Cytat:
Szarówka, deszcz. ... Widoczność świateł praktycznie zerowa
|
barwa temperaturowa światła ma wpływ na postrzeganie przez kierowcę
masz w oku pręciki bardzo czułe, postrzeganie obrazu BW przy słabym oświetleniu i czopki mniej czułe a postrzeganie obrazu w kolorach
temperatura barwowa światła to ok 2500 K żarówka 3000 K halogen, 4000 K światło białe, powyżej mamy już odcień niebiesko biały charakterystyczny dla xenonów
w zalezności od barwy światła i warunków pogodowych nasze oczy postrzegają mniej lub więcej światła wynika to z adaptacji wzroku
halogen przeciwmgielny ma ok 2500 - 3000 K światło zbliżone do żółtego ulega mniejszemu rozproszeniu za widzenie w tym świetle można powiedzieć odpowiadają czopki
światła z żarówką w kol białym ok 4000 K mniejszy udział czopków większy pręcików i tutaj pręciki mają dłuższy czas adaptacji i zanim zobaczymy swoje światła w pełni musi oko się dostosować ale nie ma możliwości ponieważ co raz z naprzeciwka świecą nam inne samochody i otoczenie
xenony biało niebieski czopki i pręciki i światło zbliżone do dziennego do 6500 K
następnym czynnikiem jest rozproszenie światła w zależności od długości fali największe rozproszenie mają fale o mniejszej długości czyli fiolet i niebieski, najmniejsze to w kierunku żółtego i czerwonego - dlatego halogeny lepiej sprawdzają się od xenonów w trudnych warunkach
ostatnim parametrem jest współczynnik RA/CRI - oddanie barw w skali 0-100 i nie ma tu co się oszukiwać w większości żarówki i żarniki pomimo mocy i strumienia świetlnego czy temperatury barwowej nie mają podanych danych o CRI a to jest pomijany i bagatelizowany parametr
100 - światło dzienne słoneczne - pełne oddaniie barw
60 i mniej światło nieużytkowe - b.tanie ledy
60-70 - market led i żarówki dekoracyjne zaburzenia widzenia i oszukiwanie wzroku, męczące
70-80 - chłodne świetlówki, ledy o zimnej barwie, itp - wiekszość marketowych hitów określanych jak super jakość - oświetlenie do przyjęcia jednak nadal postrzeganie zaburzone
ponad 80 jest oświetleniem już komfortowym dla naszego wzroku halogeny i żródła z wyższej półki nawet specjalne świetlówki np Philips sam posiadam osobiście służace do oświetlenia witryn sklepowych mają Ra zbliżone do wzorca ( widać różnicę w oświetleniu gdy kupujemy warzywa czy mięso w sklepie - na wystawie piękne i kolorowe a poza nią stłumione barwy )
no i nasze żarówki w aucie jeśli mają filtry odcinające pewne barwy to współczynnik Ra spada i komfort widzenia również
dopuszczalna barwa światła w ksenonach to 5000 K a o dziwo wielu producentów montuje żarówki w swoich autach o temperaturze bliższej 4200 K - dlaczego ? bo nie świeci na niebiesko, nawet dobrze ustawiony układ optyczny ksenona z żarówką o super barwie bije kierowców po oczach bo nasze biedne pręciki są czułe na zmiany i wymagają dłuższego czasu adaptacji niż czopki - zostajemy oślepieni i mniej widzimy