Zobacz pełną wersję : [Focus 1998-2004] Półoś. Która najczęściej pada ?


Rystar22
13-08-2012, 11:02
Witam,

mam pytanie odnośnie półosi w FFMK1. Oczywiście chodzi mi o drgania podczas jazdy itp. Szukałem na forum odpowiedzi na moje pytanie jednak nie znalazłem. Dokładnie chodzi mi o to czy któraś z półosi statystycznie szybciej padnie od drugiej. Dodam, że lewą półoś poprzedni właściciel wymienił jednak nie wiem przy jakim przebiegu. Aktualnie mam najechane przeszło 220 tyś. km Byłem u mechanika z tym problemem no i wyszło, że prawa ma większy luz niż lewa. Jednak nie wiem czy można się tym sugerować. Drgania są tego stopnia, że poluzowała się śruba trzymająca wszystko w kupie ta od lewej półosi.

maol
13-08-2012, 11:04
Na zdrowy rozsądek - wymień obie :)

Rystar22
13-08-2012, 11:05
Na zdrowy rozsądek - wymień obie :)

no to też jest rozwiązanie. Jednak koszt zakupu obu półosi już nie jest takim zdrowym rozsądkiem ;-)

Wojtek
13-08-2012, 11:17
Najczęściej pada prawa półoś. A , dokładniej przegub wewnętrzny lub kielich w , którym ten przegub pracuje. Bardzo trudno jest stwierdzić " ręcznie " czy półoś lub jej poszczególne elementy maja zbyt duży luz.
Nawet jak wyczujesz luz na przegubie wewnętrznym , to nie stwierdzisz czy to jest wina przegubu , czy kielicha.
Kielich możesz dopiero obejrzeć jak go wymontujesz , czy ma już wyrobione " bieżnie " ( rowki ).
Jest sporo informacji n/t na Forum.

Pozdrawiam
Wojtek.

Rystar22
13-08-2012, 11:22
Najczęściej pada prawa półoś

w takim razie kupię na początek prawą półoś. Dzięki za info.

Wojtek
13-08-2012, 11:30
Widzisz , najgorsze jest to , że jest to taka usterka , którą trudno zdiagnozować...
Wibracje są takie , że przenoszą się na cały przód auta i ciężko jest poznać , która to strona bardziej wpada w wibracje.
Masz jeszcze podporę półosi i łożysko.
Często łożysko dostaje luzu na podporze i też jest taki efekt wibracji przy przyspieszaniu.
Ale to łatwiej sprawdzić , bo chwytasz za półoś po obu stronach podpory i wtedy wyczujesz luz , stukanie itp.
Jeżeli byłoby to łożysko lub podpora to miałbyś jeszcze prócz wibracji , charakterystyczny dzwięk jak pada łożysko. Tzn. szum , lekkie tarcie wzrastające wraz z prędkością auta.

Pozdrawiam
Wojtek.

Rystar22
13-08-2012, 11:41
a jak kupię półoś z allegro.
Link: http://allegro.pl/polos-prawa-ford-focus-1-8-tdci-tddi-td-2-0-16v-i2518917110.html to ona czasem nie jest z tym łożyskiem podpory ?

Wojtek
13-08-2012, 11:45
Oczywiście , że jest z łożyskiem.
Tak jak pisałem , że łożysko pracuje w podporze półosi i również podpora może już mieć luz , co wiąże sie z tym , że w skrajnych przypadkach łożysko obraca się wewnątrz podpory.

Pozdrawiam
Wojtek.

Rystar22
13-08-2012, 11:49
dodam jeszcze, że gdy podjeżdzam pod wzniesienie i jednocześnie skręcam w lewo to słychać stukanie (tak jakby coś było luźne) i wtedy czuć tak jakby samochód podskakiwał

Wojtek
13-08-2012, 11:53
Mam nadzieje , że podpora będzie trzymała sztywno nowe łożysko.
Jeżeli nie będzie to jest na to sposób , ale to na później.
Może się okazać tak , że kupisz prawą półoś , a wibracje nie ustaną.
Będą tylko trochę mniejsze. Dlaczego ?
Ponieważ od tych wibracji mogła się uszkodzić również lewa półoś. Tego nie możesz wykluczyć. Niestety to jest usterka , która wiąże się z tym , że jak dłużej jeździsz z tymi wibracjami , to robi sie łańcuszek usterek. Np. łożyska kół , podpora półosi , łożysko na podporze , nawet tarcze hamulcowe... Jeden uszkodzony przegub wewnętrzny może spowodować takie straty.
Dlatego im szybciej się tym zajmiesz , tym dla Ciebie mniej wydatków.

Rystar22
13-08-2012, 11:56
no nic. Zakupię nową półoś i się zobaczy. Dzięki za wszelkie info. pozdro. jak wymienię to dam znać

Wojtek
13-08-2012, 11:58
czuć tak jakby samochód podskakiwał

Stukanie może wynikać z luzu na podporze lub luzu w przegubie wewnętrznym.
Jeżeli jest to typowe terkotanie przy skręcie , to może to być objaw kończącego się przegubu zewnętrznego.
Na szczęście jak kupujesz półoś to kompletną i wtedy jedną stronę możesz wykluczyć , że jest coś uszkodzone.

Pozdrawiam
Wojtek.

korek007
13-08-2012, 12:58
...czy któraś z półosi statystycznie szybciej padnie od drugiej....
Witam
Od dłuższego czasu śledzę wątki dotyczące tego tematu i wynika z nich, że częściej pada lewy krótki przegub wewn. (tak też było w mojej foce). Najlepszą metodą sprawdzenia, jak to napisał kolega "Wojtek", jest wymontowanie półosi oraz sprawdzenie organoleptycznie bieżni krzyżaka w kielichu i samego krzyżaka. Trzy lata temu za taką przyjemność płaciłem 170 zł za obie strony, ale dzięki temu wiedziałem dokładnie, co trzeba wymienić.

mjprzem
14-08-2012, 08:41
Raczej podpisze sie pod tym co napisal korek007
Tez wydaje mi sie ze bardziej pada przegub z lewej strony.
Z czego to wynika? mysle ze moze to wynikac z kilku powodów:

-moze dlatego ze przegub z lewej strony jest lzejszy, a tym samym pochlania mniej energi przy rozpedzaniu samochodu bo wiadomo ze to wlasnie wowczas przegub wewnetrzny najbardziej jest obciazony, a dzieki temu ze jest lzejszy moze przekazywac troche wiekszy moment na kolo w czasie szybkiego rozpedzania na niskich biegach

-ruch prawostronny...czyli jazda po rondach w lewo -zawsze kolo lewe wolniej sie kreci a tym samym przekazywane jest na nie ciut wiekszy moment obrotowy.

-przewaznie ruszamy gwaltowniej w lewo jak w prawo na skrzyzowaniach (prawdopodobnie czesciej wpada w poslizg przednie lewe kolo jak prawe-a to moze znacznie odbijac sie na przegubie bo moment przekazywany na kolo w czasie poslizgu zawsze jest niejednakowy)

-sposob mocowania samego przegubu-przegub z prawej strony jest sztywno osadzony w lozysku podpory polosi , a ten z lewej strony moze miec minimalny luz na mocowaniu w skrzyni.


Oczywiscie jest jedna rzecz ktora z koleji wplywa na to ze czesciej pada zawieszenie i uklad napedowy z prawej strony-...dziury na poboczach-ale wydaje mi sie ze jezeli chodzi o przegub wewnetrzny to jednak bardziej lewy.

Nie zmenia to faktu ze nikt nieda Ci 100% pewnosci z ktorej strony padl jak go nie zdemontuje i nie sprawdzi.

Rystar22
15-08-2012, 18:24
Tez wydaje mi sie ze bardziej pada przegub z lewej strony

Witam,

jak byłem u mechanika to większy luz był na prawej półosi więc takową zakupiłem. Jak będzie potrzeba to i lewą kupię ;-) Jednak lewa była już wymieniana (u poprzedniego właściciela). Poza tym kiedyś dosyć mocno wpadłem prawy kołem na duży krawężnik tak, że rozdarło mi oponę i alus do naprawy. Pewnie prawa półoś też to odczuła. Poza tym przy skręcaniu w lewo słyszę jak mi coś hałasuje właśnie z prawej strony.

mjprzem
16-08-2012, 08:28
czyli ze potwierdza sie ...? lewa byla wymieniona a prawa to byl oryginal jeszcze?

Rystar22
16-08-2012, 09:25
czyli ze potwierdza sie

prawa to jeszcze oryginał, ale czy się potwierdza to jeszcze nie wiem. Dopiero w sobotę będę wymieniał. Co do lewej to była już wymieniana, ale przez poprzedniego właściciela. Jak go kupiłem to najechałem już na niej 75 kkm więc pewności też nie ma, że jest OK

mjprzem
16-08-2012, 10:01
oczywiscie...prawdopodobnie teraz bedzie prawa... ale 75kkm jak na zamiennik to moze roznie oznaczac.

Wojtek
16-08-2012, 13:22
Trzeba wziąć jedno pod uwagę.
Przerabiałem to z 10 razy w praktyce. Nie jak niektórzy teoretycznie , ze słyszenia itp.

Długa półoś częściej pada niż krótka. Dlaczego ?
Ponieważ ze względu na swoją długość jest bardziej podatna na wpadanie w wibracje.
Wystarczy minimalny luz na łożysku podpory półosi lub w samej podporze i już powstają wibracje , które w krótkim czasie powodują luz na przegubie wewnętrznym lub kielichu ( koło planetarne ). Luz jest tak minimalny , że może być niewyczuwalny sprawdzając ręcznie , a w czasie jazdy wibracje będą wyczuwalne.
Na około 10 wymian półosi u siebie w autach 8 dotyczyło długiej półosi.

Wiele tematów jest na Forum odnośnie takich usterek i większość dotyczy właśnie długiej półosi.
Ale zaznaczam , że większość - nie wszystkie. To , że krótka półoś była wymieniana , nie znaczy , że jest dobra... Mi raz półośka padła po 10 tyś.km...( miesiąc czasu )
Chodzi o zasadę prawdopodobieństwa.

Więc jak czasami czytam wypowiedzi " teoretyków " i niektóre uzasadnienia ich teorii , to aż mnie coś mrozi...

Pozdrawiam
Wojtek.

mjprzem
16-08-2012, 13:58
to teraz cos z praktyki...
wojtek wejdz pod samochod i poruszaj lewą i prawą dluzsza poloska w miejscu przegubu wewnętrznego.
Co zauwazysz...to tylko to ze pewniej jest osadzona na lozysku prawa polos niz lewa ktora ma pasowanie luzne bądz mieszane i rusza sie juz po wyjsciu ze skrzyni biegów.
zapewne tak samo dluzej wytrzyma uszczelniacz prawej poloski jak lewej z tego samego wzgledu co wyzej -oczywiscie dopoki z jakiegos powodu nie padnie lozysko podpory-bo po przywaleniu prawym kolem np. w krawenik moze bardzo szybko pasc.

Ale aby bylo na temat... to poki co...

Wyniki:
Lewa poloska to:
korek007
Rystar22
mjprzem

Prawa poloska to:
wojtek

Jak narazie 3:1 dla lewej poloski.

Wojtek
16-08-2012, 14:25
mjprzem , jak ty zrobiłeś tą sondę n/t tej konkretnej usterki - nie mam pojęcia. Też , nie ma pojęcia po co... Chyba , że chcesz się dowartościować...

ak byłem u mechanika to większy luz był na prawej półosi więc takową zakupiłem. Jak będzie potrzeba to i lewą kupię ;-) Jednak lewa była już wymieniana (u poprzedniego właściciela). Poza tym kiedyś dosyć mocno wpadłem prawy kołem na duży krawężnik tak, że rozdarło mi oponę i alus do naprawy. Pewnie prawa półoś też to odczuła. Poza tym przy skręcaniu w lewo słyszę jak mi coś hałasuje właśnie z prawej strony.

Widzisz , ja opisałem swoje doświadczenia z praktycznego punktu widzenia.
Nie dorabiam zbędnej filozofii , do usterki o której tylko słyszałem... To jest ta różnica między nami.
Poczytaj tematy na Forum dotyczące tego zjawiska w dziale Mondeo , Focus itp.

Ja nie piszę , która półośka padła na 100%. Opieram się na tym co napisał autor tematu. To jest dla mnie wyznacznikiem. Również wyznacznikiem jest moje doświadczenie w tej kwestii.

Ty bez sensu komplikujesz coś co jest proste... Zresztą już nie pierwszy raz.
Narobisz zamieszania w temacie... I tyle Cię było widać...
Ale cóż , taka ludzka natura...

Pozdrawiam
Wojtek.

mjprzem
16-08-2012, 14:41
"Półoś. Która najczęściej pada ?"
Wojtek widzisz temat...wiec daj spokój...bo niema sie o co klocic a temat brzmi tak jak brzmi.
Kolega sie chyba pytal z ciekawosci.. ktora czesciej pada bo sam juz byl dobrze w temacie zorientowany.

Uziu
16-08-2012, 21:59
najlepiej sprawdzic luzy i bedzie wszystko jasne . Ktora pada najczesciej to zalezy jak kto jezdzi i jak rusza, czy agresywnie na skreconych kolach i zalezy w ktora strone skreconych jak np 100 razy zerwie w lewo a 20 w prawo to wiadomo ze lewa dostanie bardziej bo kolo szlo w pozlizgi i wlasnie na nie szla cala moc i moment z silnika

Rystar22
18-08-2012, 19:48
jestem już po wymianie prawej półosi. Co do słuszności wymiany prawej strony to strzał był w 10-kę totalna agonia z prawej półosi. Jednak moje zadowolenie to 50% gdyż wibracje występują nadal tylko, że lżej. Pewnie lewa też będzie do wymiany

Marek-B
18-08-2012, 20:07
Podłóż kawałek aluminiowej blaszki pod obejmę łożyska podpory. Może być minimalny luz i będą drgania . nic nie kosztuje , a może pomoże . U mnie pomogło.

Rystar22
18-08-2012, 20:16
Podłóż kawałek aluminiowej blaszki pod obejmę łożyska podpory
dobra rada. Dzięki :-) Rzeczywiście może obejma łożyska też jest z lekka wytarta. Tym bardziej, że łożysko na starej półosi obracało się z dość dużym oporem

korek007
19-08-2012, 09:55
Podłóż kawałek aluminiowej blaszki pod obejmę łożyska podpory....
A najlepiej kupić nową obejmę. To tylko kilka zł.