Odp: 1.5 EB bledy p0301,p0304,p0300
Kolega Fulara ma rację. 1.5 EB i 1.6 EB to konstrukcyjnie/użyte materiały fatalne silniki. Sam jeżdżę 1.6 EB ale ze świadomością możliwej awarii bez względu jak dbam o silnik. Olej wymieniam co 7-8 kkm (Ravenol FDS 5W30).
Poniżej kilka zbiorczych informacji o wadliwości projektu:
1. Ogólna słabość projektu: Opendeck, aluminium, downsizig.
2. Aluminiowy blok cylindrów Opendeck.
3. Żeliwna tuleja nie sięga górnej krawędzi cylindra, na górze cylindra znajduje się aluminiowy pierścień.
4. Rowki między cylindrami co skutkuje eliptycznym lub stożkowym pęcznieniem cylindrów, zwłaszcza aluminiowego blatu.
5. Pęknięcia w cylindrach.
6. Nadmierna ruchliwość bloku.
7. Cienkie łożyska główne w słabym bloku.
Wynik: wycieranie/obracanie panewek. Co więcej, panewki są poocierane mocniej niż korbowody, co jest zupełnie nietypowe dla normalnych silników.
8 Tłoki + pierścienie. Miniaturowe lekkie tłoki, osłona w kształcie litery T, najcieńsze pierścienie (kompresja 1,17 ... 1,19 mm, smok oleju 2,0). Pierścienie szybko tracą mobilność i/lub leżą w tonach polimeryzacji i koksu z oryginalnego oleju.
9. Układ chłodzenia z 1 termostatem zwykłym i 2 elektrozaworami plus nieszczęsna żaluzja Kysor. Tu mowa o o 1.6 EcoBoost. Jeżeli to połączysz w całośc temperatura powietrza dolotowego jest bardzo wysoka (50-60C) i jeszcze jest Start-Stop. Tak więc temperatura w komorze spalania jest również bardzo wysoka. Po odpięciu żaluzji temperatura silnika obniża w okolice 90C.
10. Lokalizacja turbiny.
Turbina jest umieszczona blisko głowicy cylindrów, aby zmniejszyć opóźnienie turbodoładowania. Turbina wisi bezpośrednio przy bloku cylindrów i po zatrzymaniu oddaje jej całe swoje ciepło, nie pozwala na wychłodzenie tłoków.
Rezultat: rozszerzalność cieplna i wykruszanie się tłoka.
Istnieje ugruntowana opinia , że jest to jedna z przyczyn problemów z drugim tłokiem silnika Ecoboost 1.5, który nie posiada kolektora wydechowego, jest zintegrowany z głowicą cylindrów, więc turbina wisi trochę wyżej niż 1,6t i jeszcze mocniej nagrzewa blok/tłoki.
11. Olej 5W20. Temperatura oleju.
Latem, w mieście, przy +30 stopniach olej łatwo osiąga 100-110 stopni . 110 to górna granica normy. Można sobie wyobrazić co dzieje się z tym olejem wtedy na turbinie.
Gdybym użytkował 1.5 EB w pierwszej kolejności odpiąłbym wtyczkę od żaluzji Kysor aby obniżyć temperaturę silnika i powietrza dolotowego. W swoim 1.6 to zrobiłem. Następnie trzeba owinąć tłumik i kolektor wełną (watą) termiczną aby zwiększyć temperaturę spalin w układzie wydechowym przez co zwiększa się ich prędkość, łatwiej opuszczają układ i tym samym obniża się temperatura na turbinie.
Ostatnio edytowane przez firlej ; 30-03-2022 o 22:11
|