Zobacz pełną wersję : [Ogólne] Podlaczenie wzmacniacza 12V w ciezarowce


corneliusab
02-10-2011, 11:02
Witam, chcialbym zamontowac wzmacniacz 12V w ciezarowce. W ciezarowkach jest instalacja jak wiadomo 24V ale uzyskiwana ze zmostkowania dwoch akumulatorow 12V. Szukalem w googlach ale nie wiele sie dowiedzialem. Najprostszym rozwiazaniem jest podlaczenie wzmaka pod jeden akku no i mamy juz zasilanie, jedni pisza, ze wtedy ten jeden aku bedzie nie doladowany inni pisza, ze bedzie wszystko w porzadku, mniejsza z tym. Glownie chodzi mi o to jak wtedy podlaczyc ten wzmak pod aku, czy tak normalnie jak w osobowce gdzie mamy jeden aku:?: W zalaczniku zrobilem rysunek jak podlaczone sa baterie w ciezarowce bo nie chce czegos spalic. Druga sprawa to taka, ze kabel mam grubosci 6mm z bezpiecznikiem 30A i dlugosci 7 metrow, czy tak gruby/cienki kabel z takim bezpiecznikem bedzie wystarczajacy, w essim sprawowal sie ok:D Trzecia sprawa to chodzi o przewod wlaczajacy wzamaka czyli tzw. REMOTE. Chcialbym miec mozliwosc wylaczenia wzmaka gdy np. ide spac wlaczam radio i ono gra przez godzine i sie samo wylacza ale nie chce zeby w tym czasie grala mi tuba, bo raz nie potrzebuje masazu pod lozkiem:D a dwa nie chce, zeby potem nie mial mozliwosci odpalenia auta, choc niby ma on jakis czujnik wyladowania baterii i jesli ma malo pradu to wylacza sam wszystkie odbiorniki, zeby mozna bylo odpalic auto, mniejsza z tym, wole dmuchac na zimne:) Czy jesli dam zwykly przelacznik na kabel REMOTE bede mogl sam sterowac wlaczeniem i wylaczeniem wzmaka bez wzgledu na radio, w radiu z tego co wyczytalem w instrukcji zasilanie anteny jest 12V ale jeszcze pomierze sobie to, radio samo w sobie jest 24V jest to model Blaupunkta ale nazywa sie MAN CD 24V, trzeba bedzie tylko dokupic kostke male ISO i juz jest wyjscie na wzmak. Zeby bylo bardziej fachowo mozna zakupic przetwornice napiecia z 24V na 12V tylko teraz pytanie jaka ona ma byc, ile ma miec Amper bo nie mam w tym temacie zielonego pojecia.
Moze mi ktos udzielic fachowej porady :?:

Pozdrawiam

fred33
02-10-2011, 12:50
hmm pytanie jakiej mocy piecyk chcesz podpiąć ...
http://allegro.pl/przetwornica-napiecia-24-12v-300w-pe-25-sklep-wawa-i1839914107.html

cos takiego ...


http://allegro.pl/przetwornica-reduktor-napiecia-24-12v-300w-polski-i1836074485.html

corneliusab
02-10-2011, 14:11
Wzmak jaki mam do podlaczenia to Magnat Rapbull Classic 360 4x140W RMS przy 2 Ohmach, 4x90W lub 2x180W RMS przy 4 Ohmach . Jest 4-kanalowy ale bedzie podlaczony tylko na dwa kanaly i zmostkowany tylko i wylacznie pod tube Magnata 300W RMS, max. 600W.


Pozdrawiam

fred33
02-10-2011, 15:44
czyli potrzebujesz 600W przetwornice , trochę zapasu musisz zostawić
a najlepiej to pogadaj z jakimś elektrykiem samochodowym , chociaż na moje te 300W powinno styknąć

corneliusab
03-10-2011, 09:34
Czyli mowisz, ze przetwornica 300W i 25A powinna byc ok:?: A co z podlaczeniem bez przetwornicy bezposrednio pod jedna baterie i z wlacznikiem na kabel REMOTE:?: Zna ktos odpowiedz:?:

Pozdrawiam

maciaba
09-10-2011, 02:26
Przetwornica? A po co. Spadek napięcia na jednym źródle jest zawsze taki sam, nie podniesiesz go podłączając kolejne źródło. Słowem, akumulator 12V zawsze będzie akumulatorem 12V, choćbyśmy go razem z czymś co ma 230V napięcia stałego. 24V jest w tym momencie potencjałem w punkcie złączenia dwóch akumulatorów, a nie na jednym akumulatorze. Nie wierzysz, to weź sobie po prostu miernik, i zmierz napięcie na jednym aku. I Twój pomysł jak najbardziej popieram i jest poprawny. I włącznik na kabel remote też jest świetnym pomysłem. Wzmacniacz włączony jest tylko wtedy gdy odbiera ciągły sygnał w kablu remote, to nie jest impuls. Gdy sygnału nie ma, wzmacniacz się wyłącza. Więc wszystko pasuje. Co do kabelka, skoro w essim sie sprawował, to czemu tutaj miałby się nie sprawować? Większe moce wzmacniacza i tuby czy jak? Jeśli nie, to podpinaj, szkoda hajsu na kolejne kable a 6mm to wcale nie taki cienki kabelek. Pozdrawiam

corneliusab
15-10-2011, 20:12
Dzieki bardzo za odpowiedz. Mam jeszcze jedno techniczne pytanie. Pod ktory aku mam sie podlaczyc z zasilaniem wzmaka:?: Wydaje mi sie, ze pod ten w ktorym masa podlaczona jest pod rame samochodu, bo raz ze drugi jest zmostkowany minusem z pierwszym aku, a dwa, ze plusem w drugim aku idzie prad z alternatora na ladowanie tych akumulatorow. Dobrze mysle:?:

Pozdrawiam

maciaba
17-10-2011, 12:53
Czyli wlasnie powinienes sie podpiac pod ten drugi, pod ten do ktorego idzie ladowanie z alternatora, zapewni to mniejsze obciazenie akumulatora i mniejsze straty. Mostkowanie masy w tym przypadku niewiele zmienia takze sie tym nie przejmuj.

keisim
17-10-2011, 23:44
Jak to nie zmienia? Wzmacniacz może mieć '-' zasilania na obudowie. Życzę szczęścia jak dotkniesz obudową wzmaka do szoferki albo gdy wepniesz do wzmacniacza przewody z radia... zewrzesz bieguny "pierwszego" aku, którego minus jest połączony z masą pojazdu... i to prawdopodobnie bez żadnego bezpiecznika po drodze. Trochę iskier może się posypać... ;)

TOMAS
20-10-2011, 22:08
Cornel w większości ciężarówek masz zrobione gniazda zapalniczek na 12 i 24V. Nie możesz rozebrać gniazdo 12V i się podłączyć do nie od tyłu??

corneliusab
21-10-2011, 20:45
Tomi mam 3 gniazda na zapalniczki w aucie. Jedno bezposrednio tak jak w osobosce na duzy wtyk 24V, i dwa na male wtyki jedno 12V 180W i 24V 300W ale wyprowadzone sa z przetwornicy pradu. Przeciez w osobowce nie podlaczasz zasilania wzmaka pod zapalniczke bo raczej instalacja tego nie wytrzyma, tam sa kableki rzedu 1.5mm², a nie chcialbym zeby w czasie jazdy zaczelo mi sie cos jarac w aucie. Tyle ludzi na forum i nie ma zadnego kumatego elektryka, ktory moze podpowiedziec pod ktora baterie sie podlaczyc:?: Ja mysle, ze pod ta z ktorej klema masowa idzie na bude tak jak to w osobowce jest, dzis mierzylem prady i wiadomo na kazdym akku jest 12V, wyjscie w radiu mam na mini ISO, tylko kostke mini ISO dokupic z wyprowadzeniem na chinche i remote (koszt pare gorszy) tylko blokuje mnie podlaczenie pod akku, chce byc poprostu na 150% pewny :D

Pozdrawiam

maciaba
25-10-2011, 15:56
Słuchaj no, jako pierwszy wyładowania atmosferyczne zbadał gosc w ten sposób, ze w najwieksza ulewe szedl mierzyc z parasolka... Takze wiesz XD dasz rade. a jak chcesz to moge Ci wg praw kirchoffa narysowac, ze niewazne pod ktory aku podlaczysz to i tak bedzie dzialac bo masz 12V i prady beda wtedy rzedu kilku amperow

keisim
25-10-2011, 18:36
maciaba, jak już się zaoferowałeś to uwzgędnij na rysunku nie tylko wzmacniacz ale również radioodtwarzacz, potencjał na obudowach obu urządzeń i sposób ich połączenia - wtedy prawdopodobnie okaże się, że jednak jest ważne z którego aku zostanie zasilony wzmacniacz.
Wzmacniacz to nie żarówka "wisząca" w powietrzu... ma metalową obudowę, która wewnątrz może być połączona z ujemnym biegunem zasilania. Jeżeli 1) zasilisz wzmacniacz z aku, którego '-' jest połączony z drugim aku i 2) przykręcisz obudowę wzmacniacza do metalowej części kabiny to możesz zewrzeć bieguny drugiego aku!

P.S. "Prądy" to kwestia drugorzędna... zależą głównie od mocy znamionowej wzmacniacza, klasy w jakiej pracują stopnie końcowe i aktualnego wysterowania wzmacniacza. Trzeba zapewnić kable zasilające odpowiedniego przekroju, odpowiedni bezpiecznik i to wystarczy... chyba, że ktoś chcę bawić się w dodatkowe kondensatory w obwodzie zasilania.

Edit: Jeszcze jedna kwestia, o której nie pomyślałem a przeczytałem tu: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic548123.html#2831785 - jeżeli podłączysz wzmacniacz pod aku, którego '-' jest na masie pojazdu to... po zdjęciu klemy '-' wzmacniacz może dostać napięcie o odwrotnej polaryzacji z drugiego aku! Wynika z tego, że najbezpieczniej byłoby zaopatrzyć się we wzmacniacz na 24V: http://glosniki.biz.pl/Car-audio/Wzmacniacze-samochodowe/HPB-24/280-Wzmacniacz-HiFi-24V.html

corneliusab
25-10-2011, 21:09
Chyba sobie jednak dam siana z tym wzmakiem i tyle jak mam miec takie jaja potem, bedzie trzeba kupic albo wzmaka na 24V albo jakas przetwornice z 24V na 12V i po klopocie. Dzieki wszystkim za pomoc.

Pozdrawiam

romek10
26-10-2011, 10:55
Wzmacniacze na 24V to może być spory wydatek. No chyba że dorwiesz coś używanego z autobusu jak np. http://allegro.pl/wzmacniacz-blaupunkt-bpa-80-24v-autobus-ciezarowka-i1896340508.html.
Ale nie mam pojęcia jak by to grało z sub'em, bo one są dedykowane do przekazania głosu pilota wycieczce, a nie 300W tubie.
Z drugiej strony przetwornica 300W jaką w drugim poście proponował fred33 oraz na jej wyjściu dodanie kondensatora 1F (by kompensował chwilowe peak'i wzmacniacza) powinno wystarczyć.
Te przetwornice 24/12V mają wspólną masę dla wejścia 24V i wyjścia 12V więc nie ma obawy jeśli wzmacniacz ma "-" na masie.

Pomysł na zasilanie 12V z jednego aku jest kiepskim rozwiązaniem. Poza argumentami przytoczonymi przez kol. Keisim'a, pamiętaj, że jak z jednej baterii pobierasz 20A, a alternator ładuje oba szeregowo połączone akumulatory poprzez krańcowe bieguny, to możesz doprowadzić do sytuacji w której 1 aku ma napięcie ładowania za wysokie, a drugi za niskie. Bo poprzez "zabieranie" prądu z jednego aku zmieniasz spadki napięcia.

Co do załączania wzmacniacza poprzez przekaźnik sterowany z wyjścia radiowego REMOTE, to od działa jak załączasz radio. Więc samo w sobie nie wyłącza suba.
Czy to twoje radio działa 1h po wyjęciu kluczyka? Bo jak tak, to powinieneś dodać w szereg przekaźnik sterowany z ACC+. Wtedy sub działa tylko po przekręceniu stacyjki (no chyba ze masz start/stop na przycisk).