Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Stuki przy zmianie biegów


nori76
12-06-2013, 07:15
Sytuacja kiedy na "luzie" wolno tocząc się wrzucam 1 - słyszę takie puknięcie - też tak macie? Podobnie kiedy zmieniam z 1 na 2, np w korku.... wciaskam sprzęgło wrzucam 2 i też takie puknięcie słychać. Nie ma tego kiedy porządnie rozpędzę się na 1 i zmieniam na 2. Co o tym sądzić?

zombie6
12-06-2013, 08:37
Miałem tak w Civicu, ale się przejmowałem ;) W Foce nie zauważyłem.

nori76
12-06-2013, 08:47
Żona nic nie słyszy... muza full i do przodu :), a ja lubię słuchać i się potem zastanawiam.

maciborek
15-06-2013, 20:32
To samo u mnie jest.

Daro19823
16-06-2013, 15:51
masz krzywa półoske napedowa miałem do samo w mk1

juri2069
16-06-2013, 21:43
mi stuka w mondeo przy zmianie biegów tak jakby był tam jakiś luz i z każdego na każdy bieg słychac stuk ( uderzenie lekko mlotkiem o cos twardego) Ale się nie przejmuje. Temat zapodałem nikt mi nie odpowiedział to trzeba jezdzic :)

nori76
16-06-2013, 22:31
masz krzywa półoske napedowa miałem do samo w mk1
Tylko czy przy krzywej półosi nie telepało by również budą w granicach 100km/h?
Tak myślę, może poducha skrzyni padła, chociaż wcześnie coś no ale....
Jak można sprawdzić poduchę skrzyni?

sarnaHQV
16-06-2013, 23:21
Czesc,
Mialem ten sam problem, teraz auto stoi na serwisie ASO. Rozsypal sie docisk sprzegla.

combit
17-06-2013, 10:51
U mnie tez delikatnie puka z 1 na 2 po za tym nie ma innych objawów

Tomek

nori76
17-06-2013, 11:01
A jaką macie technikę zmiany biegów? Pedał sprzęgła w dół i lewarek na życzony bieg po czym pedał sprzęgła w górę czy lewarek w położenie neutralne, pedał przęgła w dół i życzony bieg, pedał sprzęgła w górę?

Bump: U mnie tez delikatnie puka z 1 na 2 po za tym nie ma innych objawów
Tomek
A z neutralnego na 1 kiedy się jeszcze lekko toczy? Sprawdź proszę.

zombie6
17-06-2013, 11:37
Od razu bieg ;)

nori76
17-06-2013, 11:50
Od razu bieg ;)
Chyba na orientację :) bo nigdzie tak nie ma, nawet w NJU :)

Kysu88
17-06-2013, 12:07
Mam podobnie przy zmianie z 1 na 2 taki stuk jakby odbicie albo zwolnienie zacięcia. Nie wiem czy też tak macie że ten stuk odbija się lekko od pedałów (wibracja po stuku). Może to naciąg, sprężyna przy pedale sprzęgła ? Swoim kulam się dalej bez obaw, na razie się nie sypie.

nori76
17-06-2013, 12:17
ten stuk odbija się lekko od pedałów (wibracja po stuku)
nie, wibracji nie czuję, jedynie puknięcie i to nie żeby w pedały tylko gdzieś jakby pod lewarkiem głębiej

Szymi32
13-07-2013, 18:18
Też mam taki objaw w swoim focusie. Zgłosiłem do ASO – wymienili półoś prawą (nie pomogło). Za kilka dnia mają wymienić półoś lewą.

nori76
19-07-2013, 15:53
Dziś dowiedziałem się w ASO, że przyczyną jest luz na półosiach, który występuje w "starych" skrzyniach ib5. Odpowiedzialne są za to jakieś wielowypusty (cokolwiek to jest). Zmierzyli luz półosiach i wyszło im 0,03, a ponoć dopuszczalny wynosi 0,1. Można niby śmiało jeździć. Ew. oddać do jakiegoś klejenia w celu zlikwidowania luzów. Czy warto?

Grinch
19-07-2013, 20:43
Odpowiedzialne są za to jakieś wielowypusty (cokolwiek to jest)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZgxo0oFP0b5ozmxTKbc3gjmHU7tMMo 8O0mi4O1TffkJe6CoYE

nori76
19-07-2013, 21:01
to mam obraz :)

nori76
24-07-2013, 07:13
Czy mój "problem" nie jest związany w jakiś sposób z gęstością oleju w skrzyni? Rano kiedy ruszam to przy zmianie jest cisza, jednak już po chwili (pewno jak się olej zagrzeje) słychać to stukanie.

xywameg
24-07-2013, 08:17
Jeżeli z gęstością to i z luzami jak koledzy wcześniej pisali. Jak są luzy do gęsty olej je "wybiera" jak się rozrzedzi po podgrzaniu to już luzów nie "wybiera"

nori76
24-07-2013, 08:32
Czyli podsumowując to kwestia luzów na półosiach. Czy powinni je wymienić na gwarancji? Czy klejenie załatwia sprawę?

nori76
09-08-2013, 21:35
Dziś zrobiło się chłodniej to postanowiłem zajrzeć pod samochód celem poszukiwania przyczyn stuków. Zauważyłem, że kielich lewej półosi, od strony skrzyni ma luz poprzeczny po dobre 0,5cm w jedną i drugą stronę. Da się ten kielich ręką przesuwać w lewo lub prawo, nic go nie odpycha po przesunięciu w jedną ze stron. Dla porównania ten sam kielich prawej półosi ani drgnie. Czy to nie jest wada/usterka? Ktoś mógłby zajrzeć u siebie jak jest? Ktoś kto nie ma tego stukania przy zmianie biegów, np kolega zoombie, któremu nic tam nie klika/puka.
Wewnątrz kielicha jest chyba taka sprężyna rozpychająca półoś, czy ona może pęknąć/zeskoczyć co powoduje, iż kielich jest luźny i to on hałasuje przy zmianie biegów?

bonzo000
10-08-2013, 06:53
Witaj Kolego, będę miał chwilę to zerknę i napiszę jak to wygląda u mnie.

bonzo000
11-08-2013, 08:32
Więc tak:
Wczoraj ruszałem półośki patrząc w komorę silnika to prawa półoś ma luz ok 0.5cm(strona kierowcy), druga strona jest sztywna.Co oprócz tego zauważyłem że poci się uszczelka skrzyni biegów, czy to normalne?

juri2069
11-08-2013, 09:44
U mnie co prawda w mondeo ale mechanizm podobny.... Uszczelka skrzyni ( uszczelniacz) wymieniłem bo się pociło. 50 zł oryginalny.
A co do stuków to winne były za małe łożyska w kielichu ( ktoś keidyś kombinował) i wymieniłem na oryginalne które weszły na styk do kielicha. Stukanie ustało i co bardzo ale to bardzo dziwne miałem problem z nierówno spadającymi obrotami przy zmianie biegów , tzn falowanie a po wymianie wyżej wymienionych rzeczy falowanie ustało , zmienia biegi idealnie , obroty nie zostają , jeździ płynnie i równo

nori76
11-08-2013, 14:45
Dzieki Kolego za sprawdzenie, jak rozumiem luz dotyczy krotszej polosi, bez wnikania ktora jest prawa, a ktora lewa. Czy badajac luz trzymales za polos czy lapales za kielich przegubu od strony skrzyni? Bo u mnie to kielichem mozna suwac w lewo badz prawo po pol cm, nie polosia.
Co do zapocenia, u mnie nie zauwazylem nic.

tom170
12-08-2013, 15:41
Tez mam wrażenie, że czasem mi coś puka przy wrzucaniu 2ki lub 1dynki jak jeszcze lekko sie toczę - np przy progach zwalniających.

Jednak wydawało mi sie, że to nie zawsze występuje i zależy od tego jak się operuje sprzęgłem.

Gdy zmieniam bieg z 1 na 2 bardzo spokojnie odpuszczając calkowicie pedał przyśpieszenia i dopiero po calkowitym puszczeniu sprzęgła zaczynając wciskać ponownie - stukanie nie występuje.

Przy szybszej zmianie biegów wiadomo chwile trwa zanim obroty spadną po ujęciu pedału przyśpieszenia gdy pod koniec puszczania sprzęgla odpuszcze bardziej delikatnie to nie ma tego puknięcia a gdy puszczę sprzęglo od razu i gaz to stuknie :)

Gdzie są te półosie i jak to sprawdzić nie mająć dostępu do kanału ?

nori76
12-08-2013, 21:12
Masz racje, u mnie tez jest tak, ze jesli delikatnie ale to bardzo delikatnie obchodze sie ze sprzeglem to ladnie wrzuca sie kolejne biegi. Jednak to chyba lekka przesada z ta delikatnoscia. Dlatego jesli ten luzny kielich przegubu wewnetrznego jest za to odpowiedzialny to powinni to na gwarancji robic.
Polosie przenosza naped na kola, a mi chodzi o polaczenie polosi od strony kierowcy ze skrzynia biegow za pomoca przegubu. Jego zewnetrzna czesc zwana kielichem wykazuje u mnie luz osiowy jakbys go chcial wepchnac do skrzyni lub wyciagnac z niej, po pol cm w kazda strone. Bez kanalu raczej tego nie sprawdzisz niestety, nawet konieczne jest odkrecenie oslony silnika, ale gdybys mial mozliwosc sprawdzenia mialbym punkt zaczepienia. Jest opcja do sprawdzenia bez kanału - skręć koła max w lewo i od strony kierowcy zaglądnij w nadkole (od przodu koła przez powstałą przez skręt kół wnękę). Zobaczysz półoś łączącą koło ze skrzynią, przy skrzyni taki gumowy kołnierz i za nim zwykle przyrdzewiały kielich przegubu. Spróbuj złapać za niego i pchnąć go w kierunku skrzyni, a później przyciągnąć do siebie. Czy rusza się? Czy na końcach słychać stukanie?

nori76
27-08-2013, 12:22
Wrócił ktoś z wakacji? Może mógłby sprawdzić jak u niego?

lag3
27-08-2013, 22:46
u mnie podobnie jutro zgłaszam pismo do Ford Polska i dealera niech myślą..

nori76
28-08-2013, 07:50
u mnie podobnie jutro zgłaszam pismo do Ford Polska i dealera niech myślą..
podobnie , tzn ze stukami czy luzem na kielichu?

lag3
28-08-2013, 08:08
mam stuki i luz:) k...wa ja mam chyba wszystko co się może przydażyć w tym samochodzie na piśmie do Ford Polska mam 20 m.in. opisywanych tu usterek:) i kilka bez rozwiazania samochód ma 8 miesięcy i 8500 przebiegu trochę tego za dużo...

nori76
28-08-2013, 08:20
Mój ma nieco mniej przebiegu bo ok 7tys no i nie zazdroszczę borykania się z usterkami. Czy na luźny kielich zwracałeś uwagę ASO podczas któryś odwiedzin czy sprawdziłeś sam i jeszcze nie byłeś żeby im to pokazać? Pytam bo ja sam wlazłem pod auto jak wróciłem z ASO i nic nie zrobili i pierwsze co to złapałem za półoś i potem przegub i moim zdaniem to ten luz przegubu na wieloklinie w skrzyni odpowiada za te stuki oraz drżenie/telepanie słyszalne z zawieszenia podczas wolnej jazdy po bruku czy poprzecznych nierównościach.

Szymi32
28-08-2013, 09:43
W moim wymienili półoś i przegub wewnętrzny – nic nie pomogło – jak stukało tak stuka. Postanowiłem zmienić ASO. Jestem umówiony na poniedziałek.

Booogie
28-08-2013, 10:18
Sprawdzałeś poduszkę skrzyni (http://www.motocentrum.pl/poduszki-manualnej-skrzyni-biegow,ford,focus-iii,1-6-ecoboost-150km,36-9155-8019-100772,kp) ?

nori76
28-08-2013, 10:54
Sprawdzałeś poduszkę skrzyni ?
Osobiście brałem pod uwagę, ale nie współgra mi to z odgłosami ze strony zawieszenia. Masz jakiś patent jak ją sprawdzić aby jechać "przygotowanym" do ASO? (bo komputer tego nie pokaże raczej).

Booogie
29-08-2013, 09:51
Hm sam nie wiem, wizualnie oceny poduszki (http://www.iparts.pl/auto-czesci/poduszki-manualnej-skrzyni-biegow,ford,focus-iii-od-2011-04,1-6-ecoboost-150km,36-9155-8019-100772.html) nie można przeprowadzić bo może być na pierwszy rzut oka być ok, a dawać ciała podczas pracy.

Zastanawiam się jeszcze czy to nie co innego, niesprawna poduszka to właściwie nie tylko puknięcie, ale wibracje i drgania z reguły na biegu jałowym, wtedy obroty są niskie przez co amplituda drgań jest zbyt wysoka.

nori76
29-08-2013, 10:12
wibracje i drgania z reguły na biegu jałowym
Jakieś mikro wibracje, mrowienie w siedzeniu czasem na "jałówce" odczuwam ale nie sądzę żeby to od tego :027:

nori76
03-09-2013, 11:35
Ponawiam prośbę, czy ktoś mógłby sprawdzić luz kielicha przegubu wewnętrznego lewej półosi w kierunku do/od skrzyni?

siudek4
03-09-2013, 13:57
Witam
Ford focus mk2 2005r
Ja mam taki problem z biegiem wstecznym że jak go wrzucam to słychać "chrupnięcie "jak bym nie docisnął sprzęgła .Ne dzieje się to za każdym razem ,ale jest. Próbowałem raz lżej raz mocniej wrzucać czy nawet dłuższą chwile czekać po zatrzymaniu auta ,ale pojawia się ten odgłos i tak.Podpowie ktoś czy mam się zacząć poważnie martwić

nori76
03-09-2013, 14:18
Ja jeżdziłem mk2 2009 uprzednio i od nowości był ten "problem" ale to z tego co wywiedziałem się dotyczyło wszystkich modeli. Trzeba się porządnie zatrzymać i z czuciem wbijac.

bonzo000
03-09-2013, 17:20
Dostałem dzisiaj zastępczego focusa 2011r. 1.6 105hp Pb, szarpałem obiema półosiami i jest luz od i do skrzyni biegów. Pisząc o moim złomku też jest luz ale tylko na lewej półosi.

nori76
04-09-2013, 07:07
szarpałem obiema półosiami i jest luz od i do skrzyni biegów
Kolego dzięki za informację. Szarpałeś za półośki i jest luz, ok. Zwróciłeś uwagę czy poruszały się półosie w kielichach, czy łącznie z kielichami przesuwało się wszystko od/do skrzyni? To jest dość istotne bo moim zdaniem półoś w przegubie kielichu jak najbardziej ma prawo się ruszać (wręcz musi w ograniczonym zakresie), ale żeby kielich przegubu wsuwał się i wysuwał ze skrzyni (mechanizmu różnicowego zdaje się) to chyba nie halo. Może to ktoś potwierdzić/zanegować?

bonzo000
05-09-2013, 19:56
Koledzy nowy trop, znęcałem się trochę nad autem zastępczym.Proponuję wrzucić 2-gi bieg na postoju kogoś poprosić aby nasłuchiwał w komorze silnika co stuka.Zdecydowanie puszczajcie sprzęgło ale do momenty kiedy samochód rusza odpuszczamy i tak kilka razy, łupie koszmarnie.

nori76
06-09-2013, 07:47
łupie koszmarnie
W Twoim czy testowym?

bonzo000
06-09-2013, 17:41
W zastępczym w moim nie testowałem bo szkoda :P

bonzo000
08-09-2013, 20:39
Nagralem jak kielich od strony kierowcy rusza sie https://www.youtube.com/watch?v=aur_2bfH5_s&feature=youtube_gdata_player

nori76
09-09-2013, 07:03
Nagralem jak kielich od strony kierowcy rusza sie
No piękne dzięki za profesjonalne podejście do tematu, od razu wiele to wyjaśnia. U mnie nie zaobserwowałem takiego luzu jaki Ty prezentujesz na filmiku, tzn dopychając kielich od dołu ku górze. U mnie jest, co mnie niepokoi, a serwis twierdzi że to normalna sprawa, luz tego typu, że jak złapałbyś za kielich dłonią to da się go przesuwać lewo-prawo (u Ciebie pokazujesz góra-dół) i na końcach słychać puk(lewe skrajne położenie) i puk (prawe skrajne położenie). Normalnie to wydaje mi się, iż ten kielich powinien sprężynować (a przynajmniej stawiać duży opór), czyli odepchnięty w kierunku do lewego koła powinien wrócić w kierunku do skrzyni (przynajmniej tak to wygląda zazwyczaj w połączeniach przegubowych w innych autach). Wg mnie skutkiem tego luzu, który jest u mnie, jest jakby luźne drganie "czegoś" podczas jazdy z małą prędkością (do 20km/h) po tzw. tarce (nierównościach poprzecznych) i może mieć związek ze stukami przy zmianie biegów, czy ruszaniu. Dzieje się tak za sprawą pracującej półosi, która "wykorzystuje" luz przegubu.

danieluk
10-09-2013, 16:27
czesc.
focus mk2 2009 2.0TDCi z 6 biegową skrzynią. 77tys przebiegu. Mam to samo. Lekkie stuknięcie przy 1, 2 i 3 biegu. Sprawdzę u siebie luzy na kielichu w wolnej chwili.
Dajcie znać jak dojdziecie co to jest.
No i mam lekkie wibracje na kierownicy (lewo-prawo) w okolicy 80-100km/h, ale nie wiem czy przyczyną są też półosie czy może coś innego. Zastanawiam się też czy nie zrobić ponownie wyważania kół. Niby robiłem 2tys km temu ale zakładałem nowe kapcie i podobno powinno się ponownie wyważyć po 1-2 tys.
---update
Odnośnie tych wibracji byłem przedwczoraj w serwisie opon żeby zacząć wykluczanie od najprostszych przyczyn. Okazuje się że letni Nokian ZG2 potrafi czasem trafić się lekko bijący góra dół i tak też było w moim przypadku. Panowie ponownie wyważyli i przełożyli prostsze opony na przód i jest od razu lepiej. Wibracje zdecydowanie zmalały. Poradzono mi że Nokiany zimowe tak a letnie to tak niekoniecznie. No ale cóż kupiłem nówki więc trochę pojeżdzę. W razie gdyby jeszcze biło mam wrócić na rozpompowanie, smarowanie, etc ...chłopaki maja mnie ratować jakoś. Wyważali na maszynie z certyfikatem i podobno wada nie bardzo duża i nie kwalifikuje się na reklamacje opon :-/

A stukanie to odzielna kwestia. Zauważyłem że stukanie jest przy wrzucaniu biegu 1,2,3 a czasem przy puszczaniu sprzęgła ..ale nie wiem czy sprzęgło może też być przyczyną.

nori76
28-09-2013, 20:24
Chciałbym wrócić do temtu, zrobiło się chłodniej, wydaje mi się, że stuki występują ale rzadziej po rozpoczęciu jazdy po nocnym postoju. Po paru km problem powraca. Czy to może być efekt poduszek silnika/skrzyni, które twardnieją w niższej temp.?

Booogie
01-10-2013, 12:52
Może zbyt duże luzy :/

nori76
01-10-2013, 17:13
Jakie masz na mysli konkretnie?

lag3
09-10-2013, 18:23
jutro się z tym wybieram do jednego z polecanych tu na forum speca od fordów jak nie da rady to 16 mam wizytę u innego-zobaczymy.

r_michal
09-10-2013, 20:28
Mam dokładnie to samo u siebie od nowości - teraz przebieg 1300 km i słychać takie głuche walnięcie przy wrzucaniu 1. Jeżeli znajdziesz jakieś rozwiązanie daj nam znać.

nori76
11-10-2013, 08:43
Kolego lag3... jak po wizycie? udało się coś ustalić?

lag3
11-10-2013, 09:06
Niestety pierwszy niezależny ekspert potwierdził że skrzynie ib5 mają pewien luz różnicowy i to strzelanie/tykanie przy starcie z jedynki i luz na wejściu do skrzyni to norma. Z pozytywów to podobno te skrzynie są nie do zajechania i opisywane efekty się nie pogłębią!
Rozwiazaniem jest też dolanie jakiegoś specyfiku zagęszczającego olej ale niepoleca...

nori76
11-10-2013, 12:22
masz skrzynie ib5? U mnie jest ib6 - sprawdziłem w etisie i potwierdziło mi to ASO. ib5 były w FF2 z tego co mi wiadomo.

lag3
11-10-2013, 13:13
Główne funkcje
Data produkcji: 02.03.2012
Model pojazdu: Focus 2011-
Typ nadwozia: 5-Drzwiowy Sedan
Wersja: Seria 32
Silnik: 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) - Sigma
Przekładnia: 5-biegowa ręczna - B5/IB5
Napęd: LHD FWD
Przełożenie przekładni głównej: 4.06
Norma emisji spalin: Emisja Etapu V
Klimatyzacja: Układ Klimatyz. Ze Sterow. Ręcznym
Obszar: (+)"PL"
Lakier: Panther Black Metalik
Materiał we wnętrzu: Rack/Gecko / czarny Charcoal

Durendal
11-10-2013, 21:17
Niestety pierwszy niezależny ekspert potwierdził że skrzynie ib5 mają pewien luz różnicowy i to strzelanie/tykanie przy starcie z jedynki i luz na wejściu do skrzyni to norma. Z pozytywów to podobno te skrzynie są nie do zajechania i opisywane efekty się nie pogłębią!
Rozwiazaniem jest też dolanie jakiegoś specyfiku zagęszczającego olej ale niepoleca...

Nie liczylbym na to. W rocznym focusie w ib5 mam juz wymienione lozyska piatego biegu i lozysko wejsciowe. Do tego byla uszczelnania po 2000 tys km.... Swoja droga dalej lozyska slysze ale tylko na luzie jak zasprzegle skrzynie. W czasie jazdy jest okej.

lag3
11-10-2013, 22:00
Podobno prawie nigdy nie naprawiają skrzyń ib5 a działąją już od 15lat wcześniej z autoryzacją teraz bez "Ford Nowy Dwór Bytom". Swoją drogą ciekawy gość -nigdy nie wsiadł do innej marki i na placu mu stoi jeden ST i jeden RS-bierze udział w wyścigach...no i jak sprawdzał mojego to pierwszy raz w życiu trzymałem się kurczowo rączki górnej pasażera(piętnaście lat prawo jazdy i około 10 samochodów przerobiłem i to wyższej klasy niż fokus!!!)-niesądziłem że focus potrafi z taką prędkością/stabilnością wchodzić w zakręt 90 stopni i tak fajnie ryczeć przy szybkiej jeździe/machlowaniu biegami:)-to cieszy.
Natomiast nieszczęsny luz w skrzyni i problem z bezdzwięcznym wbiciem/puszczeniem sprzęgła na jedynce to coś do czego chyba się nie przyzwyczaję.....

nori76
19-11-2013, 14:03
Kolego, znaleźliśmy przyczynę drgań podczas jazdy po kostce brukowej, czy udało się coś w kwestii rozwiązania dla stuków przy ruszaniu i przełączaniu biegów?
A może ktoś w forumowiczów przerabiał temat i znalazł rozwiązanie?

lag3
19-11-2013, 17:35
...co do dzwięków ze skrzyni to się przyzwyczaiłem polecam wygłuszenie wnętrza znacznie mniej słychać;) ale kupa pracy..

"znaleźliśmy przyczynę drgań podczas jazdy po kostce brukowej" to znaczy?....
????????

nori76
19-11-2013, 19:42
To nie był zwrot do Ciebie wprost, ogólnie do forumowiczów w kwestii tego tematu http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=185810 jako że udało się znaleźć rozwiązanie/przyczynę. Hmm... jak się wczytuję jeszcze raz to faktyczne może to brzmieć jak do Ciebie. Nie tak miało być w każdym razie.

Czyli, że nie przejąłeś się i bynajmniej stuki się nie pogłębiają?
A jeśli wyciszenie to masz jakiś patent?

lag3
20-11-2013, 16:08
stuki się nie pogłębiają ja ich nie słyszę.. tak jak pisałem wyciszyłem przednią część samochodu z podłogą włącznie i jest cisza jak w aucie klasy wyższej:) patent to niestety kilka tygodni rozbierania wszystkiego z przodu łącznie z deską , nawiewami, podłogą podklejania taśmami materiałowymi wszystkich luźnych kabli plastików i matami... ale efekt jest spory.. jak wsiadłem do zastępczego focusa z salonu to kolosalna różnica w pracy elementów wnętrza na dziurach oraz brak dżwięków z zewnątrz samochodu..

Przemek_N
21-11-2013, 04:04
Witam
Ford focus mk2 2005r
Ja mam taki problem z biegiem wstecznym że jak go wrzucam to słychać "chrupnięcie "jak bym nie docisnął sprzęgła .Ne dzieje się to za każdym razem ,ale jest. Próbowałem raz lżej raz mocniej wrzucać czy nawet dłuższą chwile czekać po zatrzymaniu auta ,ale pojawia się ten odgłos i tak.Podpowie ktoś czy mam się zacząć poważnie martwić

Jak miałem mk2 to też tak było. U mnie jak czułem że wsteczny wchodzi źle pomagało puszczenie sprzegła na luzie i po ponownym wciśnięciu sprzęgła wsteczny wchodził bez problemu.

marcinrocks
24-09-2014, 18:49
Panowie,
chciałbym odświeżyć temat. Mam mk3, 1.6 tdci i sytuację jak koledzy opisywali powyżej.
Słychać stuk przy dodawaniu gazu po zmianie biegu, przy pulsacyjnym dodawaniu gazu w trakcie jazdy czasem przy zahamowaniu. Dodatkowy stuk wystepuje przy wrzuceniu 2 ale tylko z jedynki, redukcja z trójki bez stuknięcia. Biegi wchodzą bardzo dobrze, bez użycia siły. Sytaucja występuje tylko w trakcie jazdy. Przy wciskaniu sprzęgła pedał się nie trzęsie, nie słychać stuków. Dodatkowy objaw to delikatne drżenie całego samochodu na luzie. Wydaje mi się, że w trakcie jazdy pod górę ten stuk nie występuję.
Co ważne stuk słychać tylko na rozgrzanym silniku.

Mieliście takie objawy? Jeśli tak to czy ktoś to dobrze zdiagnozował?

Edit
Żeby uściślić, stuk ten porównałbym do stuku, który słychać przy szybki wciśnięciu gazu na za wysokim biegu i małej prędkości np. na czwórce przy 40-50 km/h

Pitol321
24-09-2014, 19:41
Czytałem ten temat krótko po zakupie mojej foczki.
Objawy standardowe w jak w tym temacie: stuki przy zmianie biegów, czasem szarpnięcie itd. itp.
Byłem w Polsce w sierpniu i robiłem duży przegląd po 60tyś km. Wszystko w idealnym stanie, sprzęgło także jak i dwumasa... (jedynie wymienili uszczelniacz prawej półosi - ale to bez związku z tematem).
Mówiłem o tych objawach, ale stwierdzili żeby jeździć póki się zbytnio nie nasila, bo do pełnej diagnozy musieli by ściągnąć skrzynię i czasem byłyby to dla mnie niepotrzebne koszta jeśli ze sprzęgłem byłoby wszystko OK.

Niestety, po tygodniu od przeglądu padło sprzęgło... Ruszałem spod sklepu, 1ka, 2ka i nagle nie mogłem wrzucić 3ki. Raczej nic szczególnego nie usłyszałem, po prostu biegi nie wchodziły. Na działającym silniku nie mogłem zmieniać biegów, po zgaszeniu wchodziły bez problemu. I tak wrzuciłem 2kę odpaliłem i dojechałem na 2ce pod dom rodziców.

ASO przysłało lawetę (Ford Assistance 12), zdjęli skrzynię, diagnoza: zerwana sprężyna/drut docisku sprzęgła. Zdjęcie w załączniku.
Tarcza sprzęgła też nie wyglądała za dobrze. Wymiana tarczy i docisku - 1999zł z robocizną (wymienione wszystkie inne drobne części - śruby itp.) nie wymieniali wyprzęgnika.

Od tej pory nie mam już wyżej opisywanych efektów. Nic nie stuka.
Czy głównym winowajcą była tarcza sprzęgła czy docisk nie jestem pewien, ale problem leżał na pewno w samym sprzęgle.

marcinrocks
24-09-2014, 20:07
Dzięki za odpowiedź. Czy też objawiało się to tylko na cieplym siniku?
i cholera czemu przy hamowaniu też stuka?

Zapomniałem dodać, że na przeglądzie w ASO stwierdzili jakieś łożyska amortyzatorów przednich? Czy to one mogą stukać?

Pitol321
24-09-2014, 20:24
U mnie temperatura silnika nie miała znaczenia, po prostu czasem sobie stuknęło lub rzadziej szarpnęło. Przy hamowaniu nic nie stukało.

Gdzieś już czytałem o stukaniu przy uszkodzonych łożyskach amortyzatorów w foce mk3.

marcinrocks
15-10-2014, 21:50
Solidnie podszedłem do tematu i próbowałem uzyskać informacje co się dzieje. Serwis w Radomiu Rad Motors twierdził na przeglądzie, że wszystko ok. Pojechałem do znajomego mechanika, ten zadzwonił do serwisanta z ASO Forda, powiedział, że po opisie objawów mogą być to przeguby, na pewno nie sprzęgło. Pojechałem do następnego mechanika na podnośnik - wszystko idealnie. Umówiłem się na diagnozę do ASO Forda przy Tpruńskiej w Warszawie. Przejechałem się z obsługą serwisu, gość powiedział, że ten typ tak ma, że to normalne i u niego w mk2 jest to samo. Samochodem przejechał się jeszcze Pan Mirek, mechanik ASO z 15 letnim stażem powiedział, że wszystko jest ok, dodatkowo sprawdził na podnośniku też wszystko ok. Diagnoza brzmiała - "Czlowieku ogarnij się i nie szukaj problemów gdzie ich nie ma" :) odpuszczam :)

cytus
20-03-2017, 20:56
U mnie temperatura silnika nie miała znaczenia, po prostu czasem sobie stuknęło lub rzadziej szarpnęło. Przy hamowaniu nic nie stukało.

Gdzieś już czytałem o stukaniu przy uszkodzonych łożyskach amortyzatorów w foce mk3.

Cześć,

Chciałem trochę odświeżyć temat.
Mam u siebie temat stukania przy zmianie biegów.
Wrzucanie 1ki oraz zmiana z 1ki na 2kę.
Przy okazji przeglądu poruszyłem ten temat...
Załączam 2 zdjęcia z wyceny i diagnozy w ASO.
Pomoglibyście rozszyfrować? Też komuś postawiono podobną diagnozę? Cena też powala :p
(pomijam klocki i tarcze...)

Aha... Uszczelniacze półosi prawej i lewej były wymieniane... Z jednej kapało, a na drugiej się pociło...
Aktualnie mam prawie 118 tys. na budziku.

goteam
21-03-2017, 09:25
To i ja podzielę się spostrzeżeniami.
U mnie też występowało takie stukanie podczas zmiany biegów 1-2, 2-3 i mocniejszym naciśnięciu gazu, czasami też podczas ruszania. Podczas wymiany rozrządu mechanik szukał przyczyny tych stuków i podobno to jakaś rurka serwa stukała. Oprócz tego skrzynia była zapocona i brakowało w niej połowy oleju (podobno często się zdarza w Fordach).
Teraz nic nie stuka.

cytus
21-03-2017, 16:18
Ktoś jeszcze jest w stanie coś pomóc ? :)

cytus
26-03-2017, 22:11
Cześć,

Chciałem trochę odświeżyć temat.
Mam u siebie temat stukania przy zmianie biegów.
Wrzucanie 1ki oraz zmiana z 1ki na 2kę.
Przy okazji przeglądu poruszyłem ten temat...
Załączam 2 zdjęcia z wyceny i diagnozy w ASO.
Pomoglibyście rozszyfrować? Też komuś postawiono podobną diagnozę? Cena też powala [emoji14]
(pomijam klocki i tarcze...)

Aha... Uszczelniacze półosi prawej i lewej były wymieniane... Z jednej kapało, a na drugiej się pociło...
Aktualnie mam prawie 118 tys. na budziku.


Miał ktoś podobną diagnozę?

Wysłane z mojego SM-A500FU przy użyciu Tapatalka

Tom8
28-07-2017, 23:01
Witam,
Moje Mondeo 2014r, 1.6 benzyna. Miałem stuki podczas wrzucania biegów. Oddałem do serwisu i wymienili hydraulikę sprzęgła oraz jakiś trzpień który był pęknięty - czekałem 2 tygodnie wtedy na auto bo część ta jechała z magazynu w DE. W serwisie sami byli zdziwieni że to pękło bo nie mieli jeszcze takiego przypadku. Ponoć to się w ogóle nie psuje - przy ok 30 tys przebiegu.
Po tej wymianie zaczęło bardziej stukać - jakby delikatnie młotkiem pukać przy próbie wrzucenia biegu-wszystkich. Poza tym jeszcze zaczęło haczyć i biegi wchodzą na 2 razy. No i najlepsze że o ile wtedy serwis słyszał wszystko (auto na gwarancji) i coś próbował zrobić to teraz już nawet nie słyszą że coś stuka. Dodam że teraz wali tak że na prawdę trzeba mieć problemy ze słuchem żeby tego nie zanotować :)
Ogólnie wziąłem rzeczoznawcę który nie chciał mi uwierzyć że serwis nic nie słyszy. Jestem teraz umówiony do serwisu na zdjęcie skrzyni i sprawdzenie sprzęgła i skrzyni. Tylko tak się zastanawiam jak piszecie teraz o tych półosiach że może to tutaj przyczyna. Tyle że u mnie na postoju to też jest.
Generalnie sprawdzam w tym tygodniu tylko że ta przyjemność ok 3 tyś. Jeśli się okaże że to półośki to wydatek bezcelowy.
Auto zostawiłem w serwisie jeszcze przed końcem gwarancji i stoi u nich już ponad miesiąc także jeszcze sprawa gwarancyjna.
Zastanawiam się teraz czy zwrócić ich uwagę na półośki ale czy to możliwe żeby sami na to nie wpadli??:)

kamilosz
29-08-2017, 06:32
Cześć,

Chciałem trochę odświeżyć temat.
Mam u siebie temat stukania przy zmianie biegów.
Wrzucanie 1ki oraz zmiana z 1ki na 2kę.
Przy okazji przeglądu poruszyłem ten temat...
Załączam 2 zdjęcia z wyceny i diagnozy w ASO.
Pomoglibyście rozszyfrować? Też komuś postawiono podobną diagnozę? Cena też powala :p
(pomijam klocki i tarcze...)

Aha... Uszczelniacze półosi prawej i lewej były wymieniane... Z jednej kapało, a na drugiej się pociło...
Aktualnie mam prawie 118 tys. na budziku.



Witam,
też mam takie stuki. Chciałem zapytać czy naprawiłeś te półosie ?

Według mnie jeżeli Ford przewidział coś takiego jak zestaw naprawczy to musi to być powszechny problem.
Cena rzeczywiście nie super ~ 2,5 za naprawę półosi.

Pozdrawiam


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

booob
29-08-2017, 08:30
Ja też miałem stuki przy zmianie biegów. Pojechałem na przegląd i diagnosta powiedział mi, że mam popękane tuleje olejowe na wahaczach. Po wymianie wahaczy na nówki wszystko śmiga. Żadnych dziwnych odgłosów.

zombie6
29-08-2017, 09:47
Półosie w każdym Focusie mk3 padają, na pewno nie jest to problem jednostkowy :lol: Po 60 tys. km raczej pewny :) Najbardziej wnerwia mnie, że w tym aucie co chwilę coś cieknie....jak nie z półosi to płyn chłodzący, jak nie płyn to olej :lol:

edmun
29-08-2017, 13:34
A ja mam 70 tysięcy i jak na razie nic :(
Kurcze aż chyba reklamację złożę ;) ;)

Choć po następnej wędrówce przez Europę nie wiem czy w zimę nie poszukam jakiegoś nowego zakładu na zimowy przegląd autka.

lukaszooo
29-08-2017, 15:19
W moim starym mk2 pukalo podczas mocnego dodawania gazu i przy zmianie biegów. Powodem był kamień w poduszce skrzyni biegów i gdy silnik się poruszał to pukalo.

raptorf22
29-08-2017, 16:21
Półosie w każdym Focusie mk3 padają, na pewno nie jest to problem jednostkowy :lol: Po 60 tys. km raczej pewny :) Najbardziej wnerwia mnie, że w tym aucie co chwilę coś cieknie....jak nie z półosi to płyn chłodzący, jak nie płyn to olej :lol:

OK półosie padają, ale jaki ma związek puknięcie przy zmianie biegu np: z 1 na 2 z półosią? Czy to czasem nie jest luz na wybieraku, przesuwce lub na wałku w skrzyni biegów?

dzwiedziu
29-08-2017, 17:29
Prędzej bym powiedział że na mechaniźmie różnicowym, skoro często czytam że po podniesieniu jednej strony samochodu i obracaniu koła w obie strony słychać te stuki.

zombie6
29-08-2017, 17:54
Półosie są pewne, przynajmniej na polskich drogach, ale stuków nie miałem, choć może to też zależeć od stopnia degradacji, ale ja akurat szukam wycieków co 1000 km przebiegu, więc wykryłem temat szybko :lol:.

bestia150
30-08-2017, 08:12
Pierwsze roczniki miały wadliwe uszczelniacze półosi, które przeciekały. U mnie przy 60kkm suchutko i półosiom nic nie dolega, a lekko nie mają :mrgreen:

Basra
30-08-2017, 08:27
Prędzej bym powiedział że na mechaniźmie różnicowym, skoro często czytam że po podniesieniu jednej strony samochodu i obracaniu koła w obie strony słychać te stuki.
Witam

Ten stuk wynika z luzu sumarycznego w ukł.napędowym.

pozdrawiam

cytus
30-08-2017, 08:33
Witam

Ten stuk wynika z luzu sumarycznego w ukł.napędowym.

pozdrawiam
U mnie też pojawia się stuk przy wrzucaniu dwójki czasem trójki i zdarza się że lekko słychać jak już puszczę sorzęgło... wyraźnie cichszy i rzadziej się pojawia. W ASO nic nie słyszeli ..

Wysłane z mojego SM-A500FU przy użyciu Tapatalka

Tom8
13-10-2017, 11:56
Witam,
Moje Mondeo 2014r, 1.6 benzyna. Miałem stuki podczas wrzucania biegów. Oddałem do serwisu i wymienili hydraulikę sprzęgła oraz jakiś trzpień który był pęknięty - czekałem 2 tygodnie wtedy na auto bo część ta jechała z magazynu w DE. W serwisie sami byli zdziwieni że to pękło bo nie mieli jeszcze takiego przypadku. Ponoć to się w ogóle nie psuje - przy ok 30 tys przebiegu.
Po tej wymianie zaczęło bardziej stukać - jakby delikatnie młotkiem pukać przy próbie wrzucenia biegu-wszystkich. Poza tym jeszcze zaczęło haczyć i biegi wchodzą na 2 razy. No i najlepsze że o ile wtedy serwis słyszał wszystko (auto na gwarancji) i coś próbował zrobić to teraz już nawet nie słyszą że coś stuka. Dodam że teraz wali tak że na prawdę trzeba mieć problemy ze słuchem żeby tego nie zanotować :)
Ogólnie wziąłem rzeczoznawcę który nie chciał mi uwierzyć że serwis nic nie słyszy. Jestem teraz umówiony do serwisu na zdjęcie skrzyni i sprawdzenie sprzęgła i skrzyni. Tylko tak się zastanawiam jak piszecie teraz o tych półosiach że może to tutaj przyczyna. Tyle że u mnie na postoju to też jest.
Generalnie sprawdzam w tym tygodniu tylko że ta przyjemność ok 3 tyś. Jeśli się okaże że to półośki to wydatek bezcelowy.
Auto zostawiłem w serwisie jeszcze przed końcem gwarancji i stoi u nich już ponad miesiąc także jeszcze sprawa gwarancyjna.
Zastanawiam się teraz czy zwrócić ich uwagę na półośki ale czy to możliwe żeby sami na to nie wpadli??:)

Sprawa toczy się dalej. Auto zabrałem lawetą do innego serwisu, po postoju przez ok. 3 miesiące w pierwszym serwisie, który twierdził cały czas, że wszystko jest ok i nic nie trzeba robić. Tam już na wejściu stwierdzili, że coś jest nie tak. Kilka dni później, przy rzeczoznawcy, zdjęliśmy skrzynie. Od razu wyszło, że to dwumas (czyli sprawa do naprawy w ramach gwarancji). Mam opis sytuacji zrobiony przez rzeczoznawcę. Drugi serwis też potwierdził, że dwumas uszkodzony i stąd te stuki przy zmianie biegów.
Natomiast, teraz najlepsze. Mimo to, Ford Polska nadal nie widzi problemu, od ponad miesiąca nie daje odpowiedzi czy naprawią czy nie ( w ramach gwarancji ). Auto stoi już prawie 4 miesiące w serwisie. Ogólnie, to twierdzą, że wszystko dobrze działa i nic nie trzeba robić, mimo opinii rzeczoznawcy.
Generalnie, gwarancja w Fordzie widać, że nie działa i robią wszystko, aby odsunąć termin na "po gwarancji", licząc, że potem i tak ktoś pewnie zrezygnuje, bo chyba tak to trzeba rozumieć. Czy to jest normalne działanie Forda? Może ktoś z Was ma jakieś doświadczenie w temacie?
Jeśli ktoś ma podobną sytuację z Fordem Polska to zapraszam do kontaktu. Podziałamy z nimi razem.

CHARONSKI
27-09-2018, 16:01
I jak sprawa sie zakończyła?

CHARONSKI
12-10-2018, 17:27
Proszę o informacje

malyszek282
30-01-2019, 18:56
witam serdecznie mam taki problem odnosnie stukania odgłos dochodzi od strony skrzyni biegów dwu mas wymieniony kompletne sprzegło i nadal coś puka czy na luzie czy na biegu nie ma znaczenia jedynie odgłos znika po wcisnieciu delikatnie biegu bez sprzegła lub jak dodaje troszke gazu to stuki ustaja .Podczas jazdy nie ma tego stukania tylko jak auto stoi na luzie czy może ktoś miał podobne problemy autko to ford mondeo mk4 2013 rok 1.6 disel

mlp1
20-04-2019, 12:50
Panowie witam
Ja mam w Volvo V50 (2011r) z tym samym napędem co w Fordach MK3, czyli silnik 1.6 d2 (w fordzie 1.6 tdci 8 zaworowy, w citroenie 1.6 E-HDI) 114KM, skrzynia 6 biegów oznaczenie AV6R 7002 MF, mam ten sam objaw podczas ruszania z 1 na 2 jakieś stuki dochodzą ze skrzyni ale w samochodzie nie czuć jakiś szarpnięć. Wymontowałem półosie dałem do regeneracji (w warsztacie specjalizującym się w półosiach) jedną miałem krzywą, Ale w skrzyni łożyska mechanizmu różnicowego są OK, zdaje się, że ten luz po pierwsze jest na satelitach mechanizmu różnicowego, ale coś jeszcze jest w środku luźne, że tak stuka. Luz na podniesionym samochodzie i wrzuconym biegu 1, to 2.5 cm na obwodzie koła. Nie wiem ale te skrzynie chyba takie są, nie wiem co mam o tym sądzić ? Czy ktoś taką skrzynię może rozbierał i doszedł do tego ?
Najbardziej to jest słyszalne przy zmianie biegu z 1 na 2, tzn. samochód rozpędzam na 1 i wciskam sprzęgło i zdejmuję nogę z gazu w tym momencie w skrzyni STUK po tem 2 i jest OK potem znowu ....
Kolega bonzoo nagrał krótki filmik ruszającego się kielicha w MK3, ale to jest normalne to tak się rusza (sprawdzałem w renaulcie scenic 2010r też tak się rusza, mimo ze inny silnik i skrzynia) po prostu tam nie ma żadnego podparcia, półośka wchodzi w tuleje dyferencjału i łączy się z satelitami, które mają luz. Mnie tylko interesują stuki skrzyni przy zmianie biegów i odliczam kiedy to się rozleci ....


Panowie jestem po wymianie łożysk i kontroli skrzyni biegów, wymiana koła dwu masowego i zestawu sprzęgła (koło stukało chybocząc się na boki), i czas przyszedł na półosie.

Pozostaje mi tylko rozwiązać problem pojedynczych już stuków, które pochodzą od przesuwającego się przegubu wewnętrznego lewego w skrzyni biegów, po rozgrzaniu luz się zwiększa i czasem stuknie

Gdzieś czytałem, że można posmarować wieloklin przegubu, który wchodzi do skrzyni klejem do gwintów, jakieś ASO to nawet robiło, żeby się pozbyć tego problemu czy ktoś to praktykował ? czy po czymś takim da się łatwo tą półoś wyciągnąć ?

Wymieniłem półosie na nowe chińskie GSP (bo innych nie ma) bez wyczuwalnych luzów w każdym kierunku, jednak po rozgrzaniu silnika stukanie dalej występuje poza tym chińskie półosie wprawiały cały samochód w drgania podczas przyśpieszania, w okolicy 80 km/h i wciśnięciu gazu miałem wrażenie jakbym siedział w rakiecie wszystko się trzęsło. Wróciłem do starych fabrycznych półosi zmieniając tylko przeguby na metelli.

I teraz taka ciekawostka, nowe przeguby zewnętrzne jakby są sztywniejsze i na lewy przegub wewnętrzny działa siła wyciągająca go ze skrzyni, ponieważ posiada on pierścień zabezpieczający to nie wypadnie. Ta siła powoduje, że pierścień półosi naciska na kółeczko koronkowe dyferencjału (przytrzymuje je) i stuków nie ma, jak się wszystko dobrze zagrzeje to coś tam jeszcze słychać ale już mniej.

Tak więc niestety werdykt jest taki, że koła koronkowe w dyferencjale mają zbyt duży luz do tego dochodzi luz na wieloklinie z półosią, a po rozszerzeniu się pod wpływem temperatury efekt się pogłębia.

fokusman
28-05-2020, 11:26
Hej, Koledzy. Znaczy tak. Ja mam FFMK3 2.0cdti 163km 2011rok aktualnie 235 tys km. Pukanie mi towarzyszy od ponad 60 tys km. Sprzeglo mam wymienione przy okolo 150 tys. Dzwiek jest caly czas taki sam. Pukanie mam nawet jak dodade do swiatel, luz, wrzucam 1ke i jest pukniecie. Pozniej przy zmianie biegow na dosc niskich obrotach typu 1600-1700 jest kolejne pukniecie az do 3ki. Jak zmieniam biegi przy ponad 2 tys to zadnego pukniecia nie ma. Tez mnie to meczylo i w sumie meczy. Ale. Mowie wam jak jest. Mam kolege mechanika z dosc dlugim stazem. Mial Volvo V50 z identyczna skrzynia i silnikiem. On tez mial to pukanie. Ze 3 razy rozbieral skrzynie. W koncu doszedl do wniosku ze to jest techniczy luz czy jakos tak. Teraz jego auto ma ponad 300 tys km i dalej jezdzi na tej samej skrzyni.

rapkonin
03-10-2023, 09:39
U mnie występuje tylko jedno stuknięcie przy zmianie z 1go na 2gi bieg i tylko po odpaleniu silnika , w czasie jazdy już nie ma , czy ruszaniu spod świateł. Czyli przy zimnym silniku. Odwrotnie niż u wszystkich wcześniejszych przypadkach