Temat: [Mondeo 2007-2014] Bardzo częste wypalanie filtra DPF
View Single Post
Stary 11-06-2021, 23:37   #519
mdxmd
ford::average
 
Zarejestrowany: 10-01-2016
Model: Ford mondeo
Silnik: 2.0tdci 163KM
Rocznik: 2013
Postów: 90
Domyślnie Odp: Bardzo częste wypalanie filtra DPF

HEj!

postanowiłem jednak wziąć się za regulację samej turbiny! jedyne co można zrobić to regulacja stopki zmiennej geometrii, (oznaczyłem oryginalne położenie) i wkręciłem ją o 1 obrót, zrobiłem adaptacje i efekty wyrywają z butów!!

Auto pięknie przyśpiesza, lekko reaguje na pedał gazu, spalanie niższe o niemal 1l/100, przy lekkim operowaniu gazem spadło ciśnienie doładowania o ok 100-150kpa, zmniejszył się udział EGR przy spokojnej jeździe do ok 40%, przy dodaniu gazu EGR niemal natychmiast się zamyka.

U mnie różnica jest kolosalna, przyśpieszenie pomimo niższego ciśnienia doładowania jest dużo lepsze.

Może zmienna geometria z czasem dostaje luzów co zwiększa ciśnienie a może sama turbina została nieprawidłowo ustawiona.

Turbinę tak czy inaczej będę wymieniał (lekko wyje) zobaczymy jak będzie na nowej.

Co ciekawe zmniejszenie wychylenia zmiennej geometrii dało efekt szybszego rozpędzania turbiny i znikła "lekka dziura" przy zmianie biegów niby nie logiczne prawda? wygląda na to iż cofanie do dolotu zbyt dużej ilości spalin przez EGR powoduje zmniejszenie ciśnienia gazów wylotowych co w konsekwencji zmniejsza energię spalin potrzebną do napędzania turbiny. Tą teorię potwierdzają obserwacje ciśnienia różnicowego DPF proszę zwrócić uwagę, że jedziemy np. ze stałą prędkością np. 90km/h 4 bieg to ciśnienie różnicowe ma np. 2kpa ale wystarczy zdjąć nogę z gazu i wzrasta ono do 4kpa ... czary?? przecież wtryski nie podaje paliwa! ale wtedy udział EGR to 0%.

Dlatego udział EGR musi być w miarę minimalny możemy to wymusić albo zmianą mapy albo delikatnie zmniejszając ciśnienie doładowania - co samo w sobie wymusza przymknięcie EGR. Granica gdy cały ten układ działa idealnie jest niewielka.

Teraz wrócę do DPF i częstego wypalania, tutaj także nadmiar ciśnienia będzie skutkować skracaniem dystansu pomiędzy wypalaniem filtra. Może to być wynikiem 2 czynników (pomijam sprawność silnika i wtryskiwaczy bo to oczywiste)

1.nawet niewielkiego niedomagania EGR, który cały czas będzie otwarty i to w dużym udziale spalin, wtedy każde opóźnienie w działaniu będzie skutkowało pogarszaniem spalania i dymieniem.

2.przy zbyt dużym wysterowaniu turbiny hamując silnikiem znacznie wzrasta ciśnienie różnicowe spalin w DPF i jeżeli sterownik bierze to za udział w zapełnieniu filtra to mamy wzrost DPF_LOAD gdy hamujemy silnikiem Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. dlatego, że nawet czyste powietrze wyrzucane z kolektora wydechowego przy hamowaniu silnikiem skutecznie napędza turbinę, która daje wtedy nawet 0,4-0,6 bar przy odpowiednio wysokich obrotach i całe to nadmiarowe powietrze musi zostać przepchane przez DPF. dając znowu znaczną różnicę ciśnień i sygnał do sterownika, że stan zapełnienia DPF wzrasta - co jest ewidentnym błędem w sofcie bo ciśnienie różnicowe DPF przy hamowaniu silnikiem nie powinno brać udziału w algorytmie obsługi DPF

Ostatnio edytowane przez mdxmd ; 12-06-2021 o 05:46
mdxmd jest offline   Odpowiedź z Cytatem