszą mieć odpowiednio wysoki indeks nośności, co najmniej 104 (900 kg). FordTransit1988D 14-03-2010, 11:55 aha to dzięki koledzy za tę cenną informacje dab1978 14-03-2010, 17:36 Kiedy kupiłem swojego to obuty był w zwykłe opony...chyba Fuldy jakieś o rozm. 195/65/15 i to nowe założone, o zgrozo...jazda niby normalna, ale bezpieczeństwo...bez komentarza.ewentualnie szukać możesz kolego zamiast z "C" opony reinforced (chyba tak to się pisze), czyli wzmacniane i do osobowych wersji jak najbardziej polecane. konrad218 14-03-2010, 21:47 mam pytanie, kilka dni temu zmieniłem opony na 195/70/15C wcześniej miałem założone 225/70/15C, mój transit 2,5TD 1997 jest długi i max wysoki,jakie oryginalnie powinny być założone oponki? wojtekjanus 15-03-2010, 08:17 Oj, kolego, w instrukcji rozmiarów opon do twojego jest kilka różnych... Nie masz briefu? Ale te 195/70R15C na pewno są za wąskie. Ja najczęściej spotykałem takie jak miałeś przedtem. Te nowe oponki są aż o 6,5% mniejsze, licznik będzie pokazywał 100km/godz, a ty będziesz jechał 93,5km/godz. konrad218 15-03-2010, 09:47 Dzięki,następnych będę szukał 225/70/15c. rostek 15-03-2010, 10:39 taka ciekawostka: obok mojej pracy na parkingu stoją dwa VW Sharan i oba maja 16C. Oba sa sprowadzone z D około 6 miesięcy temu i takie właśnie miały założone gumy. W D można mieć kłopoty bez C nawet jak się ma Reinforced'y - tak słyszałem od innych na radyjku. dulu1 15-03-2010, 13:35 taka ciekawostka: obok mojej pracy na parkingu stoją dwa VW Sharan i oba maja 16C. Oba sa sprowadzone z D około 6 miesięcy temu i takie właśnie miały założone gumy. W D można mieć kłopoty bez C nawet jak się ma Reinforced'y - tak słyszałem od innych na radyjku. Tak sharany muszą jeździć na oponach "C". Mój ojciec ma takiego, z dobrym wyposażeniem (1.9 TDI), i waży on prawie 1.9 tony, także więcej niż mały transit o około 200kg ;-) wojtekjanus 15-03-2010, 14:34 Transity model bus 9-cio i 12-to osobowy (krótkie) od 1995r były fabrycznie wypuszczane na oponach 205/70 R14 Rein Forced. W Germanii w dowodzie są wpisane rozmiary felg i opon, jeżeli ma się inne felgi lub opony, trzeba mieć ze sobą certyfikat wydany przez TUV określający, że takie felgi lub opony spełniają warunki techniczne producenta auta i są bezpieczne. Nie kumam tylko tego, czy mogę założyć opony o indeksie nośności większym niż C-tki, ale bez oznaczenia C (C-tki wcale nie mają jakiejś dużej nośności, jest wiele ciężkich aut osobowych o większej masie niż Transit, a jeżdżą nie na C-tkach). Oznaczenie C jest chyba potrzebne dla inteligencji kontrolujących na szosie: jest literka C na oponie - dobrze, nie ma literki C na oponie - niedobrze... dab1978 15-03-2010, 15:10 Nie sądzę aby sharany musiały jezdzić na C...ja się z takim nie spotkałem póki co. dulu1 15-03-2010, 19:50 Nie sądzę aby sharany musiały jezdzić na C...ja się z takim nie spotkałem póki co. Szczerze mówiąc to ja tego nigdzie nie sprawdzałem, ale został on na takich sprowadzony, jak byłem zakładać mu nowe letnie to w zakładzie wulkanizacyjnym mówili że musi mieć "C" właśnie ze względu na duża wagę. Widziałem już kilka sharanów (chodzi mi o te po 2001r, ze starszymi nie wiem jak jest), i wszystkie miały założone opony "C", także chyba takie powinny mieć :-) Adam91 15-03-2010, 21:00 bardzo możliwe bo z tego co pamiętam to któreś nowe BMW kombi (chyba 5) też ma C-tki zalecane. ziemek56 15-03-2010, 21:54 Chłopaki. Indeks nośności to jedno a "C" to drugie - to oznacza oponę wzmocnioną. Wydaje mi się iż nie możemy równoważyć obu rzeczy... wojtekjanus 15-03-2010, 22:46 Przepis mówi kiedy samochód powinien być wykluczony z ruchu: Źródło: Zarządzenie Ministra TiGM z dnia 7 września w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych. (Dz.U. Nr 81 z 13 X 99, poz. 917). Pojazd nie dopuszczony do ruchu: - Na tej samej osi zamontowane opony różnej konstrukcji (radialne, diagonalne, diagonalne z opasaniem) lub o różnej rzeźbie bieżnika. - Na pojeździe samochodowym o dwóch osiach są zamontowane opony: a) diagonalne lub diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne; b) diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem. - Opony różnej konstrukcji na osiach wchodzących w skład osi wielokrotnej - z zastrzeżeniem, że na osi nie napędzanej opony mogą być takie same jak na osi kierowanej. - Opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki - o rzeźbie bieżnika nie mniejszej niż 1,6 mm na 3/4 szerokości środkowej części opony. - Opony o widocznych peknięciach odsłaniających ich osnowę albo odkształconych. - Opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz przeciwślizgowymi elementami metalowymi. - Niedostateczna wytrzymałość (nośność) opon. Nas interesuje ostatni warunek. Nie jest powiedziane jakiego typu ma być opona, mówi się o NOŚNOŚCI (która określana jest poprzez indeks nośności w specjalnej tabeli). Opony typu C (z angielskiego commercial) są bardzo podobne (a często identyczne) jak amerykańskie LT (light truck - lekka ciężarówka), angielskie XL (extra load) i RF (Rein Forced). Wg mnie jeżeli indeks nośności opony spełnia wymagania, to nie musi być opona C. Ale chciałbym doszukać się jednoznacznej interpretacji w przepisach, a nie mogę... Rafał A.(antek) 16-03-2010, 01:39 I raczej nie znajdziesz. Oponę C zakłada się raczej z rozsądku, wiedząc ze auto ma wozić ładunek. Tutaj masy nie sa krytyczne, Moje scorpio ma DMC 2050kg, i sadze ze transit krotki osobowy nie ma dużo więcej... a jeżdżę na normalnych oponach. Tak wiec sugerował bym sie przy BUS-ach osobowych raczej nośnością opony, i jej odpowiednim rozmiarem, a nie upierał przy C. rostek 16-03-2010, 07:04 Mercedes W123 300D waży (sam) ~2000kg i nie widziałem żeby któryś miał "C" wojtekjanus 16-03-2010, 07:55 1. DUNLOP SP SPORT 9000 235/60R16 H 104 XL 2. CONTINENTAL VANCOCONTACT 235/60R16 H 104 XL 3. BF GOODRICH ACTIVAN 165/70R14 R 89 C 4. BF GOODRICH ACTIVAN 225/70R15 S 112 C Wybrałem cztery przykłady opon: -pierwsza o indeksie nośności 104 (900kg) do sam. osobowych -druga do samochodów dostawczych bez litery C, ale z oznaczeniem XL i nośnością jak inne C-tki i osobowe (900 kg) -trzecia oznaczona C, ale o nośności 89 (jak słaba osobówka - 590 kg), -czwarta oznaczona C, ale o nośności 112 ( 1.120kg - bardzo mocna). Moim zdaniem przykłady te najlepiej świadczą o tym, że kierowanie się w zakupie opon SAMYM oznaczeniem literą C nie ma sensu; najważniejszy jest indeks nośności. pablo83 29-03-2010, 23:00 Macie koledzy może jakiś namiar na letnie butki 205/70/14 C? Ja znalazłem tylko NEXENy Roadian w tym rozmiarze i cenie jaka mnie interesuje a więc do 240-250pln szt. Oczywiście jest większy wybór w oponach 195/80/14 C i w sumie mogę w tej cenie nawet kupić Klebery, które mi jak dotąd najbardziej podeszły (zimówki). Jednak rozmiar też robi swoje ;) tylko czy te NEXENy są tego warte (przyczepność, wytrzymałość) bo w końcu to koreańce. Ma ktoś doświadczenie z nimi i mógłby się podzielić ew. podpowiedzieć co jeszcze mogę znaleźć w tym przedziale. Raczej muszą być z indeksem C bo zamierzam czasami odwiedzić helmutów, a tam chyba inne nie przejdą przy kontroli. Poza tym słyszałem, że jest problem z wypłatą ubezpieczenia, jeśli opony nie są przystosowane. Fabryka prikazuje 205/70/14 do turneo i w sumie takie bym chciał, ale jak nie znajdę sensownych to wezmę wyższe 195 wojtekjanus 30-03-2010, 08:35 Do Tourneo przewidywane są oponki 205/70R14, lecz nie C-tki, ale Reinforced (RF). Niestety, nie są już produkowane (jeździłem na takich kilka ładnych lat). Ja bym założył o tym rozmiarze osobowe, ale wzmocnione, o podwyższonym indeksie nośności, np. Semperit COMFORT - LIFE 205/70R14 98 TXL. Ewentualnie C-tki. Nexeny to jest bardzo dobra i uznana marka, w różnych testach wypada bardzo dobrze. Moja córka ma Nexeny na Foresterze i są rewelacyjne. carlos74 30-03-2010, 20:41 pablo83 bierz te Nexeny. Mam takie same. Zrobiłem na nich jakieś 40 tyś i są fantastyczne. Dosyc miękkie (co przy zawieszeniu Transita ma znaczenie), ciche i świetnie radzą sobie na mokrym. Napisane jest na nich M+S czyli piach i śnieg i powiem Ci że w zeszłą zimę na nich śmigałem i nie zakopałem się ani razu. Nie jest to zimówka ale daje radę. Jedyna wada jak dla mnie to że po dwóch sezonach guma w rowkach zaczyna lekko pękac ale to chyba wina składu gumy. zzzbyś 30-03-2010, 21:28 nie jestem fachowcem ale czy M- znaczy piach wątpię ja śmigam na frigo dębica co prawda teren non stop las błoto śnieg itp i zakopałem go setki razy. Powiem tak transit oki jeśli jest załadowany jak pusty żadna guma nie pomoże . jak kapcie do osiołka to specyfikacja C a gdzie jeździsz to sam wiesz !!! pawcio71 30-03-2010, 22:15 Mercedes W123 300D waży (sam) ~2000kg i nie widziałem żeby któryś miał "C" W123 300D,-klima ABS,elektryka,1984r,1565kg,88koni 156-Vmax.-i tyle w temacie! carlos74 30-03-2010, 22:15 zzzbyś ja też nie jestem ekspertem ale M+S znaczy tyle co mud +snow. I tu faktycznie walnąłem byka bo chodzi o błoto +śnieg. Sorki. Natomiast co do obciążenia to masz rację że jak Tranzol był obciążony to na tych Nexenach śmigał super natomiast w tym roku zimą jeździłem pusty i nawet Frigo nie pomogło. Masakra! pablo83 30-03-2010, 22:16 Dzięki za podpowiedzi. Niewiele do tej pory słyszałem o tych NEXEN-ach poza tym, że nazwę kojarzyłem i kraj produkcji :). W necie też skąpo z opiniami o nich, ale jak się tak sprawy mają to chyba je zamówię po świętach. Z tego rozmiaru niewiele zresztą można znaleźć z C. W sumie dzwoniłem już za nimi i są do wyboru za 243zł/szt z 2009r i z 2007r za 217zł/szt. wszystkie nie używane. Jeszcze będę musiał przemyśleć przez święta, czy wziąć nowsze czy starsze bo jak były dobrze przechowywane, to z gumą nie powinno się nic stać a wydatków coraz więcej :/ PS. A z tym obciążeniem to ja oprócz foteli woziłem w zimie żeliwne koła z tyłu jakieś 200kg i na kleberach wyjechałem prawie wszędzie. A na pusto to nawet z placu bym nie wyjechał, bo niewielki spadek jest :> carlos74 30-03-2010, 22:27 pablo83 ja bym brał te świeższe. Zapłacisz ciut więcej ale to w sumie 2 lata różnicy. Guma nawet dobrze przechowywana też się starzeje tym bardziej że u mnie właśnie po 2 latach używania zaczęła guma ciut pękac. ........ale decyzja należy do Ciebie ;) pablo83 30-03-2010, 22:49 hmm może rzeczywiście nie warto sknerzyć :) Dzięki carlos74. Wezmę to pod uwagę. FordTransit1988D 28-04-2010, 19:22 wiecie co ja byłem w serwisie forda i mi powiedział ze to mojego modelu to nawet nie musze mniec tych wzmacnianych ale zato z drozszych firm takich jak pirelli i michelin niby są bardzo dobre bksfuo 06-05-2010, 15:06 wiecie co ja byłem w serwisie forda i mi powiedział ze to mojego modelu to nawet nie musze mniec tych wzmacnianych ale zato z drozszych firm takich jak pirelli i michelin niby są bardzo dobre brak indeksu C.. w przypadku zatrzymania zabrany dowód, nieszczęśliwy wypadek też lipa.. pioter2009 17-05-2010, 11:31 a cóż za oponki letnie musiałbym zakupić do swojego osiołka... jest to 2.5D 91r. czy te byłyby odpowiednie? http://www.opony.com/opony/48406_barum_vanis.html pozdrawiam wojtekjanus 17-05-2010, 17:05 Za te pieniądze nie dostaniesz lepszych. Ja takie teraz mam, na mokrym nie bardzo, na suchym przy ruszaniu piszczą jak bym miał 300KM... Jeżeli spokojniutka jazda - to polecam. Ale ja żałuję tego zakupu, też skusiłem się na cenę. pioter2009 17-05-2010, 17:16 wojtku to podpowiedz prosze co by było wg ciebie godne zakupu... wojtekjanus 17-05-2010, 18:11 Wszystko kwestia ceny - wybór jest duży. Do towarowego brałbym: http://www.opony.com/opony/53493_continental_vanco_2.html ale są droższe od tych Barumów. Za to są to jedne z tańszych opon klasy premium. Dobre opony. ziemek56 17-05-2010, 21:14 Ujeżdżam ten model barum (inny rozmiar oczywiście) w LT-35 i bardzo sobie chwalę. dab1978 18-05-2010, 09:03 ...ja również ujezdżam te barumy i polecam...może troszkę śliskie na mokrym, ale za te pieniądze czego się spodziewać...;) Góralczyk 20-05-2010, 15:12 Również ujeżdżam w/w Barumy i póki co nie narzekam. Uważam, że to złoty środek pomiędzy jakością i ceną. |