![]() |
|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
![]() |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
![]() |
#1 |
ford::average
![]() Zarejestrowany: 25-03-2018
Model: S-Max, S-Max Mk2 ST-Line
Silnik: 1.8tdci, 2.5 HEV
Rocznik: 2006, 2022
Postów: 100
|
![]()
Czy rynek już "sprawdził" fordowe 2.5 litra pod kątem tego, jaki olej najlepiej mu służy? Chodzi mi o to, że po prau latach obecności silnika na rynku czasem wiadomo, że zamiast tego co zaleca producent, lepiej robić coś inaczej. Zazwyczaj wychodzi konieczność zmiany oleju co 10-15kkm zamiast co 30 (ja i tak zamierzam zmienić najpierw po 3kkm, a potem co 10kkm), ale może i odnośnie lepkości są jakieś wnioski po czasie.
Słyszałem i czytałem już w setkach miejsc, że oleje xW20 to dziadostwo lane przez producentów tylko po to, żeby skład spalin wypadał lepiej, więc przy pierwszej zmianie warto dać chociaż W30. Kusi mnie, żeby tak właśnie zrobić (dać 0w30 zamiast rekomendowanego 5w20), ale szukam jakiejś opinii mechaników, ludzi którzy na takim oleju zrobili ten milion kilometrów a potem rozebrali silnik i wiedzą dokładnie jaki był tego efekt itp Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Ktoścoś? Dopiąłem się do podobnego wątku w podforum o Kudze, ale tam cisza... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
FCP member
![]() Imię: Tadeusz
Zarejestrowany: 04-11-2011
Skąd: Katowice
Model: Mitsubishi Outlander PHEV, C-max Energi (USA) PHEV
Silnik: 2.4 PB, 2.0 PB wolnossące cykl Atkinsona - hybryda plug-in
Rocznik: 2019, 2016
Postów: 17,683
|
![]() Cytat:
Bo ta "urban legend" to wśród "traktorzystów" zdaje się tylko do tej pory funkcjonowała...Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
__________________
------------------------------------------------------------------------------------------------ Nadal tu jestem ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ford::professional
![]() Zarejestrowany: 05-03-2004
Skąd: W-wa/Bemowo
Model: C-MAX MK2, S-MAX MK2
Silnik: 1.6EB, 2.0EB
Rocznik: 2011, 2017
Postów: 1,546
|
![]()
Napędy hybrydowe są wybierane głównie do miasta - tam dają oszczędności na paliwie.
Jednak najczęściej są użytkowane tam na krótkich odcinakach. Większość przytarć silnika powstaje przy jego rozruchu i jeździe na nierozgrzanym oleju. Najważniejsze jest błyskawiczne zbudowanie ciśnienia w układzie smarowania, dostarczenie oleju do najdalszych punktów tarcia oraz jak najszybsze jego rozgrzanie. Auto używane na krótkich odcinkach z systemem Start-Stop, czy wyłączające silnik spalinowy w hybrydzie jest dużo bardziej narażone na te ryzyka niż na przytarcia powstałe po rozgrzaniu oleju. IMO wybór niższej klasyfikacji lepkościowej oleju silnikowego jest w takim przypadku mniej groźny niż wyższej.
__________________
"...szybkości jazdy drogowej nie mierzy się prędkością ani czasem. Mierzy się ją ryzykiem. To ono wyznacza granicę. Jeśli ryzykujesz na drodze, obojętnie ile pokazuje licznik – jesteś lekkomyślnym frajerem " [K. Hołowczyc] |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ford::average
![]() Zarejestrowany: 25-03-2018
Model: S-Max, S-Max Mk2 ST-Line
Silnik: 1.8tdci, 2.5 HEV
Rocznik: 2006, 2022
Postów: 100
|
![]()
Alecki - to co piszesz pasuje do lepkości na zimno, czyli parametru przed "w". Innymi słowy, wg tego rozumowania 0w będzie zawsze lepszy od 5w.
Ja chętnie wleję przy wymianie 0w30, ale producent zaleca 5W20... Co do charakterystyki użycia - moja hybryda trzaska na co dzień ultrakrótkie dystanse po mieście, ale raz na jakiś czas robi też 2x 1500km po autostradzie. A wtedy leci z prędkością autostradową po kilka godzin non stop... A po kwadransie przerwy kolejne kilka godzin... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ford::professional
![]() Imię: Karol
Zarejestrowany: 29-08-2013
Skąd: w-wa
Model: mondeo MK4 / MK5
Silnik: 1.6 eb ~210KM / 2.0 tdci 215KM
Rocznik: 2014 / 2017
Postów: 1,883
|
![]() Cytat:
Cytat:
Ostatnio edytowane przez klocolus ; 23-06-2024 o 13:47 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ford::professional
![]() Zarejestrowany: 05-03-2004
Skąd: W-wa/Bemowo
Model: C-MAX MK2, S-MAX MK2
Silnik: 1.6EB, 2.0EB
Rocznik: 2011, 2017
Postów: 1,546
|
![]() Cytat:
Większość rozruchów wykonywanych jest od -5 do +30°C. W takich temperaturach jest rozjazd leskości między 0w20 i 0w30.
__________________
"...szybkości jazdy drogowej nie mierzy się prędkością ani czasem. Mierzy się ją ryzykiem. To ono wyznacza granicę. Jeśli ryzykujesz na drodze, obojętnie ile pokazuje licznik – jesteś lekkomyślnym frajerem " [K. Hołowczyc] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ford::average
![]() Zarejestrowany: 25-03-2018
Model: S-Max, S-Max Mk2 ST-Line
Silnik: 1.8tdci, 2.5 HEV
Rocznik: 2006, 2022
Postów: 100
|
![]()
Po pierwsze - do hybrydy Ford zaleca 5w20, więc traktujemy go jako punkt odniesienia.
Po drugie - przy rozruchu kluczowym parametrem jest ten przed literką "W", a nie ten za nią. Na wykresie który załączyłeś w ogóle nie ma oleju 5w20 który można by porównywać z 0w20 pod kątem rozruchu. Ale można sobie zerknąć na różnicę między 0w30 i 5w30, która powinna być podobna jak między 0w20 i 5w20. "Na chłopski rozum" i na podstawie tego co zawsze sprawdzało się w silnikach z lat 90' i 00', olej 0w30 w nowym silniku powinien być pod każdym względem lepszy od 5w20 i zapewnić dłuższą jego trwałość. Ale może rację ma klocolus, pisząc, że prawdy uniwersalne z tamtych lat już nie mają zastosowania... (?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ford::expert
![]() Imię: Tomek
Zarejestrowany: 01-08-2022
Skąd: Płock
Model: focus mk3/mondeo mk5
Silnik: 1.6 EB/2.0 DW10F
Rocznik: 2011/2018
Postów: 2,983
|
![]()
Wykres wiele pokazuje. Teraz trzeba się zastanowić:
-jaka jest optymalna lepkość oleju -jaka jest temperatura oleju dla różnych typów użytkowania (miasto, trasa) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
FCP member
![]() Imię: Tadeusz
Zarejestrowany: 04-11-2011
Skąd: Katowice
Model: Mitsubishi Outlander PHEV, C-max Energi (USA) PHEV
Silnik: 2.4 PB, 2.0 PB wolnossące cykl Atkinsona - hybryda plug-in
Rocznik: 2019, 2016
Postów: 17,683
|
![]() Cytat:
Z prozaicznego powodu - zapłacił za atest oleju Castrol Magnatek 0W20 i 0W30 (pod kątem spełnienia fordowskich norm WSS...) i "nie miał już gotówki na więcej"... Toteż zaleca te, za których atest zapłacił. By mu się nakłady zwróciły... Ford USA - do tych samych silników HEV (FHEV i PHEV) - zaleca olej 0W20. W sporo jednak cieplejszym klimacie niż u nas... Zalecenie na screenschocie z amerykańskiego owner manuala. Tak więc "mam nieodparte wrażenie", że w wyniku dość zrozumiałych "machlojek" Ford Europe Panowie tutaj DZIELNIE DZIELICIE WŁOSA NA 4... BTW - warto też sobie jasno uświadomić, iż zalecenia Ford USA zwykle są zdecydowanie bardziej racjonalne, bo prawnicy w USA tylko czekają, by udowodnić iż to "błędne zalecenie producenta naraziło na szkodę rzesze jego klinetów"... I tam proces "o drobne parę miliardów" jest wysoce prawdopodobny jak zalecenie nie jest odpowiednio bezpieczne...
__________________
------------------------------------------------------------------------------------------------ Nadal tu jestem ![]() ![]() Ostatnio edytowane przez tedi_k ; 24-06-2024 o 19:53 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ford::average
![]() Zarejestrowany: 25-03-2018
Model: S-Max, S-Max Mk2 ST-Line
Silnik: 1.8tdci, 2.5 HEV
Rocznik: 2006, 2022
Postów: 100
|
![]()
Tadzik - ale właśnie o takie informacje mi chodzi, jak podałeś!
Jeżeli na innym rynku silnik jest dokładnie taki sam (o ile tak jest) a dopuszcza się coś innego, to jest to już jakiś konkret potwierdzony czymś więcej niż nieomylnością forumowiczów. Z tego by wynikało, że spokojnie można zalać 0w20 z normą wss-m2c962-a1... Aczkolwiek mnie chyba bardziej martwi parametr "20" - będę miał jakieś opory przed pałowaniem na autostradzie. Wizja zerwanego filmu będzie mnie prześladować... |
![]() |
![]() |