Forum Ford Club Polska

Sprawdzanie Numeru VIN





Wróć   Forum Ford Club Polska > Samochody > Ford Focus
Rejestracja FAQ Kalendarz Dzisiejsze posty Szukaj

Dołącz teraz!
Zapraszamy do rejestracji!
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum!


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten temat
Stary 02-10-2007, 11:27   #1
Forder
ford::advanced
 
Zarejestrowany: 28-08-2007
Skąd: Okolice Wrocławia
Postów: 215
Domyślnie Zmiana biegu - obroty

Jak najodpowiedniej dobierać obroty do zmiany biegów, czy inaczej kiedy zmieniać? (jak jest ile obr/min) Tak żeby nie szkodziło to silnikowi. Chodzi mi oczywiście o 1.6 zetec se :fcp4

Forder jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 02-10-2007, 17:06   #2
misiek
ford::professional
 
Avatar misiek
 
Zarejestrowany: 25-06-2004
Skąd: Kraków
Model: fazer 1000, mondeo mk3 ghia
Silnik: 1.0, 2.0 TDCi
Rocznik: 2004, 2005
Postów: 1,976
Domyślnie

staraj sie od 3 biegu nie jezdzic ponizej 2 tys obr. Silnik wtedy sie meczy na niskich obrotach. W normalnej eksploatacji na codzien, jadza do pracy czy cos polecam taki zakres do 3,5 tys, lub wiecej jak lubisz. PRzy tym zachowasz jeszcze przyzwoita ekonomike jazdy.
misiek jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 02-10-2007, 21:08   #3
Paweł5
ford::average
 
Zarejestrowany: 01-08-2007
Skąd: małopolska
Model: Focus I hatchback po liftingu
Silnik: benzyna
Rocznik: 2002
Postów: 156
Domyślnie

Kolega misiek ma rację.

Kiedyś w starych np. polskich samochodach i nie tylko był na obrotomierzu zaznaczony na zielono zakres obrotów optymalnych ze względu na żużycie paliwa i moment obrotowy (przyjmowano że od początku tej krechy powinno być już dostępne około 70-75% maksymalnej wartości momentu). Generalnie dla silników benzynowych (nie tzw. wysokoobrotowych jak np. silniki Hondy czu Yamahy) zakres ten to od około 2000-3500 obrotów.

W focusie nie masz tej kreski bo i po co, trzeba wsłuchać się w silnik i wyczuwać niejako optymalne obroty.

W focusie 1.6 dzięki zmiennym fazom rozrządu (krzywki na wałkach rozrządu - przypominam że są w Zetecach dwa wałki rozrządu jeden dla 2 zaworów dolotowych, drugi dla 2 wylotowych) można przyjąć że użyteczne 75-80% maksymalnego momentu obrotowego jest już dostępne od 2300-2500 obrotów. Więc śmiało można podróżować np. na trzecim lub czwartym biegu mając na obrotomierzu 2500 obrotów. Mówię tu o sytuacji, gdzie jedziesz sam plus drugi pasażer i bez wielkiego bagażu po równej powierzchni bez doli i pagórków i w miarę ze stałą prędkością szosową. Spalanie wtedy powinno być naprawdę niewielkie.

Inna sprawa podczas normalnej jazdy miejskiej (szczególnie jeśli są pasażerowie i bagaż) to nie ma sensu dusić autka na 2000-2500 obrotów. Zauważ u siebie jedną rzecz a mianowicie: powiedzmy jadąc na 3 biegu z obrotami 2000 obrotow chcesz/musisz przyspieszyć i co się dzieje ... dajesz gazu przepustnica otwiera się znacznie zużycie paliwa jest duże (nawet baaardzo) i trwa to dość długą chwilę zanim osiągniesz powiedzmy prędkość przy której masz 4000-4500 obrotów. Przez ten cały czas mieszanka jest mocno wzbogacana aby uzyskać przyspieszenie.

Ale teraz inna sytuacja powiedzmy że jedziesz na 2 (z tą samą prędkością co na 3 ce z poprzedniego przykładu) ale tym razem obroty masz rzędu 3200-3500 obrotów i dodajesz gazu, spalanie rośnie trochę mniej ale i na krótko bo tutaj (na tych 3200-2500) masz już na tyle duży moment obrotowy (90-95% max momentu 145N/m) że szybko przyspieszysz do obrotów 4000-4500. I wtedy zmieniasz na 3 kę lub 4kę.

Morał z tego taki, że po mieście nie ma co dawać za często 4ki, a broń Boże 5tki. To że jest może na wyższych biegach ciszej to prawda, ale focus i tak jest cichy więc nie ma co przesadzać.

Aha i jeszcze jedna baaardzo ważna rzecz, podczas przyspieszania korzystaj z momentu (tak jak wlasnie napisalem w tych przykladach) to moment przedkłada się na widoczne dla nas przyspieszenie pojazdu, i jeśli czujesz że autko już więcej nie przyspiesza to nie depcz pedału gazu to nic nie da poza ssaniem z baku ile wlezie. Wyczuj moment w którym autko sobie spokojnie przyspiesza a ty już nie musisz ani nogi zdejmować ani przyciskać gazu. To jest jazda momentem a nie mocą (jak niektórzy jeżdzą i się dziwią że mają w 1.6 spalanie 12 litrów). Ja mam 1.4 i nawet przy tym silniku można z autka trochę wycisnąć ale też tak żeby nie pójść z torbami i można nim bardzo oszczędnie jeździć. Dla mnie na trasie samemu schodze do 5.0-5.2 litra / 100 (potwierdzone pomiarem na zasadzie karnistra 20litrowego i laniem pod korek).

Miłych testów. Pozdrowienia
Paweł5 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 10-10-2007, 22:08   #4
555
ford::average
 
Imię: P.
Zarejestrowany: 07-02-2007
Skąd: Konstancin-Jeziorna
Model: ford gruzeo
Silnik: 2.0 TDDi
Rocznik: 2001
Postów: 184
Domyślnie

Paweł5, sam bym lepiej tego nie ujął Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
__________________
Wyczuć taką chwilę w której kocha się życie i móc w niej być stale, na wieczność, w zachwycie...
FOKA FOCZKA FOCZUNIA
555 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 10-10-2007, 22:22   #5
shapyr
ford::specialist
 
Avatar shapyr
 
Zarejestrowany: 09-03-2007
Skąd: WA
Model: Mondeo mk4 kombi Trend BE
Silnik: TDCi 2.0 PSA 140@163KM
Rocznik: sierpień 2012
Postów: 508
Domyślnie

Cytat:
Napisał Paweł5
W focusie 1.6 dzięki zmiennym fazom rozrządu
No trochę Cię tutaj poniosło :fcp2. Zetec-Se ma owszem dwa wałki rozrządu, ale to nie świadczy o tym że ma zmienne fazy rozrządu. Takie cudo to dopiero w Durateq-u Ti-VTC
__________________
Mondeo mk4 2.0 TDCi 140->163KM 2012
FF mk. I 1,6 zetec kombi 2003 - odjechał, ale został w rodzinie
Peugeot 107 FL 2009 1.0 LPG - mały ale wariat
shapyr jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 18-10-2007, 01:08   #6
555
ford::average
 
Imię: P.
Zarejestrowany: 07-02-2007
Skąd: Konstancin-Jeziorna
Model: ford gruzeo
Silnik: 2.0 TDDi
Rocznik: 2001
Postów: 184
Domyślnie

Jako że mój poprzedni post mało wnosił to się poprawię. Takie małe, praktyczne streszczenie tego, co opisał Paweł5, wzbogacone odrobiną własnych doświadczeń.
Silniki 16V4 mają już tak że potrzebują obrotów żeby jechać. Nie znaczy to oczywiście że jak chcesz dynamicznie przyspieszać to masz trzymać pedał gazu w podłodze i młócić "do odcięcia". Pamiętaj że Focus jest dość lekkim samochodem, jak wsiądą do niego cztery dorosłe osoby to masa procentowo zwiększa się sporo i to co dobre dla silnika, spalania i dynamiki jak jedziesz sam nie koniecznie musi się sprawdzić z większym balastem.
Osobiście nie narzekam na osiągi i ekonomię mojej foczki, jeżdżę tak (przeważnie sam, czasem z żoną, rzadko kiedy z większym obciążeniem):
Miasto, korki, duży ruch, gęsto świateł - czasem trzeba wcisnąć żeby nie stać na każdych ale nie napędzisz się też do zawrotnych prędkości, jedynka do (maksymalnie) 2300-2500 rpm (ogólnie nigdy nie młóć na jedynce, bezcelowe i chla jak smok), pozostałe biegi do 3000 rpm i zmiana na wyższy. Zawsze hamowanie silnikiem, redukcja przy 2500 rpm do III-ki, na III-ce turlam się do 1500-1300 rpm i na luz. Pedał gazu duszę konkretnie, do dobrej połowy, podchodzącej pod 3/4.
Korek - tu nic nie zwojuję więc oszczędzam paliwo, naprawdę mało gazu, zmiana biegu 2500-2700 rpm. Jak hamuję to na luz wrzucam jak obroty na aktualnym biegu zejdą do 1300 rpm.
Spokojna trasa - większość pokonuję ze stałą prędkością (110-130 km/h) więc o spalanie się nie martwię specjalnie. Bieg w górę (poza I-ką) między 3500 a 4000 rpm. Przy hamowaniu z prędkości powyżej 80km/h, na dzień dobry zapinam IV-kę (tylko delikatnie ze sprzęgłem), a dalej tak jak w pierwszym przykładzie.
A jak się spieszę, albo odbierze mi na chwilę zdrowy rozsądek i wyobraźnie to trzymam obroty między 3500 a 4500 rpm (oczywiście poza jedynką ...z zasady). ale w moim było trochę grzebane, przedtem najładniej przyspieszał w zakresie 3300-4000.

Jak hamujesz silnikiem i np. zmieni się światło i możesz przyspieszyć to zawsze zredukuj jeśli masz obroty poniżej 2000 rpm. Jak się zatrzymujesz to nigdy nie zapominaj wdusić sprzęgła zanim obroty spadną poniżej 1200 rpm (absolutne minimum, polecam 1300-1500 rpm). Na pewno nie służy to zaworom i pewnie nie tylko im.

Jak chcesz ograniczyć spalanie, to tak jak wspomniał misiek do 3500 rpm, nie wyżej.

Pewnie kiedyś zdarzy Ci się ostro przyspieszać na którymś z biegów, w jakimś szerszym zakresie obrotów i poczujesz "przymulenie" w okolicach 3000, a potem 4000 rpm. Wykres mocy i momentu foczki ma to do siebie że nie lubi "równych liczb", idzie sobie w górę w miarę równo i nagle w okolicach 3000 rpm wykres mocy i momentu delikatnie spada, potem w okolicy 4000 rpm jest "spłaszczony". Tak wyszło mi na rolkach zanim zacząłem grzebać (nie osobiście) w silniku, po grzebaniu jest lepiej ale podobnie. Z ciekawości zaciągnąłem kumpli (1,6 i 1,8 Zetec) na rolki, to samo. Między innymi dlatego przed modyfikacjami kręciłem nie wyżej niż do 4000 rpm. Zamulenie było na tyle duże że (IMHO) warto było wykorzystać moment obrotowy przy niższych obrotach niż moc przy wyższych.

Zmieniając biegi w zakresie 2500 - 4500 rpm raczej silnikowi nie zaszkodzisz. Pewnie nie prędko byś go zarypał mieląc nawet do 6000, tylko to nie ma za bardzo sensu. Powyżej 4500 moment obrotowy zaczyna spadać, moc rośnie nieznacznie, silnik wyje, a nijak się to ma do przyspieszenia.

Cytat:
Napisał Paweł5
trzeba wsłuchać się w silnik i wyczuwać niejako optymalne obroty
...i to jest chyba najlepsza rada, samochód trzeba wyczuć ale miejmy nadzieję że nasze wypociny chociaż trochę Ci to ułatwią.

...ku*wa zamiast uprościć tylko namieszałem chłopakowi w głowie.
pozdr
__________________
Wyczuć taką chwilę w której kocha się życie i móc w niej być stale, na wieczność, w zachwycie...
FOKA FOCZKA FOCZUNIA
555 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 18-10-2007, 09:27   #7
Forder
ford::advanced
 
Zarejestrowany: 28-08-2007
Skąd: Okolice Wrocławia
Postów: 215
Domyślnie

Cytat:
Napisał 555
...ku*wa zamiast uprościć tylko namieszałem chłopakowi w głowie.
pozdr
:fcp2 nie jest tak źle. Dzięki wszystkim za porady.
Forder jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 23-05-2008, 20:36   #8
unimac
ford::beginner
 
Avatar unimac
 
Zarejestrowany: 16-09-2007
Skąd: Elbląg
Model: Mondeo MK2
Silnik: Zetec 2,0
Rocznik: 2000
Postów: 14
Domyślnie Re: Zmiana biegu - obroty

Mam forda mondeo mk2 z silnikiem Zetec 2.0. Z moich obserwacji wynika, że pozytywny skok momentu przy wyprzedzaniu uzyskuje powyżej 2800 obrotów (skok przyspieszania). Co do zużycia paliwa, to na trasie bierze około 8,5 litra i nie ma dla silnika znaczenia, czy jedzie 110, czy 160. W mieście latem 10,5 to standard, zimą około 15 przy jeździe na krótkich dystansach. Niestety obecnie mam obawy, czy wszystko w porządku z silnikiem, bo temperatura otoczenia już znacznie wzrosła, a doi po kieszeni jak zimą. Zrobię mu znowu parę testów lania pod kapsel to, to będę miał pewność.

Tak czy inaczej pojeżdżę trochę według przedstawionych wyżej wskazówek, bo zwykle jeżdżę miedzy 2000 - 2500 obr - może to błąd. Pojeżdżę na wyższych.

Pozdrawiam
__________________
Automatyka przemysłowa
unimac jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 25-05-2008, 21:53   #9
misiek
ford::professional
 
Avatar misiek
 
Zarejestrowany: 25-06-2004
Skąd: Kraków
Model: fazer 1000, mondeo mk3 ghia
Silnik: 1.0, 2.0 TDCi
Rocznik: 2004, 2005
Postów: 1,976
Domyślnie Re: Zmiana biegu - obroty

oszczedny ten twoj mondeo Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. moj az taki dobry nie jest. A roznica w spalaniu miedzy 110 a 160 ogromna Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. bo jak ma non stop 4000obr/min, to potrzebuje zjesc wiecej
misiek jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz



Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 04:30.


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.