Forum Ford Club Polska


Wróć   Forum Ford Club Polska > Forum Ogólne > Ford Garage > Ogólne

Komunikaty

Dołącz teraz!
Zapraszamy do rejestracji!
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum!


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku
Stary 03-01-2010, 22:59   #1
Pablo_X
ford::specialist
 
Avatar Pablo_X
 
Zarejestrowany: 30-05-2007
Model: Mondeo MK 99
Silnik: DuratorQ 155
Rocznik: 2006
Postów: 609
Domyślnie Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

W wolnych chwilach przygotowałem (do mojej stronyGoście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. ) na podstawie materiałów z neta i literatury serwisowej opracowanie dotyczące kodowania wtrysków.


PROGRAMOWANIE WTRYSKIWACZY W FORDZIE

Silniki z zapłonem samoczynnym ze względu na redukcję substancji szkodliwych w spalinach zostały wyposażone w elektroniczne systemy sterowania. Sterownik tego systemu na bazie map pracy określa parametry pracy silnika i tak wysterowuje elementy wykonawcze by parametry pracy były optymalne. System czujników zainstalowanych w silniku i pojeździe pozwala na bieżącą korekcję wcześniej określonych parametrów.


Wszystko brzmi idealne i pewnie takie by było gdyby nie fakt, że każdy silnik jest inny. Wynika to z niedoskonałości obróbki elementów silnika i jego różnego montażu oraz ze zużycia elementów silnika. Dlatego oprócz map i korekcji sterowniki zostały wyposażone w procedury adaptacyjne. Pozwalają one na uczenie się i zapamiętywanie bieżących nastawów systemu.


Jednym z elementów adaptacji jest w silnikach wysokoprężnych sterowanie ilością dawki paliwa podawanej do cylindra. Po każdym zapłonie sterownik kontroluje przyspieszenia wału korbowego. Dzięki tej informacji oraz możliwości sterowania pojedynczych wtryskiwaczy jest w stanie porównać pracę w poszczególnych cylindrach i korygować ją. Takie działanie pozwala wyrównać pracę cylindrów. Jest to szczególnie ważne gdy wtryskiwacze ulegają zużyciu, ponieważ zmieniają swój wydatek paliwa oraz gorzej przygotowują mieszankę paliwowo-powietrzną. Źle rozpylone paliwo gorzej się spala w efekcie czego cylinder gorzej pracuje. Zużyte wtryskiwacze trzeba wymienić na nowe.


Dlaczego trzeba wykonywać procedurę kodowania wtryskiwaczy?
Wtryskiwacze silników common raile muszą bardzo dokładnie dozować paliwo, czyli muszą być bardzo dokładnie wykonane. Jednak to technologia produkcji nie zezwala na wykonanie identycznych wtryskiwaczy. Różnią się one między innymi swym wydatkiem. Dlatego podczas kontroli wtryskiwaczy selekcjonuje się je. Poselekcjonowane wtryskiwacze zostają odpowiednio oznaczone. Kodowanie wtryskiwaczy w sterowniku silnika to procedura „mówiąca" sterownikowi jaki jest wydatek danego wtryskiwacza. Dzięki temu sterownik jest w stanie od razu podawać dawkę zbliżoną do ideału. Potrzebna jest jedynie korekta uwzględniająca zużycie danego cylindra i po paru minutach pracy silnik powinien pracować równomiernie.
Nie wykonanie procedury adaptacji może spowodować brak możliwości wyrównoważenia pracy cylindrów. Silnik będzie pracował nierównomiernie a po dłuższym okresie pracy może dochodzić do nadmiernego zużywania poszczególnych cylindrów.


Czym wykonać procedurę kodowania?
Do zakodowania wtryskiwaczy potrzebny jest tester diagnostyczny pozwalający wykonywać taką procedurę. Testery Magneti Marelli programują wtryskiwacze systemów Boschowskich. Testery Delphi DS100E i DS500E programują wtryskiwacze również w sterownikach Delphi w samochodach francuskich i Fordzie. Jednak dla Forda dedykowany jest IDS.

Jak kodować wtryskiwacze?
Procedura na przykładzie samochodu: Ford Mondeo Duratorq - TDCI, 2003 rok, silnik FMBA- (2,0) 130hp.

Uwaga: podczas prac wykonywanych na systemie paliwowym silników common rail wymagane jest zachowanie szczególnej czystości.

1. Należy spisać numery poszczególnych wtryskiwaczy i zapamiętać, a lepiej zapisać, który wtryskiwacz znajduje się na którym cylindrze. Uwaga: kolejność wtryskiwaczy nie jest zgodna z kolejnością zapłonu tylko kolejnością cylindrów. Pierwszy wtryskiwacz jest najbliżej rozrządu, za nim drugi, trzeci i czwarty. Potem należy zamontować wtryskiwacze na właściwe miejsca i zmontować obudowy silnika.

2. Podłączyć moduł komunikacyjny testera do złącza diagnostycznego. Wybrać w urządzeniu markę, model i typ silnika by dokonać połączenia z pojazdem. Po połączeniu ze sterownikiem silnika dostępne są funkcje: Odczyt błędów, kasowanie błędów, odczyt parametrów i regulacje.

3. W regulacjach została umieszczona funkcja kodowania wtryskiwaczy, którą należy wybrać. Po wciśnięciu klawisza podpowiedzi zostanie wyświetlona informacja jak należy przeprowadzić kodowanie. Wciskając klawisz kodowania należy wybrać wtryskiwacz, który będzie kodowany 1,2,3, lub 4 a następnie wpisać wcześniej zanotowany kod wtryskiwacza. Jeżeli zostaną wpisane nieprawidłowe znaki tester wskaże błąd. Kolejno należy zakodować wszystkie wymienione wtryskiwacze.

4. Po uruchomieniu silnika należy odczekać 10-15 minut aby sterownik mógł wyrównoważyć pracę silnika z nowymi wtryskiwaczami.
W ten sposób procedura kodowania wtryskiwaczy została zakończona.

Ponumerowane wtryskiwacze przygotowane do montażu. Numer z każdego z nich został zapisany.
Wtryskiwacze zostały zamontowane w silniku zgodnie z kolejnością cylindrów a nie z kolejnością zapłonu. Pierwszy wtryskiwacz znajduje się przy rozrządzie.

__________________
FORD Club Polska
Pablo_X jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 03-01-2010, 23:15   #2
Boblo
ford::professional
 
Zarejestrowany: 03-03-2009
Skąd: Warszawa
Model: Mondeo mk3
Silnik: 130 tdci
Rocznik: 2003
Postów: 1,045
Domyślnie Odp: Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

No,... i z tego wynika, że kodowanie jest niepotrzebne! Zwłaszcza w silniku ze sporym przebiegiem. Zgodnie z powyższym tekstem wtryskiwacz I TAK MUSI SIĘ SAM ZAADOPTOWAĆ bo przecież cylindry są już zuzyte,.. i do tego w różnym stopniu więc komputer musi dopasować sterowanie każdym wtryskiwaczem uwzględniając analize pracy na każdym cylindrze ( krótko mówiąc- równomierność obrotów wału). I naprawde jest mu obojętne ( komputerowi ) czy zaczyna sterować wtryskiwaczem z nadanym i wpisanym kodem czy też nie. I tak wcześniej czy później zrobi to po swojemu. Taka jest moja teoria,. nie rzucać pomidorami.. Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Nie dajmy się tak absolutnie bezgranicznie mamić procedurami serwisowymi Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Boblo jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 04-01-2010, 10:18   #3
Pablo_X
ford::specialist
 
Avatar Pablo_X
 
Zarejestrowany: 30-05-2007
Model: Mondeo MK 99
Silnik: DuratorQ 155
Rocznik: 2006
Postów: 609
Domyślnie Odp: Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

Myślę, że naprawa w warunkach domowych (zwłaszcza jednego) wtryskiwacza nie wymaga jego kodowania.
Natomiast po wymianie kompletu na nowy lub regenerowany zestaw, który miał przeprowadzoną próbę (i posiada stosowne kody) wskazane było by wprowadzeni kodów do ECU. Oszczędzi to na pewno stresu przy uruchamianiu.
A procedurę adaptacji i tak trzeba przeprowadzić w każdym przypadku Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. (zresztą to robi się samo Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. )
__________________
FORD Club Polska
Pablo_X jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 04-01-2010, 23:39   #4
damiasek
ford::specialist
 
Zarejestrowany: 20-09-2009
Skąd: Kraków
Model: Focus II Kombi
Silnik: 1.6 TDCI 90 KM
Rocznik: 2005
Postów: 606
Domyślnie Odp: Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

Cytat:
Napisał Pablo_X Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Myślę, że naprawa w warunkach domowych (zwłaszcza jednego) wtryskiwacza nie wymaga jego kodowania.
Natomiast po wymianie kompletu na nowy lub regenerowany zestaw, który miał przeprowadzoną próbę (i posiada stosowne kody) wskazane było by wprowadzeni kodów do ECU. Oszczędzi to na pewno stresu przy uruchamianiu.
A procedurę adaptacji i tak trzeba przeprowadzić w każdym przypadku Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. (zresztą to robi się samo Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. )
U mnie w firmie mają hamownie, a na niej silniki, między innymi 2.0 TDCI/HDI. prowadzą na tych silnikach różne testy (paliwa, oleje, dodatki itp.). Do każdego testu używają nowego zestawu wtryskiwaczy i nigdy ich nie kodowali. Badania są prowadzone wg. odpowiednich norm, i są kontrolowane wzajemnie przez podobne zespoły w innych ośrodkach na świecie. Być może kodowanie przyspiesza procedurę autoadaptacji, ale napewno nie jest niezbędne.

pozdrawiam
Damian
damiasek jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 05-01-2010, 14:28   #5
cezarg1410
ford::specialist
 
Avatar cezarg1410
 
Zarejestrowany: 24-03-2009
Skąd: Białystok
Model: Focus / Ibiza
Silnik: TDCI / TDI
Rocznik: 2003 / 2001
Postów: 614
Domyślnie Odp: Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

Polecam lekturkę z konkurencyjnego forum Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

[Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]
__________________
Moja Foczka
cezarg1410 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 18-04-2011, 21:37   #6
Frenk15
ford::amateur
 
Zarejestrowany: 05-01-2010
Model: Renault
Silnik: 1.2
Rocznik: 1999
Postów: 1
Domyślnie Odp: Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

Gostek na poprzedniej stronie ma delirium i bajdurzy i zmyśla powinien łyknąć aspirynę.

Komputer steruje czasem otwarcia wtrysku a on zawsze otwiera się na maksa. Jak by się tylko trochę otworzył to by się paliwo nie rozpyliło.
Dawka paliwa zależy od tego jak długo sika dłużej albo krócej.

I owszem przy pełnym otwarciu każdy wtrysk ma inną charakterystykę nominalny wydatek. Dlatego wymaga korekcji czasu otwarcia.

Ostatnio edytowane przez Frenk15 ; 18-04-2011 o 21:40
Frenk15 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 19-04-2011, 11:04   #7
jendrekmak
ford::expert
 
Avatar jendrekmak
 
Zarejestrowany: 30-06-2008
Skąd: Warszawa
Model: Mondeo SW
Silnik: 2.0 tdci
Rocznik: 2004
Postów: 3,790
Domyślnie Odp: Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

faktem jest, że cewka we wtryskiwaczu jest tylko w stanie "otworzyć" i "zamknąć" wtryskiwacz podając lub odcinając dopływ paliwa z szyny CR. kod na wtryskiwaczu to kombinacja dawek i czasów otwarcia dla różnych ciśnień. bodajże 400, 800 i 1600 barów przynajmniej takie ciśnienia są na wydrukach po teście wtryskiwacza na maszynie delphi przed i po nadaniu nowych kodów dla wtryskiwacza
__________________
Mondeo 2.0 tdci kombi 130+ KM, pakiet ST, ham. ff2 st225, eibach pro -30
http://images45.fotosik.pl/1017/7816b88c36522005.jpg
jendrekmak jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 04-06-2014, 05:13   #8
fido
ford::average
 
Zarejestrowany: 31-01-2006
Skąd: Kalisz
Model: MK3 Titanium X
Silnik: 2.0 TDCI
Rocznik: 2006
Postów: 116
Domyślnie Odp: Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

Koledzy czy kodowanie wtryskiwaczy powinno odbywać się na zimnym silniki czy na ciepłym. Czy można kodować wszystko od razu czy trzeba każdego po kolei, chodzi mi np. o program forscan.
fido jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 07-06-2014, 22:36   #9
motorek26
FORD|ZAWODOWIEC
 
Avatar motorek26
 
Imię: Adam
Zarejestrowany: 28-02-2007
Skąd: Łódź
Model: mondeo marzenie
Silnik: 2.0 115/170wyrus
Rocznik: 10
Postów: 6,625
Domyślnie Odp: Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

nie ma znaczenia zimny czy ciepły
__________________
http://www.motostat.pl/user_images/66637/icon1.png
może ford g...wort ale jedzie sie jak lord
naprawy mechanika Prywatnie Łódź Krokusowa po południu Tanio
kontakt tel608482219
motorek26 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 08-06-2014, 15:10   #10
fido
ford::average
 
Zarejestrowany: 31-01-2006
Skąd: Kalisz
Model: MK3 Titanium X
Silnik: 2.0 TDCI
Rocznik: 2006
Postów: 116
Domyślnie Odp: Przebieg procedury kodowania wtryskiwaczy

Kolega to wie z doświadczenia bo znalazłem instrukcje i nawet w instrukcji pisze że silnik przynajmniej 8 godzin był nieruchomy i gdzieś na forach też znalazłem że na zimnym
fido jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz


Narzędzia wątku

Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Obsługa techniczna: Wilu