![]() |
|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
![]() |
|
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
![]() |
#1 |
FORD|AUTHORIZED
![]() Imię: Łukasz
Zarejestrowany: 23-10-2013
Skąd: Katowice
Model: Focus Kombi MK1
Silnik: 1.6 ZEtec SE
Rocznik: 2004
Postów: 8,557
|
![]()
witam serdecznie drogich użytkowników
na wstępie dodam, że jeśli taki wątek już jest, proszę o przeniesienie i wyrozumiałość jestem po wymianie rozrządu i przy okazji płynu + termostatu i od razu chciałem zaznaczyć, że wszystko działa OK, foczka hula ale jakież moje zdziwienie się na twarzy pojawiło jak się przyjrzałem jak działa układ chłodzący w tym silniku ! Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. przedstawiam schemat obiegu cieczy ( kolory są nieważne ) . termostat jest pod alternatorem na grubym wężu, który UWAGA !! jest wylotem dla chłodnicy. oczywiście "czujnik" termostatu jest wsadzony do głowicy i tam się styka zapewne z rzeczywistym gorącym płynem, ale.... to jest nielogiczne, aby termostat przyjmował na siebie płyn schłodzony !! we fiacie było tak, że termostat się otwierał i przepuszczał płyn z bloku gorący na chłodnicę...a tutaj termostat przyjmuje na siebie płyn schłodzony !! czy inżynierowie nie byli w jakimś amoku jak to konstruowali ? efekt jest taki, że jak się zagrzeje płyn w bloku, termostat teoretycznie zaczyna puszczać i w jednej chwili dostaje na siebie MEGA ZIMNY płyn z chłodnicy - termostat się zamyka... i tak w kółko macieju aż temperatura w chłodnicy z lodowatej nie zmieni się w "ciepłą" obieg wody w tym silniku jest zgodnie z wskazówkami zegara, więc termostat moim zdaniem powinien być przy CEWKACH a nie tutaj..... Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. ale tam rzeźba silnika to wyklucza może mi ktoś racjonalnie wytłumaczyć ten patent ? równie dobrze, można sobie termostat wyciągnąć i niech sobie jest duży obieg przynajmniej się nie przegrzeje silnik. jest jeden plus sytuacji: termostat otwierając się i zamykając będzie wpuszczał lodowaty płyn partiami do rozgrzanego bloku...ale dalej nie kumam obiegu proszę o oświecenie Łukasz Ostatnio edytowane przez lukaszek_socho ; 23-11-2013 o 22:55 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FORD|AUTHORIZED
![]() Imię: Łukasz
Zarejestrowany: 23-10-2013
Skąd: Katowice
Model: Focus Kombi MK1
Silnik: 1.6 ZEtec SE
Rocznik: 2004
Postów: 8,557
|
![]()
czy nikt nie ma pomysłu ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ford::average
![]() Zarejestrowany: 14-01-2009
Skąd: Żory
Model: Mondeo
Silnik: 1.8 swap 2.0
Rocznik: 2005
Postów: 81
|
![]()
Właśnie po analizach i skrajnym nerwowym wyczerpaniu przegrzewania się silnika też doszedłem do wniosku że to jest źle zrobione tylko czemu u jednych to działa a u innych nie. Wszyscy to zjawisko tłumaczą źle odpowietrzonym układem chłodzenia może są w błędzie?
A powiedz jaki termostat masz założony 82 stopnie czy 74? Ja mam dwa pomysły jak rozwiązać u mnie problem: 1. zmienić termostat na 74 stopnie 2. Może nie działać ale próba nie boli mianowicie zakupię na portalu aukcyjnym 2 sztuki tej plastikowej obudowy termostatu [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] -wyciągnę termostat z miejsca w którym powinien się normalnie znajdować -wyciągnięty termostat skręcę pomiędzy te dwie plastikowe obudowy (zamknę go w środku tych obudów) i zamontuję całe to nowe ustrojstwo na wężu który idzie do chłodnicy z silnika tam gdzie płyn jest ciepły -zobaczę efekty i podzielę się opiniami - nie wiem czy to coś się dobrze odpowietrzy ale zobacze co sie stanie |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FORD|AUTHORIZED
![]() Imię: Łukasz
Zarejestrowany: 23-10-2013
Skąd: Katowice
Model: Focus Kombi MK1
Silnik: 1.6 ZEtec SE
Rocznik: 2004
Postów: 8,557
|
![]()
ja mam z tego co pamiętam temperatura otwarcia 88 stopni. z tego co pamiętam był
98-03 82 stopnie 03-05 88 stopni jako że masz 98 rocznik to powinienes miec chyba 82 stopnie - choć nie wiem co to za różnica, że tak te 6 stopni uwypuklają. jeszcze jest 74 stopnie otwarcia ale to nie wiem po co. tylko, że tu jest błąd logiczny inżynierów, bo termostat się otwierając wpuszcza na siebie zimny płyn - i pewnie momentalnie się zamyka. absolutnie dobrym moim zdaniem pomysłem, będzie włożenie termostatu do rury z drugiej strony silnika, tzn między wyjściem z bloku ( cewki ) a wejściem do chłodnicy. wtedy termostat puszcza gorący płyn i pilnuje temperatury w małym obiegu. w tym systemie, wpuszczenie lodowatego płynu jest przekłamaniem. ma to swój plus, tzn wpuszczanie partiami lodowatego płynu ( choć termostat i tak ma kulkę i idealnie szczelny nie jest ) co do odpowietrzenia - jak przegoniłeś go po trasie to powinien się sam odpowietrzyć w zakresie 2700-3300 rpm u mnie układ działa dobrze, chłodnica jest ciepła po jakimś czasie jazdy ( zima to i ciężej nagrzać chłodnicę ) ale nadziwić się nie mogę, kto układ projektował |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ford::average
![]() Zarejestrowany: 14-01-2009
Skąd: Żory
Model: Mondeo
Silnik: 1.8 swap 2.0
Rocznik: 2005
Postów: 81
|
![]()
Ja mam 82 stopnie termostat. Wymontowałem stary okazało się, że nie zamyka się do końca, pozostaje szpara około 0,5mm dookoła uszczelki przez co cały czas w trybie serwisowym temperatura silnika pokazywała w mieście średnio 65-70 stopni a goniąc autostradą była w normie 95-102. Ale teraz zimniej ciężko się nagrzewał, cały czas na ssaniu chodzi to mówię czas zmienić termostat. Na wstępie zaznaczę że wszystkie otwierają się w temp. 82 stopnie. Montuję nowy termostat firmy wahler, odpowietrzam na postoju 2 cykle włączenia wentylatora po czym rura da drodze szybkiego ruchu i tu przy 100km/h patrze a wskazówka na czerwonym, awaryjne i pobocze, wyłączam silnik, wchodzę w tryb serwisowy licznika pokazuje 105 stopni, zawracam i znowu na czerwonym. Rozkręcam termostat ponownie myślę że zepsuty, zakupiłem kolejny tej samej firmy koszt 30 zł i znów to samo. Czytam na forach że to wina zapowietrzonego układu wszyscy piszą że nie chce się sam odpowietrzyć. No to odpowietrzam 5 godzin i dalej to samo.
W ataku nerwów kupuję następny termostat innej firmy tym razem vernet montuję, odpowietrzam i rura i okazało się że silnik jest chłodniejszy na autostradzie goniłem 170km/h i pokazał 107 stopni max przy prędkości 90-100 zdarza się że przekroczy 104 stopnie i włączą się wentylatory. Temperatura otoczenia -7 stopni. Na razie tak jeżdżę bo niedziela i nie wypada grzebać, ale trzeba jutro to zrobić do perfekcji. Wykręciłem ten termostat wraz z pozostałymi wrzuciłem do garnka z wodą. A oto co zaobserwowałem: Najpierw otwiera się oryginalny który był w aucie, nie wiem czy można go brać pod uwagę bo może już być zużyty (za to otwiera się najbardziej choć nie sądzę by miało to jakieś znaczenie). Nieco później otwiera się firmy vernet również ma duży przepływ, a na koniec otwierają się firmy wahler, mają najmniejszy przepływ. Nie wiem w jakich temperaturach otwierają się poszczególne termostaty, nie mam termometru z skalą do 100 stopni, ale podejrzewam, że różnica między otwarciem termostatu wahlera i verneta powoduje u mnie taką różnicę temperatur podczas jazdy. Nie jest ona duża ale zawsze coś. A i jeszcze jedno zauważyłem również że po wyjęciu termostatów jednocześnie z garnka bardziej na zimne reaguje wahler tzn szybciej się zamyka i to dużo szybciej. Moim zdaniem wymiana termostatu na 74 stopnie rozwiąże problem zainteresuje się tym jutro po południu zakupię taki termostat (jest droższy bo koło 100 zł) mam nadzieję że to nie będzie wywalona stówa w błoto. Znalazłem również w necie info wydane oficjalnie przez forda na temat przegrzewania się silnika wywnioskować można że ford przyznał się że dał ciała z konstrukcją 1.4 i 1.6. Można sobie tę informację przeczytać tutaj niestety w wersji eng. (wrzuciłem na chomika) [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] Trzeba jeszcze dokupić tzw bajpas, lae nigdzie nie można go dostać może ktoś wie gdzie to kupie? A i mam pytanie czym różni się silnik zetec S (taki mam) od zetec SE? Ostatnio edytowane przez kur2 ; 26-01-2014 o 10:38 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FORD|AUTHORIZED
![]() Imię: Łukasz
Zarejestrowany: 23-10-2013
Skąd: Katowice
Model: Focus Kombi MK1
Silnik: 1.6 ZEtec SE
Rocznik: 2004
Postów: 8,557
|
![]()
[Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]
tu masz termostat oryginalny, nie wiem skąd bierzesz te ceny Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. zamiast wahlera bym od razu kupił oryginał, ja płaciłem 55 zł czy coś koło tego i wiem, że będzie ok z vernetami we fiacie to się przejechałem, po roku do wymiany były co do układu, poczytam linka, bo mnie zaciekawiłeś tematem błędu i jeszcze się do tego przyznali |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ford::average
![]() Zarejestrowany: 14-01-2009
Skąd: Żory
Model: Mondeo
Silnik: 1.8 swap 2.0
Rocznik: 2005
Postów: 81
|
![]()
Rozumie cię doskonale. Cena wzięła się z allegro tylko jeden znalazłem właśnie verneta i na dodatek niedaleko mnie. W sklepie tez go widziałem, ale potrzebuję foke na wtorek rano sprawną a zanim ze sklepu przyjdzie to może być za późno. Mam jeszcze jeden pomysł odnośnie przerobienia układu ale nie wiem czy to coś da. Przedstawie to graficznie w paincie co o tym sądzicie? [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]
Mianowicie kupić dwa rozgałęźniki (trójniki) i cienki wąż który biegnie od nagrzewnicy do termostatu połączyć z grubym wężem który idzie od silnika do chłodnicy a następnie podłączyć nieco wyżej rozgałęźnikiem gruby wąż z termostatem. Chodzi o to by do termostatu dostawał się cieplejszy płyn i szybciej się otwierał, ale nie wiem czy to ma jakikolwiek sens, skoro i tak dostanie dawkę zimnego płynu to się zamknie. Jak pisałem parę postów wyżej o błędzie do którego prawdopodobnie się przyznał ford tam jest zastosowany tzw bajpas choć trochę inaczej niż niż ja to narysowałem. Na innym forum wyczytałem, że oryginalny bajpas kosztuje 375 zł STRASZNIE DROGO!!!, a zamiennika nie ma. ktoś to zastosował i pomogło, ale ten ktoś również zastosował termostat 74 stopnie tak jak pisze w tym biuletynie. Wracając do pierwszego postu co pisałem o przeróbce z dwoma plastikowymi obudowami termostatu nie wiem czy to ma sens, może ford specjalnie właśnie tam umiejscowił termostat by silnik nie dostawał zbyt silnej dawki zimnego płynu i nie doszło do uszkodzenia bloku/ głowicy (pęknięcia) w skutek nagłego wychłodzenia? Bump: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FORD|AUTHORIZED
![]() Imię: Łukasz
Zarejestrowany: 23-10-2013
Skąd: Katowice
Model: Focus Kombi MK1
Silnik: 1.6 ZEtec SE
Rocznik: 2004
Postów: 8,557
|
![]()
znaczy tak, moim zdaniem Twój schemat i tak jest mało przydatny. Moim zdaniem powinno być tak, że termostat puszcza gorącą wodę a nie ją PRZYJMUJE. tylko czy wszyscy inżynierowie byli wtedy pijani ? tego nie kumam.
moim zdaniem wystarczy dać termostat na lini cewka - chłodnica i to rozwiąże problem. Druga sprawa to dać ten, z otwieraniem 72 stopnie, ale to będziesz jeździł na wiecznie niedogrzanym silniku jest jedna wada i kto wie czy to nie od tego. termostat, który wypuszcza gorący płyn wypuszcza go tak długo, aż nie dostanie zimniejszego. lodowaty płyn jest wpuszczany w układ dotąd, aż nie obiegnie całego układu - zmiesza się i ostudzi gorący blok - nawet drastycznie. Może dlatego, w focusie można zrobić na uszczelce pod głowicą 400 000 km, a we fiacie pada średnio po 120-150 tys ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ford::average
![]() Zarejestrowany: 14-01-2009
Skąd: Żory
Model: Mondeo
Silnik: 1.8 swap 2.0
Rocznik: 2005
Postów: 81
|
![]()
no właśnie co robić by było dobrze i to jest pytanie. Kupuje ten termostat 74 stopnie no coś trzeba działać...
tak wygląda mój termostat uszczelka po całym obwodzie jest twarda i popękana i pewnie to jest powodem niedogrzania A tu film [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] termostat motorcraft i wahler w wodzie ktoś mi powie czemu motorcraft się otwiera szybciej skoro jest taka sama temperatura otwarcia? może motorcraft jest już nieco zużyty i przez to się wcześniej otwiera, a może dla motorcrafta 82 stopnie to w rzeczywistości 75? albo dla wahlera 82 stopnie to 92? nie mam termometru by cokolwiek zmierzyć. I znów mam dylemat czy kupić oryginał na 82czy 74 stopnie Ostatnio edytowane przez kur2 ; 26-01-2014 o 14:20 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
FORD|AUTHORIZED
![]() Imię: Łukasz
Zarejestrowany: 23-10-2013
Skąd: Katowice
Model: Focus Kombi MK1
Silnik: 1.6 ZEtec SE
Rocznik: 2004
Postów: 8,557
|
![]()
ło faktycznie masz sparciały oring że hey ! termostat przepuszcza i nie ma co się dziwić. kup nowy oryginalny - możesz też ten 74 stopnie, tylko to jest tak, że będziesz w zimę niestety niedogrzany póki chłodnica się nie zagrzeje bo będzie szybko puszczał płyn
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
|