udało mi się dołożyć haka do swojej Kugi MK3 - wersja bez przygotowania fabrycznego. Postaram się w miarę precyzyjnie opisać co i jak.
Moja wersja wymagała rozbudowy wiązki zasilania oraz szyny MSCAN. Moduł haka który kupiłem komunikuje się z autem po szynie CAN.
Jeśli Twój samochód ma czujnika martwego pola/elektryczną klapę bagażnika to szyna MSCAN powinna być w wiązce idącej pod boczkami wewnątrz bagażnika (w przypadku BLIS najprawdopodobniej MSCAN jest po obydwu stronach).
1. Szynę MSCAN pociągnąłem spod plastikowej osłonki pod lewą nogą po stronie kierowcy (kolory kabli Szaro-Pomarańczowy (MSCAN+) i Fioletowo-Pomarańczowy (MSCAN-)).
Masę do szyny CAN wziąłem z gniazda OBD. Wiązkę z masą i szyną CAN można spokojnie zrobić z kabla o średnicy 0.5mm2 lub nawet mniejszej. Na allegro można kupić gotowe kable sterownicze z odpowiednią liczbą przewodów w środku, ułatwia to robotę.
Właściwie wszystkie potrzebne kable można było pociągnąć z gniazda OBD ale dostęp do tych kabli jest trochę na styk a pozycja z której się pracuje jest bardzo niewygodna, dlatego zdecydowałem się na wzięcie CAN sspod tej osłonki.
2. Zasilanie do haka wziąłem z fabrycznego pinu znajdującego się w gnieździe C219 (gniazdo znajduje się po lewej stronie pod kokpitem). Na allegro od firmy e-connectors kupiłem konektory
F630E MTA 0,75-1,5mm². Mają one szerokość 7.9mm, więc o 0.4 mm za szerokie w porównaniu do fabrycznych
Sumitomo 8100-4285 i musiałem je lekko spiłować. Jeśli masz opcję kupna węższych konektorów - tym lepiej.
Użyłem kabla o średnicy 1.5mm2, chociaż lepiej pewnie byłoby użyć kabla o średnicy 2.5mm2.
Konektor udało mi się upchąć do fabrycznego gniazda C219 które wygląda tak:
Sumitomo 6098-6134. Dlaczego w ten sposób? Ponieważ wg schematu elektrycznego który posiadam, zasilanie haka i modułu wychodzi właśnie z tego gniazda i jest ono wtedy podłączone do fabrycznego bezpiecznika w skrzynce bezpieczników schowanej pod maską samochodu.
po podłączeniu, wiązkę z CANem i masą oraz kabel zasilający przeciągnąłem pod listwą progową drzwi kierowcy i pasażera z tyłu aż do bagażnika.
Na allegro kupiłem zestaw haka OEM z demontowaną kulą i składanym gniazdem oraz z wiązką i modułem. Cały zestaw pochodził (wg opisu) z rozbiórki. Poniżej oznaczenia elementów, które posiadam i udało mi się zapisać:
Hak: LX6J-19J288-AC
Kula: LX6J-19D528-AB
Moduł: LV4T-19H378-AD (wraz z uchwytem)
Wiązka: 13 Pin, nie mam numerów elementów.
Hak wygląda jak ten
fabryczny hak forda.
Montaż samego haka - tu raczej niespodzianek nie ma. Ściągamy tylny zderzak, odkręcamy belkę, wkładamy te widlaste uchwyty w podłużnice i przykręcamy dedykowanymi śrubami.
Po zdjęciu lewego boczka w bagażniku, w podłodze jest owalny otwór - przez niego przełożyłem wiązkę i zamknąłem otwór fabrycznym kołnierzem który był na wiązce. Prawdopodobnie nie był to otwór przeznaczony do haka bo kołnierz nie do końca pasuje, ale otwór przez który według mnie powinna przechodzić wiązka haka (znajduje się on wyżej, na błotniku) był zajęty a nie chciało mi się walczyć z wiązką która już tamtędy przechodziła. Po lewej stronie za boczkiem znajduje się również miejsce na uchwyt modułu. Z wiązki od modułu odciąłem wtyczkę która powinna (tak mi się wydaje) wchodzić w fabryczną wtyczkę jeśli jest przygotowanie pod haka. Kable z tej wtyczki połączyłem z wiązką CAN i masą. Zasilanie (niebiesko czerwony kabel) zlutowałem z przeciągniętym kablem zasilającym który wychodzi z gniazda C219.
Przed montażem zderzaka trzeba go dość sporo wyciąć - gniazdo haka też się składa! Gniazdo składa się po pociągnięciu go do siebie i popchnięciu w lewo (patrząc od tyłu pojazdu). Po wyjęciu kuli i złożeniu gniazda praktycznie nie widać że w samochodzie jest hak.
Po podłączeniu wszystkiego elektrycznie trzeba Forscanem zaprogramować samochód żeby hak działał.
W module PAM zmieniamy
Towbar: enabled
Trailer Tow na enabled
i zapisujemy
jeśli posiadamy czujnik martwego pola to w modułach SODL i SODR zmieniamy:
Blindspot trailer tow: enabled
Trailer Tow Package: enabled
dzięki temu samochód wykrywa przyczepę/bagażnik rowerowy i wyświetla stosowne komunikaty na ekranie z licznikami, deaktywuje tylne czujniki parkowania oraz jeśli posiadasz, to czujnik martwego pola.
Całkowity koszt:
hak, cały komplet gratów: 1580.00PLN
konektory: 20.00PLN (minimalne zamówienie to 10 sztuk)
kabel do CAN 3x0.75mm2 (5m x 3,4
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.: 17.40PLN
kabel zasilający 1.5mm2 5m: 24.00PLN
podsumowując: 1641.40PLN
jak za hak z wyjmowaną kulą, chowanym gniazdem i w pełni zaprogramowany to dobra cena (prawie za darmo XD). Serwis zajmujący się montażem haków za podobną kombinację (o ile się nie mylę to bez składanego gniazda) życzył sobie ponad 3k PLN + zaprogramowanie 500PLN.
Opis załączników:
1. Lokalizacja gniazda C219
2: Programowanie PAM
3: Programowanie SODR/SODL
4: Wiązka haka
5: Hak
6: Opis wiązki haka od której obciąłem wtyczkę która powinna wchodzić w fabryczne gniazdo. Obciąłem też nadmiarową wtyczkę zasilającą bo tylko zajmowała miejsce i przeszkadzała.
7: Wtyczka z której wziąłem CAN do haka i jej lokalizacja.
8: Hak normalnie i po złożeniu (gniazdo też się składa)