Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2000-2007] Dodatkowa nagrzewnica elektryczna


EooS
17-02-2012, 10:49
Witam,

Przy okazji przeglądania innego wątku, doczytałem że w Focusach MK2 była opcjonalnie montowana elektryczna nagrzewnica (z grzałkami) - dzięki której niewiele po odpaleniu silnika, z kratek wiało ciepłe powietrze.

Link (post #89):
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=134740&page=9

Pytanie brzmi, czy do Mondeo mk3 też były produkowane takie grzałki ? jeśli tak, to czy ktoś się podjął montażu tego u siebie ?

Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi :)

janusz72
17-02-2012, 10:53
W niektórych modelach Mk3 też są takie grzalki, są zalożone pod spodem po lewej stronie!

EooS
17-02-2012, 11:03
Dzięki za odpowiedź, ale nie chodzi mi o PTC ani o Webasto.. - chodzi mi o dodatkową nagrzewnicę wnętrza - z tego co widziałem na zdjęciach z Focusa MK2, to wygląda jak zwykła (żebrowana) nagrzewnica z grzałkami na wierzchu.

Chodzi mi o takie nagrzewnice jak poniżej:
Focus MK2
http://moto.allegro.pl/ford-focus-ii-nagrzewnica-elektryczna-grzalka-i2103462719.html

Mondeo MK4
http://moto.allegro.pl/ford-mondeo-mk4-nagrzewnica-grzalka-elektryczna-i2096990898.html

rednaxelA
17-02-2012, 13:45
W mk3 nie bylo fabrycznie i chyba nie bedziesz mial gdzie tego wlozyc bez duzej rzeźby -zona ma takie cos dokladane w megane 1 - poprzedni właściciel wlozyl taką grzalke w nagrzewnice i dorobil wlacznik na tunelu :-)

tomek22
17-02-2012, 14:10
Taką nagrzewnicę miełem w Peugocie 307 sw
Fajna sprawa po odpaleniu praktycznie odrazu dmuchało ciepłe powietrze
Tylko że Peugeot miał alternator 150A który dawał radę a w mondku może być problem z doładowaniem akumulatora:(
Jednak jesli uda Ci się to cudo zalożyć to bardzo chętnie skorzystałbym z twoich doświadczeńg:DD

EooS
17-02-2012, 15:18
Na razie to tylko rozważania.. będę miał dostęp do relatywnie ciepłego garażu może dopiero w przyszły weekend - wtedy zrobię pierwsze podejście do tematu :)

Dziękuję za odpowiedzi - wynika z nich, że skoro udało się to zrobić francuzom, to nie widzę przeszkód żebym niemógł tego zrobić samemu.

Czy ktoś z Was zna wymiary nagrzewnicy w Mondeo ?
Może dałoby się dopasować jakąś nagrzewnicę z innego auta (np. od MK4 ) ?

Jeszcze jedno pytanie do tych, którzy mieli samochód z taką nagrzewnicą:
Czy wiecie w jakiej sytuacji włączały się grzałki na nagrzewnicy ? czy to było sterowane temperaturą zewnętrzną? czy wewnętrzną ? A może było zależne od działania nawiewu ?

Czytałem o rozwiązaniu w Focusie mk2 - tam nagrzewnica (z trzema grzałkami) jest sterowana przez GEM - w zależności od mocy nawiewu i ustawionej temperatury na climatronicu włączały się poszczególne grzałki z odpowiednią mocą.

I ostatnie pytanie, jaki alternator (o jakim amperażu) jest w mondeo mk3 TDCI ?

tomek22
17-02-2012, 16:15
http://allegro.pl/peugeot-307-chlodnica-nagrzewnica-i2068871580.html
Wydaje mi się że wszystkie nagrzewnice tutaj pokazane to dokładnie to samo.Różnią się tylko opisem
Jesli chodzi o włączanie to w pyziu bylo sterowane przez GEM czy jak to sie tam u francuzów nazywa
wiem że było uzależnione od:
-temp.zewnętrznej poniżej +7stopni
-ilosci włączonych odbiorników(podgrzewana szyba,dmuchawa,światła)GEM decydował o załączeniu jednej grzałki dwóch lub trzech
-przy zbyt dużym poborze prądu nie załączała się wcale(działajęce jeszcze świece żarowe)
Jest bardzo dużo podobieństw do Focusa
Jesli chodzi o alternator w Mondeo nie mam pewności ale chyba tylko 90A(niech wypowie się ktoś bardziej zorientowany)

nosek1
17-02-2012, 19:22
Koledzy nie wiem co za glupoty piszecie że nie bylo monowane w mk3 ja posiadam mondeo 2006 2.0 tdci ghija x i mam auto od nowości i nic do niego nie dokladamem.
:one:

93karol
17-02-2012, 20:25
taka nagrzewnica by sie przydała;] chwile trzeba przejechać zanim ciepło zacznie lecieć.
Moj kolega ma Vito,i on przejedzie 500m i juz cieplutkie powietrze leci z nawiewu, też bym tak chciał w Mondeo;]

EooS
18-02-2012, 09:43
Koledzy nie wiem co za glupoty piszecie że nie bylo monowane w mk3 ja posiadam mondeo 2006 2.0 tdci ghija x i mam auto od nowości i nic do niego nie dokladamem.
:one:

Kurcze - to znaczy że jednak jakoś to zostało rozwiązane w Mondeo :)
Z drugiej strony, zastanawiam się tylko jak ? nigdzie nie znalazłem nagrzewnicy do MK3 z wbudowaną grzałką - a to by znaczyło, że albo - ot, nie znalazłem takowej, albo nagrzewnica jest normalna (jak u wszystkich) tylko po drodze jest grzałka na którą wieje zimne powietrze z (jeszcze) nie nagrzanego układu.

Idąc tym tropem, może warto się zastanowić nad dołożeniem grzałki pomiędzy nagrzewnicą a elementem sterującym kierunkiem przepływu (nogi/szyba/środek)
przykładowa grzałka:
http://allegro.pl/drut-oporowy-na-plytce-ceramicznej-120mmx50mmx5mm-i2124902178.html

Jeśli dobrze liczę, to przy 60 Ohm grzałki i ~14,5V napięcia instalacji, taka grzałka (1szt.) pobierze 4A prądu... co z kolei daje 58Watt.

Można by zastosować np. dwie lub trzy grzałki (podobne do tej z aukcji - tylko o większej przepływności powietrza) i w zależności od chęci załączać odpowiednią ilość.

Problemem takiego rozwiązania, jest sterowanie.
W związku z tym, że autem jeździ również Żonka, to owo rozwiązanie musiałoby spełniać pewne kryteria:
1. MUSI być bezpieczne, bez ryzyka że coś się przepali, zacznie dymić itp.
2. Powinno być załączane dopiero po uruchomieniu silnika - a nie przekręceniu kluczyka w II pozycję.
3. Moc grzania chciałbym uzależnić od temperatury wewnątrz pojazdu.
4. Powinna być możliwość wyłączenia grzałek - np. w przypadku chęci wyjechania z garażu lub podjechania do niedalekiego punktu.
5. Sterowanie musi być wykonane estetycznie i zamontowane w miejscu wygodnym, ale mimo wszystko ukrytym - żeby nie szpeciło wnętrza.
6. ostatnie - powinno mieć diody/wskaźniki wskazujące na aktualny stan urządzenia, min: ilość działających grzałek, on/off.

tomek22
18-02-2012, 10:01
[/I]Cytat:
Napisał nosek1
Koledzy nie wiem co za glupoty piszecie że nie bylo monowane w mk3 ja posiadam mondeo 2006 2.0 tdci ghija x i mam auto od nowości i nic do niego nie dokladamem.


Kurcze - to znaczy że jednak jakoś to zostało rozwiązane w Mondeo
Wydaje mi się że kolega nosek1 się pomylił i nie wie o czym pisze lub nie przeczytał tematu od samego początku

cincin
18-02-2012, 22:30
w mazdzie 3 jest taka nagrzewnica.jest to taka srebrna aluminiowa kratka zamontowana przy wentylatorach obok filtra kabinowego. cieplo leci odrazu po uruchomieniu silnika.dodatkowo jest tam chyba jakieś ptc bo silnik nagrzewa sie po przejechaniu maksymalnie 2 ,2.5 km nawet zimą.silnik to 1.6 diesel taki jak w fokusie ale fokus niema takiego ogrzewania.

EooS
19-02-2012, 15:13
taka srebrna aluminiowa kratka zamontowana przy wentylatorach obok filtra kabinowego.
To mi podsunęło pewien pomysł:
Może wystarczy pójść tropem mazdy i zrobić w okolicach filtra kabinowego taką grzałkę ?
Można by ją zamontować w obudowie filtra, albo już za nią.
Zastanawiam się tylko, czy będzie to miało sens w MK3 - nie wiem jak do końca wygląda droga jaką pokonuje powietrze zanim dotrze do wnętrza; wydaje mi się że wygląda to tak:
zimne powietrze najpierw wpada przez filtr kabinowy (i ewentualną grzałkę),
później jest silnik dmuchawy, dalej nagrzewnica i sterowanie kierunkiem przepływu powietrza.

Jeżeli tak to wygląda, to obawiam się że grzałka we wlocie powietrza niewiele pomoże - zanim to ogrzane powietrze doleci do kratki nawiewu, to znów będzie zimne..

Zastanawiałem się nad jeszcze innym rozwiązaniem - czy nie zamontować grzałek w kratkach nawiewu i umieścić obok kratek małych zgrabnych włączników z sygnalizacją działania.

Co wy na to ?

rednaxelA
19-02-2012, 17:13
Taka nagrzewnice trzeba nie tylko włożyć ale jeszcze uszczelnic tak zeby powietrze przez nią przelatywalo a nie bokiem.

Jak ją wlozysz kolo filtra powietrza to przy zamknietym obiegu powietrza nie bedzie dzialala.

Zobacz na allegro zdjecia nagrzewnic z mk3 i sprobuj wykombinowac jak dolozyc tę eektryczną nagrzewnice - bo jakos srednio to widze.

Chyba lepiej zainwsetowac w webasto albo nawet w nagrzewnice PTC taką jak byla w TDDI montowana.

EooS
20-02-2012, 08:16
Tak sądziłem że we wlocie powietrza to nie najlepszy pomysł..

Ale za to zastanawiam się nad grzałkami w kratkach nawiewu - wydaje się to być dobrym pomysłem, tylko włączane by było takimi klawiszem jak podgrzewanie tylnej szyby i również byłoby włączane na określony czas..
Klawisz mógłby być zamontowany przy podstawie drążka zmiany biegów.
Jedyne co, to w ten sposób miałbym ciepłe powietrze "na twarze" - a na nogi już nie.. :/

Co do nagrzewnicy, to nigdzie nie znalazłem opisu jak się do niej dostać.
Gdyby było tak jak w np. Oplu Omedze, że wystarczy wyciągnąć schowek nad nogami pasażera i wysunąć nagrzewnice to byłoby bosko.. ale obawiam się że jednak to nie będzie aż takie proste - jeśli ktoś wie jak się dobrać do nagrzewnicy, to bardzo bym prosił o opis.

rednaxelA
20-02-2012, 08:34
Zima najwazniejszy jest nawiew na szybe - co z tego ze bedzie cieplo w rece czy w stopy jak nie pojedziesz bo szyba zamarznieta.

Wymontowanie samego rdzenia nagrzewnicy tu jest opisane
http://focus.korona-pl.com/TIS/wsmdata/pl_2002_50_Mondeo/G37703.html
Chyba ze chcesz całą nagrzewnice z obudową wywalic wtedy to jest zabawa na pare dni
http://focus.korona-pl.com/TIS/wsmdata/pl_2002_50_Mondeo/G37702.html

jak ogladam zdjecia na allegro obudowy nagrzewnicy to srednio widze gdzie wściubić tę elektryczną grzałkę - jak cos wykombinujesz to bede pierwszy do testowania :-)

EooS
20-02-2012, 10:23
wrrr... napisałem dłuuugiego posta, z wieloma ciekawymi uwagami i wszystko "zniknęło" przy rozjaśnianiu ekranu w laptopie - niefortunnie rozjaśnianie mam pod Fn+F5 :/


Postaram się streścić co chciałem napisać wcześniej:

1. przeglądałem zdjęcia nagrzewnicy i jej obudowy i gdybym ją wymontował to na pewno znalazłoby się miejsce na grzałkę.
Z pewnością nie będę jej wyciągał więc to odpada.

2. Ze zdjęć wynikało, że nagrzewnicę wyciąga się "poziomo" - tak jak filtr powietrza, przez co po wyjęciu nagrzewnicy powinien być dostęp do kanału wylotowego - może tam by się zmieściła grzałka.
Tu istnieje ryzyko, że jednak grzałka się nie zmieści, a nie znalazłem nigdzie wymiarów nagrzewnicy z mk4 - poza tym dochodzi rzeźbienie i dorabianie przewodów na ciecz chłodzącą. To rozwiązanie będzie musiało poczekać na cieplejsze czasy i wolny weekend.

3. Grzałki w kratkach nawiewów to najprostsze i relatywnie najszybsze do zrobienia rozwiązanie. Można by dołożyć grzałki również w wyloty powietrza na szybę i na nogi, a sterowanie włączaniem można by uzależnić od przełączników climatronica - po wciśnięciu wybranego kierunku przepływu włączają się grzałki z wybranych kierunków - oczywiście dodatkowo powinien być wyłącznik główny (na lato)..

frobek
20-02-2012, 12:57
A nie lepiej zamontowac PTC? Wszystko jest praktycznie gotowe, nawet jest instrukcja gotowa jak to zrobić, a samą nagrzewnice można kupić poniżej stówy.

EooS
20-02-2012, 13:10
A nie lepiej zamontowac PTC?
Może i lepiej... szczerze to nie zastanawiałem się nad tym..
Ile czasu zajmuje nagrzanie przez ptc płynu chłodzącego, tak żeby mieć ciepło w samochodzie ?
Zakładam, że nie trzeba cały czas jechać? tylko jak wyjadę i stanę w korku podjeżdżając po parę metrów, to również będę miał ciepło ? (chodzi o cyrkulację płynu chłodzącego w silniku) ?

rednaxelA
20-02-2012, 14:52
Cyrkulacja jest wymuszona pompą tak czy inaczej ale moc PTC to (pi razy oko) 10% mocy WEBASTO wiec duzo nie pomaga ale lepsze to niż nic. W mondeo mk3 TDxI jest 8 litrów płynu ale nie wiem ile z tego jest w małym obiegu ale zeby ciepło było w moment to sie nie da. Ja mam ciepłe powietrze z nawiawów po niecałych 2 km ale silnik jest nagrzany do normalnej temperatury po 10 km (tak bylo w te mrozy ostatnio)

EooS
20-02-2012, 15:01
W takim razie PTC to nie jest to czego szukam..

Szukam czegoś, dzięki czemu od razu będę miał ciepłe powietrze w samochodzie.
Nagrzewanie się silnika, to inna sprawa.

Zacząłem rozważania na temat zastosowania grzałek w kratkach, a sterowania za pomocą prostego układu opartego o amtega8.
Dzięki temu, mógłbym uzależnić działanie zestawu od np. odpowiedniego napięcia w instalacji.

frobek
24-03-2012, 16:58
Przemyślałem Twój pomysł i faktycznie taka nagrzewnica będzie znacznie lepsza niż PTC.
Uważam też, że najlepszym miejscem na jej montaż będzie wlot powietrza tuż za filtrem. Co do ewentualnego wychładzania już nagrzanego powietrza na nagrzewnicy wodnej, to przy ustawieniu climatronica na Eco i ustawieniu temp. na minimum to zjawisko nie powinno mieć miejsca, bo jest zamknięty elektrozawór nie puszczający płynu z silnika do nagrzewnicy.
Pytanie tylko jak toto zamontować mechanicznie i jak tym sterować, żeby nie było zbyt uciążliwe. Gdyby ktoś zapodał wymiary takiej elektrycznej grzałki, to przy najbliższej wymianie filtra zobaczę jak by to przypasować.
Co do sterowania, to sterownik grzałek mógłby blokować zawór nagrzewnicy przy załączeniu grzałek, żeby nie kombinować nastawami temperatury na climatronicu. W razie czego służę pomocą przy konstrukcji sterownika.

jendrekmak
24-03-2012, 17:25
mam ptc, podgrzewaną szybę plus podgrzewane fotele i twierdzę, że dołożenie kolejnego odbiornika było by zbyt dużym obciążeniem dla układu elektrycznego bo trzeba by było dołożyć następne 25-35 A żeby to miało sens ale wtedy efektywność PTC i podgrzewanej szyby na wolnych obrotach chyba by spadła do minimum. wszystko by oczywiście działało ale rozmrożenie przedniej szyby i podgrzanie płynu (w ptc są tylko 3 grzałki) i siedzeń trwało by dwa razy dłużej

frobek
24-03-2012, 17:39
No właśnie o tą energię się obawiam najbardziej że nie starczy, bo taka dodatkowa grzałka to pewnie z 500W czyli właśnie ok 35A. Nie obstawiam, że alternator da więcej niż 110-120 A, poza tym nie jest też najwyższych lotów.
Z drugiej jednak strony, jeżeli ktoś nie ma/nie używa grzania szyby, grzania foteli itp, to można popróbować :)

A tak z innej ale podobnej jednak beczki wiecie co to za wtyczka z czerwona zaślepka przy przewodach chłodniczych pod podwoziem i czy może mieć jakiś związek z PTC które właśnie montuję?
http://img404.imageshack.us/img404/9824/dsc04884p.jpg

jendrekmak
25-03-2012, 09:01
Z drugiej jednak strony, jeżeli ktoś nie ...nie używa grzania szybygrzanie szyby przedniej i tylnej włącza się w poliftowych autach z automatu przy niskich temperaturach

frobek
25-03-2012, 13:04
A sygnalizowane jest to czymś?
Bo u mnie nie zaświecają się żadne kontrolki, tak jak to ma miejsce przy ręcznym wymuszeniu grzania szyb.
Szczerze mówiąc nie wiedziałem, że Ford wymyślił takie "udogodnienie" dla użytkowników.
Czy da się toto jakoś deaktywować, lub co zrobić żeby nie grzał szyb niepotrzebnie jak nie są oszronione.

darmodziej
25-03-2012, 13:25
Szczerze mówiąc nie wiedziałem, że Ford wymyślił takie "udogodnienie" dla użytkowników.


W Polonezie też takie było.

jendrekmak
25-03-2012, 16:55
A sygnalizowane jest to czymś?
Bo u mnie nie zaświecają się żadne kontrolki....
podświetlają się kontrolki na klawiszach
grzanie włącza się jeśli pali się kontrolka żółta/czerwona gwiazdka w zegarach. przy czym nie zawsze żółta gwiazdka oznacza, że włączy się grzanie szyb bo żółta gwiazdka włącza się poniżej +5 stopni a grzanie chyba od +2 albo +3 stopni

frobek
25-03-2012, 19:06
W takim razie w moim aucie ta funkcja nie działa, być może zdezaktywował to poprzedni właściciel albo nie była aktywna nigdy. W każdym razie na pewno nie zaświecają mi się lampki w klawiszach grzania szyb po tym jak zaświeci się śnieżynka na pomarańczowo lub czerwono. I bardzo dobrze.

macslad
25-03-2012, 21:18
grzanie szyby przedniej i tylnej włącza się w poliftowych autach z automatu przy niskich temperaturach

Nie w każdym...

EooS
26-03-2012, 06:15
Witam wszystkich,

Cieszę się że jest takie zainteresowanie tym tematem - to znaczy że razem "coś" wymyślimy :)

Uważam też, że najlepszym miejscem na jej montaż będzie wlot powietrza tuż za filtrem. Co do ewentualnego wychładzania już nagrzanego powietrza na nagrzewnicy wodnej, to przy ustawieniu climatronica na Eco i ustawieniu temp. na minimum to zjawisko nie powinno mieć miejsca, bo jest zamknięty elektrozawór nie puszczający płynu z silnika do nagrzewnicy.
Pytanie tylko jak toto zamontować mechanicznie i jak tym sterować, żeby nie było zbyt uciążliwe.

Nie wiedziałem że jest taki zawór - rzeczywiście to by trochę pomogło rozwiązać problem.. ale żeby taka grzałka dawała cokolwiek, to musiałaby być naprawdę mocna - jednak długość przewodów wentylacyjnych swoje robi.. - oczywiście nie zaszkodzi spróbować.

Gdyby ktoś zapodał wymiary takiej elektrycznej grzałki, to przy najbliższej wymianie filtra zobaczę jak by to przypasować.
Niestety (a może właśnie stety) jeszcze nie ma konkretnej grzałki.
Rozglądałem się wcześniej po allegro i jest tego sporo - na pewno uda się coś dopasować - jak nie jedną to kilka ;)

Co do sterowania, to sterownik grzałek mógłby blokować zawór nagrzewnicy przy załączeniu grzałek, żeby nie kombinować nastawami temperatury na climatronicu. W razie czego służę pomocą przy konstrukcji sterownika.

Też myślałem o sterowniku (np. z procesorem i jakimś prostym programem) i przekaźnikach do sterowania tym.
W kwestii włącznika, myślałem o takim przycisku jak jest do grzania tylnej szyby (z wersji bez grzania przedniej) umieszczonym gdzieś obok drążka zmiany biegów (na tym poziomym plastiku, dookoła mieszka) - powinno to wyglądać całkiem sensownie.

Nie w każdym...
U mnie (mam po pierwszym lifcie) grzanie się nie załącza, a podgrzewanych foteli nie mam.

Z drugiej jednak strony, jeżeli ktoś nie ma/nie używa grzania szyby, grzania foteli itp, to można popróbować
Właśnie o to chodzi - u mnie nie ma grzania foteli, a chciałbym mieć ciepło w środku.

Jedyną sensowną alternatywą jest webasto - ale koszt założenia byłby sporo większy niż wymyślenie takiej grzałki..
Na razie cierpię na chroniczny brak czasu, ale jak trochę się ogarnę z pracą i zajęciami dodatkowymi, to przysiądę do tematu na poważnie. :)

frobek
26-03-2012, 10:32
Niestety musze Cie troche przystopować, bo będzie kłopot z mocą, ale rozwiązywalny.
Nagrzewnice o której mowa ma równo 1kW mocy, czyli pobór pradu na poziomie 70A przy 14,2V. W naszych autach mamy alternator 120A czyli 1,7kW, więc na resztę pozostawałoby tylko 700W mocy, z czego oświetlenie i utrzymanie auta na chodzie (PCM, zegary, climatronik, radio itp.) to pewnie jakies 300W, PTC - 750W, grzane szyby nie mam danych ale szcuję na min. 300W każda.
Wychodzi więc, że korzystając z naszej nagrzewnicy nie moglibyśmy używać napewno PTC, raczej ostrożnie z szybami itp.
Co do samego sterowania to mogłoby być całkowicie automatyczne bez żadnych włączników, no może jakiś awaryjny.
Widze to tak
Nagrzewnica działa gdy:
jest właczony wentylator kabinowy (znaczy chcemy grzać)
temperatura silnika jest niższa niż powiedzmy 50 stopni (jak jest cieplejszy nie ma sensu)
temperatura na zewnątrz jest niższa niż powiedzmy 10 stopni (jak wyżej)
napięcie akumulatora nie niższe niż 14V

jeżeli nagrzewnica grzeje - odcina zawór nagrzewnicy i wyłącza co najmniej PTC bo na obydwie grzałki mocy już nam nie wystarczy, można by to zlać bo jak spadnie napięcie na aku, to PCM sam odłączy PTC
dodatkowo trzeba mierzyć temperaturę grzałek i stabilizować ich temperaturę, żeby nie przekroczyć powiedzmy 70 stopni tak dla bezpieczeństwa.

EooS
26-03-2012, 10:42
pobór pradu na poziomie 70A
Kurcze, to może być problem jeszcze większy niż zakładałem, przez krótkie odcinki w mieście - po tygodniu jeżdżenia na krótkich odcinkach gdzie silnik nie zdąży się rozgrzać, alternator dostanie strasznie po dupie, a akumulator może być niedoładowany..

Dodatkowo, z tego co gdzieś/ktoś mówił, to przy niskich temperaturach, świece grzeją nie tylko przy rozruchu, ale jeszcze trochę dłużej..

frobek
26-03-2012, 15:42
Pozytyw jest taki, że te nagrzewnice mają zwykle 3-4 grzałki załączane osobno więc można ograniczać moc w zależności od mocy dostępnej z alternatora. Oczywiście podstawa to zostawić wystarczająco energii do ładowania akumulatora.

EooS
27-03-2012, 05:10
podstawa to zostawić wystarczająco energii do ładowania akumulatora.
hmm... byłoby idealnie w ten sposób.
Nie dość, że miałbym ciepło, to nie martwiłbym się o akumulator..

Tylko pytanie, co i jak miałoby sprawdzać czy jest jeszcze trochę prądu ?
Układ, który sprawdza prąd w instalacji i zakłada że alternator ma 120A (i resztę może wykorzystać na grzałki) ?
Czy jest lepszy sposób na sprawdzenie poziomu obciążenia alternatora i dostępnego prądu ?

frobek
27-03-2012, 09:09
Najlepszym sposobem na zapewnienie prawidłowego ładowania, to niedopuszczenie do spadku napięcia na akumulatorze poniżej 13,9V i zapewnienie końcowego napięcia ładowania na poziomie 14,4, więc sterownik grzałek będzie musiał kontrolować ten parametr. Takie grzałki zatem nie powinny zbyt długo i nadmiernie obciążać układu.
Dla przykładu w autach gdzie jest tego typu nagrzewnica alternatory maja ponad 150A wydajności prądowej.

benio
05-04-2012, 09:56
Z tego co mnie się wydaje to w niektórych Mondkach żółty klawisz umieszczony na środkowej konsoli przy Denso włącza również elektryczną grzałkę powietrza bez względu na temperaturę zewnętrzną.

rednaxelA
05-04-2012, 12:53
W mk3 nie było czegos takiego.

benio
05-04-2012, 13:05
Nieraz spotkałem się z osobami (właścicielami Mondków Mk3), które twierdziły iż coś takiego posiadają - zaraz po uruchomieniu silnika i naciśnieciu tego żółtego klawisza leci ciepłe powietrze na szybę.8)

EooS
06-04-2012, 16:02
żółty klawisz umieszczony na środkowej konsoli przy Denso
Chodzi Ci o klawisz z napisem MAX i symbolem szyby ?

Niestety ten klawisz nie włącza magicznej grzałki.
Z tego co mi wiadomo (i jak to działa u mnie) to ten włącznik uruchamia maksymalny nawiew na przednią szybę i włącza klimatyzację.
Efekt szybkiego odparowania szyby wynika z tego, że na szybę leci suche powietrze z klimy.

benio
06-04-2012, 17:36
Tak chodzi o ten klawisz.
Ale poniżej +4st.C klima nie działa i jak wtedy następuje odparowanie przedniej szyby?

frobek2
07-04-2012, 05:55
Włącza się jeszcze wtedy ogrzewanie elektryczne szyby przedniej, ale to są grzałki zatopione wewnątrz szyby.

benio
07-04-2012, 10:20
Oooo.:shock:
Nie wiedziałem, że grzeje mi szyba po wciśnięciu tego klawisza.