Temat: [Focus 1998-2004] Podgrzewanie foteli nie dział przyczyny
View Single Post
Stary 06-11-2009, 21:01   #4
Jester
ford::expert
 
Zarejestrowany: 08-05-2007
Skąd: Częstochowa
Model: Focus
Silnik: 1,8 TDCi
Rocznik: 2004
Postów: 2,379
Lightbulb Odp: Podgrzewanie foteli

Właśnie spotkała mnie niemiła niespodzianka. Fotel nie grzeje, a idzie zima. Po dłuższych wykopaliskach znalazłem schemat instalacji podgrzewania foteli i zabrałem się do naprawy. W moim przypadku obeszło się bez lutowania.
W celu zdiagnozowania co jest uszkodzone - wyłącznik czy wtyczka - posłużyłem się schematem. Sprawdziłem napięcie na kostce fotela. Włączamy zapłon i mierzymy czy na kabelkach GN/RD (zielono-czerwony) i GN/BU (zielono-niebieski) jest napięcie. Masę najwygodniej wziąć ze śruby zamka na słupku. U mnie na pierwszym pinie było zasilanie a na drugim zero. Odradzam mierzenie rezystancji przy włączonym zapłonie i poduszce w fotelu bez sprawdzenia na schemacie kabelkologii - 9V może odpalić poduchę, a takie napięcie ma większość popularnych mierników.
Aby dobrać się do maty grzewczej trzeba rozebrać fotel. Najwygodniej go wyjąć. W tym celu wyłączamy zapłon i wyjmujemy kluczyk (chyba, że nie mamy poduszek), ustawiamy wysokość prawie na 2/3 (przy regulacji elektrycznej) i kluczem 7 odkręcamy śrubę złącza fotela. Rozpinamy złącze, przesuwamy fotel do tyłu i odkręcamy śruby z przody - torx ok 40 (nie pamiętam co wyjąłem z zestawu). Później fotel do przodu i śruby z tyłu. Wyjęty fotel odwracamy i dobieramy się od spodu do tapicerki. Najpierw odginamy ząbki i ściągamy przód siedziska. Później odczepiamy boki. Zamocowania to druciane kółka - trzeba je rozgiąć. Zaczynamy zsuwać pokrycie siedziska. Kolejne kółka utrzymują pokrycie na miejscu - ja odłączyłem dwa z jednej strony i wystarczyło choć było ciasno.
Teraz czas na pomiary mierzymy czy jest przejście między regulatorem temperatury - mała metalowa pastylka z dwoma kabelkami (u mnie żółty i żółto-czarny), a kostką fotela. U mnie jednego nie było. Później oglądamy uważnie matę i szukamy podejrzanych miejsc. Nakłuwamy izolację kabla oporowego maty i sprawdzamy przejście do obu pinów kostki. Po ustaleniu miejsca naprawiamy uszkodzenie (termokurczka i lutowanie) i sprawdzamy przejście. Jeśli jest ok to składamy fotel w odwrotnej kolejności. To chyba najgorsza część. Za te kółeczka miałem ochotę kogoś powiesić nie powiem za co. Przyda się pomocna dłoń kolegi. Także do układania i przeciskania pokrycia przez stelaż i pod plastikami pokrycia fotela. Na koniec przykręcamy fotel do nadwozia, podłączamy kostkę i sprawdzamy czy wszystko działa.
W moim przypadku okazało się, że mata była mocno pozwijana pod tapicerką, kabelki zasilające podłączone przez regulator temperatury naciągnięte i dlatego całość nie działała. Odkryłem to po 20 minutach mierzenia i szukania przerwanego przewodu grzewczego w macie pokrytej płótnem. Po umieszczeniu regulatora na miejscu i ułożeniu maty pomiar rezystancji wykazał 0 zamiast nieskończoności. Dlatego sugeruję zacząć od sprawdzenia OBU kabelków zasilających. Po wszystkich zabiegach fotel przyjemnie grzeje w d...
Czas operacji 3-4 godziny w zależności od talentu, rodzaju posiadanych kluczy - grzechotka z przedłużką znakomicie skraca odkręcanie i przykręcanie fotela. Przy wyjmowaniu i wkładaniu fotela przyda się pomoc drugiej osoby. Ja niestety zarysowałem plastiki na słupku środkowym. W załączeniu schemat.
Załączone Obrazki
Typ Pliku: jpg Fotele 501-10-00-03.jpg (67.6 KB, 295 wyświetleń)
__________________
Jeździsz jak wariat? Jesteś nadzieją polskiej transplantologii.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/237674.html

Ostatnio edytowane przez Jester ; 06-11-2009 o 21:06
Jester jest offline   Odpowiedź z Cytatem