|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
28-04-2013, 17:27 | #1 |
ford::beginner
Imię: Szymek
Zarejestrowany: 05-09-2010
Skąd: Brzeg
Model: Ford Galaxy
Silnik: 2.0 PB, 145KM
Rocznik: 2007
Postów: 16
|
Śruba mimośrodowa wahacza tylnego
Witam wszytkich forumowiczów.
Często czytam forum jednak się nie udzielam. Tym razem postanowiłem spytać. Mimo wielu postów na temat zbieżności kół w fokach temat ten dopadł również mnieGoście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Mianowicie, po zmianie kół na letnie jak to zwyczajem bywa pojechałem na tzw "ścieżkę" na stację kontroli pojazdów celem sprawdzenia co tam po zimie piszczy w autku. I pan specjalista stwierdził że do wymiany mam: - tuleja tylna wahacza przedniego- obie strony - tuleja w wahaczu poprzecznym (ten w kształcie kości) tylnym prawym. Po wizycie udałem się do mechanika który wymienił powyższe przy czym z tyłu po wyciągnięciu wahacza poprzecznego okazało się że obie tuleje do wymiany więc wymienił od razu cały wahacz. Jednak nie miał narzędzi do ustawiania zbieżności. Po kolejnej wizycie na stacji kontroli wyszło że z tyłu mam rozbieżność na +10 (a książkowo powinno być 2,4 +/- 0,9). Do tego kierownica będąc na "wprost" lekko ściąga w prawo jakby oba koła były przesunięte w prawo. Pytania mam 2: - z czym mam się liczyć w ustawieniu przodu aby kierownica była " na wprost" i czy jest to związane z wymianą tulei tylnej wahacza przedniego i czy to wchodzi w zakres całości ustawiania zbieżności czy liczone jest osobno (ktoś miał podobne problemy to proszę o pomoc) - oraz wiem że ustawiając zbieżność z tylu często zrywa się śruby mimośrodowe (wszyscy mechanicy to potwierdzają że często nie można ich przekręcić więc się zrywa) i trza je wymienić. Jednak koszt takiej śrubki 40pare złotych to czyste złodziejstwo. Pytanie do forumowiczów- mam dostęp do centrum obróbczego i mam możliwość wytoczenia takiej śruby z kwasówki jednak nigdzie na necie nie mogę znaleźć wymiarów. Ktoś posiadający takową śrubę mógłby podać wymiary na forum? Rzemieślnicy znający się na temacie mogliby sobie sami takową wytoczyć i zamontować nie ponosząc znacznych kosztów z zakupu, a przydałoby się to również dla potomnych. Z góry dzięki za pomoc.
__________________
Ostatnio edytowane przez pilzpl ; 28-04-2013 o 17:30 |
28-04-2013, 21:45 | #2 | |
ford::expert
Imię: Ł
Zarejestrowany: 05-09-2009
Skąd: Krk
Model: Kuga Mk3
Silnik: 2.5 FHEV AWD
Rocznik: 2023
Postów: 2,680
|
Odp: Śruba mimośrodowa wahacza tylnego MK1
Cytat:
Druga rzecz jest taka, że jak śruba Ci się oberwie, to te 40PLN za śrubkę będzie najmniejszym zmartwieniem, gdyż czeka Cię wtedy wycinanie wahacza i wyprasowanie starej oraz wprasowanie nowej tulei, czego nie zaleca się robić ze względu na konstrukcję wahacza i dość cienkie jego ścianki - ciężko dokładnie wprasować nową tuleję. Pozostaje więc wymiana całego wahacza, a to koszt wielokrotnie przewyższający koszt tej biednej śrubki. Jesteś pewny, że wytoczenie/wyfrezowanie łebka pod klucz razem z nietanim materiałem jakim jest kwasówka będzie Cię kosztować dużo taniej niż ta oryginalna śrubka? Z drugiej strony raczej nie powinien Cię z taką śrubką już nigdy dotknąć problem zapieczonej regulacji geometrii tylnego zawieszenia i teoretycznie powinna być wieczna.
__________________
Jak mogę, to pomogę Kontakt: wrzoch(at)gmail.com |
|
28-04-2013, 22:45 | #3 |
ford::expert
Zarejestrowany: 17-09-2006
Skąd: Hajnówka
Model: C-MAX
Silnik: 1.8 DURATEC-HE
Rocznik: 2007
Postów: 2,010
|
Odp: Śruba mimośrodowa wahacza tylnego MK1
Po pierwsze kup jak człowiek tę śrubę i po sprawie, pomimo toporności zawieszenia śruba musi być dosyć dokładnie wykonana i to pewnie da się ogarnąć ale trzeba mieć nówkę sztukę żeby ją zmierzyć, wyciągnięta stara nie trzyma w żadnym calu wymiarów. A jak sam zauważyłeś ze względu na koszty nikt nie trzyma jej na zapas.
Po drugie, z remontem tylnego zawieszenia w Focusie jest problem. Największy problem to zapieczone śruby. Często żeby coś wyjąć trzeb ciąć. Następny problem to nieszczęsne tulejki. Często wymiana tulejki tylko pogarsza sprawę i moim zdaniem lepiej już wymienić na może słabszy zamiennik niż wymieniać same tulejki. Źle obsadzona tulejka psuje cały efekt remontu. Po rozebraniu tylnego zawieszenia trzeba robić zbieżność. Pozdrawiam |
28-04-2013, 23:02 | #4 |
ford::average
Zarejestrowany: 16-12-2009
Skąd: wlkp
Model: czarny, grafit,turkus
Silnik: ,Pb,ON
Rocznik: 1993,1990
Postów: 197
|
Odp: Śruba mimośrodowa wahacza tylnego MK1
cóż taki jest ford..wszystkie śruby we wahaczach tylnych są przerdzewiałe.
No i trzeba kupić śrubki. Wiem że drogie bo kupowałem w ASO. W 20 letnim mercedesie wszystkie śruby we wózku puszczają. A we fordzie puszczają nerwy. Wymieniałem tylne tuleje wahaczy przednich i do tego wymieniałem maglownicę. Zbieżność ustawiali mi tylko na prawym kole i kilka stopni. Nie była to przyczyna tulei, gdyż starałem się je wbić tak samo głęboko jak stare.
__________________
Diagnostyka komputerowa pojazdów do rocznika 2010r. ..... i te jeżdące i te niejeżdżące...... |
29-04-2013, 19:12 | #5 |
ford::beginner
Imię: Szymek
Zarejestrowany: 05-09-2010
Skąd: Brzeg
Model: Ford Galaxy
Silnik: 2.0 PB, 145KM
Rocznik: 2007
Postów: 16
|
Odp: Śruba mimośrodowa wahacza tylnego MK1
Witam
Kolego WRZOCH, mam dostęp do pionowego centrum obróbczego DMC 64V Linear sterowanego w 3D więc wykonanie programu a potem obróbki takiej śrubki to będzie pikuś. A potem tylko jak zajdzie potrzeba i zrobi się więcej to puszcze na allegro Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. . W zapasie jest jeszcze CNC SINUMERIK 810D, więc co do obróbki to obaw nie mam bo tam błędem są tysięczne milimetra. Materiał też posiadam. Ale dzięki za pomoc. Co do śruby to zaopatrzyłem się w jedna po znajomości więc wymiar będzie możliwy do ściągnięcia. Tak naprędce: Żłobienie w śrubie jest tylko jednostronne i na długość 42mm, i głębokość 2mm przy czy w końcówce poza gwintem przechodzi symetrycznie w tzw pocisk (ale myślę że to akurat nie wpływa na ustawienie zbieżności jeśli zakończy się ją na "okrągło"). Żłobienie jest równe na długości 35 mm a jego szerokość to 4mm- ostatnie 10mm końcówki to przejście w "pocisk". Łebek śruby na klucz 18 a płytka pod łebkiem średnicy 35mm przy czym łebek śruby przechodzi przez najbliższa jej krawędzi powierzchnie (praktycznie przy samym brzegu). Nakrętka i podkładka również bezproblemowa do wykonania. Tylko trzeba chęci koledzy a nie dawać nabijać producentom prawie 50zł za śrubę (o zgrozo) zwłaszcza że posiada się zapasy "nierdzewki" do wykorzystania. Pozostaje pytanie- czy przy wymianie tulei tylnych wahacza przedniego (przód) jest możliwe przesunięcie kierownicy lekko w lewo i czy na ustawianiu zbieżności również to ustawiają czy też trzeba poczynić dodatkowe zabiegi? Ktoś się z tym spotkał i miał podobną sytuację? Fotka śruby dla potomnych. Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
__________________
|
29-04-2013, 19:51 | #6 |
ford::expert
Imię: Ł
Zarejestrowany: 05-09-2009
Skąd: Krk
Model: Kuga Mk3
Silnik: 2.5 FHEV AWD
Rocznik: 2023
Postów: 2,680
|
Odp: Śruba mimośrodowa wahacza tylnego MK1
Teraz to juz po ptokach przyslowiowych, bo juz kupilem nowa, ale bardzo chetnie taka srubke bym przytulil i wsadzil zamiast oryginalu. Na ile szacujesz koszt takiej srubki i podkladki?
__________________
Jak mogę, to pomogę Kontakt: wrzoch(at)gmail.com |
29-04-2013, 20:26 | #7 |
ford::beginner
Imię: Szymek
Zarejestrowany: 05-09-2010
Skąd: Brzeg
Model: Ford Galaxy
Silnik: 2.0 PB, 145KM
Rocznik: 2007
Postów: 16
|
Odp: Śruba mimośrodowa wahacza tylnego MK1
Myślę że na pewno mniej niż połowa ceny oryginału.
Jak już zdejmie się dokładne wymiary i właduje w program do centrum to potem można klepać ile wlezie byleby materiał mieć na to. Z metra pręta 36tki z nierdzewki wyjdzie ok 9 śrub (śruba ma długość 105mm). Cena pręta fi36 (0H18N9) jak ktoś kupuje w hurcie to jakieś 120-140zł. Myślę że opłacalne by to było. Można by jeszcze pojechać z pręta 18tki i do tego doprasować ten mimośród fi35 jako podkładkę- wyszło by jeszcze taniej (a na oryginale śruby właśnie widać tak jakby była wprasowana w sześcian). Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. dzięki za pomoc i podpowiedzi. pozdrawiam
__________________
Ostatnio edytowane przez pilzpl ; 29-04-2013 o 20:32 |
02-05-2013, 19:32 | #8 |
ford::specialist
Imię: Jarek
Zarejestrowany: 14-07-2012
Skąd: Strzegom
Model: focus
Silnik: 1,4
Rocznik: 2000
Postów: 636
|
Odp: Śruba mimośrodowa wahacza tylnego MK1
A wytrzymałośc śruby ? Kształt to nie wszystko. Jeszcze obrobka termiczna sie kłania
|
02-05-2013, 22:56 | #9 | |
ford::expert
Imię: Ł
Zarejestrowany: 05-09-2009
Skąd: Krk
Model: Kuga Mk3
Silnik: 2.5 FHEV AWD
Rocznik: 2023
Postów: 2,680
|
Odp: Śruba mimośrodowa wahacza tylnego MK1
Cytat:
__________________
Jak mogę, to pomogę Kontakt: wrzoch(at)gmail.com |
|
04-05-2013, 09:21 | #10 |
ford::specialist
Imię: Jarek
Zarejestrowany: 14-07-2012
Skąd: Strzegom
Model: focus
Silnik: 1,4
Rocznik: 2000
Postów: 636
|
Odp: Śruba mimośrodowa wahacza tylnego MK1
Kwasówka to też stal Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Ok,jeśli wytoczymy śrubę ze zwykłej stali i kwasówki, to ta druga będzie miała większą wytrzymałość. W foce jeszcze przy zawieszeniu nic nie robiłem i nie wiem o jakiej wytrzymałości są tam śruby, ale jeszcze w sierze urwałem śrubę mocującą wahacz i miałem duży problem. W mojej mieścinie nie mogłem dokupić pojedynczej śruby o takiej wytrzymałości w żadnym sklepie (nie pamiętam już jaka to była klasa wytrzymałości, ale wysoka) , tylko w komplecie z wahaczem. Dopiero znajomy mechanik mnie poratował ze swoich zapasów. Przypuszczam,że w focusie są też stosowane śruby o zwiększonej wytrzymałości- przecież zawieszenie przenosi ogromne obciążenia. Za 20zł oszczędności wolałbym nie testować na własnej skórze, czy kwasówka wytrzyma tyle co oryginał. Ale każdy robi to co lubi, tylko oby nikt postronny na tym nie ucierpiał. Ostatnio edytowane przez jarhel74 ; 04-05-2013 o 09:26 |